Het is nu 18 jan 2021, 09:29

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Terug naar oude school...
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010, 22:23 
inactief

Na een periode van wanhoop hebben we sinds gister de kinderen weer terug op de oude school.
Na de pasen zijn de jongens naar een andere school gegaan in een dorp 7km verderop. De ib daar heeft veel verstand van hb, maar als je de lk niet mee hebt gebeurt er niets. Geen tijd, volle klassen.
Na lullen als Brugman heeft de oude school ze weer binnen gelaten. Dat ging niet makkelijk en dat is zacht uitgedrukt. We kregen oa te horen dat we toch zorgkinderen hadden en dat die niet zo makkelijk te plaatsen waren in een groep. Uiteindelijk kon de oudste (die is vrij druk en beweeglijk) niet terug in zijn oude klas maar zit nu in de paralel groep. Voor hem moeilijk omdat hij niet goed is in veranderingen en niet al te makkelijk vriendjes maakt. Voor ons beter omdat die klas rustiger is en het wss voor hem op de lange termijn beter zal zijn.

Oudste heeft het er duidelijk moeilijk mee. Hij had vandaag een akkefietje op de voetbal training: hij werd getackled en volgens hem mag dat niet, mits het op de bal is. De trainer zei er niets van en zette hem buiten het veld, nadat oudste het joch terug begon te schoppen.

Maanden geleden was er ook al iets gelijks voorgevallen, toen met de zoon van de trainer. De trainer zei tegen me dat als er nog zoiets gebeurd hij niet meer terug hoeft te komen (we hebben het hier over de effies, 7 jarigen dus).
Mijn zoon wil nu niet meer voetballen. Hij wilde ook niet met mij mee naar huis omdat ik dan boos op hem zou worden. Hij zegt ook overal altijd de schuld van te krijgen, thuis, op school en op de voetbal nu ook. Hij was intens verdrietig. Ik ook.
Het is zo moeilijk, hij doet zo zijn best, maar is toch altijd degene die net iets hardhandiger en luidruchtiger is. Hij gaat in september een sova doen, hopelijk gaat het daarna een stuk beter.

Zijn cito scores waren ook achteruit gegaan op de nieuwe school. Hij zal nu eerst bijgespijkerd moeten worden voor hij uitdagender werk kan krijgen. Lezen vind ik ook dat hij heel slecht doet, heb het idee dat hij in de laatste driekwartjaar totaal niet vooruit is gegaan.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Als ik iets tegen hem zeg heb ik het idee dat ik het verkeerde zeg. Ik hoop dat hij op de nieuwe oude (snappen jullie het nog?) school er weer tegenaan gaat.

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
J. maart 2005 (grp 4, versneld)
S. juli 2007 (grp 1)
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Terug naar oude school...
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010, 22:26 
Volwassene

:knuddel:

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010, 22:31 
inactief

Dank je Moppetoet, dat kan ik goed gebruiken!! [blossom]

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010, 22:40 
Volwassene

:knuddel:

Waarom terug, waarom niet een andere school??

BerichtGeplaatst: 01 sep 2010, 22:49 
inactief

Terug omdat we gekozen hebben om de kinderen in hun eigen omgeving te laten, wij denken dat dat op dit moment iig het belangrijkste is voor ze. Mocht het uiteindelijk voor de middelste toch echt niet gaan, kunnen we altijd nog kijken of hij bijv. de 2 laatste jaren op een Leo kan doorbrengen.
Daarnaast heeft de oude school veel ontwikkeling op hb gebied doorgemaakt sinds wij weg zijn. Ze werken nu ook met eigen leerlijnen, projectgroepjes, etc.

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 00:19 
Volwassene

Veel praten, veel uitleggen, veel knuffelen. Veranderingen zijn altijd moeilijk, en terug naar je oude school waar je vertrokken bent omdat het niet ging, is zeker niet gemakkelijk. Kinderen kunnen rare gedachtenkronkels maken ... misschien denkt hij wel dat 't aan hem ligt en dat hij daarom terug moest? Jullie hebben er vast uitgebreid met ze over gepraat, maar die hersentjes kunnen doormalen. Nog maar wat meer praten dus.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 08:31 
inactief

Yara :knuddel: Wat zal de beslissing jullie zwaar zijn gevallen. Wat Paula ook zegt, veel praten, veel knuffelen.
Zoals jij je oudste omschrijft, zo had je mijn jongste ook kunnen omschrijven. Die is vorig jaar van voetbal afgegaan, precies om de redenen die jij beschrijft. We wilden heel graag dat hij er op bleef (al dat geblabla over teamsporten etc), maar het was elke training een gevecht om hem er heen te krijgen. School was niet leuk, voetbal niet leuk, kortom ook in zijn vrije tijd voelde hij zich ongelukkig. Dat we hem eraf gehaald hebben, heeft hem veel goed gedaan. Op school gaat het nog steeds niet goed en voelt hij zich heel alleen, maar na school is er gelukkig niet ook nog die "straftraining"! Onze jongste is ook net als jouw oudste druk en beweeglijk, heeft totaal geen vriendjes in de klas (of de parallel), en hij is eigenlijk geen type voor een teamsport, daar zijn we nu toch wel achter.

Yara, ik hoop dat het voor beide kinderen goed gaat uitpakken en dat school inderdaad veel bijgeleerd heeft. En dat jullie als ouders ook weer in wat rustiger vaarwater komen, het zijn wel tropenjaren zo hè?

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 10:10 
inactief

Sterkte Yara, dit is altijd zo moeilijk om je kind zo te zien, omdat jij denkt dat dit het beste voor je kind is, maar die onmacht en gewoon niet meer weten, dat verdriet......je soms zo alleen voelen in die grote boze wereld, ja ook wij als ouders......
gelukkig hebben we elkaar hier............
Hoop dat je kindjes weer fijn op hun plekje zijn en dat de school daar ook in mee wil gaan om ze goed op te vangen...

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 21:24 
inactief

Even een lichtpuntje:

Oudste zei gister dat als je veel op je Nintendo ds speelt het ook wel es gaat vervelen (er zitten op die van hem 100 spelletjes en hij heeft hem pas 2 maanden, maar goed). Vandaag kwam hij uit school en vroeg of hij op de computer mocht, dat mocht en raad es wat....hij ging Ambrasoft doen. Hij zat te rekenen en had er plezier in. Sinds ze naar de andere school zijn gegaan had hij niets meer aan schoolwerk thuis gedaan. Behalve in de zomervakantie, toen wilden ze graag rekensommetjes voor het slapen gaan.
Tijdens het eten was hij aan het vertellen wat hij op school had gedaan en na het eten kwam hij bij me op schoot zitten op met me te knuffelen!!! :clapr: Ik voel me even iets blijer tussen mijn rotgevoel door.

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 21:26 
Volwassene

Ambrasoft blijft leuk. Wij hebben het thuis op de laptop.
10 Robbies = een sticker. 10 stickers = een Donald Duck Junior.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 21:38 
Volwassene

Hier vindt X. Ambrasoft ook heel leuk en Y. zit ook al vrolijk de sommen tot 20 te maken.
Ben wel alleen bang dat ze hierdoor onbewust weer één (of nog een grotere) voorsprong opbouwen, mn op het gebied wat hij leuk vind (rekenen).

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 02 sep 2010, 21:39 
inactief

Moppetoet, doe je dat met die stickers en Donald Duck om ze te stimuleren om het te spelen?
Zo heb ik er nooit over nagedacht...

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 10:43 
Volwassene

Nee, die stickers heb ik ingevoerd om hem aan het automatiseren van de tafels te krijgen. Feitelijk zijn Robbies als beloning al leuk genoeg.
Verder verdient hij een sticker voor elk écht boekje dat hij ons heeft voorgelezen.

Ik heb de ambrasoft wel aangepast, zodat hij in groep 3 toch al tafels en breuken kon doen. En die voorsprong, tsja, we zullen wel zien. Hij heeft het kerndoel voor rekenen groep 5 al bereikt, dus gaan we ons nu storten op de taal.

Volgende week overleg met juf(fen) en IB'er hoe dit voor zal krijgen. We gaan er van uit dat we zelf ook met hem bezig moeten, niet alleen het lezen (wat best wel goed gaat), maar met name het schrijven.
Hij schrijft heel netjes, maar langzaam, en vanzelfsprekend zijn de hoofdletters (groep 4-stof) nog niet geautomatiseerd.
Leuke klus voor mama...... :roll:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 10:45 
Volwassene

Momenteel lijkt Moppekind wel goed aan zijn trekken te komen qua leerstof op school.
Hij heeft thuis nog niet gevraagd om sommetjes, maar gaat gewoon spelen, dat deed hij eerst niet. :P

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 21:18 
­

moppetoet schreef:
We gaan er van uit dat we zelf ook met hem bezig moeten, niet alleen het lezen (wat best wel goed gaat), maar met name het schrijven.
Hij schrijft heel netjes, maar langzaam, en vanzelfsprekend zijn de hoofdletters (groep 4-stof) nog niet geautomatiseerd.
Leuke klus voor mama...... :roll:

:?:
Das toch ook iets voor school? Als hij met rekenen al 'klaar' is (afgezien van automatisering) dan heeft hij daar toch gewoon tijd voor? (doet ie 4/5 in 1 jaar eigenlijk)

Ik zou maar blij zijn als ie speelt thuis!

BerichtGeplaatst: 13 sep 2010, 22:28 
inactief

De jongens zitten inmiddels alweer 2 weken op hun oude school. Middelste zit sinds donderdag in het zongroepje samen met 4 zittenblijvers. Ik heb geen idee wat hij doet op school. Hij is een ontzettende aanpasser. Als hij ziet dat zijn tafelgenootjes namen leggen van magneetjes en die namen fout schrijven doet hij het ook. Als zij zeggen dat de boekjes die ze hebben heel moeilijk zijn zegt hij het ook. Heel moeilijk, dan stond er uis en moest je er een letter voor zetten om een woord te maken. Dat hij verder gewoon avi E5 leest (oude Avi7) zegt denk ik wel iets over hoe moeilijk het voor hem is. Alhoewel schrijven natuurlijk iets anders is dan lezen.
Ik denk dat het tijd wordt voor een gesprekje met de juf. We moesten ons bescheiden opstellen werd ons medegedeeld toen we weer terug wilden naar de oude school. Wel werd beloofd dat het hb protocol ook op hem toegepast zou worden. Hij is dit jaar versneld naar groep 3 gegaan, hoop dat ze hem genoeg kunnen bieden.

Ben vanavond naar info avond geweest van de sova training die oudste zoon vanaf volgende week gaat volgen. Ben zeer enthousiast, denk echt dat het precies goed voor hem zal zijn. Hoop zo dat hij zich daarna beter staande weet te houden en zijn boze gedrag beter onder controle zal weten te houden.

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 16 sep 2010, 21:49 
inactief

Ik zie dat hij naar een sofa training gaat (speciaal voor Hoogbegaafden?)

maar wil je anders ook nog een boekje aanraden waar wij veel aan hebben gehad (al is het alleen maar om goede gesprekken te voeren)

Theo Legters
LEEFBOEK VOOR KINDEREN

Hoe kan ik mijn leven (nog) leuker maken?
Tips voor kinderen van 8 — 12 jaar om hun zelfvertrouwen te vergroten.

Officieel dus vanaf 8 maar ik heb geen idee waar dat op gebaseerd is. Hier hadden we hem al eerder in huis in ieder geval.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2010, 10:57 
inactief

De sova is (sociale vaardigheidstraining) niet speciaal voor hb kids, maar er zitten maar 3 kinderen in een groepje. Het is bij een eerstelijns psychologenpraktijk en zij doen het al 15 jaar. Ze weet van alle 3 de kinderen wel precies wat hun valkuilen zijn en ze weet ook dat hij hb is en faalangstig, boos, perfectionistisch, etc.

Bedankt voor de tip van het boek, ga woensdag even in de bieb kijken en anders in de boekwinkel.

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 17 sep 2010, 11:00 
­

Citaat:
Theo Legters
LEEFBOEK VOOR KINDEREN

Fijne tip!
Ga 'm meteen bestellen.

bedankt!

gr a3n

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]