Het is nu 26 jan 2021, 23:21

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Squla quizzen op niveau - adaptief?
BerichtGeplaatst: 06 jan 2021, 10:00 
Volwassene

We zitten weer met de kinderen thuis. Voordeel: je kunt meekijken met hun leren en werken. Nadeel: je kunt meekijken met hun leren en werken. Dochter doet erg graag Squla onder schooltijd en ik keek met haar mee om er zelf wat van te begrijpen. Je hebt per vak, bijvoorbeeld rekenen, de gewone leerjaarquizzen en je hebt quizzen op niveau. Die laatste zijn adaptief. Maar na het lezen van elke vindbare blog over Squla-adaptief rekenen snap ik nog niet hoe dat nu werkt.

Dochter zit in groep 3 en mag van Squla schelpen tellen en op de getallenlijn onder 10 het opvolgende cijfer neerzetten. Als ze op een rekenen op niveau klikt, mag ze vijf rekenvragen beantwoorden en dan krijgt ze te horen hoeveel punten ze af zit van het groep 8-niveau. Maar hoe relevant is dat gegeven als je pas net in groep 3 zit? Ik neem aan dat ze haar hier niet proberen aan te moedigen om over 4 maanden op eind niveau groep 8 te zitten? Hoewel ze hier wel haar best voor lijkt te doen.

Dan die magische vijf rekenvragen om haar niveau te bepalen. Hoe stellen ze de juiste vragen vast? Ze gaan duidelijk niet af op het opgegeven jaarniveau, want ze kreeg tabellen aflezen, breuken en procentensommen voorgeschoteld. Nu wil het absurde dat ze met eerdere Squla-oefenvragen en een flinke portie logisch nadenken nog 4 van de 5 vragen goed had ook. Rekenen op niveau bestaat vanaf heden uit tabellen aflezen, grafieken interpreteren, kommagetallen, breukenrekenen en procentensommen. Ze komt er nog een heel eind mee, maar hoe komen ze hierbij? Uitdagend is het voor haar nu in elk geval wel.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Squla quizzen op niveau - adaptief?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2021, 01:06 
Volwassene

hahaha, geen idee ik ken Squla niet, maar als de lockdown nog even duurt dan kun je het VWO programma gaan downloaden ben ik bang :shock:

BerichtGeplaatst: 08 jan 2021, 19:30 
Volwassene

Citaat:
Als ze op een rekenen op niveau klikt, mag ze vijf rekenvragen beantwoorden en dan krijgt ze te horen hoeveel punten ze af zit van het groep 8-niveau. Maar hoe relevant is dat gegeven als je pas net in groep 3 zit?
Citaat:
Ze kreeg tabellen aflezen, breuken en procentensommen voorgeschoteld.
Citaat:
Rekenen op niveau bestaat vanaf heden uit tabellen aflezen, grafieken interpreteren, kommagetallen, breukenrekenen en procentensommen.

Alles wijst er op dat ze begripsmatig op niveau groep 6/7/8 zit en dan is het niet zo gek dat er gekeken wordt hoever je van niveau groep 8 af zit. De vergelijking met leerlingen van groep 3 zou nergens op slaan.
Het is natuurlijk wel mogelijk dat ze nog niet voldoende vlot rekent op dat niveau (vergeleken met leerlingen die qua inzicht even ver zijn) en dat ze de basisvaardigheden nog niet op dat niveau beheerst.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2021, 14:15 
Volwassene

Ze heeft ook echt de uitleg van al dat rekenonderwijs nog nodig. Ik bedoel, het is knap dat ze de rekensom: welke kleur stip staat er op (2,2) in de grafiek? weet te beredeneren, beide 2-en op de assen opzoekt met haar vinger en op de kruising de gele stip ziet en deze als antwoord geeft. Maar de uitleg van de y-as en x-as, wat coördinaten zijn en dat deze punten dmv de notatie (x,y) wordt weergegeven is ook wel praktisch. Of procentensommen. Ze weet vanwege alle accu’s op apparaten dat 100% vol is. Een som van 70% appels, 25% kersen kan zij berekenen dat er nog 5% bananen overblijft. Rekenen tot 100 geeft niet zoveel problemen, maar of het begrip procenten helemaal beheerst wordt? Breuken werden in Squla weergegeven als 8 balkjes waarvan er 5 donkerder gekleurd waren. Zij telt 8 totaal en 5 donkere en kiest daarom het antwoord 8/5, maar daarmee zijn breuken nog niet uitgelegd en begrepen per se.

Wat ik wil zeggen: haar begrip en logisch nadenken is wel sterk, handig genoeg om deze multiple choicesommen op te lossen, maar de valkuil is dan om vervolgens te denken dat ze het dus allemaal begrijpt en echt kan. Ik twijfel daarom sterk aan de werkbaarheid van dat niveaubepalen door Squla. Ik heb Squla maar eens een mailtje gestuurd.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2021, 15:00 
­

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Squla

BerichtGeplaatst: 09 jan 2021, 16:24 
Volwassene

Als ze het nog niet echt begrijpt zal ze bij de volgende sommen vastlopen. Maar als ze dit op 6-jarige leeftijd allemaal zelf ontdekt is de kans wel groot dat ze de dingen die jij noemt ook ontdekt voordat ze in groep 7 zit, bijvoorbeeld doordat ze opdrachten fout maakt en gaat bedenken waarom het fout is.
Ik ben het wel met je eens dat het op een bepaald moment belangrijk is om na te gaan of ze alle begrippen en strategieën beheerst, maar nu zou ik haar lekker laten gaan.
Mijn zoon kon ook op 6-jarige leeftijd redeneren met procenten. Dat gebeurde nadat ik een keer tegen mijn man zei dat ik het 100% met hem eens was en mijn zoon daar vragen over ging stellen. Door dit soort gebeurtenissen in het alledaagse leven leerde hij zeer veel.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2021, 13:54 
Volwassene

Reactie van Squla: de quizzen op niveau hebben geen referentieniveau meer, want alle vragen worden op het eigen niveau aangeboden. Ik kan dus niet achterhalen op welk niveau dochter door Squla wordt ingeschat. Gemiste kans. Buiten Squla om is hierdoor ook niets mogelijk in aansluiten op het rekenniveau. Squla is duidelijk een commercieel product dat vooral bezig is om interessant aanbod te bieden zodat kinderen door blijven gaan, maar niet om hier buiten Squla wat mee te kunnen. Dit terwijl ze pronken met werken naar S1-referentieniveau en het niveau ten opzichte van groep 8 suggereren. Suggereren want wat betekent 61 punten? 61 punten van wat? Ja, ik ben teleurgesteld.

Die eerste vijf vragen zijn overigens ‘zorgvuldig samengesteld’. Mijn vraag hoe deze vragen aangeboden konden worden aan een groep 3-leerling, gaat ze verder niet op in.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2021, 21:43 
­

Het klinkt erg vaag dat antwoord.
En inderdaad zal het zeker een rol spelen dat het belang van Squla vooral is: abonnementen verkopen en niet zozeer informatie bieden.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 13:29 
Volwassene

Squala is vooral een oefenprogramma. Het is niet gemaakt om het niveau in kaart te brengen. Dat pretenderen ze volgens mij ook niet, al zijn er wel wat kenmerken in het programma waardoor het lijkt of ze het wel doen. Ik zou die kenmerken meer willen zien als tools om kinderen gemotiveerd te houden om te oefenen.
Verkoopkreet: laat leerlingen op een speelse manier met de lesstof oefenen.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]