Het is nu 10 aug 2020, 20:19

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versneld, maar nu op niveau?
BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 07:43 
Volwassene

Mijn jongste is na de kerstvakantie van groep 3 naar groep 4 gegaan. In groep 3 kreeg hij een grotendeels aangepast programma en deed hij dingen als schrijven met de klas mee. Hij vindt het nu in groep 4 erg leuk en geeft aan dat het lastig is. Bij navragen blijkt dan dat hij hiermee de schrijfletters bedoelt.

Nu heb ik net de Cito-uitslagen binnen en vanavond heb ik het oudergesprek en ik wil mij graag wat voorbereiden. Hij scoorde op de M4 best goed namelijk: DMT max score, rekenenen bijna foutloos en spelling een hoge 2 (met 1 fout minder was dit een 1 geweest).

Hoewel hij groep 4 leuk vindt, heb ik wel het gevoel dat vooral bij taal en rekenen zijn niveau nog iets hoger ligt (puur op basis van wat ik zie van hem thuis). Ik zit dus erg in dubio, nog een keer versnellen is voorlopig geen optie, dan zou hij er sociaal gezien buiten gaan vallen ben ik bang.

Ik ga wel vragen om pluswerk denk ik. Qua samenwerken heeft hij nog zat te leren, maar ik vraag mij een beetje af of dit voldoende is. We hebben besloten tot versnellen omdat zoon graag met de klas mee wilde doen (op zich was zijn eigen werk voldoende op niveau in groep 3), maar ik ben een beetje bang dat dit lastig wordt.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Versneld, maar nu op niveau?
BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 10:47 
Volwassene

Is hij enkel versneld en verder geen aanpassingen?
Met enkel versnellen ben je er immers niet. Belangrijk om ook werk aan te passen, compacten, verdiepen en verbreden.
Als ze nog geen plan hiervoor hebben gemaakt dan zou dat wel aan te raden zijn.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 10:52 
Volwassene

Ik vroeg me nog af wat de basis voor het versnellen is geweest. Heeft school destijds zijn niveau bepaald dmv doortoetsen? Eigenlijk is het bepalen van het niveau stap 1. En daar vervolgens een plan mee maken, afhankelijk van de (on)mogelijkheden van school, en de zaken die voor jouw kind van belang zijn. Mogelijk heeft hij ook nu een aangepast programma nodig, een versnelling van 3 (met aangepast programma) naar regulier 4 is immers niet erg spectaculair.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 11:27 
Volwassene

Ik zal even wat vragen proberen te beantwoorden. Hij is in groep 2 nieuw op deze school gekomen (na een remigratie). Vanaf dag 1 viel al op dat hij, vooral op logisch redeneren, een voorsprong had. Bij praktische opdrachten met kinderen op groep 8 was hij ze op gebied van logica de baas volgens de leerkracht.
Hij is toen doorgetoetst met rekenenen. Uitslag van de E4 weet ik niet meer precies, maar hij scoorde in elk geval hoog. Lezen kon hij toen nog niet, en dat is men eind groep 2 gaan aanbieden (hij mocht af en toe met de VLL software op de laptop werken)
Binnen mum van tijd las hij toen Harry Potter, de ondertiteling op TV en de krant.

In groep 3 kreeg hij een aangepast programma (elke dag even apart met de onderwijsassistent), ging hij 1 keer per week naar de plusklas, mocht hij eigen boeken lezen en is vooral gewerkt aan zelfstandig werken en om hulp vragen. Die laatste twee dingen gingen na wat aandacht ineens veel beter.

Omdat het verschil tussen hem en de rest van de klas wel erg groot werd, is toen besloten, met een opbouw van wennen, te starten in groep 4. In eerste instantie zonder echt pluswerk, wel met snappet, waarin het niveau aangepast kan worden (of dit ook gebeurd is hoor ik vanavond wel in het oudergesprek).
Zoon vindt het wel leuk in groep 4, behoudens het toetsen, maar dat was volgens mij vooral omdat het klassikaal toetsen erg langzaam gaat.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 12:50 
Volwassene

Ik sluit me aan bij voorgaande reacties. Je zoon is duidelijk erg slim. Hij is versneld en scoort nu alweer zeer hoog (niet 'best goed', maar echt hoog). Er moet dus duidelijk meer gebeuren dan alleen versnellen. Hij kan natuurlijk nog wel delen met de klas meedoen (schrijven in ieder geval), dus de versnelling hoeft niet voor niets te zijn geweest. En hij is blij in groep 4, dat is ook belangrijk.
Succes met het gesprek!

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 13:40 
Volwassene

Klopt, mijn gevoel zegt dat hij meer uitdaging nodig heeft. Zijn leerhonger is enorm momenteel en ik wil hem nu eigenlijk niet laten afremmen (mindere ervaringen mee met de andere kinderen).
Het is eigenlijk niet eens zo dat hij uitblinkt in schoolse vaardigheden, maar zijn gedachtensprongen zijn opvallend snel (ik verbaas mij daar regelmatig over). Dat hij leeft in een huis met pubers zorgt er natuurlijk ook voor dat hij veel oppikt in de wandelgangen.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 18:27 
Volwassene

Mogelijk kan het voordeel van de versnelling zijn dat hij nu verrijkingswerk zou kunnen doen met enkele andere kinderen met een voorsprong. Dat was vooral bij mijn jongste het geval, die ook in groep 3 naar groep 4 is gegaan. Het gewone werk was na de versnelling nog steeds te makkelijk, maar het verrijkingswerk hoefde hij niet meer alleen te doen, maar kon hij samen doen met enkele andere kinderen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 10:34 
Volwassene

Gisteren 10 min gesprek gehad. Leerkracht vindt dat hij het heel goed doet in de klas. Samenwerken vindt hij alleen echt niet leuk en dat laat hij duidelijk merken, wat dat betreft is hij ook nog gewoon een zesjarige.
Na de vakantie komt er pluswerk voor in ieder geval rekenen, dus ik wacht even af hoe dit gaat. Er zitten nog twee kinderen met voorsprong in de klas en leerkracht gaf ook aan dat ze elkaars grapjes begrijpen, wat natuurlijk wel fijn is.
Zoon vindt het in proncipe nog leuk op school en dat vind ik heel belangrijk.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]