Het is nu 18 jan 2021, 08:30

Pagina 5 van 6 [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Uitslagjes Cito's - hier parkeren!
BerichtGeplaatst: 11 jul 2010, 19:07 
inactief

Loekie, dat is een goeie. :lol:
Dat is ons niet verteld. Ik kan je wel deze informatie geven, dat is van het verslag wat we kregen nav de cito toets 2.
Ik citeer: het tweede gedeelte maakte ze foutloos. De auditieve synthese, schriftorientatie, eerste en laatste letter.

Ik was voor dat eerste en tweede al aan het zoeken gegaan, maar wat onze dochter nou precies goed heeft weet ik nog steeds niet. :wink:

Maar wat ze dus fout heeft weet ik ook niet. Best slordig dat ze dat niet in het officiele verslag vermelden, want mondeling hoorde ik ook niks. Het ging ook allemaal nog even vlak voor de vakantie, dus een vervolg gesprek was niet echt haalbaar.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2010, 19:34 
Volwassene

tantepollewop schreef:
Maar wat ze dus fout heeft weet ik ook niet. Best slordig dat ze dat niet in het officiele verslag vermelden, want mondeling hoorde ik ook niks.
Vaak zijn scholen ook helemaal niet gewend om dat soort details met ouders te bespreken. De meeste ouders nemen genoegen met 'het ging goed' of 'hij had een B'.
Ouders van hb leerlingen (of andere leerlingen met problemen waardoor ouders meer dan gemiddeld betrokken zijn bij het onderwijs) zijn wat assertiever en vragen meer door. Dat is voor school ook vaak wennen.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2010, 19:53 
inactief

Paula, dan behoor ik dus nog bij de ouders van gemiddelde kinderen. Maar daar gaat dus verandering in komen. :wink:
En de juf gaf zelf deze info door. Dan vraag ik mij af, waarom wel vermelden wat goed was en niet wat fout was.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2010, 20:36 
Volwassene

Citaat:
Ik citeer: het tweede gedeelte maakte ze foutloos. De auditieve synthese, schriftorientatie, eerste en laatste letter.
Dan is het Taal voor Kleuters. Andere onderdelen zijn: passieve woordenschat, kritisch luisteren en klank en rijm. Alle onderdelen bevatten 8 vragen, behalve passieve woordenschat (die heeft er 16).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2010, 21:21 
inactief

Loeki,
oke, dank je wel. :D

BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 13:13 
inactief

je leert hier als ouder snel bij hoor :D
Ook ik vraag voortaan door door alle info die ik hier krijg en dan weet de juf niet wat ze antwoorden moet soms.

Ik vroeg vorige week hoe J zijn M3 toetsen gemaakt heeft ( zit in groep 2 en wordt verder getoetst nu ) dat wist ze nog niet en toen ik daarop vroeg of ze nog verder toetsten als hij een A,B of hoge C haalde bij die M3 toetsen kwam ze helemaal niet meer uit haar woorden ze keek me aan of het in keulen donderde mijnm an en ik hebben deze of volgende week nog een gesprek ivm J zijn schoolresultaten en hoe aan te pakken in groep 3....

BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 14:17 
inactief

Tja, doortoetsen en doortoetsen tot C zijn twee verschillende dingen; twee keer toe is beloofd om dat te doen bij oudste, maar ze zijn toch altijd weer gestopt:
hij is nu op twee momenten niet tot het eind doorgetoetst, in nov van groep 3 (AAA van eind groep 5) en de tweede keer vanwege het digitale handelingsprotocol hoogbegaafdheid februari van groep 5 (net geen 8) tot eind groep 6: daar scoorde hij toen AB (rekenen)A, wat voor het DHH betekende dat je niet verder hoefde te toetsen omdat er een B verscheen- dus zijn ze toch weer gestopt met doortoetsen. Aan het eind van het jaar nog eens getoetst, toen wel AAA voor eind gr 6. (en dan nog DLE toetsen, zie eerdere berichten)

Ik heb later aan de HB coordinator gevraagd of er geen discrepantie was tussen het DHH, waarin je maar moet doortoetsen tot B en dan stoppen, en de algemene richtlijn voor HB leerlingen om door te toetsen tot lage C, en dat niveau als uitgangspunt te nemen voor de lesstof. Moest ze nog over nadenken, ik krijg het idee dat de HB coordinator wel tot C wil toetsen, dan de IB'er, die niet verder wil dan doortoetsen tot B... (en de laatste doet het uitvoerende doortoetswerk)

Maar we kunnen nog apart een boom opzetten over het nut van het DHH... (erg duur instrument trouwens voor scholen, kost 150 euro per keer....)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 22:51 
Volwassene

B. heeft alleen de ordenen E2 gemaakt(door mij alles gevraagd, maar alleen ordenen gemaakt omdat hij daar op de M1 een C gescoord had) hij had een B.

Met 2 opmerkingen een vraag over hoepels en kinderen, de vraag was op welk plaatje zijn er genoeg hoepels voor de kinderen. hij begreep de vraag niet en vroeg dus moet ik dan naar de hoepels kijken..

en bij de bekende vraag welk getal is het grootst... hij ging eerst meten met zijn pen en koos vervolgens toch het goede getal(volgens de juf gokte...het juiste getal).

Met de kijklijsten erbij waarbij hij veel voorloopt op cognitief gebied, weet de juf ook niet wat ze er mee moet, iig ze moet er iets mee. Dus gaat ze de IBer inschakelen.
Ik hoop volgende week donderdag de terugkoppeling te horen...

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 15:05 
inactief

nou heb wat test resultaten van j binnen ( zit nu in groep 2 ) :
E3 toets rekenen hoge B en zo ook voor Taal een hoge B
Juf gaat in overleg met IB-er wat te doen nu...

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 15:09 
Volwassene

nicol schreef:
Lijkt me verstandig.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 15:10 
inactief

Paula schreef:
nicol schreef:
Lijkt me verstandig.

nou dat zeker want hij kan alleen nog niet zo goed automatiseren en schrijven ( hij tekend zijn letters nog zeg maar ) zegt de juf tja kan niet als je geen leer onderwijs maar kleuterklas onderwijs hebt gehad alleen nog..

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 15:31 
Volwassene

Dan heeft ie in groep 3 in elk geval nog wat te leren: schrijven :mrgreen: . Her en der op het forum staan een hoop suggesties voor wat je kunt doen met een versnelde kleuter (ik ga er even van uit dat hij naar groep 3 gaat, ben misschien wat voorbarig) wiens schrijfmotoriek nog onvoldoende is. Er zijn genoeg mogelijkheden.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 16:28 
Volwassene

X had de volgende resultaten voor E3:
Rekenen : A,
DMT A,
AVI = E4
technisch lezen, leestechniek, begrijpend lezen = B,
spelling, woordenschat en luisteren = C (spelling mn problemen bij dubbele klanken en kleefletters (kerruk) en luisteren deed hij volgens de juf te globaal).

Afgezien van 1 middag kleuteronderwijs in het Nederlands, heeft hij overigens nooit nederlands onderwijs gehad (1 jaar frans, 1 jaar duits). (ben wel benieuwd hoeveel dit precies van invloed is). Ik heb wel het een en ander thuis gedaan op het gebied van lezen.

Op basis van deze toetsen en 1 week meedraaien (kleuteronderwijs staat hier nog volledig los van de rest van het basisonderwijs, alle kinderen zijn dus nieuw als ze in groep 3 beginnen) wordt hij nu versneld naar groep 4. Heb zelf wat werkbladen mee om het schrijfschrift te oefenen, verder zouden ze er nog extra aandacht aan geven in de klas.

Voor het rekenen werd extra materiaal aangeschaft, verder leest een ander meisje ook E4 en zou hij daar goed mee kunnen werken. Helaas werden mijn vragen over compacten en verrijken afgekapt. Dit geeft dus op dit moment wel nog een vervelend onderbuik gevoel. De school is helemaal nieuwe voor hem en erg groot (want gaat tot eindexamen en er zijn verschillende taalrichingen, in totaal volgens mij 2000 leerlingen) en hij zal ook merendeels van de dagen met de bus moeten gaan. Ik kan me zo voorstellen dat dit de eerste weken ook voldoende energie van hem vraagt, dus heb ik er op dit moment daar nog niet over doorgevraagd (maar zal zodra dit nodig is wel zeker aan de bel gaan trekken). Volgens mij hebben zij al het idee dat ze gevoelsmatig aan het compacten zijn om dat er vanwege een andere taal en andere vakanties al minder lestijd is als in Nederland. Een eerste evaluatie zou tegen de herfstvakantie plaatsvinden.

Verder kon ik hem op de school nog inschrijven voor schaak- en chemielessen, en heb ik hem hier dan ook direct voor opgegeven ( :wink: ).

Ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan...

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 16:58 
inactief

Paula schreef:
Dan heeft ie in groep 3 in elk geval nog wat te leren: schrijven :mrgreen: . Her en der op het forum staan een hoop suggesties voor wat je kunt doen met een versnelde kleuter (ik ga er even van uit dat hij naar groep 3 gaat, ben misschien wat voorbarig) wiens schrijfmotoriek nog onvoldoende is. Er zijn genoeg mogelijkheden.

J is geen versnelde kleuter heeft "netjes" 2,5 gekleuterd ( maart 2004 geboren ) zonder tot 6 mnd geleden nooit te hebben geklaagd op school dat het makkelijk was dat deed hij thuis wel :D al ruim een jaar... En maar leren thuis op school lekker spelen...
Ben idd benieuwd naar advies van school maar ga zeker hier mijn info vandaan halen en gebruiken hoor...

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 17:57 
Volwassene

Onze oudste heeft ook bijna 2,5 jaar gekleuterd omdat ze niet klaagde. Kan iedereen overkomen :wink: .

In elk geval moet je zoon nog leren schrijven in groep 3. Maar als dat goed gaat, kun je je afvragen hoe ze hem een heel jaar bezig gaan houden gezien de rest van zijn voorsprong.

Misschien is 3/4 in een jaar een optie straks, als blijkt dat groep 3 niet voldoende uitdaging te bieden heeft. Als je daar nu al afspraken over maakt, kan een eventuele versnelling goed voorbereid worden.
Bv de eerste helft van het jaar (of tot de kerst) extra schrijven (tijdens andere lesmomenten die hij kan missen), wennen aan het werken met methodes, etc. . Eventuele hiaten wegwerken, compacten van de stof van groep 4. En dan instromen. Gefaseerd of gewoon meteen overstappen. Er is van alles mogelijk.

Onze oudste ging in maart van groep 3 naar 4, behalve dat ze eigenlijk al veel verder was en het niveau in groep 4 haar zwaar tegenviel, is die versnelling verder goed verlopen. In groep 3 mocht ze in eigen tempo door de schrijfschriften heen. Ze moest dus wel alles doen, want de oefening was nodig, maar haar tempo lag hoger dan dat van de groep. Ze schreef al aan elkaar toen ze overstapte naar groep 4 en heeft daardoor nooit schrijfproblemen in de hogere groepen gehad.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 19:20 
inactief

Onze dochter heeft volgende uitslagen gehad:

cito taal: A
spelling: A
begrijpend lezen: A
AVI: E5
rekennen:B

En wat grappig is vindt ze rekennen alle makkelijkste, terwijl ze juist voor rekennen het laagst heeft gescoord.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 19:21 
inactief

@ paula ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden ja. Zat zelf ook al een beetje te denken aan evt 3/4 in 1 jaar doen hoor..

BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 16:28 
Volwassene

Hier vandaag rapport en uitslagen Cito (en eindelijk vakantie) gekregen.

Zowel op M3 als E3 de volgende uitslagen:

Begrijpend lezen A
DMT A
Spelling A
Rekenen Wiskunde A +
Ruimte en Tijd A

Avi beheersing E4

Dan nog steeds als school volhouden dat er geen probleem is en niet doorgetoetst hoeft te worden. Ben ik blij dat we besloten hebben om zelf te gaan testen in de vakantie.

En tot slot nog de volgende woorden in het rapport:

Je hebt goed je best gedaan :)
(hoe moet ik dat nu weer opvatten??)

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 11:31 
inactief

Ze zijn hier ook binnen. Alles A's - op M3 en E3 niveau, en rekenen op E4.

BEHALVE woordenschat. M3 een C+ en E3 een B-. Dat terwijl de leerkracht aangeeft dat ons ventje verbaal (en qua woordenschat) juist enorm sterk is.

De leerkracht geeft echter aan dat deze CITO ook heel moeilijk is, en wat ongebruikelijke begrippen bevat. Ik heb wat CITO woordenschat voorbeeld-vraagjes opgezocht op het internet, en ik vind ze erg cultureel bepaald.
Ik kan me goed voorstellen dat een kindje van zes de voorwerpen op de plaatjes gewoon niet herkent (ze hebben thuis een ander model boormachine) of nooit is tegengekomen in zijn leefomgeving (pappa is geen klusser).
Iemand die dat probleem herkent (of juist helemaal niet)?

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 11:43 
Volwassene

Merel schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat een kindje van zes de voorwerpen op de plaatjes gewoon niet herkent (ze hebben thuis een ander model boormachine) of nooit is tegengekomen in zijn leefomgeving (pappa is geen klusser).
Iemand die dat probleem herkent (of juist helemaal niet)?
:lol: Ja hoor. Die van mij herkende bij de kleutercito geen strijkplank. Tsja ... mama strijkt niet. En een behanger zei hem ook niets, wij hadden granol op de muren.

Als M3 een C+ oplevert en E3 een B-, kun je je afvragen wat M4 zou opleveren :? . Mijn oudste haalde bij woordenschat M5 een C, E5, M6 en E6 bleven ook C. De juf waagde het om M7 af te nemen (vond ik echt goed, dat ze niet stopte bij die C maar gewoon doorging tot D-scores) en ziedaar: een hoge B. Soms gaan (hb) kinderen beter presteren als het niveau omhoog gaat.

Pagina 5 van 6 [ 119 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende