Het is nu 18 jan 2021, 08:36

Pagina 1 van 6 [ 120 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dochter 5.5 met voorsprong en haar fratsen en mijn zorgen;-)
BerichtGeplaatst: 16 aug 2010, 21:53 
inactief

Ik poneer mijn vraag even in deze topic, al is ie topic overstijgend. Mijn man en ik maken ons (weer) zorgen over onze oudste dochter. Ze is cognitief vlug, maar niet alarmerend vinden wij tot nu toe. Wat ons wel zorgen baart, en dit is iets wat op en af haar hele leven lang de kop al op duikt, is het feit dat ze sociaal emotioneel zo voorloopt.

De school is hier weer begonnen, en we schrokken vanochtend eigenlijk van wat er over bleef. Het was een schamel groepje ukkepukken, en J begon gelijk al een beetje alenig in een hoek te staan, bij de juf de dreinen etc. Dat wordt een heeeel laaaaaang jaaaaaar zeiden we gelijk tegen elkaar.

Wat voorbeelden die het karakter van ons kind wat beter in beeld kan brengen:
- sinds ze kan lopen, loopt ze weg. We hebben nu wel door dat dat altijd naar oudere kinderen is. Dat is wel makkelijk zoeken! Dus op het KDV liep ze naar de peuters als net 1 jarige, en nu loopt ze naar de buren. Vanochtend op school liep ze de school uit naar vriendin P van 8 die ze kent van de BSO... Ze wil het liefst altijd, maar dan ook ALTIJD in de buurt van kinderen zijn die ouder zijn. Liefst zo rond de 8 of 9, maar 12 vindt ze ook prima. Die pubers vinden het niks uiteraard, en dat begrijpt J dan weer niet. Sneu.
- Op de BSO was ze onhandelbaar vorig jaar in de groep t/m 6/7 jaar. Ze was net 5 toen ze ons op belden om te smeken, ik overdrijf lichtelijk, of ze naar de oudste mocht. Ze was niet meer te handhaven bij de kinderen in de jongste groep, en vonden wij het oke dat ze naar de oudste ging? Dat is vanaf 7 jaar ongeveer. Vonden wij best, aangezien het enkel wat spelen is. Daar heeft ze nu goede vriendinnen van 7 en 8. Die leren haar dus ook dingen als 4x4=16. Dussss.... (maar kan ze het dan echt snapt, of copycat ze gewoon goed?)
-Dat op die BSO is eigenlijk onze zorg. Haar eigen groep waren kinderen uit haar klas, en andere kleuterklassen! Ze zat toen zelf in groep 1, en vond het SCHANDELIJK dat ze tussen de BABY's moest vertoeven! Ze was zelf bijna de jongste....

En nu zit ze dus in een vergelijkbare kleuterklas, zagen we vanochtend.... Ik maak me zorgen. Tijdens het eten was ze onhebbelijk lastig, maar dat is ze vaker. Dat moeten we even aankijken. Gelukkig is ze erg mondig, en ze ging gelijk even vertellen tegen de juf dat ze nu wel kan lezen (net aan hoor, het begint net een beetje).

Maar goed, ik weet het even niet. Ik lees hier meestal verhalen over zulke verlegen kinderen die thuis meer laten zien dan opschool. Teruggetrokken enzo. J heeft nog nooit aan mijn been gehangen. Die mist me niet eens als ze bij haar 'echte' vriendinnen is. Spelen met de buurkindjes van 4 en haar zusje van 3 is dus echt niet te doen. Ze gaat bazen, heeft geen geduld, vind ze ukken, en loopt uiteindelijk boos weg en komt dan meestal bij mij vragen of ze C mag bellen om mee af te spreken. C is net begonnen in groep 4. *zucht*

Herkent iemand dit? En wat moet ik hier nou mee? Iemand opperde laatst een pedagoog inschakelen.... Nou, hello, The Nanny is niet wat wij nodig hebben, denk ik, maar weet ik het zeker? Neu.

alvast bedankt!
Mustaine

Berichttitel: Re: Dochter 5.5 met voorsprong en haar fratsen en mijn zorgen;-)
BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 09:18 
­

