Het is nu 20 nov 2018, 01:08

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: verdiepen/verrijken helpt niet
BerichtGeplaatst: 06 jan 2018, 18:35 
Volwassene

Emma30: dat zal vast. Ik vond de opdrachten ook wel leuk voor groep 2-3, ze doet gelijkaardige dingen soms in de klas.

Marmotje: thuis alleen verrijken/verdiepen helpt in de vakanties. Nu is ze ook volledig los gegaan met letters schrijven, knutselen, bouwen met LEGO, allerlei waarom- vragen, filosoferen, ... We spelen hier ook zeer veel spelletjes met haar: mens erger je niet, regenwormen, carcassonne junior, stratego junior, halli galli junior, getallenpiraten, monopoly junior, la cucaracha, ...

Zij is op sommige gebieden echt uitgekleuterd, zeker als ik naar klasgenootjes kijk. Zij kan urenlang geconcentreerd bezig zijn als het haar interesseert, het is vooral de aansluiting met andere kleuters die er niet is.
Ze krijgen ook veel open opdrachten in de kleuterklas, maar dan loopt vaak de samenwerking met de anderen spaak. Enkele vb: bouw een treinspoor die volledig rond de knutseltafel gaat met minstens één wissel en 2 bruggen. Zij gaat meteen aan de slag, maar andere kleuters vatten de opdracht niet volledig en breken delen terug af, dan gaat zij over de rooie en wilt er niet meer aan meewerken. Met kapla kregen ze de opdracht om een kribbe te bouwen voor de pop uit de poppenkamer, alles gaat goed tot andere kinderen haar kapla blokjes wegnemen: dochter ontroostbaar en niet meer aan de kaplablokken gekomen. hier volgen dan ook steeds ellenlange gesprekken met haar: waarom doen ze dat? waarom kunnen zij dat ook niet? ...
Zij mag haar techniekdoos ook mee naar school nemen, maar wilt dit niet omdat de andere kinderen er dan ook mee zouden spelen. Haar op het hart gedrukt dat enkel zij ermee zal spelen bij de zorgjuf, maar ik krijg de doos niet mee naar schol :cry:

Het idee van een oudere tutor-leerling om tegen te spelen is wel een goed idee, dat kan ik voorstellen op school.

Hier hebben wij ook een heerlijk relaxte vakantie gehad ;)

BerichtGeplaatst: 06 jan 2018, 20:12 
Volwassene

Waarom zie je een versnelling naar een hogere groep niet zitten?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 jan 2018, 16:37 
Volwassene

De school wil een tweede versnelling nog uitstellen en eerste trachtten op andere manieren uit te dagen. Zij zijn zeer flexibel en dochterlief krijgt groep 3 werk aangeboden, maar dochterlief pikt er enkel op in als het haar interessert. Vandaar mijn vraag naar suggesties hieromtrent ;)

BerichtGeplaatst: 07 jan 2018, 18:22 
Volwassene

Laten ze haar daar zelf in meedenken?

Mijn jongste mocht en mag zelf projecten bedenken. De juffen integreren daar dan een aantal zaken in die hij nog moet leren. Bijvoorbeeld vond jongste treinen erg leuk. Ze bedachten dan een project waarbij hij tijdentabellen maakte, diverse stations en lijnen en nog diverse andere zaken. Uiteindelijk ging hij met zijn klas op "treinreis". Vond iedereen leuk.

Mijn oudste was helemaal vol van zijn reis naar Parijs. Die heeft toen (met zijn voorliefde voor 3d en wiskunde en architectuur op dat moment) Parijs nagebouwd. Mocht divers materiaal door elkaar gebruiken.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018, 18:22 
Volwassene

dat klinkt leuk Pippi.

Zij mag hierin meedenken, maar het enige wat ze telkens vertelt: ik wil leren schrijven en rekenen. Standvastig is ze wel.
Ze heeft wel eens aangegeven over de mol te willen leren en de andere kleuters vonden dit ook leuk, maar verder is er nog niets echt van haar kant uit gekomen.
Thuis is ze wel ontzettend bezig met de maan en hoe alles groeit.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 07:26 
Volwassene

Op onze school wordt er ook veel gedifferentieerd in de kleuterklas, zijn er geen werkjes die iedereen moet maken enzo maar dat was voor mijn dochtdr ook niet voldoende. Vooral het gebrek aan aansluiting op sociaal vlak was een reden tot versnelling. Ze wilde ook 'schools' leren in een meer gestructureerde omgeving. Mijn dochter was niet zo jong toen ze in het 1e lj startte (5,5), gelijk met haar is er nog iemand gestart die nog 5 moest worden.
De mate van differentiatie is helaas veel lager dan in de kleuterschool, daar ging het vanzelf, nu moeten we meer zelf aan de kar trekken. Voor de school voelt het vreemd denk ik dat de jongsten van het eersten ook de sterksten zijn. Maar ze gaat wel graag. En nog een groot voordeel is dat buitenschoolse activiteiten voor lagere schoolkinderen ook ineens mogelijk zijn: ze zit op scouting, kunstacademie, circusles en ballet met kinderen die 1 tot 3 jaar ouder zijn en dat vindt ze erg fijn.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 17:37 
Volwassene

er zijn idd werkjes die idereen moet maken en die worden voor haar moeilijker gemaakt, maar vaak zijn die te gemakkelijk waardoor ze ofwel weigert ze te maken of totaal naast de opdracht iets doet ...
Nu krijgt ze blaadjes uit het boek: patronen, figuren en ... en dat lijkt ze wel leuk te vinden, maar vaak nog te gemakkelijk.

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2