Het is nu 05 jul 2020, 09:22

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 2 - rekenen
BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 09:49 
Volwassene

Hi allemaal,

Onze zoon van 5.5 jaar is onlangs getest met de Rakit waar een score van 133 uitkwam. We hebben hier destijds voor gekozen, omdat hij niet lekker in zijn vel zat (nog steeds niet eigenlijk) en veel moeite had met het vinden van aansluiting. Hij scoorde op alle onderdelen goed, maar met name het onderdeel 'kwantiteit' sprong eruit.

Hij is op school en in zijn vrije tijd veel bezig met lezen en schrijven en heeft daarin, op dit moment, duidelijk een voorsprong. Met rekenen (voor zover je het zo kan noemen in groep 2 ;) loopt hij mee met de rest van zijn klasgenootjes.

Wat ik me nou afvraag is hoe het kan dat hij tijdens de IQ test bij een onderdeel als kwantiteit zodanig scoort dat dit gelijk staat aan een groep 7 niveau (alsus de testnemer), maar hij tijdens het dobbelen met 2 dobbelstenen nog steeds de puntjes moet tellen? Ook wanneer ik hem vraag wat 6 + 3 is telt hij dat op zijn vingers. Ik had door zijn uitslag juist verwacht dat hij voor zou lopen in rekenen..

Benieuwd naar jullie reacties!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 2 - rekenen
BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 10:41 
Volwassene

Subtest 7. Kwantiteit
De subtest Kwantiteit bestaat uit 71 meerkeuzeopgaven. Het kind moet aan de hand van
afbeeldingen vergelijkingen maken in aantal, volume, lengte, afstand, gewicht, oppervlakte
en kansen. De subtest is gebaseerd op de theorie van Piaget over de ontwikkeling van diverse
conservatiebegrippen, wat betekent dat het kind vanaf ongeveer het vierde à vijfde jaar
begrippen als hoeveelheid, grootte, lengte, volume, oppervlakte, gewicht en dergelijke in
steeds sterkere mate gaat doorgronden (Piaget, 1971). De subtest Kwantiteit stelt vast in
hoeverre kinderen in staat zijn de verschillende kwantiteitsbegrippen te hanteren.
De meetpretentie van de subtest bevat een mix van fluïde en crystallized intelligentie.
Uit: https://www.pearsonclinical.nl/pub/medi ... AKIT-2.pdf

Het gaat bij de subtest Kwantiteit dus niet om het uitrekenen van sommen.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 10:52 
Volwassene

Hi Loekie,

Dank je. Ik weet inderdaad dat het onderdeel te maken had met lengte, inhoud, volume etc. Ik dacht echter, maar misschien onterecht, dat het daarom betekende dat hij over het algemeen snel zou zijn met cijfers..

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 11:16 
Volwassene

Jolene,

Mijn jongste zoon scoorde performaal ook hoog op de iq-test. Zoals Loekie al aangaf, wordt er iets anders gemeten op de iq-test.

Wat ik destijds van onze psycholoog heb geleerd, is dat de meeste kids zich aanpassen aan het groepsniveau en de verwachtingen. Mijn zoon liet weinig bijzonders zien op rekengebied. Later op de middelbare school was wiskunde ook niet zijn beste vak (cijfers rond de 6-7).

Maar:
Nu pas, op de universiteit, laat hij wel zien wat erin zit. Waarschijnlijk omdat het niveau nu (meer) overeenkomt met zijn capaciteiten. Hij wordt uitgedaagd en gaat er vol in. Ik heb hem nog nooit zo serieus zien studeren. En, niet onbelangrijk, hij haalt heel hoge cijfers.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 11:31 
Volwassene

Hi Rianne,

Dank je voor je reactie!

Zou het om deze reden interessant zijn om na te denken over een plusklas vanaf volgend jaar? Je geeft aan dat jouw zoon pas bij extra uitdaging beter presteerde. Ik kan me zo voorstellen dat, wanneer er meer uitdagende lesstof wordt aangeboden, het voor hem ook interessanter wordt?

Aan de andere kant, het laatste wat ik wil is dat hij op zijn tenen moet gaan lopen. Misschien liever gemakkelijk de huidige lesstof doorlopen, dan wellicht veel druk ervaren wanneer hij straks in een klas zit met kinderen die allemaal misschien nog veel slimmer zijn dan hij. Of zal het zo zijn dat hij daar (met een top down approach) juist beter uit de verf zal komen? Moeilijk, moeilijk..

Wou nog even duidelijk maken dat ik dus geen moeder ben die per se, cognitief gezien, het hoogste wil voor haar kind. Het enige wat voor mij belangrijk is is dat hij sociaal-emotioneel gezien beter in zijn vel komt te zitten, maar dat en het feit dat hij misschien te weinig uitdaging krijgt zijn wellicht met elkaar verbonden.

Groetjes

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 13:50 
Volwassene

Citaat:
Ik weet inderdaad dat het onderdeel te maken had met lengte, inhoud, volume etc. Ik dacht echter, maar misschien onterecht, dat het daarom betekende dat hij over het algemeen snel zou zijn met cijfers..
Mogelijk is hij wel snel met inzicht in getallen, maar heeft hij geen grote voorsprong op het gebied van automatiseren.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 13:56 
Volwassene

Jolene, het zitten tussen soortgenootjes kan een wereld van verschil maken voor kinderen (en volwassenen). Het gaat niet om de beste of de slimste te zijn. Sterker nog: mijn zoons waren op de basisschool de 'slimsten' van de klas en vonden dat achteraf verschrikkelijk. Nu ze tussen meerdere hb'ers zitten en niet meer de slimsten zijn fleuren ze op.

Als ik jou was zou ik je zoon inschrijven voor de plusklas. Het hoeft namelijk helemaal niet leuk te zijn om op school heel makkelijk mee te komen. Verveling ligt op de loer en kan fnuikend zijn.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 15:42 
Volwassene

Mijn jongste is wel een verhaal apart. Hij scoorde hoog op de SON iq-test op 5-jarige leeftijd. School wilde hem niet versnellen van gr 1 naar 3. In gr 2 heeft hij er maar een beetje bijgehangen.

Vanaf gr 3 zat hij niet lekker in zijn vel. Hij kreeg wel extra rekenwerk maar moest qua lezen meedoen met de klas (terwijl hij wel een voorsprong had). Omdat hij lichamelijk steeds meer klachten kreeg (hoofdpijn, buikpijn) hebben wij hem vanaf gr 6 overgeplaatst naar een andere school (fulltime hb-onderwijs). Hier voelde hij zich veel meer op zijn gemak. Het klopt dat het erg belangrijk is dat je tussen ontwikkelingsgelijken zit. Hij is slim, maar ook een onderpresteerder. Hij deed niet geweldig zijn best (had weektaak b.v. vrijwel nooit af).

Hij was gewoon absoluut geen schoolkind. Zegt nu dat hij vele jaren nauwelijks opgelet heeft.

Maar achteraf gezien was het het allemaal wel waard. Je hebt nu eenmaal een VWO-diploma nodig voor de universiteit en dat hij daar naar toe wilde, stond voor hem al jaren vast.

En nu hij er zit, werkt hij dus wel!

Overigens, een plusklas is een heel goed idee. Mijn oudste heeft daar 3 jaar lang een ochtend per week mogen doorbrengen en dat was “zijn redding van de week” :roll: :lol: . Zo kwam hij de laatste paar jaar van de basisschool door (er was toen nog geen fulltime hb-onderwijs in de buurt).

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 21:32 
Volwassene

Bedankt meiden, voor jullie fijne reacties! Ik ga me zeker verder verdiepen in de plusklas. Het zal daar dus niet per definitie zo zijn dat iedereen een voorsprong heeft op elk gebied? Ik begreep dat ze lesstof wat normaal gesproken wordt aangeboden in 5 dagen in de plusklas in 2 dagen behandelen. Stel dat hij met alles voorloopt, maar op het gebied van automatiseren dus niet, zal dat dan geen problemen op gaan leveren?

Ik had altijd het idee gehad dat een hb kind goed is in alles, maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd?

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 22:16 
Volwassene

Citaat:
Ik begreep dat ze lesstof wat normaal gesproken wordt aangeboden in 5 dagen in de plusklas in 2 dagen behandelen.
Dat is vaak het geval in klassen waar hoogbegaafde kinderen de hele week heen gaan. Bedoel je dat met een plusklas? Het woord plusklas wordt meestal gebruikt voor een voorziening waar kinderen een dagdeel per week naar toe gaan.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 22:19 
Volwassene

jolene84 schreef:
Bedankt meiden, voor jullie fijne reacties! Ik ga me zeker verder verdiepen in de plusklas. Het zal daar dus niet per definitie zo zijn dat iedereen een voorsprong heeft op elk gebied? Ik begreep dat ze lesstof wat normaal gesproken wordt aangeboden in 5 dagen in de plusklas in 2 dagen behandelen. Stel dat hij met alles voorloopt, maar op het gebied van automatiseren dus niet, zal dat dan geen problemen op gaan leveren?

Ik had altijd het idee gehad dat een hb kind goed is in alles, maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd?

Op onze school beginnen ze pas met de plusklas in groep 4, maar de snelle rekenaars kregen al apart les in groep 3. Het was zeker het geval dat het kind de normale rekenwerk af moest hebben in twee dagen.

Bij beide van mijn kinderen is automatisering geen probleem geweest, dus dat kan ik niet zo veel over zeggen.

Er zijn zeker kinderen die rekenonderwijs zijn die moeite hebben met taal, en andersom. Mijn twee zijn eigenlijk sterk in zowel rekenen als taal, en daarom hebben we voor versnelling gekozen. Hoewel na anderhalve jaar is de uitdaging grotendeels uit helaas.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 11:57 
Volwassene

Sorry ik noem het inderdaad onterecht een plusklas. Het gaat om een topklas. Ze behandelen de reguliere lesstof sneller om vervolgens meer tijd over te houden voor verdieping en verbreding. Mijn zorg is een beetje dat als hij op een gebied als rekenen niet zozeer voorloopt, dit dan te snel voor hem zou gaan. Aan de andere kant kant ik me ook niet voorstellen dat ieder kind in deze klas met een score van 130+ per definitie voor zal lopen op íeder gebied..

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]