Het is nu 18 jan 2021, 09:01

Pagina 6 van 6 [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Uitslagjes Cito's - hier parkeren!
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 14:22 
inactief

Hehe :) Die strijkplank zal mijn ventje dan ook wel niet herkend hebben.

Jammer eigenlijk. Je zou verwachten dat testen wat minder 'conventie-afhankelijk' zijn, zeker met het groeiend aantal autochtone kindjes.

Goed van die leerkracht dat ze zo ver heeft doorgetoetst. Dat doen ze bij ons eigenlijk alleen wanneer al duidelijk is dat het kind verder is. Ik zal het 'doortoets'-balletje maar eens opwerpen tijdens het 'openings-gesprek' in september - want als ie 1+ jaar voor ligt met lezen en rekenen, misschien ook wel met spelling/taal :roll: .

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 12:04 
inactief

Het valt me op dat ik hier vrijwel allemaal hoge cito-uitslagen zie.
Is mijn kind dan zo'n uitzondering?

Rekenen m6 c/d
Begrijpend lezen m7 een c
Spelling m7 een b

(9 Jaar, gaat na de zomervakantie naar groep 8, 2 keer versneld).

Het gekke is wel dat ik nooit uitslagen heb gekregen van e 6/7...
Of heeft dit met de cito-entreetoets te maken?

Mijn dochter haalt nooit hoge scores met de cito's. Vorig jaar is zij voor de 2de keer versneld. Haar scores zijn nagenoeg hetzelfde als toentertijd.

Poppetje

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 17:21 
Volwassene

@poppetje : hoe het met de entreetoets en e6/7 toets zit weet ik niet. Onze zoon is nu voor het eerst getest (E3, zie eerder) en op basis van deze testen (met A, B en C) slaat hij groep 3 over. Ik maak me eigenlijk een beetje zorgen over deze relatief hoge scores omdat ik vermoed dat hij de C scores zo weer `ingehaald` heeft en het vervolgens weer te makkelijk wordt. Wellicht geven ´jouw´ scores alleen maar aan dat je kind precies in de juiste groep zit?

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 25 jul 2010, 17:26 
inactief

@ Annemiek

Dat zou je haast denken. Echter, ze heeft dit soort scores altijd al gehaald. Of ze nu versneld of niet.
Rekenen blijft wel wat lastiger. Hoewel vlak vóór de zomervakantie het kwartje mbt breuken opeens leek te vallen :wink:

Poppetje

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 14:10 
Volwassene

Volgens mij heb je de E6 uitslagen gewoon nog te goed hoor. Bij ons namen ze de entreetoets groep 7 af maar ook gewoon de E7 toetsen. Die zijn onderdeel van het normale LVS. Maar ja, ik lees wel vaker rare dingen. Dus voor 't zelfde geld denkt jullie school dat de entreetoets de LVS-toetsen vervangt (kan 't me bijna niet voorstellen, maar je weet 't nooit).

Sommige kinderen doen het niet geweldig bij citotoetsen. Er zijn er wel meer die niet veel bijzonders laten zien en toch heus heel slim zijn. Cito's zijn niet zaligmakend. Ze geven een indicatie van de opgedane kennis en vaardigheden van een kind maar hoe een kind de methodegebonden toetsen en het gewone werk maakt en hoe 't in de klas op (nieuwe) stof reageert, is m.i. minstens zo veelzeggend.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 18:24 
inactief

ik denk dat niet altijd de cito doorslag gevend is bij versnellen .
Je dochter is wel gewoon toe aan groep 8 anders zou school toch nooit mee in zee gaan of wel ?

hier na de vakantie dus eigen leerlijn voor J en gelijk al na 2 weken gesprek...

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 19:22 
inactief

@ Paula: ik zal het na de vakantie eens op school vragen.

@ Nicol: ja hoor, ze is zeker toe aan groep 8! Ondanks het feit dat haar rapport imo niet zo geweldig was, werd mij tijdens een gesprek met school verteld dat ze één van de betere rapportjes had :wink:
Ze hoort in deze groep thuis. Ik kan het me niet anders voorstellen.

Poppetje

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 22:44 
Volwassene

Ik werd eigenlijk verrast door allebei mijn dames.
L (hb) had ik allemaal A verwacht, maar had 1 keer B op Taalschaal, terwijl ze juist op taal gebied enorm voorlooopt.
J (niet getest) had allemaal A's, terwijl ik toch minimaal een paar B's had verwacht.
Weer de twijfel: moeten we haar niet ook laten testen. Aan de andere kant: ze mist de motivatie, de zin om 'tot het gaatje te gaan' en zit lekker in de groep. Weer anders geziet: wat zie ik eventueel over het hoofd.

Ik had het voordat ze haar rapport kreeg even kort bij de juf aangekaart of we, gezien haar zusje en J's over het algemeen ruim voldoende resulatten, haar niet ook zouden moeten testen, maar zag juf geen reden toe.

Pff. Ik blijf maar weer opmerkzaam. Ik vind het ook zonde om weer een schip met geld weg te dragen, terwijl ik me afvraag of ik wat doe met een uitslag....

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010, 09:26 
Volwassene

Of ze HB is, is niet zo belangrijk. Het gaat erom dat school haar voldoende uitdaagt, dat ze leert leren, strategieën leert inzetten om te leren en te werken, etc. Kortom: dat ze dezelfde vaardigheden kan aanleren als alle andere leerlingen.
Als ze steeds hoge resultaten laat zien, bestaat de kans dat ze een didactische voorsprong heeft. Je zou kunnen vragen of school haar wil doortoetsen om haar niveau te bepalen, zodat daarna ingezet kan worden op dat niveau. Zodat ze idd kan leren leren. Een kind dat altijd hoog scoort zonder al te veel moeite, kan best goed in haar vel zitten en goed in de groep liggen. Niet elke slimme leerling heeft problemen op dat gebied. Maar de kans dat ze op deze manier leert doorzetten, leert leren, is een stuk kleiner dan bij andere leerlingen. Ik zou er als ouder toch zeker van willen zijn dat ze idd op het juiste niveau stof aangeboden krijgt.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 22:08 
Volwassene

Ja, Het is inderdaad toch wel een goed idee om haar eens te laten doortoetsen. Geen idee hoe ze daar op school tegenover staan, omdat we L destijds gewoon zelf hebben laten testen. Over drie weekjes meteen maar eens oppakken. Juist omdat de motivatie haar moeilijke kant is...

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 23:14 
Volwassene

Enig idee waarom motivatie haar moeilijke kant is? Soms zijn kinderen gewoon moeilijk te motiveren (het ligt niet altijd aan school :wink: ), maar het kan natuurlijk ook aan het niveau van de stof liggen.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 07:28 
Volwassene

Ik denk dat het gewoon haar persoonlijkheid is. Maar dat kan natuurlijk wel versterkt worden door bijvoorbeeld het werkniveau.
Maar ook als het gaat of het oefenen met haar muziekinstrument is voortdurende sturing van mijn kant nodig. Dat is niet bijzonder voor een kind, dat weet ik, maar zusje L bijvoorbeeld gaat wel vrolijk zelf aan de slag. (En dat is dus met meer zaken zo, J zal niet 'ergens voor gaan en nog even doorzetten tot het gaatje of die rotsom nu toch eens een keer willen oplossen')

Ik denk dat daar hun grootste verschil zit. Niet in het IQ getalletje...

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 16:45 
Volwassene

@ Eer
Zou het misschien ook faalangst, algemene stress (bv voor school) waarbij ze niet tot volledige concentratie komt ('tot het gaatje te gaan' zoals je het noemt) of onvoldoende leerstrategie kunnen zijn? Want dat laatste heb je voor een instrument ook nodig natuurlijk - als je wel merkt dat je beter wordt met oefenen maar dat dit heel lukraak lijkt, je het zelf niet kan sturen, dan is motivatie heel wat moeilijker want het lijkt allemaal zo vaag.
Voorbeeldje: bij een moeilijke passage niet beginnen van het begin, maar deze meermaals zeer traag spelen, dan versnellen en dit meerdere dagen herhalen, tot het erin zit.
Of: dat je merkt dat als het niet lukt, een goede methode is om te vertragen en elke noot luidop lezen, omdat je gemerkt hebt dat je geregeld over een noot heen kijkt (en ze dus ook niet speelt, en het dus fout klinkt). Dus, als het niet juist is, zoeken tot je de fout vindt, want die zit erin, eenmaal gevonden wordt het later een makkie om te herkennen dat je voor de 15e maal die fout maakt en uiteindelijk maak je ze waarschijnlijk niet meer (en heb je dat verbeterd, presenteert de volgende fout zich meestal :) ).

BerichtGeplaatst: 30 jul 2010, 08:49 
inactief

A hebben ze in mei proberen door te toetsen ze zat toen nog in groep 2. Het ging helemaal niet goed. Rekenen E3 een D en bij het lezen haalde ze nog niet eens avi1. Bijna 2 weken later is ze toen naar een nieuwe school gegaan en die hebben de citotoets opzijgeschoven en haar in groep 3 laten instromen. Ze heeft op die school nog drie weken meegelopen in groep 3. In die groep 3 heeft ze het zo goed gegaan en is ze zo vooruit gegaan dat ze na de zomervakantie meteen naar groep 4 gaat. Wat ben ik blij met deze school die niet alleen naar de cito’s kijken.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2010, 10:25 
Volwassene

Renee schreef:
A hebben ze in mei proberen door te toetsen ze zat toen nog in groep 2. Het ging helemaal niet goed. Rekenen E3 een D en bij het lezen haalde ze nog niet eens avi1.
Het gebeurt best vaak dat een kind zich niet 100% veilig voelt bij degene die de toetsen afneemt en dan veel lager scoort dan wat het zou kunnen. Zeker jonge kinderen zijn heel gevoelig voor de 'klik' en als die er niet is, kun je rare dingen zien. Hebben ze haar destijds misschien schriftelijk doorgetoetst met rekenen? Als je schrijfmotoriek nog niet optimaal is, kun je ook zomaar een D voor rekenen scoren. Gewoon omdat alle energie dan gaat zitten in het schrijven. Doortoetsen van een kleuter zou ik bij voorkeur mondeling doen, zodat je in elk geval weet op welk niveau het kind zit. Het schrijven komt later wel.
Fijn dat de nieuwe school verder keek dan hun neus lang was!

BerichtGeplaatst: 30 jul 2010, 14:51 
inactief

ja de test was schriftelijk. Haar eigen juf bij wie ze zich indertijd heel goed voelde heeft hem afgenomen. ik denk dat mondeling inderdaad handiger was geweest. Nu achteraf maakt het gelukkig niets uit.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2010, 15:44 
inactief

Schriftelijk is inderdaad heftig. Bij ons werden ook de testjes in groepje 3 nog mondeling afgenomen. Opdrachten werden voorgelezen, en mondeling beantwoord.
Bij schriftelijk moet een kind EN goed technisch kunnen lezen, EN goed begrijpend kunnen lezen, EN dan nog eens de antwoorden opschrijven (naast het maken van de opdrachten natuurlijk).

BerichtGeplaatst: 30 jul 2010, 21:40 
Volwassene

@Loren
Dank je voor je meedenken. Ik heb niet het gevoel dat ze faalangstig is. De leerstrategie is voor haar een lastig ding, iig wat muziek betreft. Misschien zou dat met school ook zo zijn, maar heeft ze daar geen last omdat ze het makkelijk oppikt.
De strategien die jij aangeeft, gebruik ik ook met haar. Ik benoem de strategien, probeer haar zelf te laten ervaren dat het werkt, maar al het puntje bij het paaltje komt, lukt het haar niet (tenzij met heel veel stemverheffing, boze gezichten {van twee kanten op den duur :oops: }, etc) om zover te komen.

Mijn strategie: twee keer goed samen oefenen en er tijd voor maken. Een liedje spelen, als het niet goed lukt, kijken en laten kijken waar de fout zit, dat stukje herhalen, liedje herhalen. Dan duurt het oefenen twee keer misschien een half uur, maar daarna kan ze het ook en vind ze 'dat stomme liedje' plotseling wel klaar. Kan ze daarna de oefening goed, dat is ze met tien minuten spelen wel klaar.

Dán ziet ze ook wel in dat het zinvol was om er samen voor te gaan, maar eerder... :evil:

Wel een beetje OT inmiddels, maar voor mij (en J) een lastig iets, waar ik nog niet makkelijk doorheen kom.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2010, 00:16 
Volwassene

Alleszins erg goed dat je het samen doet, hopelijk pikt ze het langzamerhand op!

Pagina 6 van 6 [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6