Het is nu 13 dec 2017, 10:24

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ''ik zag mijn kind gelukkig op BO ,maar had het mis''
BerichtGeplaatst: 12 aug 2017, 19:05 
Volwassene

Over 8 maanden wordt onze dochter 4 jaar en zijn nu bezig met straks een school te moeten/gaan kiezen. Door goed te voelen en te kijken, door te lezen en gesprekjes met ouders ook van kinderen met een voorsprong/hb, hopen we meer verder te komen in een goede keuze.
Net vanmiddag weer een gesprekje met vrienden waarvan zoon 150 plus heeft, hij gaat nu naar het VO. Hij heeft gewoon 8 klassen regulier onderwijs gevolgd en is wel getest toen hij 10 jaar oid was. Moeder zei dat ze ''het gelukkig zien van zoon'' het belangrijkste vindt en dat deze school het goed gedaan heeft. Ik merk in ons zoeken dat er ouders zijn die ''er niks van moeten weten en echt niet teveel het over Hb hebben, er niet veel over gelezen hebben en gewoon regulier onderwijs willen. Zoals deze ouders die ik sprak.
Vaak zijn het ouders die ook ruim na 6 jaar van kind, erachter zijn gekomen. Ook bij deze ouders dus en ik denk dan al snel (misschien klopt het niet altijd): binnen een paar weken tot maanden heeft een kind zich aangepast, ok, misschien een paar jaar, maar hoe kun je dan met zekerheid zeggen dat een kind goed in zijn vel zit (mijn man zelf leek vroeger voor zijn ouders ook gelukkig blij kind, maar diep van binnen was hij ongelukkig op de basisschool) Ik vind dit met deze ''doelgroep die een kei is in aanpassen'', moeilijk te zeggen. Ik geloof wel dat je iets aan je kind kan opmerken dat het niet goed zou gaan, maar als je een kind hebt wat niet zo extravert is, dan lijkt dat me ook lastig voor een ouder.

Maar goed, waar ik nu over wil mailen:

Ik zou graag van ouders op dit forum een berichtje krijgen net als deze vrienden dachten het goed gezien te hebben, dat hun kind op de basisschool gelukkig was, maar waarvan kind later terug gaf dat dit niet zo was. Dat hij (vul maar in...zich eenzaam voelde, gek, teveel anders en zich doodverveelde, enz) Die later van mening verandert zijn, dat speciale, vele, aandacht noodzakelijk is en dat kennis hebben van, erg belangrijk is, dus wel lezen in boeken over HB. Hoe heb je het niet gezien? (misschien pijnlijk punt :-(
Zou je nu anders gekozen hebben voor school? Waar zou je op letten nu?

Liever echt alleen van deze ouders reactie. Bedankt!

Profiel  

Berichttitel: Re: ''ik zag mijn kind gelukkig op BO ,maar had het mis''
BerichtGeplaatst: 13 aug 2017, 09:56 
­

Op verzoek topicstarter verplaatst naar VO omdat er feedback wordt gevraagd van ouders waarvan kind de basisschool al achter zich gelaten heeft.

met vriendelijke groeten, Sjuut

BerichtGeplaatst: 13 aug 2017, 15:30 
Volwassene

Wil je een bericht via PB? Of hier?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 aug 2017, 10:29 
Volwassene

Mijn zoon leek enorm gelukkig, veel vriendjes, schoolprestaties waren goed. Ik zag een slimme jongen die lekker meekwam. Ondanks dat zijn kleuterjuf tijdens zijn basisschoolcarrière bleef benadrukken dat hij wel eens hoogbegaafd kon zijn zag ik het niet. Ik had ook geen goed referentiekader. Thuis werd hij steeds vaker vervelend, niet zoals ik hem kende. In groep 5 hebben we hem op aanraden van school laten testen. 145+ was de uitkomst. Wij gingen stijl achterover. Ook school had deze uitkomst niet verwacht. Meteen kon hij naar de externe plusklas. In groep 6 kwam in het gesprek met de IBer naar voren dat ze nu echt handelingsverlegen waren, ze wisten niet hoe ze hem verder passend onderwijs konden bieden. Wij werden doorverwezen naar een hb school binnen hetzelfde samenwerkingsverband.

Zoonlief wilde NIET daarheen. Hij had het toch naar zijn zin op school, en dan ging hij zijn vriendjes missen. Toch hebben we doorgezet. Een week nadat hij op de hb school was begonnen kwam hij zuchtend en steunend thuis. Hij had een pittig gesprek met de juf gehad. Ik vroeg hem of hij terug wilde naar zijn oude school. "Nee!" Was het antwoord. "Hier begrijpen ze me tenminste!"

Sindsdien heb ik ook thuis mijn gezellige ventje weer terug. Hij gaat nu naar groep 8 met een prachtig advies en ik heb alle vertrouwen erin dat hij in de afgelopen anderhalf jaar geleerd heeft wat leren leren is. Nog steeds heeft hij het maar weinig nodig, maar hij kan het nu tenminste toepassen.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 17:35 
Volwassene

Hanneke, wat jij fijn vindt, mij maakt het niet uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 17:48 
Volwassene

Pauline bedankt, dit soort verhalen bedoel ik. Ergens is er intuitiefs iets groots in me, wat zegt dat ze zich iid pas echt begrepen voelen bij mensen die erover geleerd hebben en gelezen en weten hoe hun hersenen werken, hoe ze zich voelen en hoe hun gedachten gaan, enz. Ik heb dat ook met het stuk in mezelf over hooggevoeligheid. Voel me begrepen als er mensen zijn zoals ik. Ik heb bijv een lieve vriendin die me vaak goed kan helpen (zo ook leerkrachten op reguliere basisscholen, hb kinderen wel kunnen helpen/tegemoet komen) als ik ergens mee zit, maar dat ik me nu ECHT begrepen voel in dat zijns-stuk van me, nee.
Er spelen natuurlijk meerdere factoren mee om tot een schoolkeuze te komen.

Maar vertelde je zoon ook bijv dat hij de vrienden die hij had, wel aardig vond, maar eigenlijk die aansluiting niet had die hij eigenlijk graag wilde, dat hij bijv veel liever gesprekken had gevoerd zoals nu op de hb school, over... (noem maar wat..politiek)

En wat was het dan dat hij niet naar de nieuwe school wilde, terwijl hij thuis het misschien ook wel zelf voelde, dat hij niet fijn in zijn vel zat?
Fijn voor jullie dat het gezien is en dat hij zich nu fijn voelt!

Ik geloof overigens ook wel dat er grote verschillen zijn in hb scholen. Wij zijn er nu op 2 geweest en is een groot verschil in sfeer alleen al.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 20:11 
Volwassene

Bumba, nav de vragen die je aan Pauline stelt: ik denk dat kinderen soms niet weten wat ze missen, of zelfs dát ze iets missen in hun omgeving.
Dat is een beetje mijn vrees voor mijn zoon; hij komt tevreden over, lijkt over het algemeen gelukkig, zegt het fijn te vinden op school. Hij is blij dat hij een paar speelvriendjes heeft, maar of zij nu echt de connectie hebben (?). Ik zag dat hij met heel veel goede zin naar de nieuwe school (regulier) ging vorig jaar na een verhuizing, hoewel hij op zijn vorige school ook tevreden en gelukkig leek en veel vriendjes had. In het begin op deze school had hij geheel geen aansluiting, speelde alleen op het schoolplein en maakte constructies zoals met springtouwen het schoolhek kunnen bedienen, terwijl de rest voetbalden of stoepkrijtten. Ook waren er pesterijtjes en was schoolwerk saai. Dus nu is hij heel blij dat hij wel enkel speelvriendjes heeft, en misschien weet hij niet dat er meer is dan dit. En is hij zich er niet van bewust dat (wat ik zie en merk) hij zijn houding en spel intussen aangepast heeft. Dus volgens mij is hij 'minder zichzelf' op school, onbewust. Hij is nu eenmaal een sociaal invoelend en makkelijk persoon, die zich makkelijk aanpast. En daar maak ik me wel zorgen om.

Wat betreft schoolwerk, hij geeft weleens aan dat bepaalde vakken te makkelijk zijn. En is blij als er na een gesprek iets aangepast wordt. Dat dit mijns inziens niet voldoende is (alleen ieder blok rekenen voortoetsen, vervolgens zelfstandig en vrijblijvend werken in een verrijkingsboekje, en dat terwijl hij blijkens het leerlingvolgsysteem al sinds gr1 ruim 2 jaar boven het gemiddelde scoort) en dat er veel meer mogelijk zou (moeten) zijn, dat weet hij niet. Hij ziet uiteraard alleen wat er is, en niet wat er niet is. Dus hij weet zogezegd niet wat hij mist. Tenminste, dat vermoed ik. En ik waak ervoor dat hij niet verandert van een leergierig en enthousiaste jongen, via een nu tevreden kind, in een onderpresterende en onderduikende leerling. Dat is destijds nl bij mijn broer gebeurt, erg zonde.

Misschien sla ik de plank volledig mis en ben ik een over-trotse moeder (je weet wel, zo'n vervelende opschepperige moeder) :twisted:
Misschien blijkt zoonlief helemaal niet begaafd; we zullen het binnenkort na een test weten.
Intussen lees ik hier met je mee.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 21:42 
Volwassene

bumba schreef:
Maar vertelde je zoon ook bijv dat hij de vrienden die hij had, wel aardig vond, maar eigenlijk die aansluiting niet had die hij eigenlijk graag wilde, dat hij bijv veel liever gesprekken had gevoerd zoals nu op de hb school, over... (noem maar wat..politiek)

Hij wist niet beter. Pas nu ziet hij het verschil. Nu heeft hij hele andere gesprekken, andere humor. Andere kinderen begrijpen zijn humor etc!

Citaat:
En wat was het dan dat hij niet naar de nieuwe school wilde, terwijl hij thuis het misschien ook wel zelf voelde, dat hij niet fijn in zijn vel zat

Ook hier, hij wist niet beter. Voor zijn gevoel was hij gelukkig, had hij veel vrienden. Deed school heel veel om aan zijn behoeften tegemoet te komen. Hij wist niet dat het anders kan.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]