Het is nu 04 jul 2020, 13:16




 Pagina 2 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 13 maart 2020, 12:51 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 997
Eigenwijsneus schreef:
Karan schreef:
Ik mis in dit verhaal eigenlijk een beetje een onderbouwing van school voor het versnellen, behalve dan dat je zoon zich verveelde.
Wat is er als verrijking in groep 1 aangeboden en hoe reageerde je zoon hierop?

Voor een kind dat niet gek is op werkjes aan zijn tafel maken is groep 3 niet per se heel gunstig: er wordt veel klassikaal gedaan en er moeten veel, dikwijls saaie, werkjes gedaan worden. Wat dat betreft vind ik het overslaan van groep 2, een groep waarin doorgaans heel veel mogelijkheden zijn voor "ontdekkend leren"opdrachten, een beetje klinken als een gemiste kans.

Onze jongste had in groep 2 een geweldig jaar. Hij beheerste alle groep 3-stof al, maar was echt nog niet klaar voor het werken in groep 3. In groep 2 mocht hij zijn eigen boeken lezen en deed hij veel opdrachten samen met kinderen uit groep 7 of 8, denk bijvoorbeeld aan knikkerbanen bedenken en bouwen.


Zoon's gedrag in groep 1 was redelijk onhandelbaar. Smartgames en werkjes vond hij verschrikkelijk. Hem mee laten doen met groep 2 was redelijk succesvol om zijn gedrag wat aanvaardbaarder te krijgen en hem tot spelen en leren te krijgen. Hij deed tevens de plusklas voor kleuters en leek redelijk gelukkig op school na zijn versnelling van 1 naar 2. Dat was de reden om hem mee te laten gaan naar groep 3. Sociaal trekt hij naar de oudsten in de klas.
Teruggaan naar groep 2 is een gepasseerd station. Dat was waarschijnlijk beter geweest maar hebben we nu niet zoveel aan.


Heeft school in groep 3 al moeilijker werk aangeboden? Versnellen alleen is zelden een oplossing. Als school de versnelling in gang heeft gezet, zouden ze ook open moeten staan voor pluswerk in groep 3. Wat zegt je zoon er zelf over? Zijn er dingen, die hij wel leuk vindt in groep 3? Is er een mogelijkheid tot doortoetsen? De Cito in groep 3 wordt klassikaal afgenomen, wat inhoudt dat kinderen, die wat sneller zijn, enorm lang moeten wachten en dan de concentratie kwijt raken.
Testen lijkt mij in dit stadium niet heel zinvol. Wel onderzoeken op je kind niet zwaar onder zijn niveau werkt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 14 maart 2020, 21:17 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
Karan schreef:

Heeft school in groep 3 al moeilijker werk aangeboden? Versnellen alleen is zelden een oplossing. Als school de versnelling in gang heeft gezet, zouden ze ook open moeten staan voor pluswerk in groep 3. Wat zegt je zoon er zelf over? Zijn er dingen, die hij wel leuk vindt in groep 3? Is er een mogelijkheid tot doortoetsen? De Cito in groep 3 wordt klassikaal afgenomen, wat inhoudt dat kinderen, die wat sneller zijn, enorm lang moeten wachten en dan de concentratie kwijt raken.
Testen lijkt mij in dit stadium niet heel zinvol. Wel onderzoeken op je kind niet zwaar onder zijn niveau werkt.

Nee, school heeft geen moeilijkere werkjes aangeboden. Ze doen sowieso erg weinig. Ik kan me voorstellen dat bij zoon de cito op een totaal verkeerd moment kwam. In zijn leven veranderde iets fundamenteels, juist in die weken, en zoon ervaart een groot verlies. Middenin die periode waren de cito's. Juf ziet dat verlies denk ik niet. Ze lijkt helemaal niets van zoon te begrijpen. Zijn motivatie en concentratie was al zeer matig.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 15:08 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20271
Woonplaats: Gelderland
Als er in groep 2 - toen besloten werd dat hij mee zou gaan naar groep 3 - niet gekeken is naar in hoeverre hij schoolrijp was, en nu in groep 3 niet gekeken wordt naar wat zijn niveau eigenlijk is, dan vraag ik me af of deze school de meest geschikte school voor jouw zoon is ... ik wil niet zeggen dat je meteen van school moet wisselen hoor! Maar het is denk ik wel nodig om op korte termijn in gesprek te gaan met school. Deel je zorgen, stel vragen, probeer helder te krijgen wat zijn niveau is en hoe dit wel/niet aansluit bij de stof die hij op school aangeboden krijgt. Pas dan kun je een onderbouwde beslissing nemen over straks wel/niet mee naar groep 4.

Als je het gevoel hebt dat de leerkracht geen aansluiting weet te vinden bij je zoon, zou je je zorgen ook met de IB'er kunnen bespreken. Of misschien is er een duo-leerkracht?



