Het is nu 15 aug 2020, 13:14

Pagina 1 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: kleine man 5,3 jaar groep 2
BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 13:45 
Volwassene

Even iets aan jullie voorleggen over onze kleine man.
Net als zijn grote zussen is hij behoorlijk vlot.
Grote verschil was dat zijn voorkeur meer op cijfers dan op letters gericht is/was.
Zijn zussen lazen bijvoorbeeld met 4,5 jaar al.

Kleine man focust zich meer op cijfers. Net 4 jaar oud begon hij cijfers te lezen. Eerst tientallen, maar inmiddels ook getallen uit 3 en 4 cijfers. Ook sommen maken zowel plus en min gaat snel. Sommen tot 20 geen problem voor hem.

Omdat school ook zag dat hij op dat deel wel ver voor ging lopen, hebben we afgesproken dat de nadruk wat meer op het lezen zou gaan liggen. En dat werkt wel in de zin dat hij nu ook echt begint te lezen en daar ook lol in krijgt. Maar niet in de zin dat het rekenen nu even stil staat. Op een oefenapp op de telefoon stonden ook keersommen. Het principe vertelt aan de hand van de tafel van 1. Toen voor de gein de tafels van 1, 2, 5 en 10 aangeklikt om te oefenen. Nou het principe blijkt hem dus goed duidelijk te zijn. Hij rekent ze gewoon uit. Omdat je bijna je oren niet gelooft, een paar andere sommen gevraagd zoals 4 x 4 en dan hoor je hem hard op denken 4, 8, 12, 16. En bij 6x6 hetzelfde, al zegt hij dan wel 1x6 =6, 2x6=12 erbij om de tel niet kwijt te raken. En zo kom je dus vanzelf bij 6x6=36 uit.

Bijzonder bij hem vind ik ook dat ik hem nog nooit op zijn vingers heb zien tellen. Het is net alsof hij een soort rekenrekje in zijn hoofd heeft.

Maarja nu dus de uitdaging. Wat gaat hij op rekengebied nog te doen hebben in groep 2, 3 en 4.

Overigens zijn er ook nog zaken die hij niet goed kan. Zijn fijne motoriek qua schrijven en tekenen is echt slecht.
Sociaal heeft hij het met name in groep 1 lastig gehad. Gevoelsmatig vond hij zich zelf bij de grotere kinderen passen, maar werd door een aantal niet geaccepteerd. Dit resulteerde in stout en soms zelfs gemeen gedrag om maar stoer over te komen en in de smaak te gaan vallen bij die grote jongens. Nu hij in groep 2 zit, gaat dat stukken beter. Vorig jaar noemde niemand in de klas hem bij het rondje van wie zijn je vriendjes en nu gelukkig wel. Dit alles heeft wel voor de nodige lidtekens bij hem gezorgd. Je merkt dat zijn zelfvertrouwen echt een tik heeft gehad.

Berichttitel: Re: kleine man 5,3 jaar groep 2
BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 14:05 
Volwassene

Zo te lezen heeft je zoontje een grote voorsprong op gebied van rekenen en rekeninzicht, en hij begint nu ook wat te lezen, dat is ook vlot, met 5.3 jaar (hoewel wat minder voor dan het rekenen inderdaad).

Wat gaat hij nog leren in groep 2, 3 en 4 op rekengebied vraag je. Inzicht in getallen, inzicht in verschillende rekenvormen zoals plus, min en keer, dat kent hij al. Maar hij zal nog wel moeten automatiseren als ik het zo lees, en ook kan hij wellicht nog wat strategiën gebruiken.
Verder komt er ook meetkunde en klokkijken bij bijvoorbeeld, misschien dat daar ook nog wat te leren valt.
Maar, daar gaat hij waarschijnlijk geen 2,5 jaar voor nodig hebben. Zaak dus dat hij een aangepast aanbod krijgt op school.

Heeft school daar zelf al een antwoord op? Zijn ze bekend met doortoetsen, compacten en verrijken? Is er een plusklas (in school, bovenschools of extern)? Hebben ze ook ervaring met een kind dat voorloopt, maar nog moeite heeft met de motoriek?

Wat is precies de vraag die je "ons" voor wil leggen?

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 14:24 
Volwassene

Jamathi, toen ik me eigen stukje terug las dacht ik ook, wat wil ik nou eigenlijk vragen.

Enerzijds een stukje bevestiging dat hij echt voor loopt. Anderzijds dus wat is nu wijsheid.

Klokkijken halve en hele uren kan hij trouwens ook al.

De school waar hij op zit is een kleine school, de ervaring met zijn zussen op deze school qua mogelijkheden zijn niet heel sterk. Ze doen echt hun best, maar door het kleine volume is een uitzondering echt een uitzondering. Plusklas is er niet.

Op ons dorp zijn nog 2 andere scholen, waarbij 1 wel echt bezig lijkt te zijn met de kinderen aan de bovenkant. Die hebben wel een bovenschoolse plusklas.
15 km is ook een Leonardo basisschool. Alleen is natuurlijk nog niet duidelijk of hij echt die capaciteiten heeft en zou praktisch en sociaal ik dan liever een 80% oplossing hebben op ons eigen dorp dan de 100% die een Leo wellicht zou kunnen bieden.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 15:16 
Volwassene

Wat leuk, een update over onze HIQ-baby :D .

Dat klinkt inderdaad alsof hij zijn illustere zussen achterna gaat, al heeft hij dan andere interesses. Wat me opvalt is dat school hem nu feitelijk versnelt in de stof door hem te leren lezen. Hebben ze er al over nagedacht hoe ze dat in groep 3 gaan opvangen? Een voorsprong op één gebied valt vaak nog wel te behappen, maar een voorsprong met zowel rekenen als lezen wordt een stuk lastiger. Zeker in groep 3, waar de nadruk toch vooral ligt op de basis van het lezen en rekenen en zo te lezen heeft de kleine man dat wel zo'n beetje achter de rug.

Ik zou dus in elk geval heel erg aan gaan dringen op een Plan. Grofweg kun je op deze school twee dingen doen: gewoon volgend jaar naar groep 3 met een (sterk) aangepast programma of versnellen. En dat versnellen kan dan ook weer op meerdere manieren: groep 2 en 3 in een jaar (dus bijvoorbeeld na de voorjaarsvakantie over) of groep 3 helemaal overslaan.
De voor- en nadelen van beide opties kun je zelf wel bedenken :mrgreen:, maar ik denk dat het wel heel belangrijk is dat je zo snel mogelijk de (on)mogelijkheden van school in kaart gaat brengen. Dan kun je op grond daarvan altijd nog bekijken of een schoolwissel niet handiger is.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 14 dec 2014, 13:32 
Volwassene

Kakelot het is niet echt leren lezen, maar ze bieden hem nu meer simpele boekjes aan. En ze doen de gebruikelijke voorbereiding met de letters leren kennen.
Hij loopt nu bij het doen van spelletjes vast op het niet kunnen lezen van instructies. Dat frusteert hem behoorlijk en daarom vraagt hij er ook meer naar. En dan kan hij echt fanatiek worden.

Zo is het met cijfers lezen ook begonnen. Hij wilde weten hoeveel procent de i-pad nog had (accu) en later welke scores hij haalde in spelletjes.

Ik ga iig onze IB eens denkwerk voor tijdens de kerstvakantie geven.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2014, 18:26 
Volwassene

Zo IB gesproken en die was door de leerkracht ook al op de hoogte gebracht.
Na de kerstvakantie worden de cito's afgenomen en dan willen ze eerst kijken hoe hij daar op scoort.
Nu waren de cito's eind groep 1 niet echt heel goed gemaakt (juf was daar negatief door verrast), volgens mij 2x een B. Nu zat hij op dat moment ook echt heel slecht in zijn vel. Daarnaast geeft kleine man vaak bewust een fout antwoord als hij beseft dat het belangrijk is om een goed antwoord te geven. Lekker tegendraads dus. Sluit ook niet uit dat hij een M3 toets beter maakt dan de M2, maarja dat zien we dan wel als we er tegen aan lopen.

Wel aangegeven dat het ook niet erg is als ze aangeven dat ze het niet aankunnen op school met hem. Dat ik het alleen maar fijn zou vinden als ze daar eerlijk over durven zijn.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2014, 22:19 
Volwassene

chippie schreef:
Zo IB gesproken en die was door de leerkracht ook al op de hoogte gebracht.
Na de kerstvakantie worden de cito's afgenomen en dan willen ze eerst kijken hoe hij daar op scoort.
Nu waren de cito's eind groep 1 niet echt heel goed gemaakt (juf was daar negatief door verrast), volgens mij 2x een B. Nu zat hij op dat moment ook echt heel slecht in zijn vel. Daarnaast geeft kleine man vaak bewust een fout antwoord als hij beseft dat het belangrijk is om een goed antwoord te geven. Lekker tegendraads dus. Sluit ook niet uit dat hij een M3 toets beter maakt dan de M2, maarja dat zien we dan wel als we er tegen aan lopen.

Mijn zoon haalde indertijd zelfs lage C'tjes op de E1-toetsen, tot verbijstering van de juf. Een paar maanden werd hij op de M3 getoetst, om te zien of er geen hiaten waren die een versnelling in de weg zouden kunnen staan. En die waren er dus niet, integendeel zelfs. De M2 en E2 heeft hij nooit gedaan, en volgens mij zeggen die ook niet zo veel meer als een kind al leest en rekent. Kleutertoetsen toetsen immers lees- en rekenvoorwaarden, en als een kind al leest en rekent is dat toch een beetje ouwe koek.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 13:58 
Volwassene

Zo inmiddels hebben we de kerstvakantie weer gehad, heerlijk uitgerust met zijn allen en lekker weinig met school bezig geweest.

Gistermiddag een afspraak gehad met 1 van de 3 scholen hier op het dorp. Directrice geeft aan dat ze weliswaar een en ander doen voor HB, maar dat het ook nog in een opbouwende fase zit. Er zijn 2 leerkrachten bezig met een master in de richting van HB, ze hebben binnen de overkoepelende stichting een plusklas. Omdat het de grootste school van het dorp is, zal een kind wat aan de bovenkant uitvalt wat minder een uitzondering zijn.

Daarnaast vandaag gebeld met de school een aantal dorpen verder waar een leonardo afdeling is. Momenteel is er 1 grote groep en nemen ze maart/april een besluit of er een 2e groep bijkomt. In dat geval zou er, mits kleine man aan de IQ voorwaarde voldoet een mogelijkheid voor hem zijn.

We zijn ons er wel van bewust dat een overgang van 2 naar 3 wel een natuurlijk moment is om van school te wisselen. Gister zaten mijn man en ik nog eens te praten over ons gevoel bij de huidige school en eigenlijk kwamen we beiden tot de conclusie dat we daar weinig vertrouwen in hebben. Het zijn stuk voor stuk allemaal prima leerkrachten, maar bij geen 1 heb ik echt het gevoel dat ze meer kunnen bieden dan het standaard onderwijs, wat voor het gros van de kinderen natuurlijk gewoon voldoende is.
Daarnaast is het en kleine school, zijn er geen bovenschoolse voorzieningen in de vorm van een plusklas of iets dergelijks en zal hij dus altijd een uitzondering zijn.

Volgende logische stap zou dus kunnen zijn om een iq test af te laten nemen. Hij is nu 5 jaar en ruim 4 maanden, dus valt nog binnen de WPPSI leeftijd. Hij wordt pas 6 aan het einde van de grote vakantie, dus op de WISC wachten wordt lastig.

Als het goed is zijn afgelopen week wel de cito's afgenomen in de klas. Ben benieuwd, al verwacht ik er weinig van.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015, 14:21 
Volwassene

chippie schreef:
Volgende logische stap zou dus kunnen zijn om een iq test af te laten nemen. Hij is nu 5 jaar en ruim 4 maanden, dus valt nog binnen de WPPSI leeftijd. Hij wordt pas 6 aan het einde van de grote vakantie, dus op de WISC wachten wordt lastig.

Beste Chippie, welke test vraagt de Leonardo afdeling?
Want je zou ook kunnen denken aan de Rakit 2 test.
http://www.hbeter.nl/ouders/hoogbegaafd ... entietest/
En ik denk dat je goed naar je "gevoel" moet luisteren, moeders hebben het meestal bij het rechte eind :wink: .

BerichtGeplaatst: 16 jan 2015, 12:40 
Volwassene

Gistermiddag maar weer eens de IB gesproken.
M2 taal is inmiddels afgerond en M3 rekenen gaan ze nu aan beginnen. Eind januari moet alles klaar zijn.
Afgesproken dat ongeacht de uitkomst van de M2 rekenen, toch de M3 rekenen met hem wordt gedaan.
Daarnaast geeft hij aan dat als met name de voorsprong op 1 deel is, dit goed op te vangen is en dat ze afhankelijk van de uitslagen daar mee aan de slag gaan.

Ook nog even mijn zorgen geuit over de sociale ontwikkeling. Vergeleken met vorig jaar gaat het goed. Zoon lag toen echt buiten de groep en is nu wel onderdeel van het geheel. Maar van echte vriendschappen is geen sprake. Ook bijna nooit speelafspraakjes of nog geen enkele uitnodiging voor een verjaardagsfeest. Bij de oppas trekt hij veel op met een jongetje uit groep 4. Die hebben elkaar echt gevonden, dus wat dat betreft zijn er wel leuke contacten voor hem, maar eigenlijk gun ik hem dat ook zo in zijn eigen groep.

Ook definitief het besluit genomen om een IQ test te laten doen. Maar eens kijken of we daar in de voorjaarsvakantie een afspraak voor kunnen maken.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2015, 14:30 
Volwassene

Juf vanmiddag ook nog even gesproken na schooltijd.
Het gaat wisselend. Hij vraagt heel veel aandacht van de juf. Blijft de randen op zoeken. Bijvoorbeeld bij de instructie achter de lijn gaan staan als enige er 2 meter achter gaan staan.

Via het digibord krijgt hij veel extra werk. Bijvoorbeeld 3d blokpatronen na bouwen en allerlei rekenopgaves.
De E2 taal cito's zijn nu klaar. Op 1 onderdeel waarin het gaat om goed instructies opvolgen had hij als slechtste van de groep gescoord. Ook woordenschat vond ze tegenvallen bij hem. Terwijl hij naar mijn idee woorden gebruikt die niet standaard zijn voor een 5 jarige. Maarja het is maar net wat ze vragen.
Zo kende hij het woord etalage niet.

Blijft lastig dus.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2015, 14:25 
Volwassene

Datum geprikt voor de IQ test. Gaat in de voorjaarsvakantie zijn. Is voor mij een rustige periode en het lijkt me voor hem ook wel lekker om het niet in de hectiek van een reguliere schoolweek te hoeven maken.

Test gaat gedaan worden door de persoon die hem nu ook bij de speltherapie begeleidt. Ze kennen elkaar dus goed en zoon is bij haar op zijn gemak.
Nog even met haar doorgesproken over de problemen die er de laatste tijd weer zijn op school. Het grappige is dat zij ook het jongetje ziet, zoals hij thuis ook is en ze kan zich hem bijna niet voorstellen in de situaties zoals hij soms op school is.

Ook zij ziet in ieder geval een mannetje wat toch wel met hele andere dingen zich bezig houdt dan het gemiddelde 5 jarige kind.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2015, 14:43 
Volwassene

chippie schreef:
Ook woordenschat vond ze tegenvallen bij hem. Terwijl hij naar mijn idee woorden gebruikt die niet standaard zijn voor een 5 jarige. Maarja het is maar net wat ze vragen.

De middelste koos ooit bij de kleutercito bij het woord 'wastafel' voor het plaatje met een strijkplank waarop een berg wasgoed lag. Logischer inderdaad dan te kiezen voor een wasbak :wink:. Dit woord gebruiken we thuis ook niet. En zo zijn er wel meer.

Welke test krijgt hij?

BerichtGeplaatst: 21 jan 2015, 15:31 
Volwassene

Orto heeft voorkeur voor de wppsi.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2015, 17:13 
Volwassene

Kleine man is door de IB mondeling doorgetoetst met de M3 rekenen. Uitslag is logischer wijs heel wisselend. Hij heeft natuurlijk nog lang niet alles aangeboden gekregen. Met name kale sommen is hij heel ver mee. Met verhaalsommen die eigenlijk deelsommen e.d. zijn en opgaven met grotere geld bedragen heeft hij nog wel veel moeite. Het is IB ook opgevallen dat hij graag de veilige weg zoekt, liever zegt weet ik niet dan de kans te hebben op een fout antwoord en bij even aandringen dan wel tot een goed antwoord komt. IB was het gelukkig met me eens dat juist dat deel nu goed aan te pakken is, door hem rekenstof op maat aan te bieden.
Overal, is er een te grillig beeld om echt van een voldoende gemaakte cito te spreken. Overigens was cito rekenen m2 wel een I score.

Wat tevens nadrukkelijk opviel was zijn gebrekkige motoriek, die is zelf voor een groep 2 kind erg zwak.
Afgesproken dat daar ook meer aandacht voor komt, maar dan wel gecombineerd met uitdaging qua inhoud. Waarbij het zoonlief dus met name zal gaan om de inhoud en wij met name de meerwaarde zien in de oefening van de motoriek.

Volgende week hebben we 10 minuten gesprek met juf. Hij zou de toets ter inzage leggen. Daarnaast gaat hij dus samen met de juf de rekenopgaves aanpassen zodat deze aansluiten op het gebied waar echt voor hem een uitdaging is en nog wat te leren valt, waar dus de executieve functies en de motoriek eigenlijk het belangrijkste doel is.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2015, 13:17 
Volwassene

Vrijdag bij een kinderfysio geweest om te kijken of er motorisch iets aan de hand is.
Ze is begonnen met een algehele motorische test.

Bij de eerste oefening, het plaatse van muntjes in een bakje met sleuf, viel op dat hij eigenlijk even makkelijk met links en met rechts de opdracht uitvoert. Terwijl hij zelf altijd met rechts zijn pen pakt.

Ander heel frapant deel was, dat als hij maar even vermoedde dat hij het misschien niet goed genoeg zou kunnen, hij direct ging roepen dat het moeilijk was en dat hij ging lopen clownen.
Bij het overgooien van de pittenzak bij het oefenen bijna alles goed, en bij het echte veel slechte gevangen zakken en ook echt vervelend doen met teruggooien van de zak.

Qua schrijfmotoriek heeft hij alleen een oefening moeten doen door een spoor te trekken tussen twee lijnen met bochten. Hierbij paste hij zijn lichaamshouding aan aan de richting die hij op moest.
Voor een andere oefening van de schrijfmotoriek was te weinig tijd en moeten we volgende week weer terugkomen.

Op basis van deze gegevens, blijkt ook zijn gewonen motoriek niet best te zijn. Dat herkennen we in het dagdagelijkse eigenlijk niet zo. Zwemles gaat niet echt voorspoedig. Maar hij fietste al voor zijn 4e, skiet vanaf 3,5 en inmiddels bijna sneller dan ik. Lopen, kruipen e.d. ging ook volgens het boekje.

Opzich is dat moeilijke dingen uit de weg gaan, wel herkenbaar. Als dit er nu al zo zwaar in zit, krijgen we het nog niet makkelijk met hem verder op school.
Hoop dat dit zijn IQ test straks niet in de weg gaat zitten. Gelukkig kent hij de tester goed en is hij erg op zijn gemak bij haar.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015, 23:09 
Volwassene

Vanavond 10 minuten gesprek gehad. Het gaat weer steeds moeizamer in de klas en door zijn gedrag begint hij zich steeds meer buiten de groep te plaatsen.

Cito's had hij goed gedaan op 1 onderdeel na. Daardoor kwam het gemiddelde voor taal op een 3 uit. Probleem zat in het onderdeel waarin een samengestelde vraag zit (ik geloof dat dat de term was). Ze moeten dan bijvoorbeeld naar een paar zinnen luisteren en vervolgens een vraag beantwoorden. Hier had hij heel veel fouten. Rekenen had hij gewoon een 1. M3 rekenen hebben ze ook gedaan. Overal een V. Met op onderdelen bijv de kale sommen een hoge score en bij verhaalsommen een slechte score. Ook daarbij was het de IB opgevallen dat hij de instructie moeilijk kan volgen bij een langer verhaal.
Naast de cito vullen ze ook een kijk observatie in. Op de cognitieve onderdelen loopt hij tussen de 6 en 18 maanden voor.

Zoon kan het heel slecht handelen als hij niet de beste is. Het lijkt wel alsof hij zijn zelfvertrouwen ophangt aan zijn slim zijn. Hij noemt andere kinderen dom en gaat heel vervelend doen als een ander kind eerder het juist antwoord geeft. Zo heeft hij vanmiddag dus weer een tijd op de gang moeten staan voor straf. Waar hij vervolgens dus weigert uit te komen als hij de klas weer in mag.

Voor het slapen gaan lees ik af en toe een 1 minuut verhaaltje voor. Ben nu begonnen met hem na het verhaaltje een paar vragen er over te stellen om hem zo in een prettige sfeer beter te leren luisteren.

Juf past zijn werkjes goed aan aan zijn kunnen. Voor de complexere opdrachten schijnt picolo goed te werken en gelukkig vindt hij dat leuk om te doen.

Moet eerlijk zeggen dat ik er wel moedeloos van word. In september zijn we gestart met speltherapie voor hem dat is nu afgelopen. De psychologe herkent weinig van het gedrag van zoon omdat hij in een 1 op 1 situatie heel anders is. Enige wat de psychologe wel herkende was het de beste wilen zijn. In de krokusvakantie krijgt hij een iq test om te kijken of zijn problemen vanuit die hoek bekeken kunnen worden.
We hebben dan een nabespreking waarin zowel de speltherapie als de test besproken wordt.

Het is zo moeilijk mijn heerlijk lieve ventje, wat het op school blijkbaar zo moeilijk heeft dat het echt een stout jongetje is.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2015, 15:49 
Volwassene

Deel 2 van de fysio achter de rug. Overal scoorde hij heel zwak, met de nadrukkelijke vermelding dat het echt een momentopname was en ze nadrukkelijk vermoedt dat dit niet zijn beste pogingen waren. Omdat we buiten de zwemles eigenlijk weinig beperkingen ervaren in het dagdagelijkse met zijn grove motoriek, gaan we dat niet heel gericht aanpakken. Wel wat tips meegekregen om hem in het spel te laten oefenen.

Vandaag de fijn motorische kant geoefend. Wat opvalt is dat hij veel te hard drukt op zijn pen. Daarnaast is hij zeer perfectionistisch. Het viel haar echt op dat hij in zijn hoofd heeft hoe het moet worden en teleurgesteld is als hij daar naar zijn idee in faalt.

Voorstel is om hem in een licht traject wat ondersteuning te bieden in de fijne motoriek zodat daar iedergeval niet nog meer frustratie door ontstaat dan zich nu al opbouwt.

Gelukkig was het vanmorgen goed gegaan op school en vroeg zowaar een klasgenootje of ze mocht komen spelen. Mijn hart brak bijna toen ik zijn gezichtje zag oplichten toen het gevraagd werd.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 21:56 
Volwassene

Inmiddels begonnen met het stellen van vragen n.a.v. 1 minuut verhaaltjes voor het slapen gaan. Vooral dingen die als eerste voorgelezen worden, weet hij niet meer. Hij kan wel het verhaal in grote lijnen na vertellen, maar als je gerichter vraagt naar hoe het jongetje heette dan weet hij dat niet meer.
Nou heb ik eerlijk gezegd geen idee wat gebruikelijk is op deze leeftijd.

Vanmiddag wilde hij weer leren klokkijken. Ambrasoft opgezet. Dit keer een oefening waarbij hij ook moest lezen. Hij moest bepalen of een programma nog ging beginnen, bezig of al afgelopen was. Hij zag dan een klok en er stond van half zes tot half acht bijvoorbeeld. Moet zeggen dat hij dan wel redelijk door wil zetten. Zijn wil om het klokkijken goed te leren is dan sterker dan zijn faalangst. Daarnaast lijkt zijn faalangst wel het sterkste te zijn in combinatie met zijn klasgenoten.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2015, 11:04 
Volwassene

Kleine man is nu bezig met zijn eerste deel van de WPPSI.
Ben zo benieuwd hoe het gaat.
In heel zijn doen en laten is hij zo anders dan de doorsnee kinderen van 5,5 jaar oud. Maarja als zijn faalangst hem maar niet in de weg zit.
Gelukkig kent de tester hem erg goed en heb ik er echt vertrouwen in dat zij er wel uit krijgt wat er in zit.
Hij begon vanmorgen wel te piepen dat hij nog moe was. Hij heeft klokkie rond geslapen vannacht, vermoed dat het eerder excuus gedrag is, dan dat hij echt moe zal zijn. Wel met de tester afgesproken dat als er echt iets speelde dat ze de test eerder zou stoppen.
Vrijdag deel 2.

Pagina 1 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende