Het is nu 18 jan 2021, 10:14

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: wanneer overweeg je een tweede versnelling
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 17:39 
Volwassene

Ik lees bij een aantal van jullie dat jullie kinderen een tweede versnelling heeft gemaakt en wellicht zijn er ook een aantal die met deze vraag gezeten hebben en het uiteindelijk niet hebben gedaan.

Alhoewel ik wellicht vooruitloop, school begint pas volgende week, heb ik toch een onderbuik gevoel en wil graag jullie ervaring horen voordat er signalen van hem uit komen :

Onze oudste begint volgende week versneld aan groep 4. Echter :
- cito voor lezen in juni was E4,
- voor rekenen E3 een A (niet doorgetest), rekent moeiteloos t/m 100, met geldsommen en beheerst ook de eerste 5 tafels. (alhoewel ik er niet aan wilde doen, heb ik toch Ambrasoft aangeschaft om af en toe onder zijn vragenstroom af te komen.... vakantie van 8 weken is dan toch echt lang)
- op spellingsgebied en woordenschat E3 had hij een C.

Op de Kindergarten hier wordt in mijn ogen echt alleen gespeeld, dus zal straks een hoop dingen (zoals werken met schriften, zelfstandigheid, taakjes, organisatie van een klas, spreekbeurten, kantine, busvervoer etc) allemaal nieuw zijn. Ik verwacht dan ook dat dit hem in het begin al voldoende zal bezighouden, maar dan....

In een eerste gesprek met de ´IB´-er afgelopen juni gaf zij aan dat er iemand anders ook E4 las, en voor hun twee beschikten over bolleboos boekjes. Voor rekenen zouden ze Plustaak aanschaffen voor hem en een aantal anderen. Over compacten en verrijken wilde ze toen nog niet spreken, want hij kon op deze manier met de anderen mee in het moeilijkere werk en nog meer differentieren in een combi klas was toch wel echt heel lastig.
(en tja het was maar goed dat hij nog geen M5 scoorde, want dan zij hij moeten lezen over zelfmoord etc. Dat ik nu Kruistocht in Spijkerbroek aan het voorlezen ben, waaraan hele kinderengroepen aan de pest etc sterven, zal haar wellicht verbazen. Overigens raadde zij aan om Puk en de Petteflet voor te lezen ivm C score voor woordenschat)

En met name dit, met nog een aantal andere opmerkingen, veroorzaakte toen dat buikgevoel, wat helaas niet is weggegaan. Zeker als ik zie wat X weer voor sprongen heeft gemaakt sinds deze citotoetsen. Uiteraard wil ik de school een kans geven en hoop ik voor hem dat hij zijn weg gaat vinden in groep 4 en voldoende uitgedaagd zal worden, maar ja dat buikgevoel gaat niet weg.....Overigens sta ik hierin nog alleen, volgens mijn man mag hij nu toch al versnellen naar groep 4 en moeten we zeker niet op de zaak vooruit lopen. (Overigens heeft hij het afgelopen jaar, ondanks dat hij toen ook niet achter mijn buikgevoel stond, me wel altijd geholpen en ondersteund in de gesprekken met school. Hij is wellicht wat relaxeter en ik wat te gestressed in dit soort situaties, maar dit is even OT)

Wat ik graag van jullie zou willen weten, wanneer en waarom hebben jullie een tweede versnelling overwogen en wel/niet toegepast? Welke rol heeft de school daarbij gespeeld en kunnen ze dit zelfstandig doorvoeren (wanneer komen er inspecties meekijken)? Is het voor leraren makkelijker om aanpassingen te maken in de lessen als het niveau te makkelijk (voorsprong) of te moeilijk (hiaten) is? Hoever moet je gaan in verrijken en compacten om een tweede versnelling te voorkomen? Krijg je na een tweede versnelling in de loop van de tijd niet weer met een voorsprong te maken?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

ps. Alhoewel X nu groep 3 gaat overslaan, zie ik dit nog niet echt als een versnelling. Als hij 1 maand eerder geboren was, had hij nu ook in groep 4 gezeten als jonge leerling. Wellicht dat ik hierdoor gevoelsmatig makkelijker aankijk tegenover een 2de versnelling ipv vvv.
ps. op school is een combi 1/2 en 3 en een combi 4/5 klas. (In Duitsland gaan ze 4 jaar naar het BO, op onze school dus 5).

z 2007 1 tweetalig ath
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: wanneer overweeg je een tweede versnelling
BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 20:09 
Volwassene

In ons geval: oudste (groep 3/4 in één jaar gedaan) gaf in groep 5 alweer aan dat ze zich verveelde, en dat het tempo te laag lag. Ze had toen al een deels aangepast programma. Ze heeft dat jaar na een schoolwissel de stof van 5 en 6 in ééns gedaan, ook omdat uit toetsen bleek dat ze eigenlijk al klaar was met groep 5 en ook grotendeels met groep 6. In groep 6 heeft ze toen de stof van groep 7 gedaan met nog wat dingetjes van groep 6, en na dat jaar is ze naar groep 8 gegaan. Ze heeft dus nooit stof overgeslagen, maar steeds twee jaar in één gedaan. Alles werd gecompact, behalve dat waarbij bleek (dmv toetsen) dat ze het echt allang beheerste. Dat sloeg ze wel over. We hebben tot het laatste jaar gewacht met fysiek versnellen omdat ze er eerder nog niet aan toe was, ze zou zich niet staande hebben kunnen houden tussen veel oudere kinderen. Dat kon ze later wel.

Jongste (groep 1/2 in één jaar gedaan) is 3x versneld maar dat was een noodsprong. Toen hij versnelde, wisten we al dat hij een voorsprong van anderhalf tot twee jaar op zijn nieuwe klasgenootjes had. In groep 5 liep hij vast omdat hij een leraar trof die niets van hem begreep en ook niets deed (deze had hij in groep 4, waar hij de stof van groep 5 en 6 had gedaan, ook gehad, dat was een rampjaar). Enige optie was toen om hem in groep 7 te plaatsen - omdat hij toch al op dat niveau werkte, omdat hij sociaal en emotioneel op dat niveau zat, omdat hij in zijn eigen groep doodongelukkig was en omdat school geen parallelgroep had dus een andere klas was geen optie (andere school al helemaal niet, die schrokken allemaal van zijn voorsprong en zeiden "nee"). Dat was dus een dubbele versnelling ineens. Eentje die wij nooit van plan waren, we hadden gehoopt dat we het met 2x konden redden.

Versnellen moet m.i. geen doel op zich zijn. Of je moet versnellen, hangt van een aantal zaken af. Wat mij betreft eigenlijk van dezelfde zaken die speelden bij de eerste versnelling. Dus: grootte van de voorsprong, mogelijkheden van school in de eigen groep (differentieren, compacten, VVV, eventueel samenwerken met andere slimme leerling), mate van aansluiting bij klasgenoten, sociale en emotionele ontwikkeling (twee jaar eerder naar het VO is best een grote stap, dat moet je wel aankunnen). Ook de werkhouding moet enigszins passend zijn. In de bovenbouw wordt veel meer van kinderen verwacht, een leraar kan niet continu naast je kind zitten omdat hij/zij nog niet voldoende zelfstandig kan werken.

Een schooljaar is meer dan alleen citoscores. Kinderen leren ook een hoop andere dingen, bv steeds zelfstandiger werken, steeds zelfredzamer worden, verschillende werk- en leerstrategieën etc. Dat is ook iets om mee te nemen in je beslissing om wel/niet nog een keer te versnellen denk ik.

Wat betreft de voorsprong ... tsja, een hb kind zal zich altijd sneller blijven ontwikkelen dan een 'gemiddeld' kind. Dus ook met compacten en verrijken is de kans groot dat hij na 1-2 jaar opnieuw een voorsprong heeft opgebouwd. Dat hou je een beetje. Het is afhankelijk van je school of dat een probleem gaat zijn of niet. Hoe meer een school kan en wil doen, hoe minder een versnelling wellicht nodig is.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 20:20 
Volwassene

Citaat:
Welke rol heeft de school daarbij gespeeld en kunnen ze dit zelfstandig doorvoeren (wanneer komen er inspecties meekijken)?
In NL kunnen scholen zelfstandig beslissen. Meestal is de leerkracht van de eigen groep erbij betrokken, en ook de 'ontvangende leerkracht'. Want die moet het wel zien zitten. De uiteindelijke beslissing zal bij de directie liggen, die zich als het goed is laat informeren door de Intern Begeleider.
In ons geval kwam bij de dubbele versnelling nog de leerplichtambtenaar kijken maar dat was omdat school de (door de psycholoog) voorgestelde versnelling weigerde. Wij hebben toen contact gezocht met de LPA, die ons gelukkig steunde en eiste van school dat ze zoon passend onderwijs zouden bieden.
Citaat:
Is het voor leraren makkelijker om aanpassingen te maken in de lessen als het niveau te makkelijk (voorsprong) of te moeilijk (hiaten) is?
De meest gangbare Nederlandse rekenmethodes kunnen middels het routeboekje van SLO worden gecompact. Daar hoeft een leerkracht niks aan te doen. Voor taal is het wat lastiger, er is inmiddels ook een routeboekje voor een aantal methoden. Zelf compacten is niet moeilijk, je haalt gewoon de overbodige herhaling weg.
Je kunt een kind ook van toets naar toets laten werken, en alleen díe stof laten oefenen die blijkens de toets niet voldoende beheerst wordt (i.e. score van minder dan 80%). Dan schrap je automatisch alle overbodige herhaling en hoef je al leerkracht zelf ook weinig te doen. Wel instructie blijven geven natuurlijk (dat wordt nogal eens weggelaten).
Voor zaakvakken kun je verdiepende opdrachten geven die het kind moet uitwerken. Kost ook weinig moeite.
Het is vooral een kwestie van willen, van flexibiliteit van de leerkracht.
Citaat:
Hoever moet je gaan in verrijken en compacten om een tweede versnelling te voorkomen?
Kun je niet zeggen, dat is kindafhankelijk én schoolafhankelijk. De ene school trekt veel meer uit de kast dan de andere. En geen twee hb kinderen ontwikkelen zich hetzelfde. In feite moet je zover gaan, dat een kind net zoals andere kinderen leert leren. Hij moet werkstrategieën leren, een werkhouding ontwikkelen, leren doorzetten, etc. Dat leren kinderen niet als het niveau voortdurend te laag is. Daar zou ik dus op letten: niet zozeer op hoe groot te voorsprong is, maar of je kind wel leert leren.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 20:57 
inactief

Onze zoon zit op een montessorischool met 3 jaargroepen in een klas. Dan kunnen ze min of meer in eigen tempo de verschillende werkjes doen. Alhoewel ze daar een hekel aan testen hebben was toch wel te achterhalen dat hij op sommige vakken erg voorliep. Toen dat veel werd is hij officieel versneld zonder van klas te veranderen, dus halverwege het jaar ging hij van 4 naar 5 en aan het einde van het jaar ging hij met groep 5 naar groep 6 en kwam toen in de combiklas 6/7/8.

Wanneer moet je nogmaal versnellen was de vraag?

Ons antwoord was toen hij voor de tweede maal meer dan een jaar voorliep. Gemiddeld, want hij schrijft nog steeds slecht en met rekenen en lezen ligt hij nog steeds voor.

Op het ogenblik zit hij in een plusklas en krijgt aangepast werk (gecompact en verdiept) waarmee hij goed beziggehouden wordt.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 21:03 
Volwassene

Mijn tip is je eerst te richten op het komende schooljaar, voor een half jaar of zo.
Je zoon leest E4 en gaat naar 4. Dit leesniveau komt veel voor, ook bij niet hb-ers. Het is niet extreem of zo. (misschien in Duitsland anders, maar ik kan alleen de ervaring in NL geven). Lezen is het makkelijkste vak om op eigen niveau te doen.
Ik zou me concentreren op het rekenen. Veel herhaling in rekenen is het meest frustrerende vak voor zover ik weet. En compacten is juist eenvoudig, dus ga zeer dringend vragen om compacten en een routeboekje.
Een alternatief voor rekenen is doortoetsen. Als je zoon al verder is dan groep 4, kan hij gelijk gaan werken met de stof van groep 5. (als school daar voor open staat)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 02:34 
inactief

Ik heb het nog eens gelezen en begrijp nu dat je kind in versneld is naar groep 4 wat de een na laatste groep is op het basisonderwijs, dus vergelijkbaar met groep 7 in Nederland. Als je wilt versnellen zou hij dit jaar groep 4 en 5 in een jaar moeten doen en dan versneld, aan het einde van dit schooljaar van de basisschool naar het gymnasium, dat overweeg je begrijp ik.

Heb je het dan over een duits of een Nederlands gymnasium?

In Nederland heb je een CITO-toets ik weet niet of ze in Duitsland iets vergelijkbaars hebben, het zou ook zomaar kunnen dat het gymnasium een toelatingsexamen heeft. Dan kun je hem daar gewoon aan mee laten doen en dan zie je wel of zijn kennis al voldoende is.

Dat is erg ambitieus maar niet onmogelijk. Ik zou dat wel met de school bespreken, of zij eraan mee willen werken dat hij in het komende jaar de stof van groep 5 krijgt en wat hij van groep 4 nog mist. Begin maar met doortesten om z'n rekenniveau te bepalen om te kijken of hij al klaar is met groep 4.

En dan kun je je alvast gaan oriënteren op het vervolgonderwijs. De basisschool kan je kind niet vasthouden, dus van belang is of het gymnasium je kind wil hebben, of welke school je ook kiest.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 10:45 
inactief

Ik heb hier geen ervaring mee. Ik wilde wel reageren op je PS.

Mijn dochter is van feb 2004 en is vorig jaar versneld naar groep 3 gegaan, nu dus groep 4.
Zij scheelt 6 weken met de grens maar ik zou mij daar toch niet op verkijken.
Die grens is het uiterste. Er zijn ook zittenblijvers en late leerlingen. Mijn dochter scheelt met sommige
kinderen 2 jaar. Dat is soms best een verschil. Je weet ook niet hoe dat is als ze 9 of 10 zijn.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 11:07 
Volwassene

Mamavan2 schreef:
Mijn dochter scheelt met sommige kinderen 2 jaar. Dat is soms best een verschil. Je weet ook niet hoe dat is als ze 9 of 10 zijn.
Uit ervaring: mijn kinderen zitten bij kinderen van 2-4 jaar ouder in de klas op het VO. Wel allemaal hb kinderen, dat scheelt zeker v.w.b. begrip. Maar ook op de basisschool was het geen probleem voor ze. Het vraagt wel om de nodige begeleiding. Thuis, op school, en soms door een externe deskundige.
Natuurlijk is het ene kind het andere niet, maar beslissingen niet nemen of uitstellen uit angst voor wat zou kunnen komen, ligt niet in mijn aard. Als zich een (nieuw) probleem aandient als gevolg van een versnelling, zien we dat dan wel weer. Soms moet je in het hier en nu handelen om een huidig probleem aan te pakken. Wat daarna komt, is van latere zorg (wat niet wegneemt dat je 't niet mee moet nemen in je beslissingen).

Ben 't met Freek eens (da's nieuw :wink: ), de basisschool versneld doorlopen is het niet grootste probleem, ouders kunnen zelf beslissen om hun kind voortijdig van school te halen (laatste jaar overslaan), maar een VO vinden dat je veel jongere kind wil aannemen, is dat vaak wel. Als je plannen in die richting hebt, zou ik dus nu al met het VO van je keuze gaan praten. Als zij aangeven het niet te willen proberen met een 2 jaar jongere leerling, ben je eigenlijk al uitgepraat en moet je een alternatief zoeken.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 12:16 
­

Ik ben het spoor een beetje bijster met de klassen en scholen, NL / DE in dit topic.
Er staat me ergens bij dat in DE de kinderkarten nog los is, dus dat de BS weer opnieuw begint met tellen, dus klas 1 in DE is gr3 in NL?
Gaat X dan naar klas 2 / gr 4, of naar klas 4 / gr 6? Dat laatste lijkt me niet, kind is 6, niet eerder versneld, voorzover ik begrepen heb.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 15:16 
inactief

Nog wat opmerkingen. Het Duitse basisonderwijs is anders dan in Nederland. http://de.wikipedia.org/wiki/Grundschule Het is namelijk maar 4 jaar tegen in Nederland 8 jaar. In Duitsland beginnen ze met een Kindergarten (kleuterschool) van 2 jaar en vervolgens grundschule van 4 of in Berlijn 6 jaar. In het grootste deel van Duitsland gaan ze dan met 10 jaar naar het voortgezet onderwijs. De splitsing is daar dus eerder dan in Nederland.

Als het bewuste kind 6 jaar is zal het wel naar groep 2 in Duitsland gegaan zijn (wat dan vertaald naar de Nederlandse situatie groep 4 is). Met dat tweetalige(neem ik aan) is dat al een hele prestatie.

Iets anders. Mijn zoon kwam 2 jaar versneld in een combinatieklas 6/7/8. Met sommige kinderen dus 4 jaar leeftijdsverschil. Hij bleef ook gewoon met leeftijdgenootjes spelen, die inmiddels wel een aantal klassen lager zaten. Hij werd wel gepest, maar toch lijkt mij dat leeftijdsverschil overbrugbaar. Op een Montessorischool zijn leeftijdsverschillen de norm.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 20:14 
inactief

Paula, ik ben het helemaal met je eens hoor :wink: Ik reageerde op het stukje dat TO het niet als een echte versnelling ziet omdat het slecht een maand scheelt met de andere kinderen, zo simpel ligt het niet denk ik.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 23:33 
Volwassene

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reakties.

Eerst even proberen de onduidelijkheid nl-du verschillen proberen weg te werken.

Als ik hier post, vertaal ik de klassen naar het NL systeem.

Het klopt dat het schoolsysteem in ons Bundesland 4 jaar BO en 8 jaar VO (uitgaand van Atheneum) heeft. Omdat we in de gesprekken met de lokale school (die overigens wordt bepaald door je postcode) vastliepen en de leraressen van de Eur. School uit zich zelf inzagen dat hij groep 3 al grotendeels voorbij kon zijn (na een intake gesprek met hem van 1/2 uur!!), hebben we voor deze school gekozen.

De Eur. School hanteert weer een ander systeem, namelijk 5 jaar BO en 7 jaar VO, maar zij beginnen met de telling ook met klas 1 (= groep 3. Is het nog duidelijk??). Ik zie nu ook dat ik de vertaling in mijn eerdere posting niet goed gedaan heb (en dan wordt het inderdaag erg lastig). In zijn sectie (de NL) zitten namelijk drie groepen : combi 3/4, groep 5, combi 6/7.

Op de Eur. School zit hij in de NL sectie en hier wordt zo veel als mogelijk (jaar 8 van het bO is dus anders, en er worden bijv. eur. uren als zaakvak gegeven, en standaard een tweede taal vanaf groep 3) het nationale systeem aangehouden. Dezelfde taal- en rekenmethodes als in NL worden gebruikt (in het nederlands), het geheel wordt ook gecontroleerd door de onderwijsinspectie van NL en er wordt gebruik gemaakt van dezelfde CITO´s. Het VO is op dezelfde school en wordt afgesloten met een internationaal BAC. Dus mochten we hier blijven wonen, nog niet van school veranderd zijn, zal het VO op dezelfde school zijn als het BO.

Nu even terug ingaan op de situatie van X :
Hij is dus nu 6 jaar en slaat groep 3 over en komt in de 3/4 combi klas. De groep wordt ondersteund door de IB-er die mn in het begin groep 4 vaak apart onder haar hoede zal hebben. Zij heeft ook de CITO´s afgelopen juni 1 op 1 afgenomen, wat ook al erg prettig is.
Verder zie ik op dit moment ook nog absoluut geen noodzaak tot tweede versnelling. Zoals ik al aangaf is voor hem de aanpassing van de Kindergarten naar groep 4 in mijn ogen al zeer groot. Alleen zie ik nu op veel fronten al weer een voorsprong (op een paar, maar nog niet alle vlakken hoor) en dat beangstigt me eigenlijk het meest. Zeker omdat mijn vragen hierover niet helemaal naar mijn gevoel goed beantwoord werden en hij altijd in een `meer-meer-meer willen weten mode` zit.

Ik heb nu een gesprek gepland met de juffen voor over 6 weken. Ergens hoop ik dat de juffen zelf een werkbare weg met hem kunnen en dat verder ´gezeur´ van mijn kant niet meer nodig zal zijn. De tip van Paula om me met name te focussen op het leren leren zal ik me tijdens elk gesprek weer in mijn hoofd moeten vastzetten. Ook bedankt voor je mening (mamavan2) dat de leeftijdsgrens een uiterste is. Omdat hij altijd meer aansluiting heeft en wil met ouderen kinderen, vat ik dit misschien toch te lichtzinnig op. Het fysieke en ervarings- verschil blijft natuurlijk altijd aanwezig.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 22:31 
inactief

Als ik kijk naar mijn dochter dan zoekt zij ook oudere op en praat zij tegen leeftijdsgenoten als kleuters. Als ik heel eerlijk ben denk ik dat ze bij beide groepen niet "perfect" past. Ze is "anders", maar in het "anders" zijn past ze het beste bij ouderen, die zoekt ze ook op.

Fysiek vind ik wel dat er een verschil is (al is dat nu minder en is mijn dochter erg groot), en dat zal over een paar jaar helemaal duidelijk zijn.

Ik denk ook dat het sociaal geen probleem is, maar emotioneel soms wel pittig omdat dochterlief dan dingen gewoon nog niet doorheeft.

Uiteraard allemaal geen redenen om niet te versnellen, maar voor mij wel noemenswaardig in het beoordelen van de reeds gemaakt versnelling.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 22:36 
Volwassene

Mamavan2 schreef:
Fysiek vind ik wel dat er een verschil is (al is dat nu minder en is mijn dochter erg groot), en dat zal over een paar jaar helemaal duidelijk zijn.

Ik denk ook dat het sociaal geen probleem is, maar emotioneel soms wel pittig omdat dochterlief dan dingen gewoon nog niet doorheeft.

Uiteraard allemaal geen redenen om niet te versnellen, maar voor mij wel noemenswaardig in het beoordelen van de reeds gemaakt versnelling.
Het lastige is, dat dit enorm kan verschillen.
Het ene kind is groot voor z'n leeftijd dus bij een versnelling valt niet op dat ie jonger is dan de rest. Is je kind al wat klein voor z'n leeftijd en versnel je, wordt het verschil met klasgenootjes nog duidelijker.
Motoriek kan ook enorm verschillen, van zeer zwak tot zeer sterk, en vergeet ook niet dat bij kinderen die op 'leeftijdsniveau' ingedeeld zijn, ook sterkere en zwakkere motoriekjes rondlopen. Een versnelde leerling hoeft dus motorisch helemaal niet 'uit te vallen'.
Sommige hb kinderen functioneren sociaal en/of emotioneel leeftijdsadequaat, sommigen wat minder, en sommigen lopen ook op dat gebied ver voor. Als je maar net leeftijdsadequaat functioneert, is een tweede versnelling misschien wat veel van 't goede en zou doorwerken in de stof maar wel in de eigen groep een oplossing kunnen zijn. Loop je juist ver voor op dat gebied, kan een 2e versnelling een opluchting zijn.

Er zijn geen eenduidige oplossingen bij 't wel/niet (vaker) versnellen. Je moet altijd per kind, per situatie kijken. En dan nog is 't moeilijk, want je weet nou eenmaal achteraf pas of je er goed aan gedaan hebt :? .

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]