Het is nu 05 jul 2020, 09:43




 Pagina 4 van 4 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 mei 2020, 16:32 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2259
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Een voorbeeld van iemand die ik hoorde over het invullen van een formulier. Deze inmiddels volwassene kreeg de eerste vraag al niet ingevuld: Je naam. “Ja, is dat mijn voornaam, mijn achternaam, met of zonder initialen of willen ze ook mijn tweede en derde naam of alleen daar de initialen van?”


Dit voorbeeld kan ik wel gebruiken om in ieder geval de koppeling te maken naar wat punten waarmee richting kan worden gegeven voor aanpak en het maken van keuzes:

1. Wat wordt er van mij gevraagd en waarom wordt dit gevraagd?
2. Wat is daarvoor belangrijk om te geven aan informatie/stappen te tonen/uitleg te geven.

Het gaat hierbij om het begrijpen van het doel dat een taak of opdracht heeft.
Bij het invullen van een formuiier: waarvoor zijn deze gegevens nodig, hoe worden ze gebruiken en hoe precies/volledig moet ik zijn?

De 'invuller' kan dan bepalen hoe belangrijk diegene het zelf vindt om alle intialen te geven of dat roep- en achternaam volstaan.

Ik denk niet dat iets HB-specifieks is trouwens. Het is echt niet dat hoogbegaafden perse 'ingewikkeld' denken met relatief 'simpele' opgeven.

Ik gebruik deze aanpak (bepalen doel opdracht en wat daarvoor belangrijk is om te 'tonen') ook in mijn begeleiding bij jongeren die bijv erg globaal antwoorden geven op toetsen, of stappen in uitwerkingen (wiskunde) niet opschrijven.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 mei 2020, 16:44 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3402
Citaat:
Ik denk niet dat iets HB-specifieks is trouwens. Het is echt niet dat hoogbegaafden perse 'ingewikkeld' denken met relatief 'simpele' opgeven.
Mogelijk speelt het wel meer bij de groep die erg divergent en creatief denkt. Ik herinner me bijvoorbeeld een kleuter die de simpele opdracht om een activiteit uit de kast te kiezen nauwelijks uit kon voeren omdat ze bij elke doos in de kast meteen talloze (speel)mogelijkheden zag en ook al nadacht over met wie ze dat kon doen en hoeveel tijd ze ervoor had. Toen de leerkracht haar de keuze gaf uit drie geschikte activiteiten ging het veel beter.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 mei 2020, 17:45 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2259
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
simpele opdracht om een activiteit uit de kast te kiezen


Dat is toch wel wat anders. Dat is een 'open opdracht' en misschien zelfs een kans voor een 'optimizer' om echt eindellijk iets leuks te kiezen: keuzestress! Daar is ook geen goed of fout.

Het vragen om iets simpels als naan in te vullen op een formulier, wat een behooriljk gerichte en voor meeste mensen eenvoudig opdracht is, vind ik toch een ander verhaal. Als het dan niet lukt, dan denk ik dat er ook iets als faalangst speelt, maar dat is niet hb-specifiek.

En even terug naar schoolopdrachten, waarbij er vaak toch een 'goed' antwoord is: daarbij gaat het in de regel toch om wat meer afgebakende taken. En als de opdrachten verschillende stappen vragen, dan is het wel goed als iemand zelf kan bepalen welke stappen er geboden/getoond moeten worden om het nodige 'bewijs' te leveren. En daarbij kan het helpen als een leerling zelf bepaalt: wat wordt hier van me gevraagd en wat moet ik daarvoor 'leveren'.
Dat vraagt wel het 'door de opgave heen kijken' en dat kan absoluut lastig zijn voor jongere kinderen. Maar het is wel iets dat ingezet kan worden om op die manier naar opdrachten te gaan kijken, in ieder geval bij middelbare scholieren. Maar: ik zit hier bij 'basissschool onderbouw'. Dit is dus wel erg off topic en off category, sorry. Ik geef hier niet echt een goed voorbeeld van 'doen wat er gevraagd wordt' he. :lol:



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 mei 2020, 21:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2124
Citaat:
Deze inmiddels volwassene kreeg de eerste vraag al niet ingevuld: Je naam. “Ja, is dat mijn voornaam, mijn achternaam, met of zonder initialen of willen ze ook mijn tweede en derde naam of alleen daar de initialen van?” Het was te vermoeiend om die formulieren nog in te vullen, want zo ging de gedachtetrein bij elke vraag en was er hulp van anderen nodig om zulke basale handelingen uit te voeren ondanks (of dankzij) de intelligentie.


Als ik zo'n voorbeeld lees, denk ik niet 'dankzij de intelligentie kan hij het niet invullen '. Ik denk dan eerder aan iemand die hoofd- en bijzaken niet kan onderscheiden en weinig praktische vaardigheden heeft. Je kunt in zo'n geval ook denken: als je een volwassene om zijn naam vraagt, dan zegt iemand zijn voor- en achternaam. Dus als er op een formulier geen verdere specificatie staat, dan schrijf je dat gewoon op. Klaar.

Als je dan door blijft denken, dan blijven er natuurlijk allerlei mogelijkheden opkomen (doopnaam, roepnaam, alleen eerste twee initialen, voornaam gevolgd door tweede initiaal, blablabla).

Die gedachtentrein heeft niets met intelligentie te maken. Mensen hebben duizenden gedachtes per dag, de meeste zijn vrij zinloze flarden. De ene gedachte roept vanzelf de volgende op. Zo spring je van de hak op de tak. Intelligentie houdt ook in dat je jezelf daarin kunt bijsturen, zodat je tot een resultaat komt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 mei 2020, 23:25 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 421
Nog een aanvulling op deze interessante discussie:
voor mij heeft een aantal van de genoemde voorbeelden niet alleen te maken met wat het 'goede' antwoord zou zijn, of met wat er met een opdracht beoogd wordt. Maar ook, met wat je wil laten zien of wat je denkt dat anderen verwachten dat je laat zien. Bijvoorbeeld: je geeft niet zomaar het gewenste antwoord, nee, je zoekt naar een manier om een creatief, mooi, grappig, onverwacht, diepzinnig, of wat dan ook voor antwoord te geven. Niet alleen omdat het geven van gewone antwoorden saai is (want vragen naar de bekende weg ofzo), maar ook omdat je het een uitdaging vindt (of zelfs denkt dat anderen dat van je verwachten) om iets aparts te bedenken. Dat kost tijd, en levert onzekerheid op over de kwaliteit van het antwoord. Een simpel, 'gewoon' antwoord zou volstaan, maar door het vele nadenken komt dat er dan ook niet meer echt van of duurt het te lang. Of het wordt gewoon fout gerekend.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 11 mei 2020, 15:29 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 228
Baloo schreef:
Maar ook, met wat je wil laten zien of wat je denkt dat anderen verwachten dat je laat zien. Bijvoorbeeld: je geeft niet zomaar het gewenste antwoord, nee, je zoekt naar een manier om een creatief, mooi, grappig, onverwacht, diepzinnig, of wat dan ook voor antwoord te geven.

Ja, dat is vooral een probleem met die opdrachten waarbij het kind zelf vragen bij de tekst moet formuleren. Ik merk dat bij Buddy. Hij weet "niets" te bedenken. Maar als ik dan bij één willkeurige zin 5 vragen bedenk (wie/wat/wanneer/waar/hoe) dan keurt 'ie 4 van die 5 vragen af omdat hij het antwoord al weet of omdat het antwoord verderop in de tekst staat. De enige vragen die Buddy "goed" vindt, zijn eigenlijk discussiestellingen vermomd als vraag.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 jun 2020, 12:29 
Volwassene

Geregistreerd: 03 dec 2019, 12:43
Berichten: 31
loekie schreef:
Citaat:
Wat hoort er allemaal bij 'natuur'? Kruis aan:
- rotsen
- bomen
- fietsen
- onkruid
- zand
- bliksem
- storm
- konijnen


In het Veilig Leren Lezen boekje kern10 heeft mijn zoon een vraag gehad over de natuur.
Je kon dan ook van die twijfelgevallen aankruisen.
Eerder stond er in de tekst vermeld dat natuur alles is wat niet door de mens is gemaakt.
Dit hebben wij letterlijk opgevat en zo alles aangekruist wat niet door de mens is gemaakt.

Trouwens, vroeger was ik ook erg slecht in begrijpend lezen.
Ik dacht ook teveel na en koos een antwoord wat niet in de tekst vermeld stond, maar wel een voor mij logisch antwoord.

Ik heb ook tegen mijn zoon gezegd dat hij enkel moet antwoorden wat er in de tekst vermeld staat.
Wordt er niet over datgene gesproken, dan is het niet zo.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 4 van 4 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: