Het is nu 20 okt 2020, 19:37




 Pagina 3 van 4 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 17:48 
Volwassene

Geregistreerd: 01 maart 2010, 13:17
Berichten: 1380
Sacha schreef:
Citaat:
Zoon is bij heel veel zaken eigenwijs. Soms als vorm van negatieve aandacht trekken, soms om niet toe te hoeven geven dat hij fout zat.


Wat is negatieve aandacht trekken? Is dat niet een vorm van hulp zoeken?
En toegeven dat hij fout zat: dat klinkt als iets ter bescherming van het eigen zelfbeeld. Mag hij wel fouten maken van zichzelf en zijn omgeving, staat hij zichzelf toe dat hij door een fout te maken of hulp te vragen een stapje verder kan komen en kan leren?
Wil hij dat? Of vindt hij dat bedreigend of nutteloos?

Ik zou hier eens aandacht aan schenken.


Het is een vorm van gedrag die hij al vanaf de kleutergroepen laat zien. Niet alleen thuis trouwens, op school en op de voetbal kan hij er ook een houtje van. Basis ligt in een heftige faalangst en zich sociaal geïsoleerd voelen. Vanaf groep 3 is hij naar HB onderwijs gegaan en is het langzaamaan beter met hem gegaan. Maar zo af en toe blijft het aanwezig.

Je geeft me wel stof tot nadenken, dank je wel.



_________________
♀19jr/uni/hb, ♀16jr/4 mavo/mb♂10jr/gr8/hb
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 17:57 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
heftige faalangst en zich sociaal geïsoleerd voelen


Duidelijk: hij ervaart waarschijnlijk dus weinig grip, dat kan leren en nieuwe situaties aangaan behoorlijk in de weg staan. Mijn adviezen zijn:
- bekijk of hij overvraagd wordt op bepaalde gebieden ,
- bepaal met hem wat hem helpt om lastige situaties aan te kunnen, op allerlei terreinen.

Als hulpmiddel zou je het instrument kunnen gebruiken dat ik heb ontwikkeld.
https://sachageerlings.nl/wp-content/up ... school.pdf



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 21:24 
Volwassene

Geregistreerd: 01 maart 2010, 13:17
Berichten: 1380
Dank je wel Sacha



_________________
♀19jr/uni/hb, ♀16jr/4 mavo/mb♂10jr/gr8/hb
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 23:26 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 129
loekie schreef:
Citaat:
Wat hoort er allemaal bij 'natuur'? Kruis aan:
- rotsen
- bomen
- fietsen
- onkruid
- zand
- bliksem
- storm
- konijnen

[...]
Wikipedia: De levende natuur omvat de levende organismen, zoals planten, dieren en de mens en hun invloed op de aarde. Hoewel de mens tot de natuur behoort, wordt de menselijke invloed, het kunstmatige, vaak tot de cultuur en niet tot de natuur gerekend.


Heb ik mijn dochter verteld dat onkruid niet een soort plant is, maar dat als we niet willen dat een bepaalde plant groeit in onze tuin, dat we dat dan onkruid noemen. Was de tuinman met een klusje bezig, plukt dochter een plantje uit de tuin, loopt naar hem toe en zegt: “Dit plantje is onkruid want we willen niet dat deze hier groeit.” Kijkt hij om naar die kleuter: “Ja, dat is inderdaad precies wat onkruid is.” En daarmee durf ik te stellen dat onkruid niet bij natuur hoort. Het is immers iets door mensen bedacht. :mrgreen:



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 13:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Zoals jij het beschrijft is onkruid een deelverzameling van planten en dus wel degelijk deel van de natuur. :lol:



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 13:35 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4356
Onkruid is hartstikke natuur. De indeling in kruid en onkruid is kunstmatig.
Ik heb een hele hoop planten in mn tuin die door veel mensen (en met name de moeder van de buurman) als onkruid zouden worden bestempeld, maar waar ik blij mee ben.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 07:48 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Sacha schreef:
Vlinder42 schreef:
Dat verschil tussen willen en kunnen vind ik trouwens wel interessant, Sacha. Maar ik merk dat ik eigenlijk dat 'niet kunnen' zelf niet begrijp. Onze oudste dochter kan soms ook erg onflexibel zijn als ze iets moet leren. Door ons wordt dat dan ervaren als eigenwijs, koppig of niet willen leren. Maar begrijpen doen we het niet. Het zou idd 'niet kunnen' kunnen zijn, maar hoe zit dat dan?


Niet kunnen als in: niet weten hoe je te werk moet gaan, wat de eerste stap is, wat de opdracht/bedoeling is, waarop je je eigen gedrag moet sturen.

Metacognitieve vaardigheden, daar gaat dit over.

Ik raad je aan te onderzoeken met haar in zo'n situatie wat er van haar gevraagd wordt, en wat ze lastig vindt, en haar helpen totdat ze wel verder kan. Dat is heel goed voor haar zelfvertrouwen en zo bouwt ze aanpak-vaardigheden op.
Bedankt, Sacha. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar in de praktijk toch niet. Bij moeilijkere opdrachten kan ik me voorstellen dat het helpt om samen te kijken hoe je dat aan moet pakken. Zo hebben we samen gewerkt aan haar boekverslag. Maar ze heeft het vooral ook bij simpele opdrachten zoals bij rekenen ‘schrijf de som op’ of bij gitaarspelen dat ze hardop moet tellen. Soms blijkt dat ze bij opdrachten een foute aanpak/strategie volgt, maar daar blijft ze dan heel erg aan vast houden ookal zijn bijv de uitkomsten bij rekenen fout, en zegt dan ‘Ik vind dit gewoon fijner.’ Maar wat er dan fijner aan is kan ze niet zeggen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 19:20 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Citaat:
Bij moeilijkere opdrachten kan ik me voorstellen dat het helpt om samen te kijken hoe je dat aan moet pakken. Zo hebben we samen gewerkt aan haar boekverslag. Maar ze heeft het vooral ook bij simpele opdrachten zoals bij rekenen ‘schrijf de som op’ of bij gitaarspelen dat ze hardop moet tellen. Soms blijkt dat ze bij opdrachten een foute aanpak/strategie volgt, maar daar blijft ze dan heel erg aan vast houden ookal zijn bijv de uitkomsten bij rekenen fout, en zegt dan ‘Ik vind dit gewoon fijner.’ Maar wat er dan fijner aan is kan ze niet zeggen.


In dit voorbeeld noem je zaken als ‘schrijf die som op’ of hardop tellen bij gitaarspelen. Ik denk dat het goed is om een onderscheid te maken tussen de opdrachten die wel en niet met inhoud te maken hebben. Bij deze voorbeelden is het een optie om de handelingen te laten vervallen. Je kunt bijvoorbeeld alleen het antwoord van de som op laten schrijven. Bij inhoudelijke zaken waarbij het gaat om basisvaardigheden bijvoorbeeld het beheersen van bepaalde rekenvaardigheden (hoe eenvoudig dan ook) is het belangrijk om na te gaan of deze werkelijk door je dochter beheerst worden.



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 22:21 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Nee, het gaat er juist om dat ze die handelingen zelf laat vervallen terwijl dat niet moet. Bijv bij rekenen, dat de opdracht in het boek dan is 'schrijf de som op' bij een plaatje. Dus dan is het niet goed om alleen de uitkomst op te schrijven. Het omzetten in rekentaal is dan ook een vaardigheid die wordt geoefend. Dat is waar ze het meest mee de mist in gaat, dat ze de opdracht niet uitvoert zoals die er staat en het dan daardoor fout is. Met gitaarspelen kun je tellen niet overslaan als je een nieuw stuk moet instuderen waarvan je niet weet hoe het klinkt. Zonder tellen gaat de duur van de noten verkeerd en daarmee het hele ritme. De oplossing is eenvoudig, maar ze doet die dingen niet, ook niet als blijkt dat daardoor antwoorden fout zijn of dingen niet lukken. Een ander voorbeeld is bij optellen de getallen niet recht onder elkaar schrijven zodat ze verkeerde getallen bij elkaar optelt en daar koppig in volharden ookal blijkt duidelijk dat haar aanpak niet werkt. Dat is de inflexibiliteit die ik bedoel en niet begrijp. Of bedoel je dat ze die dingen misschien zo doet omdat ze andere vaardigheden misschien niet beheerst?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 22:31 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Of heeft het ermee te maken dat ze het gevoel krijgt dat dit van een ander ‘moet’? En dat er een soort opstandig gevoel bij haar opkomt?



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 11:25 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 19:19
Berichten: 1426
Woonplaats: Twente
Vlinder42 schreef:
.... Met gitaarspelen kun je tellen niet overslaan als je een nieuw stuk moet instuderen waarvan je niet weet hoe het klinkt. Zonder tellen gaat de duur van de noten verkeerd en daarmee het hele ritme. ...


Dit klopt....

alleen , waarom hardop tellen?
Kan ook mee tikken met de voet zijn bv. Of zachtjes uittellen.....
Hardop tellen doe je inderdaad alleen voor anderen.....voor jezelf maakt het niet uit....mits je maar telt.

(En ik kon al helemaal nooit hardop tellen bij instuderen nieuwe stukken....per slot zat daarvoor het kinstuk van de viool in de weg.....bovendien zou hardop tellen het lastiger maken om te horen of de noot wel zuiver is.


(Ik heb nog wel eens een metronoom gebruikt )


Laatst bijgewerkt door reinier op 04 mei 2020, 14:21, in totaal 1 keer bewerkt


_________________
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 12:02 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Vlinder, bij het uitvoeren van die handelingen is het essentieel dat je wel weet dát het moet en hóe het moet. Verder moet de werkgeheugencapaciteit voldoende zijn en de taken niet boven deze capaciteit uitstijgen. Als bepaalde stappen niet geautomatiseerd zijn, belast dat het werkgeheugen. Hardop tellen EN een stuk spelen kan bij elkaar een te grote belasting van het werkgeheugen zijn. De oplossing is dan taken overnemen van het werkgeheugen, bijv door het inzetten van een metronoom zoals Reinier zegt of in zichzelf tellen als dat minder aandacht vraagt dan hardop tellen.

Heb je al wel eens gekeken wat er gebeurt als zij een stappenplan krijgt voor het aanpakken van een rekensom? Als er dan staat 'schrijf de cijfers onder elkaar' en ze doet het dan wel, dan weet je dat het haar helpt om een stappenplan erbij te hebben (dan hoeft ze niet in haar hoofd die stappen te bedenken en te monitoren of ze alle stappen uitvoert). Als ze het dan niet doet, dan kun je denken in de richting van de 'opstandigheid' waar Ytien hierboven op doelt.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 12:25 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2010, 11:42
Berichten: 7675
Het willen volharden in een strategie die niet werkt (getallen verkeerd onder elkaar schrijven) kan ook komen doordat het kind niet wil toegeven dat het een fout maakt. Of dat het kind denkt dat het de goede manier niet 'kan'. Struitvogelmethode.



_________________
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 13:56 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Het willen volharden in een strategie die niet werkt (getallen verkeerd onder elkaar schrijven) kan ook komen doordat het kind niet wil toegeven dat het een fout maakt. Of dat het kind denkt dat het de goede manier niet 'kan'. Struitvogelmethode.


Zeker. Dus er kan een 'mindset- probleem' spelen. Maar daarvoor is het essentieel dat het kind wel de nodige tools krijgt die zoveel grip geven dat het tot 'succes' leidt. Het is niet gek als iets te moeilijk is voor een kind, dat het kind dit lastig vindt om te accepteren (bedreigend voor zelfbeeld) of geen vertrouwen heeft dat hij/zij het ooit wel zou kunnen (nindset).



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 05 mei 2020, 16:02 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Ik denk niet dat het opstandigheid is, want ze heeft het met zoveel dingen. Ze heeft een zwak werkgeheugen. Dat is vastgesteld. Ze heeft voor spelling bij RT een stappenplan gehad. Dat hielp wel, maar ze houdt dat niet vast. Ze deed het dan bij RT wel, maar thuis en op school niet. Ik heb aan haar gevraagd waarom ze dat zo deed, en toen zei ze dat dat was omdat het werk te makkelijk was. Intelligent zijn en een zwak werkgeheugen hebben is een lastige combinatie. Ze maakt door haar zwakke werkgeheugen fouten en dan wordt het werk naar beneden bijgesteld, maar dan is het te makkelijk en doet ze haar best niet meer omdat het haar dan niet boeit. Tijdens de afgelopen thuisschoolperiode is me wel duidelijk geworden dat ze heel veel instructie mist op school. Maar in plaats van dat ze de instructie dan zo doen dat ze dat kan volgen, verlagen ze het werkniveau, terwijl het daar niet in zit.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 05 mei 2020, 18:11 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Ok.

Het lijkt mij essentieel dat er scherp zicht komt op wat ze kan, op welke functies ze wordt overvraagd en ondervraagd. Je kunt hier achter komen door in ieder geval haar werkgeheugen te ontlasten, door bij alle taken 'aanpakkaarten' erbij laten houden en bij muziekles een metronoom inzetten. Het is namelijk totaal niet motiverend als je wordt overvraagd op bepaalde functies, dan is de taak dus te zwaar. En jouw indruk is dat ze daardoor makkelijker werk krijgt, maar makkelijk op de verkeerde onderdelen?

Ik kopieer even mijn eerder gestelde vraag:

Citaat:
Heb je al wel eens gekeken wat er gebeurt als zij een stappenplan krijgt voor het aanpakken van een rekensom? Als er dan staat 'schrijf de cijfers onder elkaar' en ze doet het dan wel, dan weet je dat het haar helpt om een stappenplan erbij te hebben (dan hoeft ze niet in haar hoofd die stappen te bedenken en te monitoren of ze alle stappen uitvoert).



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 05 mei 2020, 22:38 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Sacha schreef:
En jouw indruk is dat ze daardoor makkelijker werk krijgt, maar makkelijk op de verkeerde onderdelen?
Ja, precies. En dat over die aanpakkaarten, dat weet ik niet, ik ga dat uitproberen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 06 mei 2020, 01:45 
Volwassene

Geregistreerd: 24 sep 2013, 21:17
Berichten: 670
Interessant hoe dit draadje zich ontwikkeld, van begrijpend lezen naar faalangst, metacognitieve vaardigheden, werkgeheugen.

Hier ook bij 1 van de dochters vooral faalangst, bij de ander gevolgen van onderpresteren, te weinig uitdaging en begeleiding op hoe iets te doen. Herkenbare situaties en mooie reacties om over na te denken.

1 dochter reageert/acteert vanuit angst/angst om het fout te doen en deels ook vanuit snel schakelen/snel redeneren/snel iets begrijpen. Dat uit zich bv in op halve kracht inzetten bij opdrachten of sport, want ze heeft het al door/al eens gezien/gedaan. Of denkt dat ze het niet kan door laag zelfbeeld vanuit die faalangst.
Als ze zich dan overdonderd voelt door iets nieuws, iets waar ze nog geen zelfvertrouwen bij heeft of een sterkere tegenstander etc, doet ze dus echt niks of gaat de clown uithangen. Ze blokkeert zichzelf uit angst, ziet niet meer wat ze zelf al kan en dat proberen/inzet al genoeg is.

Mijn aanpak (toevallig ben ik ook trainer van haar team....) is neutraal benoemen wat ik denk te zien, vragen of ze dat herkent, wat ze er zelf van vindt, of ze het anders zou willen en of ik haar daarbij zou kunnen helpen. Ik praat en reik aan zeg maar. Zodat ze zelf leert haar faalangst om te draaien naar controle bij zichzelf en dan wel te doen, wel te proberen. En dan succes vieren.
Het lastige is vooral dat het er aan de buitenkant zo anders uitziet dan dat wat er aan de binnenkant gebeurt. En een aanpak op ongewenst gedrag/de buitenkant werkt vaak compleet averechts. Meer druk, streng zijn, zeggen dat ze het wel kan/moet doen werkt niet zolang ze het zelf niet zo voelt. En soms is het als ouder ook een rem zetten op de faalangst en zorgen dat ze doorzet en dat ziet er dan weer heel pusherig uit....lekker voor de hokjes en stempels van anderen.

De ander wordt heel erg getriggerd in negatieve gevoelens (blokkerende gedachten) als ze ergens 2 seconden langer over na moet denken. Lijkt in eerste instantie op niet willen, ontwijken, ongemotiveerd, dwars, respectloos. Maar het zit echt diep, op gevoelsniveau doordat het zich vanaf de kleutertijd heeft kunnen ontwikkelen. Een niet passende leeromgeving slijt patronen in, weten we nu.
Het ergens langer over nadenken voelt zo onnatuurlijk voor haar, dat het erg veel innerlijk bij haar oproept waardoor het niet lukt om iets, als is het maar een eerste stap, op te pakken. Verstandelijk weet ze heel goed wat de "gewenste" uitkomst is. Ze heeft veel innerlijke strijd met zichzelf, het handelen van haar gedachten en komen tot werken.

Als fijne "complicatie" heeft ze daarbij veel negatieve gevoelens bij hulp vragen en afwijken van de groep door hoe daar op de basisschool mee is omgegaan.

Best een lastige combi - ik zie soms al dagen van te voren waar ze mee aan het worstelen is, wat ze aan het ontwijken is, maar voordat het er echt uitkomt of dat ze ons toelaat om te helpen.... Het is een lastig proces.
Ons helpt het om begripvol, maar toch duidelijk te blijven en veel te helpen met praten over haar gevoel, het proces van iets aanleren/veranderen te duiden en positieve stapjes te blijven benoemen. Dus thuis een veilige haven te laten zijn om te mogen falen en fouten te mogen maken. Ook eerlijkheid zijn over ons gevoel en onze eigen worstelingen (van vroeger en nu) en ons falen laten zien en benoemen helpt.

Met de kennis van nu (2e klas middelbare) zouden we veel eerder met vaardigheden aan de slag gegaan zijn.

@ vlinder42: denk echt dat het leren van vaardigheden makkelijker gaan met uitdagend werk waar ze in geïnteresseerd is, dan te makkelijk werk. Achteraf zegt onze dochter dat ze heel graag iemand gehad had die haar geholpen had met hoe iets op te lossen van het plusklaswerk ipv duwen op het niet af hebben. Als ze eenmaal op gang komt, gaat het vaak zo makkelijk dat mensen niet snappen dat omdat ze ook verbaal sterk is, zoveel moeite heeft met het Hoe dan doen.



_________________
Mama van 2 guppies (grote gup geb 2007, 1 x versneld, nu in de 3e (TTO, technasium, grieks+latijn) en kleine gup geb 2010, groep 7, jenaplan)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 07 mei 2020, 10:27 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2151
Wat beschrijf je dat mooi, mamvan2! Heel herkenbaar.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 08 mei 2020, 14:47 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 129
Het HOE lijkt een groot struikelblok bij veel intensief denkende kinderen en volwassenen. Álles is mogelijk en je ziet die mogelijkheden ook in één keer. Veel andere mensen snappen niet dat je in een keer zoveel mogelijkheden kunt bedenken en vast loopt in de keuze ertussen. Het kan zo goed helpen om dan van iemand anders één aanpak te horen of aan te leren en die gewoon uitvoeren. Zo’n lijstje met stappen kan zo’n handreiking zijn.

Een voorbeeld van iemand die ik hoorde over het invullen van een formulier. Deze inmiddels volwassene kreeg de eerste vraag al niet ingevuld: Je naam. “Ja, is dat mijn voornaam, mijn achternaam, met of zonder initialen of willen ze ook mijn tweede en derde naam of alleen daar de initialen van?” Het was te vermoeiend om die formulieren nog in te vullen, want zo ging de gedachtetrein bij elke vraag en was er hulp van anderen nodig om zulke basale handelingen uit te voeren ondanks (of dankzij) de intelligentie.

Het topic lijkt alle kanten op te springen inderdaad, maar misschien liggen die problemen toch sterk in elkaars verlengde.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 4 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: