Het is nu 04 jul 2020, 14:23

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geen klik met juf
BerichtGeplaatst: 28 nov 2019, 23:16 
Volwassene

Mijn dochter van 7 is nogal uitgesproken in haar voorkeuren voor mensen en met name leerkrachten. Een keer in de week heeft ze een juf die ze niet goed trekt. Ze is dan de avond van te voren al gespannen en heeft na school vaker dan anders driftbuien, kan weinig hebben.
Ik heb maar eens doorgevraagd wat die juf dan doet wat zo vervelend is, dat blijkt te zijn: vaker boos dan de vaste juf en dan ook bozer, kent de uitzonderingen die de vaste juf heeft voor kinderen die meer tijd nodig hebben om te eten niet en hanteert die dus ook niet (geldt niet voor dochter) en bij engels laat ze de woorden herhalen door de leerlingen maar geeft de vertaling niet, dus de kinderen weten niet wat ze zeggen en leren dus ook niks.
Ik zal het maar gaan bespreken met die juf maar het lijkt me geen makkelijk gesprek.
Heeft iemand vergelijkbare ervaring?

Berichttitel: Re: Geen klik met juf
BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 11:50 
Volwassene

Wel ervaring met een strenge BSO juf. Ik heb dit bij haar leiddinggevende gemeld.
We hebben besproken over de situatie. Daarna een gesprek met die juf erbij gehad.
Ze begrepen dat een kind de situatie anders begreep, dan een volwassene.
Situatie is deels opgelost. Mijn zoon vindt nog steeds dat hij veel moet buiten spelen.
Hij mocht gezeldschapspelletjes e.d. spelen, maar wordt in regen en wind nog naar buiten gestuurd.

Een goede meester/juf is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.
Heb je ook al nagevraagd bij andere ouders hoe hun kind die juf ervaren?
Met meerdere mensen heb je toch meer invloed, dan je alleen gaat praten.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 12:47 
Volwassene

Ik zou zeggen dat de eerste stap de juf zelf is. En niet beschuldigend, maar rustig in gesprek gaan. Direct naar de directeur stappen wordt meestal niet gewaardeerd. De standaard vraag van onze directeur bij klachten over leerkrachten is:" bent u al met de betreffende persoon gaan praten?" En dat is erg terecht, hoe lastig het ook is.
Anderde ouders mobiliseren zou ik ook zeker niet direct doen. Je komt dan zo gemakkelijk in een roddelsituatie terecht. Het lijkt of je sterker staat, maar dat is niet per definitie zo. De leerkracht zal zich eerder aangevallen voelen en minder bereid zijn om te luisteren. Bovendien heb je kans dat andere ouders er met jouw verhaal vandoor gaan. Niet iedeereen lost problemen op dezelfde manier op. Je wil niet dat een "minder subtiele" ouder gaat schermen met "Ja maar Tjeempie zegt ook dat haar dochter de juf een kreng vindt en Tjeempie zei op het schoolplein ook dat de juf helemaal niet luistert." Dan hoef jij die bewoordingen helemaal niet gebruikt te hebben, maar dan komt het wel zo bij de school terecht.

Wees eerlijk en open, leg de problemen en vragen neer waar ze horen. En dat is mijns inziens niet aan het hek.

Enne..... het is voor een leerkracht heel lastig om een groep 1 dag per week te hebben. Je bent wel een van de vaste leerkrachten, maar hebt nooit de band die de leerkracht van 4 dagen heeft. Bovendien zou het best kunnen dat de leerkracht ook echt de uitzonderingen niet weet. Dan ligt dat dus niet aan deze leerkracht, maar aan de overdracht. Een eendagperweekjuf moet eigenlijk wel strenger zijn, anders loopt het in het honderd.

(En als het dan ook nog de maandag is (dat weet ik niet in dit geval) is het helemaal ingewikkeld. Elke klas is op de maandag drukker. Iedereen is later naar bed geweest in het weekend, er is meer vrijheid geweest en alles moet zich weer even settelen. )

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 22:39 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties! Grappig genoeg begon is mijn dochter net deze week, na een dik jaar met deze juf, ineens enthousiaste verhalen over haar te vertellen. Ik had mijn vraag hoe het gesprek aan te gaan (met de juf idd, hogerop lijkt me niet nodig) net nog aan een opvoeddeskundig iemand voorgelegd en die suggereerde om me tot het onderwerp taalonderwijs te beperken. Dat is concreet, zal niet snel als een aanval worden opgevat en dochter voelt zich dan wel gehoord omdat ik iets met haar opmerkingen doe. Vond ik wel een goeie.

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]