Het is nu 26 aug 2019, 00:33

Pagina 1 van 2 [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: WPPSI OF WISC?
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 22:06 
inactief

Onze zoon is 5 jaar en 8 mnd oud (rond 1 okt 2007 geboren). Hij zit (versneld) in groep 3, haalt daar hoge A-scores en is in maart/april door getoetst tot de 1e B-score: rekenen 1e B op E4, begrijpend lezen 1e B op M4 en AVI E5 afgerond (leest nu M6)). We willen hem nu aanmelden voor fulltime hb-onderwijs en hebben daarvoor een iq-onderzoek nodig. De orthopedagoog wil eigenlijk wachten met het iq-onderzoek tot hij 6 is en ze de WISC kan gebruiken, omdat ze denkt dat de WPPSI een weinig gedifferentieerd profiel zal geven. Maar de hb-school wil NU een onderzoeksuitslag als 'bewijs' bij de aanmelding. De orthopedagoog stelt daarom voor dan nu maar een WISC af te nemen, maar ik heb hier zelf twijfels over omdat deze test geen normen heeft voor kinderen onder de 6, er dus geen betrouwbare uitslag kan volgen (en als agv van zijn jonge leeftijd de iq-score volgens de normen voor 6 jarigen nèt te laag is voor toelating wat dan?) en een hertest voorlopig dan niet mogelijk is.
Hoe denken jullie hierover?
(En is na afname vd WPPSI evt. wel mogelijk binnen binnen een jaar te 'hertesten' met de WISC?)

.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: WPPSI OF WISC?
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 22:08 
Volwassene

Ik zou zeggen gebruik de nieuwe Rakit, heeft wel normen voor vijfjarige en niet het probleem van de WIPSI-III dat hij aan de bovenkant van de leeftijdsgroep zit.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 22:10 
inactief

ik zou aan de hb school vragen wat het beste is!

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 08:23 
Volwassene

Ik zou in dit geval ook voor de nieuwe Rakit gaan. De WISC is niet genormeerd voor 5-jarigen, je hebt dan geen vergelijkingsgroep van leeftijdsgenoten zodat de uitslag onbetrouwbaar zal zijn. Daar zou ik dus zeker níet voor kiezen.
En ja, als je daarmee (of toch met de WIPSI-III) test, kun je een jaar later hertesten met de WISC. Die twee jaar gelden alleen als je dezelfde test weer zou gebruiken.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 09:00 
inactief

Ik zou dus niet voor de Rakit gaan, deze is echt bedoeld voor de onderkant. Ik heb op een Pearson dag er uitgebreid met een van de testontwikkelaars over zitten beppen, die raadde me af om t ding aan te schaffen voor deze doelgroep. De WPPSI is genormeerd tot 7;11 jaar he, dus dat is met 5;8 nog niet het plafond... En ookal komt er een weinig gedifferentieerd beeld uit (alles knoepershoog) dan weet je toch genoeg? Mocht je dan later nog tegen dingen aanlopen kan je altijd nog een WISC doen.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 09:38 
Volwassene

Mijn oudste zoon is jaren geleden als kleuter getest met de WPPSI; hij was toen 4 jaar en 10 maanden.

Er kwam een zeer hoge score uit, waar wij zoon overduidelijk in herkenden. De uitslag was dermate hoog dat school niet om een versnelling heen kon.

Ik vond (als leek) overigens de opzet van de WPPSI erg overeenkomen met de WISC (die later bij jongste zoon is afgenomen).

Je zou ook nog uit kunnen wijken naar de SON R; die test is bij jongste zoon afgenomen op 5 jarige leeftijd en gaf een zeer betrouwbare uitslag. Jaren later kwam er met de WISC vrijwel hetzelfde iq uit (slechts 1 punt verschil!).

Ik zou aan de hb school vragen welke test zij prefereren, maar als je zoon echt heel intelligent is dan komt dat er heus wel uit hoor; het is meer van belang dat je een goede tester vindt (die b.v. ook door onderpresteren heenprikt).

Succes!

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 09:43 
inactief

rianne2 schreef:
Je zou ook nog uit kunnen wijken naar de SON R; die test is bij jongste zoon afgenomen op 5 jarige leeftijd en gaf een zeer betrouwbare uitslag. Jaren later kwam er met de WISC vrijwel hetzelfde iq uit (slechts 1 punt verschil!).

De SON-R test voornamelijk het non-verbale gedeelte van het iq. School maakt voornamelijk aanspraak op de verbale capaciteiten van een kind. Als beide in evenwicht zijn is er niet veel aan de hand, maar als dat niet zo is dan geeft de SON-R nog onvoldoende informatie.

Elfje (7 februari 2010)

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 10:47 
Volwassene

Ik zou de WPPSI-III-NL laten afnemen.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 11:01 
Volwassene

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan, dochter M. was 5.8 jaar oud en had een IQ test nodig voor de aanmelding leonardo.
Ook wilden wij wel graag meer info halen uit de IQ test dan alleen het cijfertje, het profiel was voor ons ook waardevol.

Onze tester zei destijds ook dat ze dacht dat M. op de WPPSI voornamelijk plafondscores zou halen en je dan wel een HB IQ zou krijgen maar weinig kon zeggen over het profiel.
Ze is uiteindelijk met net 5.9 jaar getest met de WISC en behaalde een TIQ van 132, op het nippertje dus!
Had ze maar een paar foutjes meer gemaakt dan was er wellicht geen HB uitgekomen en had dat de aanmelding moeilijk gemaakt, terwijl de uitslag dus eigenlijk lager is dan haar werkelijke IQ, omdat ze 3-6 maanden jonger was dan de normgroep.

Bij F. hebben we de WPPSI laten afnemen, ook allemaal plafondscores, IQ >145. Maar dat is wel lekker duidelijk. Bij haar weten we tenminste duidelijk hoe het zit met dat IQ.
En de subscores van de verschillende testen geven ons ook duidelijk inzicht in haar sterkere en zwakkere kanten, ook al zijn VIQ, PIQ en TIQ allemaal >145 en intern consistent. De observaties van de tester tijdens de testafname zijn ook zeer waardevol.

Ik zou dus voor de WPPSI gaan, dan heb je een duidelijke en betrouwbare uitslag en onze ervaring is dus dat ook met torenhoge scores je nog veel informatie haalt uit die test en uiteraard de observaties van de tester!
Wij zouden niet opnieuw kiezen voor de WISC bij 5.9 jaar.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 12:15 
Volwassene

Wat ik me afvraag: maakt het bij zo'n keuze voor WISC of WPPSI ook uit of een kind dat net geen 6 jaar is al in groep 3 zit of niet op het moment van de test? (bijv bij 5,9 of 5,10 of 5,11 jaar)
Bijvoorbeeld wanneer je een test kiest voor een januarikind dat al bijna 2 jaar kleutert en nog niet kan lezen op het moment van testafname t.o.v. een decemberkind dat 1,5 jaar heeft gekleuterd, een paar maanden in groep 3 zit en bijv al 2 jaar kan lezen?
Ik dacht de in het eerste geval de WPSSI een beter beeld geeft en in het tweede geval de WISC, maar ik weet niet hoe ik daarbij kom.

Mag je er altijd van uitgaan dat een kind dat net onder de 6 jaar 130+ scoort op de WISC zeker nog veel hoger zou scoren op de WPPSI? (is de WPPSI dan makkelijker dan de WISC?)

Stel bij Jamathi's dochter van 5,9 was er bij de WISC 128 uitgekomen. Had ze dan de WPPSI erna kunnen laten afnemen en in het geval van uitslag 130+ die laatste uitslag kunnen doorgeven aan de school? (sorry Jamathi dat ik jouw verhaal hier even 'misbruik' als voorbeeld, ik wil niet suggereren dat jij zoiets van plan was en zelf ben ik dat ook niet).

En wat ik me ook afvraag:
Wat is betrouwbaarder: de WPSSI voor een kind van 7 of de WISC?
Of zijn beide even onbetrouwbaar, omdat ze afgenomen zijn bij kinderen onder de 8 jaar (zoals in eerdere topics geargumenteerd werd).

(Ik ben verder niks concreets met de antwoorden van plan, ik ben gewoon nieuwsgierig. Mijn kind is nl getest met de WISC met 5,11j destijds en scoorde ruim genoeg voor toelating op school. Ik had toen het idee dat de WPPSI misschien een minder duidelijk beeld zou geven dan de WISC. Uiteindelijk maakt dat nu niet meer zo veel uit.)

groetjes, Bissi

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 12:22 
Volwassene

Allereerst is het de bedoeling dat een instrument geschikte normgroepen heeft. Stel een kind is 5 jaar en 11 maanden, dan is er een geschikte normgroep bij de WPPSI-III-NL maar niet bij de WISC-III-NL. Ik zou dan de WPPSI-III-NL afnemen.

Bij een kind dat minimaal 6 jaar is, heb je de keuze voor de WPPSI-III-NL of de WISC-III-NL.
Verwacht je een ontwikkelingsvoorsprong/bovengemiddelde score, dan is het beter de WISC-III-NL af te nemen. Zeker als het kind al in groep 3 zit. Edit: dit is niet relevant, het gaat om leeftijd.
Verwacht je een lagere score, en zeker als het kind nog niet in groep 3 zit, dan zou ik de WPPSI-III-NL afnemen.Edit: het gaat eigenlijk alleen om de lagere score, de groep waarin het kind zit is niet relevant voor deze keuze

Misschien kan Barbara hierop inhaken, zij neemt allebei af, ik test alleen kinderen van minimaal 6 jaar en heb alleen de WISC-III-NL. :)

Beantwoording van Bissi's overige vragen:

Citaat:
Mag je er altijd van uitgaan dat een kind dat net onder de 6 jaar 130+ scoort op de WISC zeker nog veel hoger zou scoren op de WPPSI? (is de WPPSI dan makkelijker dan de WISC?)

Tenzij een kind gaat onderpresteren omdat het de WPPSI idioot makkelijk vindt :) verwacht ik dat er bij de WPPSI een hogere score uit komt dan bij de WISC

Citaat:
Stel bij Jamathi's dochter van 5,9 was er bij de WISC 128 uitgekomen. Had ze dan de WPPSI erna kunnen laten afnemen en in het geval van uitslag 130+ die laatste uitslag kunnen doorgeven aan de school? (sorry Jamathi dat ik jouw verhaal hier even 'misbruik' als voorbeeld, ik wil niet suggereren dat jij zoiets van plan was en zelf ben ik dat ook niet).

Ja dat kan

Citaat:
Wat is betrouwbaarder: de WPSSI voor een kind van 7 of de WISC?
Of zijn beide even onbetrouwbaar, omdat ze afgenomen zijn bij kinderen onder de 8 jaar (zoals in eerdere topics geargumenteerd werd).

Het IQ wordt vanaf een jaar of 8 stabieler, maar los daarvan kun je nog wel het meest geschikte instrument kiezen, zoals ik aangaf bij verwachte hoge score zeker als kind al in groep 3 (of hoger) zit: WISC beter dan WPPSI, en bij verwachte lagere score zeker als kind nog in groep 2 zit, Edit: alleen lagere score verwachting is waar het om gaat, niet de groep waarin het kind zit dan is de WPPSI weer meer geschikt.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 23 mei 2013, 14:12, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 12:48 
inactief

Helemaal eensch met Sacha!

Even aanvullend vanuit mijn perspectief. Bij "onze" doelgroep (slimkezen) wil ik altijd de 'hoogste' test gebruiken, dus waar het kind zo jong mogelijk voor de normgroepen is [volgen jullie het nog?]. Dus voor een kind van 6+ kies ik altijd de WISC.
De WPPSI voor 6+ inzetten wordt eigenlijk alleen gedaan als je een lagere score verwacht, dus voor onderzoek aan de 'onderkant'.
Dat is dus ook de reden waarom ik geen RAKIT gekocht heb, die is echt bedoeld voor de 'onderkant' en dus minder geschikt voor slimkezen. Tenminste, dat vertelde de meneer op de Pearson IQ testen dag [blossom]

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 12:57 
Volwassene

Barbara schreef:
Helemaal eensch met Sacha!

Even aanvullend vanuit mijn perspectief. Bij "onze" doelgroep (slimkezen) wil ik altijd de 'hoogste' test gebruiken, dus waar het kind zo jong mogelijk voor de normgroepen is [volgen jullie het nog?]. Dus voor een kind van 6+ kies ik altijd de WISC.
De WPPSI voor 6+ inzetten wordt eigenlijk alleen gedaan als je een lagere score verwacht, dus voor onderzoek aan de 'onderkant'.
Dat is dus ook de reden waarom ik geen RAKIT gekocht heb, die is echt bedoeld voor de 'onderkant' en dus minder geschikt voor slimkezen. Tenminste, dat vertelde de meneer op de Pearson IQ testen dag [blossom]

Ben het met je eens. Ik zou de Rakit dan absoluut ook niet aanraden voor de bovenkant van de leeftijdsgroep als het gaat om vaststellen of een kind HB is of niet. Maar als het gaat om een kind dat juist aan de onderkant van de leeftijdsgroep zit, lijkt dit me minder bezwaarlijk.

Verder is de Rakit ook genormeerd t/m 145, net als de WISC III en de WPPSI- III.

De nieuwe Rakit heeft zowel gemakkelijke als moeilijke vragen erbij gekregen (t.o.v. de oude Rakit).
http://www.pearsonclinical.nl/media/whitepapers/Whitepaper_RAKIT-2.pdf
http://www.pearsonclinical.nl/media/whitepapers/Whitepaper2_RAKIT-2.pdf

Laatst bijgewerkt door Smaragd op 23 mei 2013, 13:01, in totaal 1 keer bewerkt

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 12:59 
Volwassene

Citaat:
[volgen jullie het nog?].
Tuurlijk! Onze slimkezen hebben het niet van een vreemde he :wink:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 13:36 
Volwassene

Misschien offtopic, maar hier wordt een verband gelegd tussen de uitslag van een wisc/wppsi en het schoolse leren d.w.z. de groep waarin een kind zit. Dit is volgens mij niet vanzelfsprekend (misschien meer voor de bovenbouw?), zeker niet voor het performale deel. Maar ook niet voor het verbale. B presteerde bijvoorbeeld als 6;0 jarige op de verbale subtest Informatie op het leeftijdsniveau van een 11;10 jarige. Dit is het het resultaat van zijn brede algemene interesse, het feit dat hij met vier jaar ging lezen en gek is op informatieve filmpjes en het lezen van encyclopedieën. Ik durf te stellen dat het onderwijs op school hier geen enkele invloed op heeft gehad.

Ontopic: we hebben bewust (en met moeite) een half jaar gewacht om hem de wisc te kunnen laten afnemen, omdat deze meer verbale informatie oplevert en volgens mij daarom een completer beeld geeft. Maar als je niet mag/kunt wachten omdat de school de gegevens nu wil hebben, zou ik kiezen voor de wppsi. Dan speel je volgens mij op 'safe', het gaat dan voornamelijk om de score. Wisc laten testen voor zijn 6e verjaardag lijkt me af te raden. En wat als hij als gevolg daarvan net niet over 'de magische grens' gaat... en je je moet afvragen of dit het gevolg is van de gebruikte test of niet. Met de wppsi zul je die twijfel niet hebben lijkt me.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 14:09 
Volwassene

Citaat:
Misschien offtopic, maar hier wordt een verband gelegd tussen de uitslag van een wisc/wppsi en het schoolse leren d.w.z. de groep waarin een kind zit. Dit is volgens mij niet vanzelfsprekend (misschien meer voor de bovenbouw?), zeker niet voor het performale deel.

Goed punt, ik realiseerde me dit ook, want je verwijst naar mijn uitspraken hierover neem ik aan.
Ik heb het ook te dik aangezet. Simpeler:

Normaliter kies je vanaf 6 jaar de WISC. Alleen als je een lage score verwacht pak je de WPPSI.

Citaat:
Ontopic: we hebben bewust (en met moeite) een half jaar gewacht om hem de wisc te kunnen laten afnemen, omdat deze meer verbale informatie oplevert en volgens mij daarom een completer beeld geeft. Maar als je niet mag/kunt wachten omdat de school de gegevens nu wil hebben, zou ik kiezen voor de wppsi. Dan speel je volgens mij op 'safe', het gaat dan voornamelijk om de score. Wisc laten testen voor zijn 6e verjaardag lijkt me af te raden. En wat als hij als gevolg daarvan net niet over 'de magische grens' gaat... en je je moet afvragen of dit het gevolg is van de gebruikte test of niet. Met de wppsi zul je die twijfel niet hebben lijkt me.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 14:40 
inactief

Nog even mosterd na de maaltijd. Wij hebben ook gewacht met zes om deze reden. Ik vond IQ test sowieso totaal overbodig, was puur voor de toelating Leonardo (waar hij nu alweer een paar weken met veel plezier weg is). Als je dan toch al test, dan maar de WISC.

Barbara, hoe zit dat eigenlijk met die normering? Hoe groot is de groep waarmee vergeleken wordt? Wordt er met maandcohorten, jaarcohorten vergeleken of nog iets anders? Lees: als je kind met 6 plus 1 dag getest wordt, waar wordt hij dan mee vergeleken?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 15:21 
Volwassene

Wij konden destijds niet wachten tot jongste 6 werd, en niet gehinderd door enige kennis van zaken hebben we hem toen met de (oude) Rakit laten testen. Ik wist niet eens dat er ook andere opties waren. Pas daarna hoorden we dat de Rakit een verouderde normering gebruikte.
Ik heb daardoor nog heel lang getwijfeld aan de geldigheid van de uitslag, zelfs toen zoon al 3x versneld was :oops: . Inmiddels boeit het cijfertje me niet meer, dat hij boven de 130 zit is toch wel duidelijk. Verder is het nergens meer voor van belang.
Oudste is met de Kaufmann ABC getest, daar hoorde ik later ook negatieve geluiden over (niet betrouwbaar genoeg als je kind in de hogere IQ-range zit?). Maar voor ons was bij beide testen het cijfertje niet interessant, want aan hun slimmigheid werd door niemand getwijfeld. Er werd getest omdat we handvatten nodig hadden m.b.t. de begeleiding, en info over onderpresteren en sociaal-emotionele ontwikkeling. De verslagen en tips die we kregen, voldeden in dat opzicht precies aan wat we nodig hadden.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 15:52 
Volwassene

Paula schreef:
... Inmiddels boeit het cijfertje me niet meer, dat hij boven de 130 zit is toch wel duidelijk. Verder is het nergens meer voor van belang.

Ik kan me natuurlijk voorstellen dat het voor de ouders zelf niet van belang is. Maar ik heb vandaag al twee keer van verschillende scholen te horen gekregen dat bij de 'selectiecriteria' voor plaatsing in een Leonardo-/hb-groep, ook wordt gekeken naar de hoogte van het cijfer. Dus hoe hoger het cijfer, des te meer noodzaak voor hb-onderwijs (deze zin is niet geciteerd, maar mijn vertaling).

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 15:59 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat:
...
Goed punt, ik realiseerde me dit ook, want je verwijst naar mijn uitspraken hierover neem ik aan.

Niet alleen naar jou :wink:

Pagina 1 van 2 [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende