Het is nu 21 sep 2020, 21:28

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volgend jaar BS.. Wat te doen?
BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 17:44 
Volwassene

Hi,

Hier een iets uitgebreider verhaal met een vraag.

Al vanaf het begin merk ik dat onze jongeman (nov 2016) anders is. Dochterlief was vrij snel, maar dat valt in het niet bij zoonlief. Alles moet snel van meneer alsof het zonde is om aan bepaalde dingen tijd te besteden zoals kruipen (hij liep met 9 maanden). Hij rent ook letterlijk door het leven. Hij loopt ook nooit maar wil graag ons tempo lopen dus ‘rent’ hij altijd. Gevoelig voor mensen en omgeving. Heftige emoties(voornamelijk heel blij maar als meneer boos is, is meneer ook echt boos) en een hele sterke eigen wil en altijd maar dat ontdekken van het nieuwe (ook met grenzen). Meneer is heel erg lief maar kan ook echt een handvol zijn.

Ik ben vanaf het begin al bezig geweest met: hoe moet dat later op school? Ik probeer om de zoveel tijd informatie in te winnen maar hou mezelf dan ook tegen met: het komt wel goed, niet teveel zorgen maken. Het duurt immers nog een tijd voordat hij naar school gaat. Je denkt immers altijd dat je eigen kinderen slim zijn.

Echter sprak de Pszleidster mij laatst aan dat zoonlief wel echt verdomd slim is. En dat er iets achter zijn soms drukke gedrag zit. Ze kwam erachter dat meneer al aardig wat kan lezen. Ik heb dit al vaker tussen neus en lippen laten vallen maar blijkbaar geloofden ze het niet/niet helemaal aangekomen. De leidster zag dat hij uit een net nieuw boekje (van Sinterklaas gekregen) redelijk wat zinnen voor kon lezen terwijl hij de (goede) woorden aanwees.

Toen ik hem die dag kwam ophalen was ze verbaasd want ze was even met hem gaan zitten en hij kende alle letters al! Haha ja dat klopt (bij intake al verteld dat hij daar al mee bezig was). Meneer is later begonnen met praten maar cijfers en letters waren zijn eerste echte woordjes. We zijn er ongeveer driekwart jaar geleden achter gekomen dat hij de getallen t/m 20 al goed kende en vanuit daaruit ging er een wereld voor hem open, trots dat hij was! Beetje bij beetje gaat hij steeds meer communiceren (hij loopt nog wel achter) wat een heel groot gedeelte aan frustratie bij hem weghaalt. Letters kende hij ook snel en is nu dus met woorden/zinnen bezig. Hij zit nu nog vooral in de woordherkenning. Maar kent alle klanken en is daar nu steeds meer mee bezig. Hij splits het woord zelf op in klanken en kan zo het woord neerleggen. Andersom heeft hij er nog moeite mee. Maar zal niet lang meer duren voordat hij echt alles kan lezen. Meneer heeft een heel goed geheugen, houdt van puzzelen (Max wat wij thuis hebben is 50st), logo’s, kentekens etc.

We hebben zoonlief op de Psz gezet zodat hij ook van de andere kindjes zou leren spelen. Thuis was het altijd boekjes, puzzels en cijfer/taalspelletjes. Nu speelt hij gelukkig ook steeds meer met z’n autootjes, ander speelgoed en met zijn grote zus.

De leidster tipte op een school in de buurt voor meerbegaafde/hoogbegaafde. En benadrukte dat ik hem echt goed in de gaten moest houden, want hij is echt slim.

Nu misschien toch de tijd om de zorgen weg te nemen en weloverwogen keuzes te gaan maken voor zoonlief.

Wat is hierin wijsheid? We willen sowieso voortijdig een gesprek aanvragen bij de school van dochterlief. Maar misschien ook wel een oriënterend gesprek bij die andere school. Hebben jullie hier misschien nog belangrijke vragen voor die ik kan vragen in het begeleidingsproces?

Wat zijn jullie ervaringen met vroegtijdig naar een speciale school gaan? Ik weet niet of hij echt HB is maar ik denk toch zeker richting MB (vergelijking met mijzelf, hij is slimmer). Moet ik hem al zo jong gaan testen? Wat zijn jullie ervaringen?

Waar ik vooral bang voor ben is dat zoonlief zometeen klassen moet gaan overslaan om hem te blijven uitdagen (met lezen en rekenen). Uit eigen ervaring ben ik hier geen voorstander van..

Vroeger ben ikzelf getest op 125, mijn broer op 129. Geen HB maar beide een hele moeilijke schoolperiode gehad. Ikzelf ben begonnen in groep 3 daarna is ervoor gekozen om mij groep 6 opnieuw te laten doen ivm leeftijdskloof. Klein trauma aan overgehouden. Ik begreep er helemaal niets van: ik had mijn werk toch allemaal af? Schoolprestaties gingen achteruit, zelfs op 3 vmbo-tl beland (altijd zesjes gehaald). Gelukkig kwam ik op tijd bij een goede mentrix terecht, die zich hard voor mij heeft gemaakt. Uiteindelijk gewoon makkelijk VWO gehaald. Ingeloot Geneeskunde maar studeren ging/bleef moeizaam. Enorme faalangst en perfectionisme hielpen daar helaas niet bij. Mijn broer geen klassen overgeslagen maar ook bij hem alles heel moeizaam (havo), helemaal geen begeleiding gehad.

Wie heeft succesverhalen van versnellen? En waar lag er volgens jullie het punt van slagen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Volgend jaar BS.. Wat te doen?
BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 21:29 
Volwassene

Hoi, het lijkt me overduidelijk dat jullie zoontje hoogbegaafd is. Het iq cijfertje doet er op dit moment niks toe, met wat hij nu kan en de snelheid die hij laat zien met alles zou iedereen het erover eens moeten zijn dat dit een kind is wat specifieke behoeften gaat hebben op school.

Volgens mij moet je je nu nog niet concentreren op vragen over klassen overslaan etc. Het belangrijkste lijkt me op dit moment om dringend op zoek te gaan naar een school die ervaring heeft met kinderen die hele eigen leerlijnen volgen, ervaring met hb liefst, en die bereid zijn om samen regelmatig (desnoods elke maand) te kijken of het lesaanbod in brede zin nog past bij zoon. En daarnaar te handelen, door hem op zijn eigen niveau uit te dagen voor alle onderdelen. Dat kan erg intensief zijn voor een school. Een kind dat geen passend onderwijs krijgt wordt ongelukkig, dat heb je zelf meegemaakt.

Welke school dit kan bieden moet je gaan uitzoeken: dat kan de HB school zijn, maar hoeft niet perse. Je hoort vaak genoeg dat HB scholen dan wel alles compacten en sneller door de stof gaan, maar verder eigenlijk behoorlijk onflexibel zijn. Voor veel echt heel begaafde kinderen is dat nog steeds geen goede omgeving. Dan is een 'gewone' school die met jullie het avontuur aandurft misschien beter. zoek ook verder dan de school van dochter en de hb school, welke scholen zijn er verder nog bereikbaar voor jullie?

Vraag goed door bij de scholen: hebben ze dit eerder meegemaakt, hoe is daar toen mee omgegaan? Kunnen ze voorbeelden noemen van aangepaste leerlijnen en hoe organiseren ze dat? Hoe gaan ze om met een kind wat als hij 4 is waarschijnlijk al voorbij groep 3 stof is, maar wellicht nog wel een kleuter is als het aankomt op motoriek en algemene schoolrijpheid (stilzitten, op je beurt wachten, samenwerken)? Hoe zorgt school dat ze kinderen echt kennen en zien: faalangst, onderpresteren, etc. is soms lastig te herkennen vooral bij kinderen die het super goed doen. Wat voor expertise is er in de school (opleidingen op dit gebied van mensen in het team (leerkracht, IB-er)? Hoe houden ze school voor hem interessant? Wat is het beleid (heeft de school beleid over hoe ze een voorsprong vaststellen, hoe denken ze over versnellen (naar een hogere groep, of alleen voor een of twee vakken), etc.?) Als ze dan komen met de 3 instructieniveaus en de zon-lijn (wat gewoon binnen het 'normale' aanbod valt), niet kunnen vertellen over veel verder gaande aanpassingen, vinden dat versnellen altijd schadelijk is en daarom nooit wordt gedaan, dan blijkt al wel dat ze geen idee hebben.

Bereid je goed voor, bijvoorbeeld samen met de psz. Als zij op papier zetten wat zoon laat zien op de psz en wat hen opvalt aan hem, waar zijn behoeftes liggen, en jij beschrijft wat hij thuis nog meer kan, dan ben je beter voorbereid dan wanneer je gewoon zegt 'mijn zoontje is heel slim' (want dat vindt inderdaad iedereen). Als je het lastig vindt om dit alleen te doen, laat je dan begeleiden door een HB deskundige die over de jaren met jullie kan meekijken, je zoon kan leren kennen, en jullie kan adviseren in wat voor hem op dat moment de beste keus is. Ik zou hem alleen laten testen als dat nodig is, bijvoorbeeld voor toelating op een school (iq), of om vast te stellen wat hij wel en niet beheerst (didactisch) zodat de school het aanbod kan aanpassen.

Let goed op hem: opstandigheid, frustratie, teruggetrokken gedrag, druk doen, etc. kunnen allemaal uitingen zijn van niet lekker in je vel zitten. Dat kan te maken hebben met verveling of niet passend aanbod op school, of geen aansluiting voelen met de andere kinderen.

Heel veel succes!

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 00:25 
Volwassene

Ik zou je wel aanraden om de optie versnellen te omarmen en in elk geval te polsen of de school hiervoor open staat.Mijn dochter zit op een voormalig hb school maar is tegen versnellen. Dit pakt voor mij dochter niet goed uit.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2020, 16:49 
Volwassene

Dankjewel voor jullie antwoorden!
Het nieuwe jaar is er dus nu ook de tijd om bij de scholen op gesprek te gaan. Deze week het eerste gesprek.
Best veel keuze in de omgeving qua basisscholen. Dalton, Jenaplan, OBS, RKBS, Monterssori (wel uit de richting). Dochterlief zit nu op een hele fijne PCBS waarbij ik weet dat een jongen uit haar klas vorig jaar van groep 2 naar groep 4 is doorgestroomd.

Dank voor alle tips ik ga ze meenemen.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 11:26 
Volwassene

FTS schreef:
Wie heeft succesverhalen van versnellen? En waar lag er volgens jullie het punt van slagen?
Mijn oudste is 2x en mijn jongste 3x versneld op de basisschool. De versnellingen waren nodig, vanwege een cognitieve voorsprong maar ook vanwege een voorsprong op sociaal en emotioneel gebied (jongste).

Het traject op school was vermoeiend voor ons allemaal. Want het is voor de meeste scholen en leerkrachten toch onontgonnen terrein. In de praktijk betekende dat eindeloos veel gesprekken, uitleggen, nogmaals uitleggen, voortdurend samen met school op zoek naar wat passend was. Dat ging met vallen en opstaan.
Daarnaast hebben onze kinderen toen ze 6-7 waren integratieve kindertherapie gehad. Hiermee leerden ze omgaan met emoties - die van henzelf en die van anderen. Want ze waren op die leeftijd behoorlijk gefrustreerd als gevolg van een te laag tempo, te weinig uitdaging en weinig tot geen aansluiting bij klasgenootjes.

Natuurlijk spelen factoren als de grootte van de voorsprong, karakter, vaardigheden en motivatie van je kind een rol. En de (on)mogelijkheden van school ook.
Maar daarnaast denk ik dat de communicatieve vaardigheden van ouders ook belangrijk zijn. Want 'in gesprek blijven met school' klinkt simpel, in werkelijkheid vraagt het soms heel veel van ouders en lijkt het eerder op een politiek spel.
Verder zijn de verwachtingen die ouders van school hebben belangrijk. Als die bij begin niet goed zijn uitgesproken, is de kans op teleurstellingen en frustraties groot.

Voor nu zou ik vooral zoeken naar een basisschool die uit de voeten kan met een kleuter die lezend en met een grote voorsprong binnenkomt. De voorsprong is zo duidelijk dat ik nog niet direct naar een iq-test zou grijpen.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]