Het is nu 20 okt 2020, 19:26




 Pagina 2 van 4 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 12 apr 2020, 09:30 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 10:48
Berichten: 4082
Ik snap het niet helemaal. Als het er context bij de vraag zat kun je het antwoord daaruit halen.

Als die context er niet is, is het gewoon een rare vraag. Dat op vakantie gaan zich in de toekomst bevindt is voor de meeste kinderen in groep drie nog een semantische ver van hun bed show trouwens - je kan het ze vast wel uitleggen, maar ik vermoed dat veel kinderen zich 'erin geluisd' voelen als ze zon antwoord kiezen, het wordt fout gerekend en ze krijgen deze uitleg. Nou ja, ik weet dat dit bij mij zo werkte.


Ik weet nog wel dat ik me wél al in gr3 ergerde aan onduidelijke vraagstellingen, waarbij je om het goede antwoord te kiezen, de gedachtenkronkels van de vraagsteller moest doorgronden, eerder dan dat je echt over de 'stof' moest nadenken (werkbladen van Zwijssen...)

Overigens is dit soort vragen een goede voorbereiding op het onderdeel 'Begrijpen' op de WISC-test. Daar gaat het ook niet om logica, maar eerder weten hoe 'het hoort', of althans, doorzien hoe de makers van de vragen vinden dát het hoort, en daar dan dus het juiste antwoord bij kiezen.
Ik weet dat mijn zoon zich, dus ook, beledigd voelde bij deze vragen en later vertelde daar 'stomme' antwoorden op te hebben gegeven.
Hij vond dat een passende reactie op stomme vragen.

Maar afijn, onderwijs is natuurlijk ook 50% dingen léren, en 50% socialisatie in sociale wenselijkheid. De basisschool is een merkwaardige biotoop. :mrgreen:



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 12 apr 2020, 10:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4356
sjuut schreef:

Ik weet nog wel dat ik me wél al in gr3 ergerde aan onduidelijke vraagstellingen, waarbij je om het goede antwoord te kiezen, de gedachtenkronkels van de vraagsteller moest doorgronden, eerder dan dat je echt over de 'stof' moest nadenken (werkbladen van Zwijssen...)


Ja, dat weet ik ook nog.
Ik had in de eerste klas een rekenblad waarop een rijtje konijntjes stond. Dom getekende konijntjes ook nog en ze keken naar rechts. Opdracht: teken er 1 voor.
Afijn, ik weet nog dat ik dacht: ja, nu willen ze ons erin laten lopen, en aan de rechterkant eentje erbij laten tekenen. Maar je moet altijd voor aan de regel beginnen, en dat is links, dus ik voelde mezelf reteslim toen ik er eentje voor krabbelde, aan de linkerkant dus, was dus fout. Ben nog verhaal gaan halen bij de juf zelfs, maar die wilde niets van mijn redenatie weten.....



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 12 apr 2020, 10:26 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 10:48
Berichten: 4082
Haha dit is zo herkenbaar Von! :lol:



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020, 17:25 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20326
Woonplaats: Gelderland
Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord maar wij hebben jongste destijds uitgelegd dat
1. het antwoord op de vraag altijd in de bijbehorende tekst terug te vinden is (zeker in de onderbouw).
2. hij niet zelf moest gaan nadenken en dat het niet belangrijk was wat hij zelf al wist over het onderwerp, daar vragen ze namelijk niet naar.
3. hij moest onthouden dat de teksten en de vragen gemaakt waren voor 'gemiddelde' kinderen om te kijken of zij het begrepen hadden en dat het antwoord daarom dus nooit ingewikkeld kon zijn ... als hij te lang moest nadenken en te vaak 'ja maar als' of 'maar stel nou dan' dacht, dan was hij niet goed bezig.

Het heeft hem destijds enorm geholpen om begrijpend lezen zo aan te pakken!



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 14 apr 2020, 10:36 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 1045
Paula schreef:
Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord maar wij hebben jongste destijds uitgelegd dat
1. het antwoord op de vraag altijd in de bijbehorende tekst terug te vinden is (zeker in de onderbouw).
2. hij niet zelf moest gaan nadenken en dat het niet belangrijk was wat hij zelf al wist over het onderwerp, daar vragen ze namelijk niet naar.
3. hij moest onthouden dat de teksten en de vragen gemaakt waren voor 'gemiddelde' kinderen om te kijken of zij het begrepen hadden en dat het antwoord daarom dus nooit ingewikkeld kon zijn ... als hij te lang moest nadenken en te vaak 'ja maar als' of 'maar stel nou dan' dacht, dan was hij niet goed bezig.

Het heeft hem destijds enorm geholpen om begrijpend lezen zo aan te pakken!


Dit is exact wat begrijpend lezen is. Ik vind het helemaal pedagogisch verantwoord en heb het altijd zo gedaan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 17 apr 2020, 19:30 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 129
Als je eenmaal (liefst als kind al) door hebt dat ze eigenlijk veel te makkelijke vragen stellen, dan helpt dat heel veel. Je verwacht dat ze iets moeilijks vragen en de rest van de klas reageert ook zo. Hoe moet je dan weten dat je veel simpeler moet denken bij een vraag? En met begrijpend lezen gaat het -toevallig- zelfs om antwoorden die al in de tekst staan, maar bij veel andere toetsen moet je toch nog op zoek gaan of het gaan uitrekenen. ‘Niet te moeilijk denken’ kan echt een sleutel zijn.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 26 apr 2020, 10:52 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jan 2020, 16:08
Berichten: 38
Mijn dochter (groep 3) heeft een werkboekje voor begrijpend lezen mee naar huis gekregen.

In die paar weken zijn er al een stuk of vijf opdrachten langskomen waarbij ik niet kon beredeneren wat het goude antwoord zou moeten zijn. Soms zijn die opdrachten gewoon slecht gemaakt. Los van of je kind hb is. Een voorbeeld:

Wat hoort er allemaal bij 'natuur'? Kruis aan:
- rotsen
- bomen
- fietsen
- onkruid
- zand
- bliksem
- storm
- konijnen

Dan is het toch maar net hoe breed je het begrip natuur opvat?



_________________
nov 2008 - 1vwo
okt 2013 - gr.4
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 26 apr 2020, 11:13 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4356
Ja, maar ik zou daar als juf dus ook flexibel mee omgaan.
In dit geval vind ik alleen fietsen niet bij de natuur horen, maar je als een kind dat beredeneert (ja maar wij gaan fietsen in de natuur of fietsen zijn beter voor de natuur dan auto's) dan zou ik dat ook goedkeuren.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 26 apr 2020, 17:39 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Het zal wel bij groep 3 horen. Kortgeleden in het plusboekje van rekenen groep 3: 3 getekende lijstjes voor schilderijen, 6 plaatjes in de vorm van vierkanten en rechthoeken. Vraag: welke passen waarin? We hebben ze opgemeten en er blijken maar 2 plaatjes echt te passen. Later kregen we een instructie van de juf in het weekprogramma dat er meerdere plaatjes in een lijst passen en dat kleine plaatjes in meerdere lijstjes zouden passen. Nou ja, ik snap dat dan blijkbaar allemaal ook niet ;-)



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 26 apr 2020, 19:39 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jan 2020, 16:08
Berichten: 38
Dat soort dingen ja. In de rekenboekjes van groep 3 kom ik ook van alles tegen waarbij ik vier keer moet kijken voor ik snap wat de makers bedoelen. Dan krijg je dus wat Sjuut zegt: je bent niet meer aan het begrijpend lezen of rekenen, maar aan het proberen de gedachtengangen van de bedenker van de vraag te volgen. Eén van mijn grootste thuisonderwijsergernissen tot nu toe.



_________________
nov 2008 - 1vwo
okt 2013 - gr.4
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 12:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4356
Tja, t is niet zo gek ook. De methodes van groep 3 zijn nou eenmaal erg leerkrachtafhankelijk, omdat de meeste kinderen tegen deze tijd nog niet zo goed kunnen lezen dat ze iopdrachten kunnen lezen (oke, dat blijft eigenlijk moeilijk tot in de bovenbouw.....)
Je hebt dus ieigenlijk echt de handleiding nodig om instructie te kunnen geven.
Zouden ze die instructie wel op de bladzijde zetten, dan zou dat voor sommige kinderen weer te onoverzichtelijk worden, sommige redelijk snelle lezers zouden meer tijd besteden aan het ontcijferen van dee opdracht dan aan het maken ervan...
En dus zijn de opdrachten instructieafhankelijk, of telkens hetzelfde.
Je hebt nou eenmaal te maken met de beperkingen van de doelgroep.

Anekdote: mijn dochter (kleuter destijds) las ooit in een boekje "Jan (of Piet, of zo, weet ik niet meer) zit in de boot." Met een plaatje erbij van een staande Jan. Ze zei:"Maar ik weet wel waarom er zit staat hoor. Ze denken dat ik staat nog niet kan lezen)

Nog een anekdote. Toen ik zelf (vlot lezende) kleuter was, moesten we een kleurplaat inkleuren met opdrachten, (kleur de gieter groen, kleur de stralen van de zon geel-oranje-geel-oranje). Ik ontdekte dat wat de juf zei bovenaan de kleurplaat stond in kleine lettertjes. Hartstikke handig, kon ik lekker doorwerken. Maar toen de juf daar achter kwam, werd ze nog net niet echt boos. Ik moest wel met mijn armen over elkaar wachten tot de rest weer bij was....

Lezende kleuters en groep-3-leerlingen komen nu wel meer voor, maar nog steeds niet zoveel dat er echt rekening mee wordt gehouden.
Evengoed, het is al een stuk beter dan in mijn tijd



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 13:08 
Volwassene

Geregistreerd: 01 maart 2010, 13:17
Berichten: 1380
Paula schreef:
Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord maar wij hebben jongste destijds uitgelegd dat
1. het antwoord op de vraag altijd in de bijbehorende tekst terug te vinden is (zeker in de onderbouw).
2. hij niet zelf moest gaan nadenken en dat het niet belangrijk was wat hij zelf al wist over het onderwerp, daar vragen ze namelijk niet naar.
3. hij moest onthouden dat de teksten en de vragen gemaakt waren voor 'gemiddelde' kinderen om te kijken of zij het begrepen hadden en dat het antwoord daarom dus nooit ingewikkeld kon zijn ... als hij te lang moest nadenken en te vaak 'ja maar als' of 'maar stel nou dan' dacht, dan was hij niet goed bezig.

Het heeft hem destijds enorm geholpen om begrijpend lezen zo aan te pakken!


Deze aanpak werkte bij de dochters wel. Zoon is echter zo eigenwijs dat hij dit niet accepteert als aanpak. Hij vindt de vragen onmogelijk en blijft daar dan "heerlijk" in hangen.

Om een hoekje kunnen denken, zoals ze het op school noemen, is in het algemeen een gave, maar niet in combinatie met cito.

Ben wel benieuwd hoe dit straks op het gymnasium gaat zijn.



_________________
♀19jr/uni/hb, ♀16jr/4 mavo/mb♂10jr/gr8/hb
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 13:37 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Zoon is echter zo eigenwijs dat hij dit niet accepteert als aanpak. Hij vindt de vragen onmogelijk en blijft daar dan "heerlijk" in hangen


Als ik dit lees, dan vindt hij het in die situatie lastig om cognitief flexibel te zijn. Hij vindt het dan misschien heel lastig om de vragen op een andere manier dan hoe hij het wil doen te benaderen. Het kan een aanwijzing zijn van 'niet kunnen' in plaats van 'niet willen' (eigenwijs lees ik als iets dat met 'niet willen' te maken zou hebben). Goed om dit helder te krijgen: heeft hij meer handvatten nodig om met zo'n opgave om te gaan (kunnen) of ziet hij er weinig waarde in om het spelletje als het ware mee te spelen (dingen doen voor school die je stom vindt; dan ga je het gesprek meer hebben over het nut van het toch doen hoe school het graag ziet).



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 14:12 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 19:19
Berichten: 1426
Woonplaats: Twente
Von schreef:
Ja, maar ik zou daar als juf dus ook flexibel mee omgaan.
In dit geval vind ik alleen fietsen niet bij de natuur horen, maar je als een kind dat beredeneert (ja maar wij gaan fietsen in de natuur of fietsen zijn beter voor de natuur dan auto's) dan zou ik dat ook goedkeuren.


Is een redenering....
Ik zou inderdaad fietsen niet mee rekenen als natuur.
De redenering van dat kind is fietsen in de natuur....op dat moment is het een werkwoord...
een "doe woord" in kinderbegrippen, vergelijkbaar met lopen.
De andere woorden, zelfstandige naamwoorden) wijzen een (soort) object aan..
En als je "fietsen" als zelfstandig naamwoord ziet (mv) dan is het een door mensen gemaakt object.



_________________
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 14:51 
Volwassene

Geregistreerd: 01 maart 2010, 13:17
Berichten: 1380
Sacha schreef:
Citaat:
Zoon is echter zo eigenwijs dat hij dit niet accepteert als aanpak. Hij vindt de vragen onmogelijk en blijft daar dan "heerlijk" in hangen


Als ik dit lees, dan vindt hij het in die situatie lastig om cognitief flexibel te zijn. Hij vindt het dan misschien heel lastig om de vragen op een andere manier dan hoe hij het wil doen te benaderen. Het kan een aanwijzing zijn van 'niet kunnen' in plaats van 'niet willen' (eigenwijs lees ik als iets dat met 'niet willen' te maken zou hebben). Goed om dit helder te krijgen: heeft hij meer handvatten nodig om met zo'n opgave om te gaan (kunnen) of ziet hij er weinig waarde in om het spelletje als het ware mee te spelen (dingen doen voor school die je stom vindt; dan ga je het gesprek meer hebben over het nut van het toch doen hoe school het graag ziet).


Vanuit die invalshoek eigenlijk nog nooit bekeken.
Zoon is bij heel veel zaken eigenwijs. Soms als vorm van negatieve aandacht trekken, soms om niet toe te hoeven geven dat hij fout zat.

Denk dat hij vooral het nut er niet van inziet. Als ik nu bij het thuiswerken zie hoe goed hij in staat is om een tekst samen te vatten, zit het probleem niet in het niet begrijpen van een tekst. Hij vindt het ook geweldig om een onderwerp uit te pluizen en ons daar een presentatie over te geven. Meest recente was over de president van Brazilië. Hij is prima in staat om stukken informatie logisch samen te vatten en met ons te delen.

Heb wel eens samen met hem naar vragen gekeken, kwam helaas tot de conclusie dat ik de vraagstelling niet duidelijk vond en de antwoorden vaak niet kloppend.



_________________
♀19jr/uni/hb, ♀16jr/4 mavo/mb♂10jr/gr8/hb
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 14:54 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3418
Citaat:
Wat hoort er allemaal bij 'natuur'? Kruis aan:
- rotsen
- bomen
- fietsen
- onkruid
- zand
- bliksem
- storm
- konijnen

Het woord natuur is complex als je iets verder doordenkt. Horen mensen daar nu bij of niet? En als mensen iets maken? Een aangelegd bos? Is dat natuur of niet? Pittige discussie voor leerlingen in groep 3.
Wikipedia: De levende natuur omvat de levende organismen, zoals planten, dieren en de mens en hun invloed op de aarde. Hoewel de mens tot de natuur behoort, wordt de menselijke invloed, het kunstmatige, vaak tot de cultuur en niet tot de natuur gerekend.
Citaat:
En als je "fietsen" als zelfstandig naamwoord ziet (mv) dan is het een door mensen gemaakt object.

Als je "fietsen" als werkwoord ziet is het ook verbonden met mensen; dieren fietsen doorgaans niet (behalve enkele exemplaren die het van mensen hebben geleerd). Dat je iets in de natuur kunt doen betekent niet dat het bij natuur hoort, want dan zou alles bij de natuur horen; je kunt ook een fabriek bouwen of vergif verstoppen in de natuur.
Bij dit soort vragen gaat het meer om de redenering dan om het antwoord en de handleiding geeft inderdaad vaak meer informatie. Zo kan daar een extra toelichting staan, bijvoorbeeld: wat komt in de natuur voor?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 15:28 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4356
Ach, ook hier gaat men natuurlijk gewoon uit van gemiddelden.
De meeste kinderen zullen gewoon de dieren en planten tot de natuur rekenen, eventueel de rotsen, storm en bliksem.
En enkeling denkt moeilijker, redeneert verder. En dan is t te hopen dat die enkeling een leerkracht heeft die daarmee om kan gaan.
Maar voor gemiddeld denkende nu deren vormt dit soort vragen helemaal geen probleem. Voor gemiddeld denkende ouders ook niet trouwens.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 15:56 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan. Nouja, dan heeft je kind een keer iets fout omdat het te moeilijk heeft gedacht. Jammer dan.

Dat verschil tussen willen en kunnen vind ik trouwens wel interessant, Sacha. Maar ik merk dat ik eigenlijk dat 'niet kunnen' zelf niet begrijp. Onze oudste dochter kan soms ook erg onflexibel zijn als ze iets moet leren. Door ons wordt dat dan ervaren als eigenwijs, koppig of niet willen leren. Maar begrijpen doen we het niet. Het zou idd 'niet kunnen' kunnen zijn, maar hoe zit dat dan?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 16:14 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Zoon is bij heel veel zaken eigenwijs. Soms als vorm van negatieve aandacht trekken, soms om niet toe te hoeven geven dat hij fout zat.


Wat is negatieve aandacht trekken? Is dat niet een vorm van hulp zoeken?
En toegeven dat hij fout zat: dat klinkt als iets ter bescherming van het eigen zelfbeeld. Mag hij wel fouten maken van zichzelf en zijn omgeving, staat hij zichzelf toe dat hij door een fout te maken of hulp te vragen een stapje verder kan komen en kan leren?
Wil hij dat? Of vindt hij dat bedreigend of nutteloos?

Ik zou hier eens aandacht aan schenken.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Begrijpend lezen slim kind
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 16:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2271
Woonplaats: Den Haag
Vlinder42 schreef:
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan. Nouja, dan heeft je kind een keer iets fout omdat het te moeilijk heeft gedacht. Jammer dan.

Dat verschil tussen willen en kunnen vind ik trouwens wel interessant, Sacha. Maar ik merk dat ik eigenlijk dat 'niet kunnen' zelf niet begrijp. Onze oudste dochter kan soms ook erg onflexibel zijn als ze iets moet leren. Door ons wordt dat dan ervaren als eigenwijs, koppig of niet willen leren. Maar begrijpen doen we het niet. Het zou idd 'niet kunnen' kunnen zijn, maar hoe zit dat dan?


Niet kunnen als in: niet weten hoe je te werk moet gaan, wat de eerste stap is, wat de opdracht/bedoeling is, waarop je je eigen gedrag moet sturen.

Metacognitieve vaardigheden, daar gaat dit over.

Ik raad je aan te onderzoeken met haar in zo'n situatie wat er van haar gevraagd wordt, en wat ze lastig vindt, en haar helpen totdat ze wel verder kan. Dat is heel goed voor haar zelfvertrouwen en zo bouwt ze aanpak-vaardigheden op.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 4 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: