Het is nu 05 jul 2020, 08:49




 Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 15:44 
Volwassene

Geregistreerd: 08 jan 2018, 15:39
Berichten: 10
Hoi allemaal,

Wij zijn echt radeloos omtrent onze dochter.
Vanaf bijna dat ze 3 jaar is zijn wij al in gesprek met de peuterspeelzaal, consultatiebureau, gedragsdeskundige, CJG, IB'er, orthopedagoog.

Mijlpalen: voor 3 maand rollen, met wandelen alleen maar op de buik liggen en alles opnemen (geen mogelijkheid om mee te nemen naar drukke ruimten, binnen half uur krijsen)
6 mnd staan, voor 1 jaar woorden benoemen, via ramen dingen bekijken in de andere ruimtes, met 9 maand blokjes stapelen
rond 2,5 jaar de letters en kleuren in NL en engels kennen, getallen herkenning
Heel veel slaapproblemen 's avonds ervaren, overdag wou ze alle aandacht en veel gezelschapsspelletjes en puzzelen.

Kortverhaal:
Peuterspeelzaal => via een opname film zagen we dat ze letterlijk niks zei of deed, ze zat op de stoel meer niet (juf dacht onderontwikkeld hulpvraag CB, gedragsdeskundige kijk mee)
CB komt thuis => ziet onze dochter tijdens de opname bekijken, die zegt; ze loopt ver voor, ze moet eerder naar de basisschool als het kan want ze verveeld zich op de peuterspeelzaal (wij dachten eindelijk ziet iemand onze dochter echt)
Gedragsdeskundige thuis => gedrag opmerkelijk kan het niet plaatsen bij een 3 jarige (wil laten testen, stonden wij toen niet open voor ivm labels etc.)
IB'er gekeken schoolgebouw => ze komt nergens uit en doet niets
toch besloten vervroegd naar de basisschool, de eerste 2 weken ging het goed (wel wat gemopper van onze dochter dat ze niet leerde lezen en schrijven), daarna drama... afscheid wou niet, veel huilen en gedoe.
Basisschool instroom (zat bij groep 1 in) => de regels kende ze binnen 1 week, sociaal was het niet wat moest ze heeel veeel bij spijkeren, wij hebben gevraagd laat haar mee stromen met de groep naar groep 2 dan zal het makkelijker gaan, sociaal kan ze dat wel aan ze neemt overal een loopje mee, dat deden ze op school niet.
Basisschool groep 1 => problemen worden erger, ze wil niet naar school ze vind het stom, thuis is ze heel boos en opstandig, blijft spoken tot 1 uur 's nachts niks helpt. Juffen vinden haar sociaal nog steeds erg achterlopen, kiest bij het spel vader, moeder, baby, altijd de rol van baby. Als ze haar wat extra's aanbieden doet ze niks mee, ze begint altijd als laatste aan de opdracht (thuis was ze beginnend lezend)
Basisschool groep 2 => juf dacht de eerste maand, het meisje is niet goed, ze praat niet, lacht niet, ging elk moment dat het kon in de stilteruimte zitten, juf heeft wel bekeken of ze wat letters kende maar ze bleef volhouden ken ik niet, inmiddels thuis boekjes van de AVI en leest ze E4 / M5. Er is besloten haar te testen bij de orthopedagoog van school, daar kwam ze op paar onderdelen lvo/zwakbegaafd uit en zwakbegaafd / laaggemiddeld. Ze had heel vaak de tester aangekeken en niet gereageerd of gezegd ik kan me niets herinneren.

Tot 4,3 jaar wou ze niet in het zwembad, onder de douche, van de één op andere dag zegt ze ik kan zwemmen... wij gelijk zwemles op gestart, binnen 3 maand zat ze in badje 4; daar gaf ze aan ik kan het niet... wij vonden moesten volhouden, 4 maand lang aan de kant lopen huilen, gek doen... andere badmeester wou ze; toch geluisterd, 2 lesjes verder en ze mocht afzwemmen voor diploma A.
Bij overlijden van familielid druk zijn wat gebeurd er met het laatste eten en drinken in het lichaam, waar blijft het bloed etc. Bewust bezig zijn dat als zij groter is, wij er niet meer zijn.
Nog steeds slaapproblemen, ze vraagt ook heel vaak, ik wil dat mijn oogjes ook moe zijn maar dat worden ze maar niet. Of ze gilt het uit dat het allemaal een warboel in haar hoofd is. Als je na die tijd vraagt wat gebeurde er nou allemaal, dan zegt ze ik weet het ook niet maar het lukte me niet om te stoppen.

Wij weten het echt niet meer, 1 ding weten we wel dat geen houdbare situatie voor onze dochter is... wij hopen zo dat iemand een oplossing heeft dat ze gelukkig wordt op school en thuis.

Heeft iemand van jullie hulp of iets op ons op te beuren?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 19:21 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2015, 11:01
Berichten: 146
Wat ontzettend naar voor haar.

Wat is er eigenlijk precies gedaan door die orthopedagoog? Is er een volledige IQ-test afgenomen? Heb je een rapport van de orthopedagoog gekregen met adviezen? Wat was precies de insteek van het onderzoek?

Een van mijn kinderen is ook door een orthopedagoog getest. Dat was wel mede op advies van school, maar het gebeurde buiten de school door een door onszelf uitgekozen orthopedagoog. Die heeft een breed onderzoek afgenomen. Bij elkaar duurde het traject wel een aantal maanden, waarin er meerdere tests zijn afgenomen. Die tests zijn pas afgenomen toen de orthopedagoog al iets van een band met het kind had opgebouwd.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 20:59 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 nov 2019, 13:33
Berichten: 55
Ach, wat naar voor haar en voor jullie.

Ik denk dat jullie een erg intelligent meisje hebben, maar dat ze dat het liefst niet laat zien. Wat Inde beschrijft zou een mooie oplossing kunnen zijn: een psycholoog of orthopedagoog die het vertrouwen van je dochter weet te winnen, zodat je dochter zich wel durft te laten zien.

Sowieso is het denk ik een goed idee om begeleiding te zoeken voor haar. Daarbij zou ik er vanuit gaan dat ze zeer intelligent is, dus een therapeut/begeleider zoeken die gespecialiseerd is in hoogbegaafde kinderen en hun problemen. Heb je eigenlijk al eens over je dochter gesproken met een hulpverlener die gespecialiseerd is in hoogbegaafde kinderen, of alleen met 'reguliere' hulpverleners? Met een specialist spreken kan al een verademing zijn.

Leest je dochter thuis ook hardop? Het kan nuttig zijn om te filmen wat ze thuis kan, zodat je dat op school kunt laten zien. Zodat ze haar in ieder geval niet in groep 2 houden omdat ze te weinig letters zou kennen, want nog een jaar kleuteren is voor haar niet goed, lijkt me. Dan kan ze in ieder geval naar groep 3, maar op basis van je verhaal vermoed ik dat dat niet genoeg is.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid!



_________________
dochter Y (jan 2013)
dochter L (jan 2015)
zoon G (aug 2016)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 21 feb 2020, 10:58 
Volwassene

Geregistreerd: 03 aug 2014, 23:01
Berichten: 257
Ik herken het wel maar ik denk dat je er niets aan hebt ana mijn verhaal of wellicht niet wat je verwacht.
dochter krop met 4.5 en liep los met 10 (met 6 aan meubels etc).
Ze spraak 2.5 jaar PSZ niet totaal niet. Met 3.5 vroegen ze of ze kan praten. In april met 4 instroomgroep 0 ging goed gewoon lekker naar school en spelen. We zaten toen niet er bovenop dat ze al veters kan strikken en eigen naam schrijven. Dochter liet ook niets zien. In groep 1 ook prima ik dacht o yes gesprek met juf dan hoor ik vast dat ze al zo veel kan. Tot onze verbazing was het: ja prima gaat heel goed, kent 5 letters (mei groep 1). We waren in kleine shock want hier overgaan slimme kinderen van groep 1 gelijk naar 2/3 groep maar dichter dus bleek niet slim of zo en ging naar groep 2. We hebben email opgesteld met wat we thuis weten en zien dat ze alphabet beheerst en cijfers heel ver en kan optellen en afrekken. Toen hebben ze haar naar aanleiding daarvan verder doorgezocht en ineens kende ze 26 etters, kon van alles wat past eind groep 2 maar... ze was ineens niet zelfstandig genoeg (ze had geen executieve functies, zoals ze dat mooi verwoorden.
We waren zeker niet mee eens want thuis is het een heel zelfstandig meisje. Op school wilden ze dat kinderen laten zien wat ze kunnen om zelf eigen niveau werkjes kiezen, mondeling goed zijn en kiezen werken ipv spelen. Dochter is dat niet ze zegt amper gedag en lijkt vergelen zelfs handje geven aan juf die ze 2.5 jaar kent. Terwijl ze dus kan wildvreemde een verhaal vertellen op school etc. Ze koos geen werkjes omdat ze alles al wist en dus niet nodig vond die puzzels doen kon ze beter spelen.
We hebben toen met advies van school gegaan: ze zal in groep 2 de oudste zijn en zal haar goed doen. Echter ze is enkel heel erg bazig geworden daarvan ze wil zelf alles bepalen en zegt mensen wat ze moeten doen. En ja ze heeft hele jaar niets gedaan alleen gespeeld dus!
In de zomervakantie tor groep 2 was ze 5.5 ze leerde is snelle tempo lezen.
Het was ubersaai in groep 2 en ze wilde zo gaar laten zien wat ze kan maar kwam niet uit zichzelf ze durfde niet (ze is heel perfectionistisch en heel bewust van mening van anderen over haar). Dus in november was ik klaar mee en bij inloop heb ik haar boek genomen en zei begin lezen roep ik de juf. De juf ging naast zitten met volle mond want dochter las boek m3. Toen begon het balletje rollen want we hebben gesprek aangevraagd en toen werd zonder ons gevraagd IB bijgehaald. De IB heeft al voor ons gesprek doorgetoets met avi toetsen en kwam bijna beheersend m3 niveau. Toen zaten we daar in gesprek: we, leerkracht en IB. Leerkracht zei nou ja nu gaan we wat lezen met haar dan. Ik zeg ok, elke dag? O nee hoor want we hebben andere 30 kinderen en tja.. maar ze krijgt Lewelwerk die ze zo ook graag wilde altijd en extra taken. Ok tja daarmee gingen we naar huis. Ineens gelijk na het gesprek een bericht van de juf dat ze hebben met IB het nog eens overgehad en IB zal met de dochter elke week lezen op m3 niveau met de werkboeken. Dat was februari en ging tot eind groep 2 goed.

groep 3 ging ook goed. Maar in december vroegen we gesprek aan met de meester over haar leesniveau: uitslag ze werkt als zon en “***” maar ze haalt het zon niveau niet volgens de DMT toets. We snapten niets van want ze leest thuis boeken e4/m5 etc elke dag. Nou dat was dus zo en niet anders en moeten we maar accepteren maar ze blijft op zon niveau omdat meester denk dat het past bij haar. Ze is heel goed in cijfers, grove motoriek (sport), lezen. Ze is social niet in balance: het lijkt een tweeling, ze kan heel uitbundig zijn en extravert en heel erg druk lichamelijk en fysiek lijkt alsof ze adhd heeft maar ze kan ook ineens zonder reden niets zeggen en niet kijken en verstoppen zich achter mijn rug. Ze is bang om te fallen, iets verkeerd doen of zeggen of niet voldoen aan het standaard. Ze slaapt hele leven extreem slecht en ze is heel eeg druk ze kan niet stil zitten ze moet continu bezig zijn lichamelijk en in hersens

Cito uitslagen binnen en rekenen wiskunde en lezen score I. Advies is lezen m4 en rekenen is zeer goed. Automatiseren voldoende. Lichamelijke beweging zeer goed. Ze doet veel sporten en heel goed in. Maaaar... nogmaals ze zit in groep 3, zon, ***, lewelwerk 2x per week met hb kids uit groep 7/8, veel uitdaging op sportieve gebied, mag zelf kiezen wat ze leest, doet rekenboekjes in eigen tempo (dat is dan boek 13 al terwijl anderen met 3-4 pas).. ze krijgt verder Niets extra zoals rekentijgers niet en geen extra aanbod. Bij ons op school hebben ze grote wegen van HB is dan eerst in groep zoals rekentijgers etc dat heeft gemiddeld 5-6 kindjes uit 25. En dan pas 1-2 kinderen aanpak 3 is dan wekelijks uurtje met hb begeleider en 1 kind wekelijks twee uurtjes met hb begeleider. Zo is het een beetje de verdeling en ze hebben hier hele goede ondersteuning van slim en hb.

Maar goed ik wordt steeds op de grond gezet door de leerkrachten dat mijn dochter is gewoon gemiddeld is en verder niets aan de hand. Ze gaat wel met plezier naar school, heeft erg veel vriendinnen ook uit bovenbouw, maakt snel contacten, heel goed met de leerkrachten, luistert goed. Voorbeeldig dus op school en thuis niet. Ik ben het een beetje opgegeven eigenlijk en laar het nu zoals het is. Ik wacht cito eind groep 3 en dan als ze nog steeds blijft hoog score ga ik het navragen in juni gesprek.

We hebben ook geen oudergesprekken mara kindgesprekken we mogen niets vragen over het leren wel over het creatieve, zelfreflectie en wat kind wil en trots op is.


Laatst bijgewerkt door Lieverding op 21 feb 2020, 11:07, in totaal 2 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 21 feb 2020, 11:02 
Volwassene

Geregistreerd: 03 aug 2014, 23:01
Berichten: 257
O ja ik heb laatst gekeken of we geen iq test maar moeten doen ze hebben nu een test waar ze ook kijken naar eventuele externe aspecten behalve het iq. Kost wat maar dan heb je ook een handhaven voor je eigen kind. Ik twijfel alleen of het niet te moeilijk voor haar zal zijn. Ik heb voorbeelden laten zien en ze vond het leuk te doen dingen die ik zelfs niet kon wist ze maar sommige ook niet (ik ook niet). Het is toch wel een label wat je aan je kind plakt als er uitkomt 100 iq zal je altijd die erop haar plakken ook als er 139 uitkomt. Het is dus wel een weetje en dan moet je dat wel willen het wegen zeg maar.. ik weet niet of ik dat wil weten van andere kant is goed en van andere kant niet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 21 feb 2020, 21:21 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Ik zou haar laten testen op hb en op aandachtsproblemen. Wat je beschrijft klinkt mij in de oren als overprikkeling. Als je kind een heel druk hoofd heeft van zichzelf van binnen, dan zijn extra prikkels van buiten al gauw te veel. En ik zou om de vicieuze cirkel te doorbreken evt in overleg met de huisarts eens een paar melatonine pilletjes proberen. Dat is onschuldig en misschien slaapt ze dan wel. Dan krijgt ze in elk geval genoeg rust.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 21:19 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 999
Ik herken het wel een beetje van mijn twee jongste kinderen. Heeft ze een hobby waar ze haar ei in kwijt kan? Mijn jongste heb ik een beetje gepusht naar muziekles toen hij 5 jaar was. Dat bleek tot nu toe een gouden zet, want hier krijgt hij wel de uitdaging, die er op school, ondanks versnellen, niet is (wel gezocht naar een muziekdocent, die met hem om kon gaan).

Echte uitdaging op de basisschool zoeken is lastig is mijn ervaring (het blijft toch een beetje bezigheidstherapie), maar thuis is er veel mogelijk. Dat heeft mijn kinderen door de basisschooltijd geholpen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Radeloos dochter groep 2
BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 10:07 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Het komt mij heel bekend voor van mijn dochter (mb en add). Ze had een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, maar van kleins af aan heel slecht slapen, onrustig, heel veel aandacht vragen, we moesten altijd samen spelen etc. Ik dacht dat het zo hoorde, het was mijn eerste kind, maar dat is niet zo. Dat je kind op deze leeftijd om 1 uur 's nachts slaapt is niet goed. Wat je schrijft over die angsten en gedachten, herken ik ook. Het is niet zo dat ze niet slapen door die gedachten ed, maar het is andersom. Het kind slaapt niet, ligt alleen in bed, en dan gaan de hersenen vanalles verzinnen en doordraven over dingen. Dat ze slecht scoort op zo'n test wil niet zeggen dat ze zwakbegaafd is. Het kan zijn dat ze het idd niet meer weet, bijv door een slecht werkgeheugen, afgeleid zijn door een druk hoofd, stress etc., maar dat wil niet zeggen dat ze niet intelligent is. Dat ze zelf in de stilteruimte gaat zitten, zelf zegt dat ze zo'n druk hoofd heeft, vind ik opvallend. Dat ze het uitgilt van de warboel in haar hoofd, daar moet je iets aan doen. Ik zou teruggaan naar de ortho en haar laten testen op aandachtsproblemen of bij een goede kinderpsychiater of kinderarts. Ik kan ernaast zitten, maar het komt mij heel bekend voor. Kinderen met adhd lopen sociaal gezien vaak achter, dat zie ik ook in wat je beschrijft. Het is voor een kind heel moeilijk om hb te zijn en een aandachtsprobleem te hebben. Door hun intelligentie kunnen en willen ze dingen die ze door hun aandachtstekort niet voor elkaar krijgen, en dat levert heel veel frustratie op. Dat maakt ook het beeld zo rommelig, de ene keer doen ze geniale dingen en de andere keer heel dom, daardoor word je als ouder elke keer op het verkeerde been gezet en het kind zelf ook. Onze dochter is nu 9 en het gaat heel goed met haar.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: