Op welke basisschool beginnen

Plaats reactie
Nina
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 okt , 2023 5:36 am

Op welke basisschool beginnen

Bericht door Nina »

Gezien de geschiedenis van onze oudste dochter (zie voorsteltopic) is ons geadviseerd om maatregelen te treffen zodat onze jongste niet in een soortgelijke situatie terecht komt. Zij gaat momenteel naar de peuterspeelzaal. Ze is niet getoetst/getest en wij hebben ook, tot vandaag, niks gemeld over HB in de familie. De juffen hadden al eerder aangegeven dat onze dochter ontzettend gevoelig is en alles om zich heen in zich opneemt. Hierdoor is ze vaak erg moe en soms ook driftig na een ochtendje peuterspeelzaal. Ze was eerst erg gesloten (onder de tafel zitten, niet praten, niet naar de wc durven), maar is in de loop van de tijd wel wat los gekomen. Vandaag heeft de juf aangegeven dat er op het eerste gezicht niks opvalt, maar dat er op cognitief vlak een hele hoop gebeurd in het hoofd van onze dochter en dat we uit moeten kijken voor verveling op de bassisschool. Evenals de oudste raakt zij iets niet aan als het haar niveau niet is. Pas als het aansluit en je haar er op de juiste manier bij betrekt (geen druk of dwang), dan gaat ze ermee aan de slag. Zij is ook bang om fouten te maken. Thuis leert ze zichzelf van alles aan, heeft zichzelf tweetalig opgevoed en heeft o.a. kleuren, tellen en vormen geleerd in twee talen. We zien op dat vlak veel overeenkomsten met onze oudste dochter.

Over een aantal weken is ze vier en gaat dan beginnen op de basisschool. We hebben een aantal opties:
- ze gaat naar een vrije school (wordt ons door vrijwel iedereen afgeraden, maar hoop dat ze door de familiaire sfeer wat losser komt)
- ze gaat naar een openbare basisschool die ervaring heeft met HB. Helaas ben ik daar begonnen over onze oudste dochter waardoor we direct een afspraak moeten maken met de IB-er om te bekijken of ze onze jongste wel een plek kunnen bieden :cry:
- ze gaat naar dezelfde particuliere school als onze oudste dochter. Grote wens van mijn jongste, maar dan moeten we eerst iets veranderen aan onze financiele situatie.
- ze is nog niet schoolplichtig en we kijken het een jaar aan.

Ik hoor graag wat jullie visie/ ervaring is! Zijn er ouders die in een soortgelijke situatie zitten (met een ouder kind waarbij een reguliere school heeft aangegeven dat ze handelingsverlegen zijn ivm combinatie (mogelijk U)HB en hooggevoeligheid)?

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Op welke basisschool beginnen

Bericht door merriedroom »

Wat ik denk wat het belangrijkste is, is om je jongste dochter op zichzelf te zien en niet als spiegel van je oudste. Haar schoolcarrière kan anders lopen en haar behoeftes kunnen ook anders zijn.

Dan volgt de vraag: Wat zie je bij je dochter? Heeft ze een grote leerbehoefte, kijkt ze uit naar school, is ze klaar met de psz? Of wil ze juist ruimte en vrijheid, vermaakt ze zich prima en zou school eerder beperkend voor haar zijn? Kunnen jullie haar voldoende bieden thuis of is er veel meer input nodig waarbij school ook een rol kan spelen? De achterliggende vraag is: heeft ze behoefte aan school of juist niet?

Er zijn voorbeelden van inderdaad pas met 5 naar school, meteen groep 2 en sneller naar het formele leren vanaf groep 3. Er zijn er ook die netjes beginnen met 4 in groep 1 en versneld naar groep 3 gaan omdat het kleuteren niets bleek te zijn voor hen. Je hebt ze ook die juist 2 jaar heerlijk hebben gekleuterd en juist groep 3 (traag en saai) hebben overgeslagen voor meer uitdaging in groep 4. En uitzonderlijke gevallen van 4-jarigen die (bijna) meteen in groep 3 starten of met 5 naar school gaan en ook in groep 3 starten.

Dat zijn vele wegen naar groep 3 (of 4), maar breder kijkend is het goed om stil te staan bij wat je dochter juist nog te leren heeft en wat ze juist al beheerst. Kan school hierop aanpassen? Wat -schat je in- heeft je dochter nodig van school om zich veilig en gezien te voelen? En probeer je ervaringen met de oudste los te laten, hoe moeilijk ook. Je jongste heeft haar eigen weg te bewandelen.

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Op welke basisschool beginnen

Bericht door Baloo »

Als ik het zo lees, vraag ik me af: waarom bekijkt de openbare school jouw jongste niet voor wie ze is, wat heeft zij met oudste te maken? Als je het verhaal niet had verteld, hadden zij haar dan wel gewoon aangenomen? Voelen jullie je goed bij die school en hun aanpak? Een tweede vraag die ik heb; wat past denk je qua sfeer bij je jongste, de vrije school of de openbare? En ook: heb je met de vrije school gesproken over haar en haar karakteristieken, en sprak hun antwoord en aanpak jullie aan? Uiteindelijk weet je niet hoe een en ander gaat uitpakken, op welke school dan ook. Heb je advies gevraagd bij een schooladviesdienst of een pedagoog met HB kennis?
Optie 3 zou ik als ik jullie was achter de hand houden, want dat lijkt nu niet realistisch. Maar je bent nu wel veel beter voorbereid en je zult eerder ingrijpen denk ik als het niet lekker gaat. Optie 4 zou je ook half kunnen doen: ipv helemaal niet gaan, een of twee dagen per week naar school en heel langzaam wennen en opbouwen, op haar tempo. Kijken hoe dat loopt.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Op welke basisschool beginnen

Bericht door jamathi mv 4 »

Ik pak er even één punt uit:
Wat maakt dat het voor jou negatief voelt dat de openbare school wil dat je een afspraak maakt met de IB-er?
Het is wellicht juist positief dat ze vooraf graag een zo goed mogelijke inschatting willen maken van de behoeften van je dochter en of deze school haar dat wel kan bieden. Dat kan leed aan beide kanten voorkomen, en hopelijk juist aan beide kanten het vertrouwen geven dat je dochter op die school wel in haar behoeften voorzien kan worden. Ik zou zeggen, ga dat gesprek aan, alleen dan weet je of deze school een optie is.

Ik ben juist een beetje allergisch geworden voor scholen die al snel roepen "dat kunnen wij wel hoor", geef mij maar een school die eerst kritisch kijkt naar de onderwijsbehoeften van een kind en vervolgens naar zichzelf voordat ze zo'n uitspraak doen.

Misschien heb je je redenen hoor, om dit negatief te interpreteren, dat kan natuurlijk ook heel goed.

Plaats reactie