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 19:59 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
IBer en HB specialist zijn betrokken. Ook vanuit deze betrokkenen krijgen we weinig tot niks terug en hebben geen ideeën. Alleen blijven zitten.
We krijgen nu de komende drie weken in ons schoot geworpen om eens te kijken waar zoon daadwerkelijk moeite mee heeft en waar jij meer last van faalangst en "zichzelf" heeft. Dan kunnen we met school verder overleggen.
Thuis merken we nu vooral een gebrek aan zelfvertrouwen icm totale weigering om iets te doen. Een boekje lezen kost een uur, omdat zoon 45 minuten in dat uur huilt, smoesjes bedenkt en dwars doet. Uiteindelijk leest hij redelijk vlot dit avi start boekje uit maar elke bladzijde is een worsteling voor hem en mij.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 23:09 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 421
even een vraagje want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Hij is niet gemotiveerd om 'poes moes ziet een muis' te lezen. Leest hij wel andere boeken? Harry Potter? Of wil hij dat graag kunnen? Waar heeft hij interesse in (onderwerp), misschien leest hij dat liever?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 23:51 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Ik denk dat het wel degelijk zin heeft om je zoon te laten testen en dat het op dit moment ook een van de weinige dingen is die school kan doen. Ze weten het zelf niet. Hij had bij de kleuters gedragsproblemen en de versnelling heeft dat niet verholpen. Hij komt nu redelijk mee in de klas, maar heeft slechte scores op de Cito en is dusdanig onhandelbaar/niet meewerkend dat het niet lukt om een avi-toets af te nemen. Je kunt hopen dat het vanzelf bijtrekt, maar tot nu toe zijn er weinig punten die daarop wijzen. Ik zou denken dat het fijn is dat school hem wil laten testen en hem niet laat doormodderen, het is in deze situatie gewoon nodig dat er meer informatie komt over wat er aan de hand kan zijn. Gezien het gedrag van je zoon en zijn scores op de Cito, zou ik dan op dit moment niet kiezen voor didactisch doortoetsen, maar voor een breed IQ/persoonlijkheidsonderzoek zoals school ook voorstelt. Je hebt meer informatie nodig waarom hij zich nu zo gedraagt, of hij nog steeds een ontwikkelingsvoorsprong heeft en hoe groot die is. Er is meer informatie nodig voordat er een beslissing wordt genomen over mogelijke oplossingen.

Waarom lees je avi start met hem? Ik zou in elk geval de komende weken ook eens M3 of E3 pakken. Iets heel anders: zijn zijn ogen wel eens nagekeken? Let eens op of hij niet heel dicht op zijn boekjes zit. Sommige kinderen hebben moeite met dichtbij zien en hebben daar heel veel last van met leren lezen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 01:40 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20271
Woonplaats: Gelderland
Ik kan me wel vinden in het advies van Vlindertje. Goed IQ- en persoonlijkheidsonderzoek om helder te krijgen wat het probleem is, en wat je wel/niet van je zoon kunt verwachten op dit moment. Het is dan wel belangrijk dat de onderzoeksvraag zorgvuldig gesteld wordt! Anders heb je misschien nog niets aan het advies dat eruit rolt.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 17 maart 2020, 11:00 
Volwassene

Geregistreerd: 24 sep 2013, 21:17
Berichten: 659
Heb niet direct een advies, maar mijn vraag zou zijn past het onderwijsconcept bij je zoon?

Hier een slimme tweede (rond 120 getest toen ze bijna 6 was en net in groep 3 zat) die uiteindelijk na groep 3 en 4 op een school met een klassikaal schoolsysteem volledig onderuit gegaan was. Het was een hoopje kind ipv het blije ei wat ze normaal altijd was.
Cito scores dik onder de grafieken in de -V scores.

Toen van school verandert naar een jenaplanschool met een juf die een standbeeld verdient. Zo goed heeft ze dat in de vingers en ze ziet elke kind en weet elk kind mee te krijgen. Nu gaat per half jaar haar citoscore een niveau omhoog.

Wat was nu het geval op de oude school: haar gebrek aan concentratie en snel afgeleid zijn, leidde er toe dat ze compleet niet meer wist wat ze moest doen. Dat voedde haar faalangst, waardoor ze nog meer blokkeerde.

Veel lesmethodes die in gebruik zijn bij het klassikale systeem beginnen elke les met een stukje herhaling (het zogenoemde activeren van bestaande kennis) - mijn kind dacht dan "o dat ken ik al/weet ik al" en raakte interesse kwijt en afgeleid - daardoor miste ze het stukje nieuwe uitleg+instructie over het zelfstandig verwerken, raakte in verwarring en als alle anderen dan netjes met de opdrachten aan de slag gingen, raakte zij in paniek, wist niet wat ze moest doen, voelde de afwijking tov de rest van de klas en klapte dicht.

Nu bij jenaplan doen ze veel vanuit de kring opstarten. Daarbij geldt "vraag het de kinderen", dus de activering gebeurt samen, ze kunnen op elkaar reageren. Daardoor blijft dochterlief betrokken en mist ze de nieuwe uitleg niet.
Doordat ze in een kring op bankjes rond het digibord zitten en daarbij hun eigen whiteboardje gebruiken om antwoorden op te schrijven en aan elkaar en de juf te laten zien, voelt mijn dochter zich veel meer gezien = faalangst speelt minder een rol.
Er was ook ruimte om te leren omgaan met afleiding - ze kan binnen de klas een concentratiewerkplek opzoeken, er zijn meer hoeken die inspelen op de verschillende kinderen (denk aan hometrainer met boekenstandaard voor de wiebelaars, zitkussens voor degene die liever niet aan een tafeltje zitten etc). Op de oude school was er "de gang" maar verder weinig hulp of inzicht. Iedereen moest hetzelfde.



_________________
Mama van 2 guppies (grote gup geb 2007, 1 x versneld, nu bijna naar de 3e en kleine gup geb 2010, groep 6)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 08:47 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
@Mamvan2 Of het soort onderwijs bij onze zoon past is steeds meer de vraag. We staan niet negatief over wisselen, maar een school zoals jij beschrijft ken ik niet hier in de buurt. We hebben onze zoon al vanaf zijn 2de op de wachtlijst van de wachtlijst van de montessori staan. Verder zijn alle scholen allemaal hetzelfde als waar hij nu zit, behalve 1 school met unit onderwijs. Andere optie is een vrije school. Ik denk dat de leerkracht wel een enorme impact kan hebben.

Nu thuis merken we dat zoon op een veel te laag niveau rekent en inderdaad moeite heeft met op het gewenste tempo lezen. Daarnaast heeft hij gewoon geen motivatie meer.

We neigen nu naar verder te onderzoeken wat het voorgestelde onderzoek zou inhouden. We blijven wat huiverig voor de "bredere" onderzoeken die ze voorstellen. We hebben een heel slechte ervaring bij ons andere kind.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 08:50 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
Vlinder42 schreef:
Waarom lees je avi start met hem? Ik zou in elk geval de komende weken ook eens M3 of E3 pakken. Iets heel anders: zijn zijn ogen wel eens nagekeken? Let eens op of hij niet heel dicht op zijn boekjes zit. Sommige kinderen hebben moeite met dichtbij zien en hebben daar heel veel last van met leren lezen.

We hadden dit boekje liggen, zoon vond het een best leuk boekje (Dolfje Weerwolfje) en zoon roept dat alles te moeilijk is. Dus dit boekje wist ik zeker dat hij het zou kunnen. We lezen ook M3, E3 en M4 boekjes. Ik merk hierin weinig verschil in hoeveel moeite zoon hiermee heeft. Hij vindt het niet leuk om te lezen, maar hij kan het wel.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 20:24 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Van bijv de serie Zoeklicht dyslexie hebben ze boeken op dat niveau zoals De Griezelbus. Dat zijn verhalen voor grotere kinderen, maar dus op bijv AVI M3 E3 M4 of E4 niveau. Misschien vindt hij dat leuker, dat zijn meer echt verhalen. Verder is er niks bijzonders aan die boeken, laat je niet afschrikken door het idee dat het dyslexie-boeken zijn.. Kijk ook eens hier, misschien zit daar iets bij wat hij leuk vindt https://www.makkelijklezenplein.nl/inde ... &file=4423 . Ik doe zelf vaak samen lezen, om en om een zin. Dan leest het sneller door en kunnen ze het verhaal beter volgen, soms maakt dat het ook leuker.

Als hij geen motivatie meer heeft, misschien kun je dan spelletjes met hem doen. Mijn dochter uit groep 3 vindt bijv kwartetten met Malle Getallen leuk.

Mijn oudste dochter is trouwens van regulier onderwijs naar montessori gegaan. Daar is ze nu veel gelukkiger.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 12:16 
Volwassene

Geregistreerd: 20 jan 2017, 17:19
Berichten: 92
Met een leerprobleem kan dyslexie bedoeld worden. Dat heeft niets met IQ te maken maar kan het leren wel flink belemmeren. Niet alleen lezen en taal maar ook bij rekenen als je eerst de tekst moet lezen om de opdracht te begrijpen.
Ik weet niet of dat aan de hand is maar het kan ook het (dan
schijnbare) gebrek aan motivatie verklaren. Als iedereen heel makkelijk leert lezen en jij hebt er wel moeite mee, dat kan heel demotiverend werken. Juist als je wel heel slim bent heb je dat verschil goed door. Er is dan een grote discrepantie tussen wat je begrijpt en wat je kan.
Zou zoiets kunnen spelen?
Een leerproblemen als dyslexie zou trouwens nooit een reden mogen zijn om iemand te laten zitten.



_________________
Zoon (2008) groep 8 hb onderwijs
Dochter (2010) groep 5 regulier, hb + leerproblemen
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: