Het is nu 05 jul 2020, 08:20

Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Montessori of hb-onderwijs?
BerichtGeplaatst: 09 jan 2020, 14:10 
Volwassene

Wat een verschillen dan per school.
Hier wel individuele instructie, en een grote klas wordt juist als typisch Montessoriaans gezien.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2020, 17:14 
Volwassene

hanneke schreef:
Wat een verschillen dan per school.
Hier wel individuele instructie, en een grote klas wordt juist als typisch Montessoriaans gezien.

Hier tussendoor ook wel individuele hulp of lesjes. Maar de basisinstructies rekenen en taal gaan groepsgewijs.. Dat is dan max 2x15 minuten per dag, voor elke groep.

De grote gemixte groepen zijn wel montessoriaans. Maar met 1 leerkracht op 30+ kinderen, is dat wel lastig. als je 3uur les geeft in de ochtend, dan heb je 180 minuten, verdeeld over 30 kinderen is maar 6 minuten per kind.. Door die klassikale instructies kun je dat effectiever oppakken. Dat geeft toch meer tijd voor het individuele kind uiteindelijk.

Maar ik zie het ideaal ook anders, dat is hier alleen niet. Liever nog grotere stamgroepen met meer peers, elke kind een eigen "mentor" om een individueel lesplan te maken, volgen en bespreken. Plus (vak)leraren die les geven aan kinderen die op dat moment zin hebben in dat vak.. Meer vrijheid/ruimte voor initiatief, minder verplichte momenten.

Ze hadden hier op school sowieso al gedoe, de methodes waren niet echt geschikt voor montessori. Dat is de laatste jaren flink veranderd. En nu die methodes wennen begint te worden durven de leerkrachten ook meer te "spelen" daarmee. Zoals compacten of overslaan..

BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 14:23 
Volwassene

Bedankt voor alle antwoorden!

De tussenstand: Montessori valt af. Wij zijn er met onze dochter geweest en zij vond het geweldig. Mijn man en ik zijn gecharmeerd van het onderwijstype, maar de directrice wist niet heel veel zeg maar. Op de vraag hoe ze met een hb-kind omgaan antwoordde ze dat ze geen levelwerk/pittige plustorens hebben, want dat hebben hb'ers op Montessori niet nodig. (en het duurde een tijd eer ze tot dit antwoord kwam) Op onze vraag hoe ze met een eventuele dyslexie omgaan zei ze dat Montessori ervoor zorgt dat kinderen geen last hebben van dyslexie.

Kort verhaal nog korter: deze school valt af. De huidige school is wat dit betreft stukken beter, al is het alleen maar de erkenning.

Hb-school zijn we binnenkort. Ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 21:19 
Volwassene

Kijk, dat zijn duidelijke antwoorden :lol: . Maakt wel duidelijk dat het wellicht niet de meest geschikte omgeving voor je kind is.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2020, 10:55 
­

Spitsmuis schreef:
Bedankt voor alle antwoorden!

De tussenstand: Montessori valt af. Wij zijn er met onze dochter geweest en zij vond het geweldig. Mijn man en ik zijn gecharmeerd van het onderwijstype, maar de directrice wist niet heel veel zeg maar. Op de vraag hoe ze met een hb-kind omgaan antwoordde ze dat ze geen levelwerk/pittige plustorens hebben, want dat hebben hb'ers op Montessori niet nodig. (en het duurde een tijd eer ze tot dit antwoord kwam) Op onze vraag hoe ze met een eventuele dyslexie omgaan zei ze dat Montessori ervoor zorgt dat kinderen geen last hebben van dyslexie.

Kort verhaal nog korter: deze school valt af. De huidige school is wat dit betreft stukken beter, al is het alleen maar de erkenning.

Hb-school zijn we binnenkort. Ik ben benieuwd.

Oei. Dat klinkt niet goed.
(En dan ben je niet op de school geweest waar mijn kinderen gezeten hebben, want daar zouden de antwoorden heel anders zijn!)

Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2