Het is nu 04 jul 2020, 14:11

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Montessori of hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 11:21 
Volwassene

Mijn dochter zit in groep 4 en al sinds de kleuters zijn we aan het tobben. Het is een intelligent grietje dat zich op onze reguliere school kapot verveelt. School meent heel veel voor hb-kinderen te doen, maar onze ervaringen staan daar haaks op. Een levelwerkje hier en daar, maar daar houdt het toch echt bij op. Onze zoons zitten nu op de middelbare school en eerlijk gezegd merk ik nu pas hoe belabberd het onderwijs op onze school is geweest. 't Is geen toeval dat ouders van begaafde kinderen hun kinderen van onze school halen, denk ik.

Terug naar dochter: ze haalt zonder iets te doen alleen maar 9,5 of hoger. Ze verveelt zich kapot in de klas en uit dat door zich terug te trekken. Het antwoord van de school is dat ze best kan versnellen. Onze ervaring is dat ze heel snel versnellen of doubleren zonder enige ondersteuning. Vind ik een versnelling wenselijk? Ik denk het niet. In de groep 5 zit naar mijn weten een hb-meisje, maar daar heeft dochter totaal geen klik mee. Nu heb ik hier en daar mijn licht op gestoken en kan dochter eventueel terecht op twee verschillende scholen: een montessori en een hb-school.

Ik vind het maar lastig. Mijn voorkeur gaat uit naar Montessori, maar ik ben mijn dochter niet. Zou hb-onderwijs passender zijn gezien peers? Of is Montessori weer fijner vanwege het op eigen kracht door kunnen stomen?

Wie heeft ervaring met hb-onderwijs en/of Montessori?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Montessori of hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 22:47 
Volwassene

Ervaring met beide, eerst twee montessori scholen geprobeerd en uiteindelijk gekozen voor een voltijds HB school. Ik heb het al vaker geschreven maar de ene montessori is de andere niet, ook was het bij de scholen waar wij ervaring mee hebben, niet zo ‘dat ze daar door konden stomen’, waarbij de beide montessori scholen andere invulling gaven aan de montesorri-gedachte. Alsnog bleek het ene niet beter te passen dan de andere.
Bij ons bleek een voltijds HB school de best passende oplossing, al is het ook niet zaligmakend. :wink: . Ik zou op beide scholen gaan praten, (en goed doorvragen) uiteindelijk is flexibiliteit en bereidheid om echt naar het kind te kijken veel belangrijker dan welk systeem dan ook.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 23:42 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Of is Montessori weer fijner vanwege het op eigen kracht door kunnen stomen?

Geen ervaring met Montessori, maar ik denk dat dit een illusie is... Voor nagenoeg elk schoolsysteem trouwens. Per leerjaar is er bepaalde stof die geleerd wordt met wat ruimte naar boven. De leraren kunnen/willen niet ver buiten dit kader. Daarnaast heeft elk kind heeft goede begeleiding en instructie nodig.
Een specifieke school kan er natuurlijk wel goed mee omgaan, maar dan ligt het meer aan de school en niet het gebruikte systeem.

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020, 06:14 
Volwassene

Mijn oudste dochter zit op een Montessorischool. Geen ervaring met voltijds HB onderwijs, dat zit hier niet in de buurt. Mijn dochter is in groep 5 overgestapt van regulier naar Montessori en is daar erg van opgeknapt. Zij vond regulier onderwijs echt een keurslijf en verveelde zich vreselijk. Dat is nu voorbij. Het overstappen was niet echt makkelijk. Montessori is echt heel anders, het vraagt veel zelfstandigheid. Nou was mijn dochter best zelfstandig, maar het is gewoon wennen met veel impliciete dingen die voor kinderen die vanaf het begin montessori doen duidelijk zijn. Maar het is goed gekomen en ze vindt het heerlijk.

Ik vind wel dat ze op hun eigen niveau kunnen werken. Er zijn ook wel klassikale dingen zoals dictee of schooltuintjes. Voordeel vind ik ook dat er meerdere leerjaren in een klas zitten. Klassiek montessori is 3 jaar bij elkaar, bij onze school is het 2 jaar. Ze zitten steeds 2 jaar bij dezelfde juf. Elk jaar verandert dus de helft van de klas, de hoogste groep gaat dan door naar de volgende bouw en aan de onderkant komt er dan een groep bij. Soms hebben ze ook les met alle groep 6 kinderen, dus die uit hun eigen klas en die uit de andere 5/6 klas.

Net als bij elk ander schooltype is de ene juf de andere niet. Maar docenten moeten extra scholing volgen om les te kunnen geven op een Montessorischool. Kinderen krijgen wel degelijk instructie, individueel op hun eigen niveau. Dat is geen illusie, dat is onderdeel van montessori. Ik ervaar zelf dat de cultuur van de school heel anders is dan bij regulier onderwijs. Montessori is gebaseerd op allerlei ideeen over de ontwikkeling van kinderen. Dat moet je wel aanspreken. Als je alleen een school zoekt waar je kind voornamelijk prestatiegericht vooruit kan werken, is het misschien een minder goede keuze. Ga er gewoon eens kijken, dan merk je het gauw genoeg.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020, 12:00 
Volwassene

Veel is al gezegd.

De ene school is de andere niet, en de ene hb leerling is de andere niet.

Dat gezegd hebbend: mijn kinderen hebben een goede tijd gehad op de Montessorischool. In principe is deze vorm van onderwijs, zeker in de onderbouw, wel heel goed geschikt om maatwerk te leveren.
Daarnaast zijn de leerkrachten, wat al gezegd werd, hier ook voor opgeleid, en dat maakt wel een wereld van verschil vind ik. Ik ben zelf leerkracht, zonder montessoribevoegdheid, en het vraagt echt een andere vorm van klasse-management om 35 leerlingen een eigen programma te laten draaien. In het reguliere onderwijs is dat ingewikkelder, juist door gebruikte werkvormen. Maar ook binnen dit onderwijstype (Montessori) heb je leerkrachten die het niet in de vingers hebben om kindvolgend te zijn, en binnen het reguliere onderwijs kan soms ook verrassend veel mogelijk zijn.

Onze kinderen troffen op school redelijk veel peers. Wij hebben ook twee hb scholen in de regio (inmiddels zelfs 3), maar van onze basisschool gingen daar geen leerlingen heen. De noodzaak was er niet.

Of een school passend onderwijs kan bieden is niet te zeggen met alleen een etiket. Ik ken bijvoorbeeld een hele slechte hb school, en ik ken ook wel goede reguliere scholen. Alleen is het op die laatste scholen soms moeilijker voor een leerkracht om een leerling echt op niveau te laten werken, omdat de schoolstructuur zich hier minder voor leent. Over het algemeen is dat op vernieuwingsscholen wat eenvoudiger, ook vanwege de visie op het kind.

Wat poppiesmam zegt is uiteindelijk belangrijker dan een bordje op de schoolmuur: flexibiliteit en bereidheid om echt naar het kind te kijken zijn belangrijker dan welk systeem ook. En vooral acceptatie van een kind zoals het is. Dat laatste is voor mij van levensbelang. Niet te snel oordelen, niet te snel iets ergens van vinden of ergens een etiket op willen plakken. Wij merkten dat op de BS, maar ook, en misschien nog wel meer, op het VO. Ik heb altijd geweten hoe belangrijk dit is, maar zie het nu binnen mijn gezin uit eigen ervaring. Dit is echt de basis voor een kind om tot bloei te komen.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020, 12:12 
Volwassene

Mooi gezegd, Hanneke! Helemaal mee eens :lol:

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020, 12:36 
Volwassene

Wat de rest ook zegt: De ene school is de andere niet..

Onze Montessori heeft wel ruimte om kinderen te laten gaan. Ze willen eigenlijk niet versnellen (ik ook niet, dat scheelt). Dus bieden genoeg verbreding aan. Toch merk ik dat bij de meest extreme gevallen het soms toch lastig is, omdat het veel tijd kost naast de 3-jaargroepen in een klas. Nu hebben we hier een externe plusklas voor 1 ochtend in de week+aanvullend schoolwerk mee naar school. Dus dat geeft voor nu voldoende opties.
Alleen groep 5 is wel even lastig, omdat mijn hb-er alle stof van groep 5 in groep 3&4 al heeft meegekregen (gegluurd naar uitleg tijdens zijn eigen werktijd). Dat is in groep 6 straks weer beter. Groep 8 heb je dat ook wel, maar dan zijn er meer eindactiviteiten zoals de musical.
Ik vind het een voordeel dat er niet alleen gekeken wordt naar de cognitie, maar juist ook op het sociaal emotionele aspect gelet wordt. Dus meer (onbewuste/indirecte) lessen dan alleen taal en rekenen. Maar ook groepsopdrachten, samenwerken, elkaar helpen, geduld etc.
Ik kan mijn kind prima vermaken met hele dagen leer-werkjes op niveau. Maar ik betwijfel of hij dan aan het eind van de rit goed functioneert over de gehele linie, en dat is ook de insteek van school. het kind is niet alleen cognitie, het is een heel mensje dat zich moet ontwikkelen..

Wat ik soms hoor van HB scholen is, dat het voor de standaard HB-ers prima werkt. Maar dat ze soms ook juist stug zijn, ook bij de hoogste uitzonderingen eigenlijk niet flexibel genoeg zijn. Of gewoon niet de mankracht om dat aan te bieden, net als bij de Montessori

Ik zou gaan kijken bij de scholen, kijken hoe de sfeer is, vragen wat de opties zijn. En ook wat je gevoel er bij is..

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020, 14:07 
Volwassene

Bedankt voor alle antwoorden! We gaan zeker een kijkje nemen op de scholen en sluiten niet uit dat het best kan zijn dat dochter op de huidige (reguliere) school blijft. Ze is niet doodongelukkig, maar ook niet echt blij. Tel daarbij op dat onze zoons allemaal met aardig wat hiaten naar het voortgezet onderwijs zijn gegaan en dat de basisschool mijn zorgen niet serieus nam destijds.

Wat waren onder andere mijn zorgen?
- Dyslexie bij een van de jongens. Dit bleek zo te zijn, maar school erkent nog steeds niet dat hij dyslectisch is.
- Slechte executieve functies bij dezelfde zoon. Kwam allemaal wel goed. Niet dus. (ander topic waard)
- Pesten in en buiten de klas (andere zoon). Weinig aan gedaan.
- Ib'er die zegt mijn dochter te kennen en regelmatig te spreken in verband met verveling. Dochter weet van niets en heeft de ib'er nog nooit gezien.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020, 15:51 
Volwassene

Axator schreef:
Wat ik soms hoor van HB scholen is, dat het voor de standaard HB-ers prima werkt. Maar dat ze soms ook juist stug zijn, ook bij de hoogste uitzonderingen eigenlijk niet flexibel genoeg zijn. Of gewoon niet de mankracht om dat aan te bieden, net als bij de Montessori

Eens met bovenstaande... nouja... de standaard Hb-er bestaat volgens mij niet :wink: , maar juist dat sommige HB-scholen dat niet begrijpen is soms een probleem.
Mijn dochters heb ik na 3 jaar fulltime hb-onderwijs weer naar regulier laten overstappen, waar ze godzijdank bij oudste nog enigszins haar hiaten opgelopen op het hb-onderwijs
hebben kunnen bijwerken en waar middelste nog een heel fijne tijd gehad heeft en een stevige basis heeft kunnen leggen.
Er was op de hb-school geen individueel aanbod mogelijk, alle kinderen kregen alle vakken gecompact tot 20%. Ene dochter had met rekenen meer oefening nodig en andere met spelling, maar dat was niet mogelijk. De verrijking was wel leuk, maar niet heel uitdagend en werd vooral als "wel leuk bezig zijn, beter dan gewoon schoolwerk" gezien door mijn dochters.

Op deze school stappen veel kinderen halverwege groep 7 toch maar weer over naar een reguliere school omdat de beheersing van de basisstof zo belabberd is dat ouders hopen nog te kunnen
redden wat er te redden valt in het laatste stukje basisschool wat nog rest. Er zit nu een jongetje die 2x versneld (door deze school!) is die doodleuk een vmbo advies krijgt... ook blijven er regelmatig kinderen zitten, omdat ze slecht scoren (maar dan niet afstappen van het compacten tot 20%...).
Van onze VO school weet ik dat de kinderen die van deze hb-school komen (die er dus t/m groep 8 hebben gezeten) er om bekend staan dat ze zoveel hiaten hebben.

Het moge duidelijk zijn dat de kwaliteit van deze hb school te wensen over laat. Gelukkig zijn er wel ook hele goede hb-scholen! Hetzelfde gaat denk ik op voor Montessori scholen.

Ik zou je willen adviseren niet alleen te gaan kijken en praten op de scholen zelf, maar probeer ook ouders te spreken van (liefst HB) kinderen die op die scholen zitten en vraag op de VO-scholen
in de omgeving naar hun ervaring met (HB)kinderen die van die basisscholen af komen.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020, 21:15 
Volwassene

Jamathi, dit soort verhalen heb ik ook gehoord over een hb-school. Verschrikkelijk. Mijn man en ik gaan in ieder geval gewapend met een hoop vragen naar scholen. Ik heb niet de illusie dat het gras groener is aan de overkant en het zou goed kunnen dat dochter op de huidige school blijft. Ik zie alleen ontzettend op tegen nog vier jaar pappen en nathouden, zoals bij mijn zoons het geval is geweest.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 10:34 
Volwassene

Het mooiste zou nog zijn als je ervaringen van andere ouders met HB kinderen kunt horen. Want scholen vertellen natuurlijk zelf een net iets mooier verhaal dan de werkelijkheid ;)

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 14:45 
Volwassene

hanneke schreef:
Wat poppiesmam zegt is uiteindelijk belangrijker dan een bordje op de schoolmuur: flexibiliteit en bereidheid om echt naar het kind te kijken zijn belangrijker dan welk systeem ook. En vooral acceptatie van een kind zoals het is.
Wij hebben ervaren dat daarnaast ook nog van belang is hoe groot/breed de voorsprong van je kind is én wat de behoefte van je kind is. Een school met een flexibele instelling en een mooi onderwijskundig concept kan niet automatisch elk hb kind passend onderwijs bieden.

Wij hadden op onze eerste school te maken met een reguliere basisschool waar best veel mogelijk was, ze dachten mee en wilden flexibel zijn. Maar uiteindelijk werkte hun aanpak niet omdat zoon - naast uitdaging en tempo - vooral behoefte aan peers had. En die waren er niet. Daarnaast onderschatten ze de snelheid waarmee onze kinderen zich ontwikkelden waardoor ze voortdurend achter de feiten aanliepen - en dat zorgde bij de kinderen voor veel frustratie.

Onze tweede school bood én flexibiliteit én een individuele benadering (werken op eigen tempo, verrijking) én peers. Dochter ging als een trein, zoon liep vast doordat de leerkracht in kwestie niet in staat was om bij zoon aan te sluiten. En uiteindelijk staat of valt het onderwijs toch met degene die voor de klas staat.

Kortom: maak een lijstje van de punten die voor jullie/je kind belangrijk zijn. Stel op beide scholen dezelfde vragen. Maak je vragen zo concreet mogelijk (dus niet: 'hoe gaan jullie om met een grote voorsprong' maar: hoe denken jullie over versnellen, hoe begeleiden jullie een versnelling, hoe bieden jullie verrijking, hoe bepalen jullie op welk niveau een kind werkt, kan er eventueel groepsoverstijgend gewerkt worden). Vraag of je in contact gebracht kunt worden met ouders van een ander hb kind op deze school. Een goede school zal transparant willen zijn en hieraan meewerken.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 15:14 
Volwassene

Ja, dat is wel een waardevolle aanvulling Paula!

Ik geloof overigens ook dat er (helaas!) kinderen zijn waarvoor het onderwijs nooit passend zal zijn. Omdat wat zij nodig hebben te complex is, om welke reden dan ook. Met begrip, flexibiliteit en kennis kom je als begeleider best een heel eind, maar soms is er meer nodig dan een school kan geven.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 21:42 
Volwassene

HB-school of Montessori-school, het valt of staat nog steeds met een goed contact met docenten die in de meewerkstand staan. Ik kan je wel een horror-verhaal over Montessori vertellen en zeggen dat het nu op de HB-school beter gaat ( dat kan ook), maar uiteindelijk ligt dat aan de docenten. Helaas... want zolang als dat deze situatie voortduurt zullen er kinderen zijn die niet goed op hun plek zitten. School is naast "leren" en "leuk" soms een slijtageslag waarbij je je kinderen begeleid om zo ongeschonden mogelijk uit de strijd te komen.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 23:58 
Volwassene

helemaal eens met wat hiervoor al is gezegd: de ene (hb/montessori)school is de andere niet maar het is denk ik ook erg afhankelijk van je kind. Wat ik ook opvallend vind (en daarin zal onze school denk ik niet uniek zijn) dat er in de klassen van mijn kinderen enerzijds hb-kinderen weggaan omdat een hb school beter zou passen (en ze niet gelukkig zijn op/met onze school) terwijl er anderzijds hb- kinderen naar dezelfde klassen van andere scholen komen omdat ze goede verhalen hebben gehoord over hb-beleid van onze school en deze kinderen en hun ouders uitermate blij en tevreden zijn op/over onze school. Soms doet zich dat voor in 1 en dezelfde klas in dezelfde periode (ene hb kind weg omdat school niet zou passen bij hb-kind en nog geen maand later ander hb-kind in de klas vanuit andere school in de klas en erg tevreden gebleven).

Mijn idee is dus echt dat t ook nog erg kind afhankelijk is.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 10:17 
Volwassene

Noelle schreef:
helemaal eens met wat hiervoor al is gezegd: de ene (hb/montessori)school is de andere niet maar het is denk ik ook erg afhankelijk van je kind. Wat ik ook opvallend vind (en daarin zal onze school denk ik niet uniek zijn) dat er in de klassen van mijn kinderen enerzijds hb-kinderen weggaan omdat een hb school beter zou passen (en ze niet gelukkig zijn op/met onze school) terwijl er anderzijds hb- kinderen naar dezelfde klassen van andere scholen komen omdat ze goede verhalen hebben gehoord over hb-beleid van onze school en deze kinderen en hun ouders uitermate blij en tevreden zijn op/over onze school. Soms doet zich dat voor in 1 en dezelfde klas in dezelfde periode (ene hb kind weg omdat school niet zou passen bij hb-kind en nog geen maand later ander hb-kind in de klas vanuit andere school in de klas en erg tevreden gebleven).

Mijn idee is dus echt dat t ook nog erg kind afhankelijk is.

Kindafhankelijk en ouderafhankelijk.
Onderschat niet wat een invloed de relatie tussen ouder en leerkracht kan hebben. Ik heb op onze school ouders meegemaakt die echt op elke slak zout legden. Wellicht ook door hun eigen verleden, en door wat ze allemaal al hadden meegemaakt, dat weet je als buitenstaander toch nooit. Maar zo'n verstoorde relatie is echt slopend voor alle partijen en funest voor het kind.
En dat geldt ook andersom. Wanneer de relatie van beide kanten goed is, ben je ook eerder in staat om sommige dingen los te laten, zowel als ouder maar ook als leerkracht, en dat kan soms ook helend werkend voor het kind (niet altijd!!!).

Ik denk wel eens dat er vaak te weinig aandacht is voor een goede menselijke relatie tussen ouder, kind en leerkracht, en dat er te veel gekeken wordt naar alleen het lesprogramma. Terwijl ik er altijd van overtuigd ben geweest dat B nooit zonder A kan.

Maar met welke persoon je een klik hebt is natuurlijk ook voor iedereen persoonlijk. Daarom is de ene ouder dol op juf A, terwijl een andere ouder haar bloed wel kan drinken (ook meegemaakt)

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 13:43 
Volwassene

Zeker inderdaad ook ouderafhankelijk.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 22:44 
Volwassene

Noelle schreef:
Zeker inderdaad ook ouderafhankelijk.
En dan vooral afhankelijk van de verwachtingen die ouders bij start hebben! Die worden vaak niet of onvoldoende uitgesproken, en dan liggen teleurstellingen op de loer. Daarom is het goed om echt veel vragen te stellen en je goed te laten voorlichten door een school. Zodat je een zo goed mogelijk inschatting kunt maken van of deze school bij je kind (maar ook bij jou als ouder) gaat passen.

Ik heb meerdere kinderen zien vastlopen - op zowel BO als VO - puur omdat de ouders verkeerde/niet realistische verwachtingen van de (on)mogelijkheden van school maar ook van de (on)mogelijkheden van hun eigen kind hadden ... .

BerichtGeplaatst: 09 jan 2020, 11:25 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Mijn oudste dochter zit op een Montessorischool. Geen ervaring met voltijds HB onderwijs, dat zit hier niet in de buurt. Mijn dochter is in groep 5 overgestapt van regulier naar Montessori en is daar erg van opgeknapt. Zij vond regulier onderwijs echt een keurslijf en verveelde zich vreselijk. Dat is nu voorbij. Het overstappen was niet echt makkelijk. Montessori is echt heel anders, het vraagt veel zelfstandigheid. Nou was mijn dochter best zelfstandig, maar het is gewoon wennen met veel impliciete dingen die voor kinderen die vanaf het begin montessori doen duidelijk zijn. Maar het is goed gekomen en ze vindt het heerlijk.

Ik vind wel dat ze op hun eigen niveau kunnen werken. Er zijn ook wel klassikale dingen zoals dictee of schooltuintjes. Voordeel vind ik ook dat er meerdere leerjaren in een klas zitten. Klassiek montessori is 3 jaar bij elkaar, bij onze school is het 2 jaar. Ze zitten steeds 2 jaar bij dezelfde juf. Elk jaar verandert dus de helft van de klas, de hoogste groep gaat dan door naar de volgende bouw en aan de onderkant komt er dan een groep bij. Soms hebben ze ook les met alle groep 6 kinderen, dus die uit hun eigen klas en die uit de andere 5/6 klas.

Net als bij elk ander schooltype is de ene juf de andere niet. Maar docenten moeten extra scholing volgen om les te kunnen geven op een Montessorischool. Kinderen krijgen wel degelijk instructie, individueel op hun eigen niveau. Dat is geen illusie, dat is onderdeel van montessori. Ik ervaar zelf dat de cultuur van de school heel anders is dan bij regulier onderwijs. Montessori is gebaseerd op allerlei ideeen over de ontwikkeling van kinderen. Dat moet je wel aanspreken. Als je alleen een school zoekt waar je kind voornamelijk prestatiegericht vooruit kan werken, is het misschien een minder goede keuze. Ga er gewoon eens kijken, dan merk je het gauw genoeg.

Helaas bleek dit op onze montessorischool wel een grote illusie. Het stond in de schoolgids, het werd uitgedragen door de directeur en de docenten, maar het gebeurde gewoon niet. En niet alleen niet bij onze dochter, elke ouder van een hoogbegaafd kind op die school dat ik sprak klaagde erover. Ik ben zelfs even geneigd geweest de montessorivereniging in te schakelen, maar ik ga er geen energie meer in stoppen.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2020, 12:32 
Volwassene

moi schreef:
Helaas bleek dit op onze montessorischool wel een grote illusie. Het stond in de schoolgids, het werd uitgedragen door de directeur en de docenten, maar het gebeurde gewoon niet. En niet alleen niet bij onze dochter, elke ouder van een hoogbegaafd kind op die school dat ik sprak klaagde erover. Ik ben zelfs even geneigd geweest de montessorivereniging in te schakelen, maar ik ga er geen energie meer in stoppen.

Dat lukt ze bij ons ook niet, maar dat vertellen ze ook. Ze spreken bij ons soms over montessori 2.0.. Het "oude" individuele les werkt niet met de huidige plofklassen en met de eisen van de overheid aan wat/hoe/wanneer je het aanbied. Als je 3 groepen instructies moet geven, dan ben je al heel wat tijd kwijt. Je hebt altijd leerlingen die onderaan over bovenaan extra's nodig hebben. Maar compleet montessori valt niet mee..
Dus er wordt hier zoveel mogelijk klassikaal gedaan. Ze gebruiken het directe instructie-principe. Als ze instructie geven aan een jaargroep met ca 10 kinderen. Dan laten ze eerst zien wat het einddoel is. Soms kan een kind dit al direct laten zien, deze mag dan de verwerkingsstof zelfstandig maken (mijn zoon slaat zo nogal eens stukken overbodige uitleg over). Daarna gaat juf het in stappen uitleggen, totdat bijna iedereen het snapt. De laatste 1 of 2 die het na die uitleg nog niet kennen, krijgen individuele instructies op een ander moment.
Die verwerking is dan ook op niveau, of wordt gecompact. Mijn zoontje maakt de helft van zijn spelling/dictee werk, dit wordt opgevangen met pluswerk van de externe plusklas. Voor rekenen hebben ze een methode die kan differentiëren op 3 niveaus. Nu is het moeilijkste niveau niet te moeilijk voor hem. Maar die moet hij maken, zodat juf kan zien dat hij het goed beheerst. De herhalingsstof wordt ook deels vervangen door het plusklaswerk.
Toch blijft het puzzelen voor de leerkrachten en lopen er een handvol onderwijsassistenten mee voor allerlei soorten extra lessen (of ze doen de reguliere les terwijl juf iets individueels doet.

Dit probleem is het sterkst in groep 3 met het leren lezen, een flink contrast na de puurdere montessorilesjes in de onderbouw. Vanaf groep 5 is er ook meer ruimte voor individuen omdat ze dan zelfstandiger worden.

Maar hier dragen ze dat ook uit, ze kijken wel echt naar het individuele kind, maar zijn wel eerlijk dat het individueel instructie geven geen doen is.

De montessorivereniging zijn vorig jaar langs geweest, maar die zien dit ook als ontwikkeling die misschien nodig is.. Helaas..

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende