Het is nu 05 jul 2020, 09:48

Pagina 2 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe doen ze dat bij jouw kind op school? (Leesvoorsprong)
BerichtGeplaatst: 10 jan 2020, 11:55 
Volwassene

moi schreef:
Bissi schreef:
Wij hebben twee verschillende ervaringen. Bij de jongste was in de kleuterklas de voorsprong geconstateerd door de leerkrachten. In groep 3 kreeg hij verrijking van de methodes, maar tijdens de leesles moest hij op de gang zelf gaan lezen. Hij moest van school versnellen. Uiteindelijk naar hb-onderwijs overgestapt, waar alle kinderen in groep 3 al moesten kunnen lezen. Daar gaven ze in de hb-klas geen leesonderwijs.

Wat een aparte eis. Als je niet kunt lezen begin groep 3 moet je in de normale stroom beginnen? En mag je dan daarna nog overstappen?

Over de school van Bissi heb ik geen ervaring. De hb scholen waar wij gingen kijken waren specifiek dat kinderen zou verplaatst zijn in de groep volgens leeftijd en dat in principe ook versnellingen teruggedraaid zou worden. In dat geval kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat een hb kind niet kan lezen voordat hij of zij in groep 3 komen. Desnoods kan een hb 6 jarige dat heel snel oppikken als het gaat om niet lezen vanwege gebrek aan formeel onderwijs. Een leren lezen programme is dan ook erg overbodig.

Veel hb'ers wordt versneld naar groep 3 omdat ze al op de leeftijd van 4 of 5 vloeiend kan lezen. Voor mijn jongste was dat zeker het geval. Zelfs versneld naar groep 3 was leesonderwijs overbodig.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2020, 12:05 
Volwassene

Vraagteken schreef:
Over de school van Bissi heb ik geen ervaring. De hb scholen waar wij gingen kijken waren specifiek dat kinderen zou verplaatst zijn in de groep volgens leeftijd en dat in principe ook versnellingen teruggedraaid zou worden. In dat geval kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat een hb kind niet kan lezen voordat hij of zij in groep 3 komen. Desnoods kan een hb 6 jarige dat heel snel oppikken als het gaat om niet lezen vanwege gebrek aan formeel onderwijs. Een leren lezen programme is dan ook erg overbodig.

Veel hb'ers wordt versneld naar groep 3 omdat ze al op de leeftijd van 4 of 5 vloeiend kan lezen. Voor mijn jongste was dat zeker het geval. Zelfs versneld naar groep 3 was leesonderwijs overbodig.

Hier was dat bij de oudste toch echt niet zo, ze kon best kleine woordjes lezen, maar zeker niet vloeiend. Ik sta er juist versteld van dat de jongste van bijna vijf woorden als 'rusthouding' en 'toevoegen' kan lezen zonder te struikelen. Ik vind het lekker makkelijk van de school, dat werd ook altijd tegen ons gezegd: ja, als ze vloeiend lezen kunnen we beter verrijking aanbieden. Ja natuurlijk, dan kun je haar een blaadje onder de neus schuiven en zeggen dat ze een opstel moet maken. Zo kan ik het ook. Maar dat is een persoonlijke frustratie van me, denk ik.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 jan 2020, 13:02 
Volwassene

Bij ons op school zijn ze vorig jaar overgestapt op een nieuwe methode 'Actief leren lezen'. Ik ben tot nu toe heel erg positief! Alle kinderen hebben eind groep 1 al een instaptoets gedaan met de groep 3 juf. Er wordt nog regelmatig getoetst om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen. Alle kinderen lezen dus op hun eigen niveau. Mijn jongste kwam als vijfjarige in groep 3 en kon al behoorlijk lezen. Ze leest nu in de klas e4/m5 boekjes met plezier. Samen met twee andere kinderen met een leesvoorsprong is ze ook begonnen met begrijpend lezen.

Bij mijn oudste twee was 'Veilig leren lezen' nog de methode. Voor mijn oudste was dat dramatisch. Ze kwam met een voorsprong in groep 3 maar mocht vanwege 'beleid' pas na de herfstvakantie meedoen in de zonlijn en dat was ook te makkelijk. Gelukkig waren ze niet meer zo star toen Zoon naar groep 3 ging, hem hebben ze eerst doorgetoetst en gelijk besloten dat hij al klaar was met VLL voordat hij begon :lol: . Feitelijk heeft hij geen 'leren lezen' onderwijs gehad, midden groep 3 is hij versneld naar groep 4.

Mijn ervaring is dus vooral dat VLL niet ideaal is voor kinderen met een grote leesvoorsprong. Maar dat school toch ook zelf een grote invloed heeft en vooral door zou moeten toetsen. Een kind wat al prima kan lezen hoeft niet meer te leren lezen.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2020, 20:19 
Volwassene

De kinderen die niet konden lezen deden mee met de kinderen uit de reguliere klassen met leesonderwijs.

Op die school werd in het begin ook tutorlezen met de hele school gedaan op niveau. Zat mijn zoon van net zes met een meisje uit groep 6 samen te lezen. Dat meisje trok dat helemaal niet, dat zo'n kleintje net zo goed las als zij. Daar zijn ze later weer mee gestopt.

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 2 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2