Het is nu 05 jul 2020, 07:59

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versnellen voor de 2de keer verstandig?
BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 11:29 
Volwassene

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Ik ben een vader van een prachtige dochter van 6 jaar (bijna 7).

Mijn dochter heeft groep 2 overgeslagen, omdat ze heel erg veel zin had in groep 3 en ook vooral omging met kinderen die naar groep 3 zouden gaan. Ze liep ook cognitief erg voor (lezen en klokkijken etc.). Ze zit inmiddels in groep 4, maar nu wil de school en mijn ex-vrouw dat ze naar groep 5 gaat (en dan na de zomervakantie dus naar groep 6). Ze heeft de cito van M5 gemaakt en daar scoorde voor rekenen wel gewoon I+, maar bij taal niet op alle onderdelen. Ik weet niet precies hoe dit werkt, omdat het meeste contact tussen de school en mijn ex-vrouw verloopt. Maar voor lezen had ze twee verschillende scores een I en een II. Het lijkt mij dus dat ze beter gewoon in groep 4 kan blijven. De school zegt dat er meer extra werkjes (verrijking) beschikbaar zijn in groep 5 en dat mijn dochter zich daardoor minder hoeft te vervelen. Mij lijkt het helemaal niet erg dat een kind zich verveeld. Persoonlijk heb ik op de lagere school me ook enorm lopen vervelen. Maar nu weet ik niet wat ik moet/kan doen.

Ze is trouwens om de week een hele week bij mij. Dus ik zie haar net zoveel als haar moeder.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Versnellen voor de 2de keer verstandig?
BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 13:06 
Volwassene

Als school in groep 4 niet meer aan te bieden heeft dan dat ze nu krijgt aan levelwerk, je dochter zich enorm verveelt en sociaal gezien aan kan sluiten bij groep 5, dan zou ik haar naar groep 5 doen.

Als school alleen maar regulier werk aanbiedt en verder weinig extra’s, dan zou ik sowieso naar een andere school op zoek gaan. Alleen maar versnellen omdat ze niet buiten de reguliere paden kunnen kijken kan op lange termijn een slecht idee lijken.

Hoe zit ze sociaal gezien in de klas? Heeft school de mogelijkheid om haar aan alle kanten vol te stoppen met levelwerk?

Ik ben niet principieel tegen versnellen, maar wel als het uit armoede wordt gedaan.

Je zegt dat jij je ook altijd verveeld hebt en het daarom niet erg is als je dochter zich verveelt. Ik raad je aan om je eens te verdiepen in wat verveling kan doen met een kind en wat voor nare gevolgen het kan hebben. Als je dochter er last van heeft, dan heeft zij er last van. Stellen dat het niet erg is is te kort door de bocht.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 16:01 
Volwassene

Eens met Spitsmuis. Hier twee kinderen die door verveling op school bijna thuis kwamen te zitten. Verveling kan echt heel erg zijn voor een kind. Een I en een II voor taal is ook best heel hoog.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 17:05 
Volwassene

Wat wil je dochter zelf? Kent ze een aantal van die kinderen? Hoe denkt ze daarover? Sociaal gezien zou ik zelf als ouder het beter vinden als ze bij haar vriendinnen in de klas zou kunnen blijven. Het lijkt mij erg moeilijk voor een meisje van straks 7 om aansluiting te hebben bij meisjes van 10 die al aan het pre-puberen zijn en niet meer bij haar vriendinnen in de klas te zitten. Waarom kunnen ze haar die verrijking niet in haar huidige klas geven?

Je opmerking over verveling zal hier op het forum denk ik niet veel weerklank vinden. Maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Ik heb me vroeger ook verveeld op school en daar niets ernstigs van gekregen en ook voor minder slimme kinderen kan school saai zijn. Ik zou liever hebben dat mijn kinderen zich vervelen en leuke vriendinnen hebben, dan dat ze heel veel uitdaging hebben op school, maar geen vriendinnen in de klas. Maar dat hangt ervan af hoe de sociale ontwikkeling is, hoe groot het niveauverschil is tussen het lesaanbod en wat het kind aan kan en hoeveel last het heeft van die verveling. Dat is per kind (en per ouder) verschillend, wat passend is.

Jij hebt als ouder net zoveel recht op informatie over je kind als je ex-vrouw. Ik zou dus zeker meer informatie vragen en/of een gesprek om meer zicht te krijgen waarom school deze optie wenselijk vindt en op basis van welke informatie ze dat vinden als dat onduidelijk voor je is.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 17:42 
Volwassene

VaderVragen schreef:
Ik weet niet precies hoe dit werkt, omdat het meeste contact tussen de school en mijn ex-vrouw verloopt.

Jij hebt net zoveel recht op communicatie en informatie van school als de moeder. Als jij onvoldoende informatie hebt om hier in te kunnen meebeslissen (En daar lijkt het in je bericht zeker op) dan zou ik een afspraak maken met juf en ib-er zodat ze je kunnen uitleggen waarom hen dit een goede stap lijkt. Een 2de versnelling is meestal erg uitzonderlijk en doen scholen niet zomaar, ze zullen hier goede redenen voor hebben (hopelijk niet zoals Spitsmuis zegt omdat ze eigenlijk niets kunnen bieden behalve versnellen, dan zit je op de verkeerde school).
Didactisch lijkt je dochter het in elk geval prima aan te kunnen, met rekenen zelfs al ruim boven niveau te zitten en met taal ook bovengemiddeld voor groep 5 (een II score is ook een heel goede score, ze beheerst de stof ruim voldoende). Dus ze zullen ook na een versnelling direct alweer flink moeten inzetten op uitdaging, verrijking, etc om te voorkomen dat ze het erg saai zal vinden En wie weet te kunnen voorkomen dat ze over korte tijd alweer mega voorloopt op de klas.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 23:55 
Volwassene

Dank voor jullie reacties!

Ik vind het lastig om te bepalen of ze er sociaal gezien aan toe is. Bij de eerste versnelling was het heel duidelijk, maar nu vind ik het minder duidelijk. Ze kent wel een aantal meiden uit groep 5 uit de wijk en dan spelen ze ook wel eens samen buiten. Maar op school in de pauze gaat ze echt alleen om met haar klas. Ze heeft buiten school eigenlijk nooit speel afspraken, omdat ze liever in haar eentje speelt.

Cognitief vind ik het ook lastig. Ze is een zeer sterke rekenaar en dat vindt ze ook echt leuk. Een puzzelboek met logische puzzels kan ze in het weekend zo een paar uur zoet mee zijn. Maar qua taal vind ik het lastig. Ik begrijp dat een II niet dramatisch is, maar er is wel echt ruimte voor verbetering. Dan ben ik bang dat dat toch later een struikelblok gaat worden. Ze leest thuis ook niet heel veel boeken, ze wilt altijd liever dat ik haar voorlees. Ze verbetert mij dan wel als ik iets verkeerd lees, dus ze kan het wel. Maar ze pakt niet gauw een leesboek uit zichzelf.

Ik weet dat ik ook recht heb om met de school te praten en ik ben ook graag een actief betrokken ouder. Maar ik begrijp ook dat het vervelend is voor de school als ze gesprekken twee keer moeten voeren.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 00:02 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Als school alleen maar regulier werk aanbiedt en verder weinig extra’s, dan zou ik sowieso naar een andere school op zoek gaan. Alleen maar versnellen omdat ze niet buiten de reguliere paden kunnen kijken kan op lange termijn een slecht idee lijken.

Hoe weet je of een school relatief gezien veel extra's biedt? Mijn dochter moet nadat ze klaar ik met het reguliere werk in een extra rekenboek werken (het is geloof ik een methode gebonden extra boek). Bij taal moeten ze nadat ze klaar zijn een boek gaan lezen op hun eigen avi-niveau. In groep 5 worden er ook echt extra verrijkingsmatrialen geboden en wordt er gestart met weektaken, die van omvang verschillen per kind. Is dit boven- of benedengemiddeld in vergelijking met andere scholen?

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 00:43 
Volwassene

Ook in groep 4 kan er meer verrijking/ verbreding/ verdieping worden gegeven dan wat je nu schrijft.

Mijn dochter zit ook in groep 4 en zit vol met vvv, maar op dit moment is het niet voldoende. Wat ze zoal krijgt:

- niet alle sommen maken, maar alleen wat nodig is. Daarna gaat ze verder in haar plusschrift.
- taal: alleen de nodige opgaven maken (meestal niet alle opgaven dus). Verder met plustaken voor taal en spelling.
- natuur: verdiepen in het onderwerp. Laatst hadden ze menselijk lichaam. Dochter mocht de namen van de botten en organen opzoeken. Daarna verder met de bloedsomloop.
- Dochter houdt presentaties over alles wat haar interesseert. Zo heeft ze vleermuizen, de Romeinen en Anne Frank onderzocht.

Mijn dochter krijgt zo te lezen meer dan jouw dochter. Waarom jouw school pas met uitdagender werk in groep 5 start is mij een raadsel.

Ik ben echt niet tegen versnellen, maar ik zou goed kijken naar haar sociale relaties. Het kan lijken alsof het sociaal gezien goed gaat in groep 5, maar dikke kans dat dat binnen een half jaar verandert. In groep 6 worden de meisjes doorgaans echte prepubers en heb je kans dat je dochter echt totaal geen aansluiting heeft. Als ze daar geen last van heeft, dan is het geen probleem. Als ze wel graag vriendinnen wil, dan zou je hb-onderwijs kunne overwegen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 15:01 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Het lijkt mij erg moeilijk voor een meisje van straks 7 om aansluiting te hebben bij meisjes van 10 die al aan het pre-puberen zijn en niet meer bij haar vriendinnen in de klas te zitten.
Uit ervaring met 2 versnelde kinderen (2 en 3x versneld): over het algemeen zal je versnelde kind meegroeien met de kinderen in de groep. Natuurlijk zal dat niet voor elk kind gelden, maar het "ja maar wat als" kan ook werken als een rem op de ontwikkeling van een kind.

Citaat:
Waarom kunnen ze haar die verrijking niet in haar huidige klas geven?
Dat vind ik wel een goede vraag. Wat maakt dat ze in de huidige klas niet kunnen compacten en verrijken? Als de voorsprong zo groot is dat ze daardoor een eilandje in haar eigen klas wordt, kan ik het voorstel van een 2e versnelling begrijpen. Maar als school gewoon niet weet hoe ze een hb leerling moeten 'bedienen' en versnellen als enige oplossing heeft, dan is dit m.i. niet de meest geschikte school voor je kind. Ik zou dus duidelijkheid willen hebben over waaróm deze 2e versnelling wordt voorgesteld.

Je geeft aan dat het contact met school meestal via jouw ex-vrouw verloopt. Ik weet natuurlijk niet hoe de onderlinge relaties zijn, maar misschien is het mogelijk om samen in gesprek te gaan met school zodat jij uit eerste hand kunt horen wat de bedoeling is?

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 11:37 
­

Tja, jij bent de vader, dus hebt net zoveel recht op informatie over je kind, en op antwoord op je volstrekt legitieme vragen. Dat het voor school vervelend is, is dan in dit geval maar zo, het gaat hier toch niet over welke traktaties geschikt zijn, maar om hele ingrijpende maatregelen rond je kind!

Als jij voelt dat je nog informatie mist, of je mening ook kenbaar wilt maken, moet school daar maar gewoon tijd voor vrijmaken. M.isschien heb jij ook wel hele andere vragen en invalshoeken dan je expartner, dus dan is het sowieso waardevol als ook jij in gesprek bent geweest voor er een beslissing wordt genomen.

Op basis van wat je schrijft zou ik denken dat er nog best meer mogelijk is in de klas. Ik zou willen weten op grond waarvan de 2e versnelling noodzakelijk is. soms is dat echt de beste optie, maar daarvoor zou school gewoon een goede onderbouwing op papier moeten kunnen laten zien, waarvan een didactische onderbouwing een van de belangrijkste pijlers is.

Overigens hebben kinderen die meerdere malen versnellen altijd nood aan direct weer een eigen aanpak in de klas waar ze instromen - want je versneld alleen maar omdat een kind een aanzienlijk hoger leertempo heeft, dus dit kind zal ook de ontvangende klas weer vlug ontgroeien.

Heeft school zon plan?

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 20:52 
Volwassene

Ik ga nadat deze bizarre periode voorbij is wel een gesprek met de school aanvragen. Omdat ik eigenlijk nooit het contact met de school heb gehad, voelt het nu als een hoge drempel. Maar daar moet ik me ook maar even overheen zetten misschien.

Eerst maar even deze gekke periode door. Ik had in ieder geval vandaag een dolgelukkig kind thuis zitten

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 23:03 
Volwassene

Ik zou zeggen: gebruik deze gekke periode om je in te lezen (bijvoorbeeld hier op het forum) zodat je weet hoe je het gesprek met school in kunt gaan en welke vragen je moet stellen om meer duidelijkheid te krijgen.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2020, 11:09 
Volwassene

Een van de redenen om een kind voldoende uitdaging te bieden is om het te leren leren en om te leren gaan met zich ergens voor inspannen en dan een resultaat halen. Mijn dochter heeft ondanks een versnelling dit op de basisschool niet gehad en is - met ons en begeleiding van een coach - hard bezig in 2 gymnasium om dat gemis aan vaardigheden alsnog aan te leren.

Dat is echt geen gemakkelijke weg. Het inspanning leveren (langer dan 1 minuut over een antwoord nadenken bijvoorbeeld) gaat helemaal tegen haar gevoel in. Verstandelijk snapt ze het, maar gevoelsmatig werkt alles dat tegen. Het is niet haar normaal.

Men zegt dat als een hb kind bij doortoetsen een lage II of III scoort dat er dan pas weer wat te leren valt. Dus een II op taal is een prima score - daar gaat ieder ander kind zo mee over naar de volgende klas.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2020, 20:48 
Volwassene

Indertijd heeft iemand aan de universiteit nijmegen een onmderzoek gedaan naar versnellen in het basis onderwijs.
Dit heeft oa een vragenlijst opgeleverd die je dan , samen met school , eerlijk zou moeten beantwoorden,
Zie ook: https://talentstimuleren.nl/onderwijs/p ... heidslijst

(Eigendom hiervan is Lianne Hoogeveen, gepromoveerd op HB)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 22:59 
Volwassene

Uit dat onderzoek (ik kan het niet vinden, vroeger stond het gewoon online) kwam overigens ook dat meerdere keren versnellen niet schadelijk is wanneer dit gebeurd op de juiste wijze en met de juiste begeleiding. Versnelde leerlingen in het VO zijn niet (on)gelukkiger en lopen niet vaker vast dan niet-versnelde leerlingen. Wel hebben versnelde jongens het in de bovenbouw soms wat moeilijk omdat hun klasgenoten richting de 2 meter gaan en de baard in de keel krijgen terwijl zij nog wat langer 'kind' zijn. Mijn eigen kinderen hadden daar geen moeite mee, wij hebben ze er vanaf het begin op voorbereid dat die verschillen op een gegeven moment ontstaan - hoe je kind er dan mee omgaat, is natuurlijk verschillend maar een goede begeleiding, ook thuis, is m.i. altijd belangrijk.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 09:08 
Volwassene

De toekomst is onzeker, de toekomst is niet te voorspellen. Ik herhaal weer even het advies dat veel gegeven wordt op dit forum: kijk naar wat je nu kunt doen, naar wat het kind nu nodig heeft en biedt daarvoor het meest passende onderwijs aan op dit moment.

En om zelf te weten wat het meest passende is, moet je eerst voorzien zijn van voldoende informatie van school. Ik hoop dat, ondanks de huidige omstandigheden, je gesprek met school tijdig kan plaatsvinden. Een extra gesprek kan niet een te grote belasting zijn voor school, zeker niet gezien de impactvolle keuze die er gemaakt moet worden.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 18:53 
Volwassene

Ik heb inmiddels met de juf gebeld en de situatie was toch iets anders dan ik aanvankelijk door had. Omdat de school weinig verrijkingswerk op groep 4 niveau heeft, heeft mijn dochter een deel van het werk van groep 5 gedaan, zoals bijvoorbeeld aardrijkskunde en natuur. Het extra rekenwerk waarvan ik wist dat ze het deed was ook op groep 5 niveau. Daardoor zagen ze niet echt een andere optie dan haar groep 5 over te laten slaan, want anders zou er nog meer extra werk nodig zijn in groep 5 om haar bezig te houden. Ze heeft nu ook alle boeken van groep 5 thuis, dus ze is daar nu in aan het werk. Ik moet wel zeggen dat ik haar thuis zie werken erg inzichtelijk vind. Ze werkt bijvoorbeeld razend snel, maar ook erg slordig! Bij begrijpend lezen leest ze soms de tekst maar half :roll: dus nu laat ik haar de tekst hardop voorlezen.

Verder heb ik zelf inmiddels ook vrij veel leuk verrijkingswerk gevonden o.a. door tips op dit forum, dank! En ben ik ook een beetje aan het zoeken op internet of ze in een externe plusklas bezig kan volgend jaar.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 19:29 
Volwassene

Op zich een duidelijk verhaal. En mooi dat je nu met het thuiswerken ziet hoe ze werkt.
Probeer ook te achterhalen wat ze haar volgend jaar in groep 6 willen gaan aanbieden. Want als je dochter sneller gaat en nu de stof van groep 5 doorwerkt, zal ze volgend jaar niet ineens een gemiddeld tempo hebben. Ze zal altijd sneller blijven gaan, minder herhaling nodig hebben. Dat betekent dat er een goed plan voor groep 5 moet klaarliggen. Compacten en verrijken, in de gaten blijven houden dat ze op het juiste niveau werkt en echt aan het leren is. Je bent er nog niet :wink:

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ]