Het is nu 05 jul 2020, 09:39




 Pagina 1 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 10:50 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
Mijn zoon is van groep 1 naar groep 3 gegaan. Ondanks zorgen van ons als ouders over deze stap zag school geen andere optie. Sociaal en cognitief was hij klaar bij de kleuters en hij vertoonde verveeld gedrag. Emotionele ontwikkeling was conform kalenderleeftijd. Nu zijn de cito's geweest en scoort zoon zeer laag (avi - geen score, DMT V-, rekenen IV). Hij krijgt op school extra instructie en tutorlezen voor technisch lezen. Thuis zien we een kind dat het groep 3 tempo redelijk lijkt te volgen (hij kan M-3 boekjes vlot lezen, wel vaak nu hakken en plakken van onbekende woorden). Rekenen zien we ook thuis een gemiddeld groep 3 kind (kan klokkijken, kan met bordspelletjes prima meedoen, kan optellen en aftrekken tm 20). School wil hem aan het eind van het jaar over laten gaan naar groep 4 en daar moet hij dan maar blijven zitten. Ook willen ze een IQ onderzoek, maar breder zodat ze hem "kunnen helpen met zijn leerproblemen". Tijdens het gesprek wist ik niet wat ik moest zeggen. Hoezo heeft mijn kind leerproblemen en waarom moest hij perse een klas overslaan om nu te moeten blijven zitten, volgend jaar?
Wat zijn de kansen dat hij "bijtrekt"? Wat kan ik van school verwachten? En is zo'n onderzoek zinvol?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 11:40 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 10:48
Berichten: 4043
Dit klinkt niet zo goed allemaal.

Op grond van welke (harde) gegevens is je kind indertijd versneld? Is het een vroege of late leerling, is zijn motorische en sociaal emotionele ontwikkeling meegenomen in de versnelling?

Er zijn meerdere opties: dit kind is op onterechte gronden versneld en heeft nu moeite het bij te benen - dan lijkt overgaan naar gr4 en daar pas blijven zitten me echt een minder handige optie. Als het kind nu al op zijn tenen loopt wordt dat in gr4 niet minder. Dan zou je eerder denken over gr3 nog een keertje doen, wellicht dan wel met een goed programma om verveling te voorkomen, dus echt inzetten op wat nog niet lukt, en alternatieven zoeken voor wat al goed gaat.

Als het kind wel erg pienter is en mogelijk cognitief erg voorloopt, waarvoor nu een goed breed IQ en didactisch onderzoek best nuttig kan zijn, wel even opletten wat de hulpvraag van school wordt want dit kan het onderzoek soms sturen, dan is het misschien aangewezen om te bekijken waarom het nu op school niet loopt en welke aanpassingen nodig zijn.

Dat school aanstuurt op een onderzoek lijkt met toe te juichen, je zou ze wel wat voorbarig kunnen noemen wat betreft de oplossingen die ze aandragen.

Wel een lastige situatie, ik zou idd zelf ook aansturen op het krijgen van meer informatie over je kind om goede beslissingen te kunnen maken.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 11:46 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4298
Even snel:
Van met name de rekentoets M3 (de nieuwste versie in ieder geval) weet ik dat die erg moeilijk is en dat er veel opgaven inzitten die nog niet behandeld zijn (sommen als 20-5-3 bijvoorbeeld). Veel kinderen halen op de E3 een hogere score



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 12:21 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
sjuut schreef:
Dit klinkt niet zo goed allemaal.

Op grond van welke (harde) gegevens is je kind indertijd versneld? Is het een vroege of late leerling, is zijn motorische en sociaal emotionele ontwikkeling meegenomen in de versnelling? .


Zoon is een late leerling en nu dus maar iets jonger dan de rest.
Motorisch loopt hij duidelijk voor. Geen problemen met schrijven en met gym komt hij goed mee.
Sociaal vertoont hij een heel duidelijke voorsprong, en speelt nu liefst met de oudste kinderen. Hij ligt goed in de groep.
Versnelling was obv observaties, o.a. door een HB specialist verbonden aan school en reguliere observaties in Kijk. Daar scoorde hij ver voorbij kalenderleeftijd op bijna alle vlakken.(6,5 tot 7.jaar toen hij 5,2 was). Advies was daarom versnellen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 17:01 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Even afgezien van de Cito, hoe zien zijn werkschriften eruit? Kan hij redelijk schrijven, heeft hij veel fouten in zijn rekenschrift en leren lezenschrift? Of vindt hij toetsen maken nog moeilijk?

Ik zou wel moeite hebben met nu al af te spreken dat hij in groep 4 zou blijven zitten. Dat is dan over 1,5 jaar. Of begrijp ik het niet goed? Weet je waarom ze dat voorstellen? Als hij nu niet goed scoort, waarom blijft hij dan nu niet zitten in groep 3? En is dat niet ook veel te vroeg om te zeggen, in een half jaar kan veel gebeuren?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 20:19 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 392
De rekenen cito is inderdaad niet altijd representief. Jongste had op de M3 geen fouten en een veel lagere score op de E3, en de leerkracht dacht dat het kwam vanwege dat de cito voorgelezen wordt een eigenlijk best veel geduld vraagt. In groep 4 was zijn cito weer heel hoog.

Maar wat zijn de cijfers in de klas? Doet hij mee met de zonlijn? Lijkt het dat hij een gemiddelde kind is of loopt hij eigenlijk achter? Waarom zouden ze hem willen laten overgaan naar groep 4 en dan vertragen?



_________________
Twee zoons, 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 21:08 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
Zoon heeft weinig geduld en vindt school niet leuk. Rekenen heeft hij bij methodetoetsen geen achterstand maar is ook niet een uitblinker terwijl hij in groep 2 ver voorliep. Thuis zien we een kind dat op zijn minst goed mee zou moeten kunnen komen.
Lezen constateert school een achterstand. Zij geven aan dat hij veel letters nog verwisseld en veel hakt en plakt. Ik zie dat ook wel maar ik zie een kind dat M-3 boekjes vlot leest en E3 ook wel kan lezen maar dan wat langzamer leest vanwege moeilijkere woorden. Ik vraag me ook af wat school eigenlijk verwacht. M3 lijkt mij heel erg prima als een kind in groep 3 zit. Avi kunnen ze niet testten zeggen ze want dan weigert hij mee te doen. Ik denk eigenlijk dat er geen cognitief probleem is maar dat de leerkracht hem niet aan kan. Zoon is behoorlijk eigenwijs en leerkracht is op de verkeerde manier begonnen (gaf zoon veel ruimte, want zoon kan enorm charmant en grappig zijn, maar steeds commentaar wordt natuurlijk vreselijk irritant in de klas). Leerkracht vindt dat zoon vooral maar 'normaal' moet gaan doen. Cognitief zijn er bij school nog steeds geen twijfels. Ze weten kort gezegd gewoon niet wat ze met hem moeten. Het plannetje van versnellen was toch niet zo succesvol als ze dachten. Ten minste, dat is wat ik tussen de regels door lees.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 12:01 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 117
Ik krijg de indruk dat de leerkracht hem niet goed aankan, waardoor zoon niet goed aan leren komt. De - mogelijke - achterstand of waarschijnlijk beter gezegd: de hiaten krijgt de leerkracht niet goed aangepakt. Met de huidige strategie van de leerkracht heeft je zoon extra tijd nodig, lees: een extra schooljaar. Maar leerkracht is eigenlijk handelingsverlegen en wil niet zelf nog een jaar met je zoon opgescheept zitten en stelt voor pas volgend jaar te doubleren. Als ik ook maar ergens een beetje gelijk heb in deze theorie dan vind ik het een heel erg triest verhaal.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 14:39 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3402
Het advies om groep 4 te doubleren in plaats van groep 3 komt vrij vaak voor. De leerkracht van groep 4 heeft met name in de eerste maanden vaak meer mogelijkheden om individuele kinderen of groepjes kinderen te helpen dan de leerkracht in groep 3. Ook het argument dat deze kinderen weinig leren van de leerstof van de eerste helft in groep 3 wordt regelmatig gebruikt. Tot slot komt het voor dat kinderen in de zomervakantie zo groeien dat ze toch zinvol kunnen starten met de leerstof in groep 4.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 14:46 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1749
loekie schreef:
Het advies om groep 4 te doubleren in plaats van groep 3 komt vrij vaak voor. De leerkracht van groep 4 heeft met name in de eerste maanden vaak meer mogelijkheden om individuele kinderen of groepjes kinderen te helpen dan de leerkracht in groep 3. Ook het argument dat deze kinderen weinig leren van de leerstof van de eerste helft in groep 3 wordt regelmatig gebruikt. Tot slot komt het voor dat kinderen in de zomervakantie zo groeien dat ze toch zinvol kunnen starten met de leerstof in groep 4.



Hoe komt het dat er in groep 4 meer tijd is dan in groep 3?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 16:25 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
Nannet schreef:

Hoe komt het dat er in groep 4 meer tijd is dan in groep 3?

Dat graag ik me ook af. Dat is niet mijn ervaring bij ouder kind. Eigenlijk het tegenovergestelde.

Doubleren van groep 3 heeft geen zin volgens school omdat zoon de basis beheerst. Daarnaast blijft juf groep 3 doen volgend jaar en willen zoon niet nog een jaar bij haar.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 17:35 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Maar als hij de basis beheerst, hoezo heeft hij dan een leerprobleem? Welke leerproblemen denkt de school dan aan?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 19:19 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20271
Woonplaats: Gelderland
Nannet schreef:
Hoe komt het dat er in groep 4 meer tijd is dan in groep 3?
In theorie is een leerkracht in groep 3 druk met het bijbrengen van allerlei basisbeginselen aan zo'n 30 kinderen ... dat kost veel tijd. Want het doel is om ook de zwakke leerlingen op niveau te krijgen zodat zij naar groep 4 kunen. In groep 4 is die basis gelegd, is duidelijke welke groep leerlingen 'probleemloos' verder kan met de gebruikelijke instructie en kan een leerkracht wat meer ruimte vrijmaken voor leerlingen die meer aandacht nodig hebben.
Dat is de theorie :wink: . In de praktijk kunnen er allerlei redenen zijn waarom het in groep 4 ook superdruk is en waarom de leerkracht daar geen of weinig ruimte ervaart om een zwakkere leerling extra te ondersteunen.

Ben het verder eens met Sjuut. Ik zou niet zomaar overgaan tot een afspraak om volgend jaar te doubleren als voor jou als ouder het probleem op dit moment niets eens helder is.
Want een volgende leerkracht zal dan het schooljaar starten met het idee "dit kind heeft een achterstand en blijft toch zitten". Dat lijkt me geen wenselijk uitgangspunt voor het nieuwe schooljaar. Er zijn best een aantal vragen die maken dat een IQ-onderzoek en daarnaast een breder onderzoek (sociale en emotionele ontwikkeling) zinvol kan zijn. Maar dan zou ik als ouder wel zelf inspraak willen hebben over de onderzoeksvraag.

Is het geen idee om de HB specialist die betrokken was bij de beslissing om te versnellen opnieuw te raadplegen? Hij/zij kan mogelijk helder krijgen waar het spaak loopt en of er inderdaad sprake is van een achterstand, en zo ja wat daar eventueel aan gedaan kan worden.

En dan nog wat bedenksels van mij waar je misschien niets mee kunt (en ik kan ook niet inschatten in hoever deze bedenksels van toepassing zijn, ik ken immers jouw zoontje niet) maar die ik toch even wil noemen:

Een flinke ontwikkelingsvoorsprong hebben is niet per definitie hetzelfde als klaar zijn om op de formele, schoolse manier te leren. Een slimme kleuter heeft spelenderwijs geleerd en zelf verbanden gelegd, dat is echt anders dan op school zitten en leerstof gestructureerd en bottom up aangeboden krijgen. Is het mogelijk dat hij daar moeite mee heeft?

Een voorsprong op kleuterleeftijd zegt niet altijd iets over de blijvendheid van die voorsprong. Er bestaat dus ook nog een kleine kans dat je zoon inderdaad een ontwikkelingsvoorsprong had toen hij versnelde, en dat die voorsprong nu is 'bijgetrokken' waardoor hij een min of meer gemiddelde leerling is. Maar om dat zeker te weten, zou ik als ouder meer duidelijkheid willen hebben en niet alleen op het oordeel van school willen varen. Zeker als je thuis een ander beeld ziet, zou dit niet het eerste zijn waar je aan moet denken.

Andere mogelijkheid is dat school/leerkracht een bepaald beeld heeft bij een versnelde leerling en dat je zoon niet aan dat beeld voldoet. Niet elke slimme, versnelde leerling leest halverwege groep 3 al Avi-uit of rekent als Einstein. Als dat is wat (onbewust) van hem verwacht wordt, kunnen zijn prestaties 'tegenvallen' en als 'zwak' worden ervaren. Maar wanneer hij gemiddeld presteert op groep 3 niveau, zou ik niet over doubleren willen praten. Onderzoeken of hij op het juiste niveau wordt aangesproken en of de verwachtingen van school/leerkracht realistisch zijn, lijkt me dan zinvol.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 21:21 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
@Paula Wij hebben eind vorig schooljaar al onze twijfels geuit of zoon wel klaar was om elke dag de hele dag aan een tafeltje te zitten en werkjes te maken. Dat waren op de kleuterklas ook niet zijn favoriete taken. Zoon is enorm van het ontdekken leren. De manier hoe het wordt aangeboden sluit totaal niet aan bij zijn interesses. De verwachting van juf was volgens mij inderdaad dat zoon direct in de zon-lijn en drie sterren rekenboek zou zitten. Dat is niet zo. Iemand in mijn omgeving had me al gewaarschuwd, ik weet alleen niet meer wie, dat zoon waarschijnlijk echt heel laag zou scoren op M3. Omdat hij helemaal niet leerrijp is. We hopen dat het toch bij trekt. Zoon leerde wel binnen 10 minuten klokkijken bijvoorbeeld, omdat hij graag wil weten wanneer hij tv mag kijken, dus leren lukt beter bij interesse. Maar zoon wil zelf Harry Potter lezen en uitrekenen hoe lang het duurt om 300 miljoen bladzijden lezen en of je dat redt in een mensenleven. Hij leest nu "poes moes ziet een muis" en rekent 2+2 uit. Dat motiveert hem totaal niet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 21:55 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Wat je kunt doen is dyslexieboekjes op zijn avi niveau met hem lezen. Daarvan zijn de verhaaltjes vaak wat leuker, want bedoeld voor wat oudere kinderen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 00:20 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3402
Citaat:
Hoe komt het dat er in groep 4 meer tijd is dan in groep 3?
Het aanvankelijk lees- en schrijfproces vraagt veel begeleiding. Er zijn veel korte leerkrachtgebonden activiteiten en minder langere periodes dat er achter elkaar zelfstandig wordt gewerkt. Ook bij het zelfstandig werken houden veel leerkrachten graag toezicht, zodat kinderen met de goede pengreep aan het werk zijn en de basisvaardigheden goed aanleren. Dan is er minder tijd om een leerling met een eigen programma te begeleiden. In groep 4 werken kinderen na een instructie in het algemeen wat langer zelfstandig. Dit geldt natuurlijk niet voor alle scholen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 10 maart 2020, 21:36 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
loekie schreef:
Citaat:
Hoe komt het dat er in groep 4 meer tijd is dan in groep 3?
Het aanvankelijk lees- en schrijfproces vraagt veel begeleiding. Er zijn veel korte leerkrachtgebonden activiteiten en minder langere periodes dat er achter elkaar zelfstandig wordt gewerkt. Ook bij het zelfstandig werken houden veel leerkrachten graag toezicht, zodat kinderen met de goede pengreep aan het werk zijn en de basisvaardigheden goed aanleren. Dan is er minder tijd om een leerling met een eigen programma te begeleiden. In groep 4 werken kinderen na een instructie in het algemeen wat langer zelfstandig. Dit geldt natuurlijk niet voor alle scholen.

Mijn ervaring is dat er enorm hard door de verplichte onderdelen wordt gegaan, om vervolgens veel tijd over te hebben voor de leukere dingen. Dit gaat wel ten koste van de basisvaardigheden. Mijn oudste heeft een rampzalig handschrift, maar leert wel Engels...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 11:05 
Volwassene

Geregistreerd: 03 dec 2019, 12:43
Berichten: 31
Als hij thuis binnen 10 minuten kan klokkijken, wel AVI niveau beheerst en Harry Potter wilt lezen e.d. en op school dit minder uit kan EEN symptoom zijn van onderpresteren.
Er kan al een bepaalde druk op hem liggen, kijkende naar klasgenootjes, waardoor hij minder zin heeft.
Dit is een mening van een HB-er en onderpresteerder: Er zijn HB coachen die verstand hebben van faalangst die dit kunnen onderzoeken.

Groep 3 is al vrij pittig, moeten leren lezen, schrijven, rekenen...
Wanneer er een vermoeden van faalangst zou zijn en dit wordt meegenomen naar groep 4, zal de faalangst dubbel zo hoog kunnen worden.

AVI 3 boekjes hebben geen goed verhaal. Bij AVI hoger zit er meer een verhaal lijn in.
Als ik de juf van mijn zoon hoor, is foutloos lezen belangrijker dan tempo lezen. Dat tempo komt later wel, door veel te lezen.
Door hardop te lezen horen de kinderen ook wat ze lezen en pikken ze de woorden sneller op.

Bij mij zoon zit een kindje in de klas die een potloodhouder grip (waarbij 2 vingertoppen in kuipje zit) heeft waarbij het schrijven gemakkelijker gaat.
Ik kende enkel potlooden waar groeven in uitgesneden waren. Die potloodhouders zijn dan heel wat handiger.

Ik hoop echt dat eind dit jaar ook op papier zichtbaar wordt wat hij kan!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 11:34 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 999
Ik mis in dit verhaal eigenlijk een beetje een onderbouwing van school voor het versnellen, behalve dan dat je zoon zich verveelde.
Wat is er als verrijking in groep 1 aangeboden en hoe reageerde je zoon hierop?

Voor een kind dat niet gek is op werkjes aan zijn tafel maken is groep 3 niet per se heel gunstig: er wordt veel klassikaal gedaan en er moeten veel, dikwijls saaie, werkjes gedaan worden. Wat dat betreft vind ik het overslaan van groep 2, een groep waarin doorgaans heel veel mogelijkheden zijn voor "ontdekkend leren"opdrachten, een beetje klinken als een gemiste kans.

Onze jongste had in groep 2 een geweldig jaar. Hij beheerste alle groep 3-stof al, maar was echt nog niet klaar voor het werken in groep 3. In groep 2 mocht hij zijn eigen boeken lezen en deed hij veel opdrachten samen met kinderen uit groep 7 of 8, denk bijvoorbeeld aan knikkerbanen bedenken en bouwen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Versneld en nu leerachterstand?
BerichtGeplaatst: 13 maart 2020, 00:07 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 23:46
Berichten: 66
Karan schreef:
Ik mis in dit verhaal eigenlijk een beetje een onderbouwing van school voor het versnellen, behalve dan dat je zoon zich verveelde.
Wat is er als verrijking in groep 1 aangeboden en hoe reageerde je zoon hierop?

Voor een kind dat niet gek is op werkjes aan zijn tafel maken is groep 3 niet per se heel gunstig: er wordt veel klassikaal gedaan en er moeten veel, dikwijls saaie, werkjes gedaan worden. Wat dat betreft vind ik het overslaan van groep 2, een groep waarin doorgaans heel veel mogelijkheden zijn voor "ontdekkend leren"opdrachten, een beetje klinken als een gemiste kans.

Onze jongste had in groep 2 een geweldig jaar. Hij beheerste alle groep 3-stof al, maar was echt nog niet klaar voor het werken in groep 3. In groep 2 mocht hij zijn eigen boeken lezen en deed hij veel opdrachten samen met kinderen uit groep 7 of 8, denk bijvoorbeeld aan knikkerbanen bedenken en bouwen.


Zoon's gedrag in groep 1 was redelijk onhandelbaar. Smartgames en werkjes vond hij verschrikkelijk. Hem mee laten doen met groep 2 was redelijk succesvol om zijn gedrag wat aanvaardbaarder te krijgen en hem tot spelen en leren te krijgen. Hij deed tevens de plusklas voor kleuters en leek redelijk gelukkig op school na zijn versnelling van 1 naar 2. Dat was de reden om hem mee te laten gaan naar groep 3. Sociaal trekt hij naar de oudsten in de klas.
Teruggaan naar groep 2 is een gepasseerd station. Dat was waarschijnlijk beter geweest maar hebben we nu niet zoveel aan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: