hb-kind-forum.nl
http://hb-kind-forum.nl/

Zie ik spoken?
http://hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=14687
Pagina 3 van 3

Auteur:  Kandelaar4 [ 19 feb 2020, 22:55 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

@Peaches, ik had je al ge-PMt maar ter aanvulling..... Ik snap dat je al heel blij zal zijn met het verslag! Iets van de ondoorzichtigheid eraf!

Auteur:  Peaches [ 05 maart 2020, 12:37 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Nou, wow.

De test is achter de rug, dochter heeft echt haar best gedaan maar het is haar maar deels gelukt om te laten zien wat ze kan. Bij sommige onderdelen klapte ze dicht. Onder tijdsdruk al helemaal. Alsnog heeft ze een TIQ van 127. Naar alle waarschijnlijkheid is ze hoogbegaafd.

Ik moet hier echt even van bijkomen, geloof ik...

Auteur:  Paula [ 06 maart 2020, 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

:lol: heel herkenbaar Peaches. Dat gevoel van verwondering en het idee "mijn kind is écht behoorlijk slim". Vooral bij oudste vond ik dat heel bijzonder.

Auteur:  Peaches [ 06 maart 2020, 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Ja, eerst was er opluchting (zie je wel, ik ben niet gek!), toen verwondering. Het verslag beschrijft precies hoe ze is, echt leuk om te lezen en eigenlijk ook fijn om te merken dat ik haar blijkbaar toch wel een beetje ken.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op wat komen gaat. Waar te beginnen? Zal school meewerken? Wat moeten we anders? Waar vind ik 'ontwikkelingsgelijken'? Stiekem toch ook: is dit allemaal niet een beetje overdreven? Ze heeft niet eens de magische 130-grens gehaald. En...wat moet ik met die andere twee kinderen van mij? Genoeg om over na te denken.. Je kunt er een fulltime baan van maken, die kinderen :|

Auteur:  rianne2 [ 06 maart 2020, 20:24 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Peaches schreef:
Je kunt er een fulltime baan van maken, die kinderen :|


Klopt, het was jarenlang mijn baan. Sinds een paar jaar kan ik het loslaten (de begeleiding kostte me ruim 20 jaar) :shock: :lol:

Auteur:  Paula [ 06 maart 2020, 21:33 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

rianne2 schreef:
Peaches schreef:
Je kunt er een fulltime baan van maken, die kinderen :|

Klopt, het was jarenlang mijn baan. Sinds een paar jaar kan ik het loslaten (de begeleiding kostte me ruim 20 jaar) :shock: :lol:
Hier idem dito. Intensieve begeleiding, -tig gesprekken met leerkrachten, IB'ers, afdelingsleiders, docenten, vervoer van- en naar plusklas, vervoer van- en naar therapie, etc. ... Het leek inderdaad op een fulltime baan. Het Grote Loslaten begon toen ze naar de uni gingen, tegenwoordig 'heb ik niks meer te doen' en krijg ik alleen nog dingen medegedeeld :mrgreen: .

Auteur:  merriedroom [ 07 maart 2020, 13:40 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Ik kan het me goed voorstellen dat je het even moet laten bezinken. Dochter heeft (nog) geen test gedaan, maar ik vond het al indrukwekkend dat ze met de kleuterobservatie als 4,3 jarige bijna alles vol scoorde voor de 5-jaarmeting. Ze zat pas net op school.

Een fulltime baan kun je er zo van maken. Het is toch behoorlijk vergelijkbaar met een kind die moeilijk lerend is of lichamelijk beperkingen heeft. Het vraagt meer aandacht, begeleiding en aanpassingen van school en thuis. Of zoals bij ons de IB’er onlangs zei: “We zullen nog veel contact hebben met elkaar de komende jaren. Een project van 8 jaar om haar goed door de basisschool te begeleiden naar het voortgezet.”

Auteur:  Peaches [ 09 maart 2020, 17:53 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Dus, op naar school dan maar, om het verslag te bespreken!

Maar hoe pak je zoiets aan? Stuur je het verslag per mail, of neem je het op papier mee? Geef je de school alle informatie (inclusief de cijfers, die in ons geval dus niet heel eenduidig zijn), of een deel ervan (bijvoorbeeld alleen de conclusie en adviezen voor school)? Ik ben ergens een beetje bang dat, wanneer ik alle details meestuur, niet-deskundigen hier hun eigen conclusie uit gaan trekken. Is die angst realistisch?

Andere tips zijn ook zeer welkom. Ik vind het erg lastig, merk ik. Is het dan echt zo erg dat dit nodig is..?

Auteur:  Von [ 09 maart 2020, 17:59 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Ik ken je school niet natuurlijk, maar die angst is niet geheel ongegrond. Een leerkracht is meestal geen deskundige op het gebied van iq-tests en een ib-er zou het wel moeten snappen, maar dat is ook niet gegarandeerd.

Je hebt het volste recht om het verslag zonder cijfers te delen, als dat voor jou beter voelt.
Verder is het zo dat het verslag dat je stuurt in een digitaal dossier kan komen, en dat het dus handig om te mailen, maar mijn ervaring is wel dat veel leerkrachten het beter lezen als het uitgeprint is.

Wat ik zou doen is mailen naar de ib-er, met in de cc de leerkracht, en het uitgeprint aan de leerkracht geven.

Auteur:  Axator [ 09 maart 2020, 18:02 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Bij ons is het hele verslag opgestuurd naar school. Het is vorig jaar gedaan in opdracht van school voor de externe plusklas. Maar we kregen het verslag thuis gezonden en hadden 2 weken om te beslissen of we het ook aan school wilden laten zien..

Bij ons was het vlak voor de 10-minuten gesprekken en we hebben het daar even besproken. De reactie van juf was simpel.. Goh 145, tsja, dat verbaasd me niks.. En ze ging vrolijk verder met haar (goed werkende) aanpak :D

Auteur:  Peaches [ 23 maart 2020, 15:39 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Ik heb het hele verslag opgestuurd naar school, en inmiddels ook besproken. Eerste vraag van de ib-er was 'wat verwacht je van de school?'. Dat vond ik een erg lastige, zo hard zou ik het nooit stellen, en daarmee was meteen het ijs gebroken. Het was een goed gesprek, juf heeft goede ideeen, de ib-er ook, ik zag het helemaal zitten.

En toen ging de school dicht. En ging ik proberen om haar zelf iets te leren. Nou, dat gaat dus niet, ik hou mijn hart vast voor volgend jaar en ga op zoek naar begeleiding. Meer fixed kan de mindset niet zijn...

Auteur:  merriedroom [ 24 maart 2020, 20:40 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

O joh, neemt ze niets van je aan thuis? Wil ze geen opdrachtjes doen? Heb je school gevraagd voor tips? Ik kan me voorstellen dat er meer kinderen zijn die het niet accepteren om thuis aan school te gaan doen.

Auteur:  Peaches [ 26 maart 2020, 15:34 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Nee, ze wil uberhaupt bijna niks doen, niet alleen 'werkjes' zijn het probleem. Als ze besluit wel iets te proberen, bijvoorbeeld iets tekenen en dat lukt niet meteen perfect, vliegen de potloden en papiersnippers door de kamer.
Ik heb nu gelukkig wel wat tijd om het een en ander te proberen. Heel soms lukt het om haar uit de tent te lokken, bijvoorbeeld als we een proefje doen. En dan zie je ineens de slimheid eruit komen die er altijd al in zat. Maar het wordt denk ik echt een hele uitdaging om dat straks op school ook voor elkaar te krijgen...
Mijn prachtige gecompliceerde kind :-)

Auteur:  Paula [ 27 maart 2020, 19:40 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Peaches schreef:
Nee, ze wil uberhaupt bijna niks doen, niet alleen 'werkjes' zijn het probleem. Als ze besluit wel iets te proberen, bijvoorbeeld iets tekenen en dat lukt niet meteen perfect, vliegen de potloden en papiersnippers door de kamer.
Dat zie je vaker bij kinderen die perfectionistisch zijn. Ze hebben een beeld (bijna een foto) in hun hoofd en wanneer het niet lukt om dat op papier te krijgen, deugt de tekening niet. Wat soms kan helpen, is om schilderijen of tekeningen van bijvoorbeeld Karel Appel te laten zien. Kunstuitingen die duidelijk maken dat iets moois niet per se realistisch hoeft te zijn.

Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat ze de spanningen van de mensen om zich heen oppikt ... corona raakt iedereen, kinderen krijgen soms veel meer mee dan wij denken maar ze praten er niet automatisch over. Dat kan ook maken dat een kind niet lekker in z'n velletje zit en niets wil doen.

Auteur:  chippie [ 27 apr 2020, 20:40 ]
Berichttitel:  Re: Zie ik spoken?

Bij mijn zoontje gebruikte ze in groep 3 de filmpjes van classdojo om met faalangst om te leren gaan. Misschien heeft je dochter er iets aan.

https://youtu.be/390oeR5_m80

Daarnaast gebruikte ik vaak het zinnetje van proberen, kun je leren en werd "Ik kan dit niet" "ik kan dit NOG niet".

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/