Het is nu 30 okt 2020, 10:06

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 20:55 
Volwassene

Even mijn ervaring met Montessori: Mijn jongste scoort hoog op alles. Hij heeft wel kort gekleuterd, na 1,5 jaar is hij doorgezet naar groep 3, zonder groep 2 te doen..

Wat ik veel zie bij deze kinderen is dat groep 5 een lastig jaar is. Mijn kinderen kwamen daar wel doorheen, maar sommigen raken gefrustreerd. De kosmische lessen (aardrijkskunde/bio/geschiedenis etc) worden toch op een wat lager niveau gegeven, want groep 3 moet ook meekunnen. Er bleef voor mijn jongste weinig interessants over binnen de reguliere lessen. Maar de juf gaat er wel goed mee om en hij voelde zich wel fijn op school.

Gelukkig kon hij 1 ochtend naar een externe plusklas en kreeg daar werk mee voor op school. Dat gaf wel de uitdagingen verdieping die hij nodig had.
Maar ik zou daar zeker ook even naar vragen. Of hij wel les kan krijgen op zijn niveau, evt in een plusgroepje dat wat extra verdieping zoekt.

Maar dat komt bij de meesten wel weer goed in groep 6 en 7. Om dan in 8 weer tegen hetzelfde aan te lopen. Maar mijn jongste kan niet sneller omdat hij al jong is (eind december) en ook emotioneel jong is.

Ik ben verder echt wel tevreden over het principe van montessori, het werkt goed voor mijn kinderen. En met die plusklas is het prima te doen. Die groep 5 is misschien wel even doorbijten tzt. Dus ik zou dan wel snel wisselen, als je gaat wisselen. Dan kennen ze hem beter en kunnen ze gepast werk vinden.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2020, 00:59 
Volwassene

Axator schreef:
Even mijn ervaring met Montessori: Mijn jongste scoort hoog op alles. Hij heeft wel kort gekleuterd, na 1,5 jaar is hij doorgezet naar groep 3, zonder groep 2 te doen..

1,5 jaar kleuteren dat had ook goed geweest voor mijn zoon. Hij is van januari. Maar school wilde er destijds niet aan. Nu erkennen zij dat het beter was geweest. Hij liep gewoon mee met groep 2. Tegen de herfstvakantie in groep 2 begon hij te klagen wanneer hij naar groep 3 mocht, want hij wilde wel leren schrijven en lezen. Hij kon dus al lezen toen hij naar groep 3 ging. Daar hebben ze heel lang aan groepswerking gedaan. Ik heb te lang afgewacht. Dit was geen briljant jaar.

Goed dat je mij erop wijst dat de kosmische lessen (want dat is iets wat jij leuk vindt) ook begrijpbaar voor groep 3 moet zijn. Je hebt daar best heel jonge kinderen tussen zitten. Mocht dit in baby taal gebeuren (zoals mijn zoon dat zegt) dan raakt hij ook gefrustreerd. Hij wordt ook gek als de juf "centjes" zegt en geen geld :) :D

Er moet wel snel wat gebeuren ja. Vandaag zei hij dat hij wel een mes wou meenemen naar school om zijn stomme, saaie boeken kapot te snijden. Het was een grapje, hij ging dat natuurlijk niet doen :twisted:
Er is een plusklas op deze montessori, maar dus niet voor elk vak zoals sommige scholen hebben. Dit is meer algemeen en ze werken met thema's, bijvoorbeeld leren leren. Er is ook een mogelijkheid om naar een Day a week te gaan. Hopelijk is dat wat voor hem. De directeur zei ook dat er ruimte is om bouw overstijgend door te werken en dat een bouw in 2 jaar doen wel voorkomt, maar zij dit niet heel snel voorstellen. Maar hij lijkt wel open voor de input van ouders.

Bedankt voor je reactie, ik neem het mee in de vragen die ik nog heb. Mijn zoon was vandaag een dagje meekijken en hij vond het wel leuk. Hij was vooral erg blij dat hij zijn eigen leesboek mocht kiezen (avi) en niet een "dom" boekje. Maar goed verder heb ik nog geen idee hoe het hem zal bevallen.

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2