Hmmm Mustaine...
Pedagoog lijkt me ook niet het antwoord. Gesprek met school wel, en ik denk dat je toch (heel) serieus moet denken aan versnellen. Ik denk niet dat je je dochter een plezier doet met nóg een jaar kleuteren, al gun je haar het spelen zo; ze komt daar toch niet tot het spelen dat zij waardeert. Goed, ze zou er wellicht wel wat van leren: zich dusdanig aanpassen dat ze met die anderen kan spelen, of zich dusdanig misdragen dat de juf ziet dat er wat moet, of heel goed leren zelf, alleen te spelen.... :evil:
Dus: gesprek op school, gesprek met kind. Vraag ze wat zij zien. Leg school voor dat je je zorgen maakt over aansluiting in de klas, leg uit naar wie ze buiten school toe trekt, en schets het beeld waar je bang voor bent als er geen aanpassingen / versnelling komt. Eventueel doortoetsen om didactisch nivo te bepalen om een leerlijn op te zetten. Zoiets. Als je tegen een muur loopt: testen?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 10:56 
inactief

Herkenbaar..........
Onze dochter loopt/liep want het gaat iets beter ook altijd weg........ze heeft dan ook tot 4 jaar in de buggy gezeten als we gingen winkelen ofzo, want mevrouwtje liep gewoon weg en of we ons nu omdraaiden en zeiden dat we gingen of niet....niet belangrijk, zij liep weg.

Dan leeftijdsgenootjes..........die zijn saai..........groep 1 -2 was vorig jaar dan ook helemaal niet leuk voor haar, er zat bijv. nog een meisje van een jaar ouder en die pestte haar, omdat zij de slimste van de klas wilde zijn en dat ook was voordat mijn dochter in de klas kwam, en tja......ik had het al snel door, maar de juffen........grrrrr.

Nu gaat mijn meissie naar gr.3 als enige van haar gr. 1-2 naar die klas...ff uitleggen, er waren 3 gr. 1-2 er wordt nu 1 gr.3 gevormd van 25 kids en 1 gr. 3-4 van totaal 21 kids, waarvan er 9 in gr.3 zitten, waarvan ons meissie dus 1 is. snap je het nog....vroeg ze op een hbforum, hahahaha.
Dus op de laatste schooldag zei de juf dan ook.....hoop dat ze volgend jaar wat meer aansluiting heeft, grrrrrrrr........terwijl het dat ene jaar goed ging volgens hen....

Verder heeft ze bijv. op de camping waar wij op vakantie waren, het geprobeerd met een meisje van haar leeftijd, maar dat liep al na 2 uurtjes mis en ze heeft het echt geprobeerd hoor.......dus de rest van de vakantie als we al niet weg waren om iets te ondernemen, speelde ze (op het springkussen vooral) met jongens en meiden van ruim 8 jaar en ouder en die vonden haar dus ook geweldig............grrrrr..........
We hebben het maar laten gaan, zo hadden wij ook vakantie en zij........had de tijd van haar leven.

Dus vandaar de uitspraak ...herkenbaar........

Meisje is getest (HB151, cognitief verder en soc.emotioneel ook verder) begint nu ook een beetje met lezen, maar rekenen doet ze gewoon goed, en begint nu dus ook met vermenigvuldigen......

en toch he.....kan ze soms zo verlegen doen als een volwassene zomaar iets aan haar vraagt, maar alleen als wij er bij staan, maar als ze alleen is en ik zie dat iemand wat tegen haar zegt, dan doet ze haar zegje wel......

Ik dacht dat mijn meissie ook anders was als de meeste HB kids, maar ik heb nu wel door dat er geen 1 hetzelfde is, wel valt me op dat de meeste al kunnen lezen als ze naar school gaan, maar nu lees ik dus bij jou dat dat ook nog niet echt zo is....
Ik heb trouwens wel mijn twijfels of ze niet kan lezen, want vorig jaar waren we in de Efteling en las ze WILDWATERBAAN op een bord, terwijl we allebei niets hadden gezegd????? huh????
We zullen het wel merken als ze straks naar school gaat en met lezen aan de gang gaat.

Laatst bijgewerkt door dasedoan op 17 aug 2010, 13:46, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 13:25 
Volwassene

Het lijkt mij dat ze absoluut niet op haar plaats is bij de kleuters. Waarom denk je dat ze daar cognitief wel op haar plek zou zijn? Qua lezen zit ze in elk geval volgens mij gewoon op het niveau van groep 3.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 20:39 
inactief

Het schooljaar is net 2 dagen op weg, dus het formeel gaan aankaarten bij de juf is meteen zo heftig. Ik denk dat ik morgen de juf tussen neus en lippen even ga bijpraten over de BSO. Haar topjuf is terug, en staat hier wel voor open. En vragen of zij het gewoon in de gaten wil houden, hoe ze omgaat met de kleintjes. Niet uit HB oogpunt, dat woord neem ik nog even niet in de mond.... Maar eens kijken hoe zij het ziet. Nog even niet gelijk een formeel gesprek, want mijn man vind dat ik puur projecteer "en alles komt wel goed, geef het zijn tijd".

Nu wil ik dus met klem zeggen dat mijn dochter helemaal niet perse HB is. Ze liep vorig jaar met het Kijk! rapport wel op alle punten voor. Geen idee of jullie ermee bekend zijn; in staafdiagrammen laten ze haar leeftijd zien en waar ze zit in de ontwikkeling. Ze was toen 5.2 en zat dan met tijdsbesef bijvoorbeeld heel hoog: bijna van een 6 jarige, maar rekenen helemaal niet zo hoog: 5.4 (dat was de laagste score overigens). Terwijl ik dus juist vind dat ze heel ver is met rekenen. Maar geen idee wat de norm is! Ze rekent nu hoofdreken sommen tot 20, ook afdtrekken. Op de hand of telraam. Enkele keersommen, maar dan echt makkelijk (2x2, 2x1 dat nivo). Maar ze kent echt nog niet 800 vogelsoorten uit haar hoofd.... :lol:

*zorgen*

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 20:56 
Volwassene

OK, je kind zit begin groep 2, kan een beetje lezen en zit met rekenen zo ongeveer eind groep 3. Sorry, ik ben een beetje direct, maar wanneer ga je wakker worden? Je kind maakt het overduidelijk dat ze in groep 2 totaal geen aansluiting vindt en van wat je schrijft is ze daar zowel sociaal, emotioneel als cognitief voorbij. Moet ze nou echt die 800 vogelsoorten uit haar hoofd kennen om door jou serieus genomen te worden? Het gaat helemaal niet om hb of niet, het gaat erom dat je een kind dat daar als ik jouw schrijven lees totaal niet hoort bij de kleuters wilt laten zitten omdat ze aan jouw maatstaf voor hb moet voldoen. Boeien of haar IQ nou 125 of 135 of 145 is. Je kunt nu op je klompen zien aankomen dat zij dit jaar in deze omgeving het heel zwaar gaat krijgen.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 21:18 
inactief

:cry1: :cry1: :cry1:

Ik vind het zo verdomd moeilijk. Mijn man vind dat we altijd maar moeten aankijken, niks forceren enzo,

Vanochtend had ik ook ineens zo'n error. Mijn dochter denkt dat ze straks, als ze in groep 3 zit, weer gewoon bij haar vriendinnen van vorig jaar komt. Ze weet heel goed dat die dan in groep 4 zitten, maar ze denkt dat er dan wel een soort overlap is met buitenspelen ofzo.

Ik had er eigenlijk nog niet zo over nagedacht. Ik dacht heel onbewust: ach, even dit jaar even lekker kleuteren en dan volgend jaar lekker aan de bak! Ergens had ik het idee dat ze dan weer bij V en J, haar vriendinnen van vorige jaren zou komen. MAAR DAT IS NATUURLIJK NIET ZO! Ze zit de komende 7 jaar bij deze kinderen!!! Dat KAN gewoon niet goed blijven gaan.

Toen ik het net met mijn man besprak, zei hij: "Joh, dat gat wat nu zo gigantisch is met de rest van haar klas, wordt ook alleen maar kleiner naarmate hoe ouder je wordt! Kijk maar naar ons, ik ben 40, jij 35 en dat voel je toch ook niet meer?!?!"

Ja, zeg ik, maar dat begon pas na je 20e ofzo, toen ik 8 was en jij 13 was dat gat echt nog wel giga.... ALs het niet eerst nog groter gaat worden.

Misschien moet ik de juf maar eens stiekem aanspreken, zonder mijn man? Maar dat kan ik toch ook niet zomaar doen? aiaiaiai
:cry: :cry: :cry:

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 21:30 
Volwassene

Het is maar of je het stiekem wilt noemen. Ik heb in het afgelopen jaar regelmatig gesprekjes gehad met de juf om van idee te wisselen. Hoe kijk zij tegen de situatie, hoe kijk ik er tegenaan, hoe is je kind.

Ik heb dat nooit gezien als iets stiekems doen. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt, maar vaak was het ook niet nodig om meteen eea samen door te spreken. Als ik over een onderwerp iets wil weten, ga ik ook eerst rustig op internet kijken of een boek lezen, voor ik erover in gesprek ga met een ander.

Probeer voor jezelf zaken op een rijtje te krijgen. Je hebt hier een mooie spiegel aan de forumleden. Maar het is een lastige situatie. Ik denk dat je wel weet wat goed is. Geef jezelf even de tijd om aan de situatie te wennen en bevestigd te krijgen wat de situatie is. Even de tijd hoeft niet lang te duren, maar zorg dat je jezelf wat basis geeft om zaken voor jezelf op een rijtje te zetten, manlief te spreken en te kijken hoe school ertegenaan kijkt.

Je meisje is het belangrijkste. Kijk naar haar, luister naar haar.
Als het je gaat om spelen: daar heeft ze tijd genoeg voor, ook in groep 3. Wat ze op school tekort komt, haalt ze thuis weer in. Leert ze te weinig, dan gaat ze thuis aan de gang, speelt ze te weinig, dan komt dat thuis ook wel goed. En in groep 3 is nog genoeg ruimte voor spel hoor.

Ik herken je wel hoor. Het is zo lastig. Ik heb heel wat tranen en slapeloze nachten doorgemaakt voor ik rust had vwb onze keuzes en dan waren die, achteraf gezien, nog niet eens zo moeilijk te maken.....

:knuddel: :knuddel:

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 21:33 
Volwassene

Hum... zo was mijn man dus ook vroegah. Dochter verveelde zich op school... ging daar half dood wat mij betrof, maar daar moest ze volgens hem dus maar aan wennen. Zelf had ie zich ook verveeld op school en hij was toch ook mooi terecht gekomen, en het kon helemaal geen kwaad dat ze al vroeg leerde dat het leven nou eenmaal niet altijd leuk was :roll:.
Sorry hoor, maar ik heb hem lekker laten l@llen en ben inderdaad helemaal zelf in gesprek gegaan met school... een lijn trekken is leuk maar je moet jezelf en je kind toch niet voorbij gaan he?

Geinige was trouwens dat ie als een blad aan een boom omkeerde toen ik fulltime ging werken en hij de kinderen ging doen... en daarmee ook de dagelijkse contacten met school. Ineens zag ie dat ik al die tijd gelijk had gehad en tegenwoordig gaat ie altijd keurig mee naar gesprekken... al voer ik daar het woord :lol:.

Weet je, soms moet je gewoon je eigen gevoel volgen. Als jij het gevoel hebt dat het niet goed gaat moet je er wat mee, wat welke man dan ook zegt. Dat zeg ik natuurlijk ook omdat ik uit jouw verhaal zomaar het ideetje heb dat jij wel eens gelijk zou kunnen hebben... maar zelfs al was dat anders zou ik je nog willen vragen je gevoel te volgen. Als jij denkt dat je dochter een gebroken poot heeft en je man denkt dat het allemaal wel mee zal vallen ga je toch ook naar de dokter? Het kan altijd nog meevallen he :wink:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 21:44 
inactief

ik heb niet alles paraat nu, maar ik denk dat jullie aan twee dingen veel kunnen hebben. dat is een overzicht van wat kan mijn kind in groep....
Ik denk dat jullie dochter dan echt in groep 4 uitkomt...

En het boek van Tessa Kieboom, 'Als je kind (g)een Einstein is" was hier met name voor meneer san een eyeopener... (ook t.a.v. zichzelf overigens :wink: ) ik heb de eerste gesprekken alleen gedaan en ben nog altijd degene die de kar trekt. maar hij is 'om' en was er op de cruciale momenten bij.

Er zijn allerlei oplossingen te bedenken , er is niet direct een man over boord. Om te beginnen hebben jullie al een belangrijke goed beslissing genomen voor de BSO. Hier werkte dat ook fijn (zoon was al versneld , maar op de opvang werkten ze met leeftijden.. hebben we even aangekaart, doorgestroomd, kind blij)

Je kind kan halverwege het jaar versnellen, dat kan nog steeds, elke korte vakantie biedt de mogelijkheid om een verandering in gang te zetten in feite. Er zijn kinderen die deels groep 2 en deels groep 3 doen: tóch nog spelen in de middag.
Er zijn kinderen die 2 en 3 in 1 jaar doen, 2 overslaan, 3 en 4 in 1 jaar doen, 4 overslaan...... NIKS is voor eeuwig, geen stress!
Kijk naar wat NU kan. Wat deze juf kan bieden, deze school , jullie. Wat je dochter aankan, nodig heeft en hoe dat geregeld kan worden in de huidige situatie.
Ga om de tafel, keer op keer. eerst dus met je man, laat hem Kieboom lezen, hier meelezen, of leen 'hoogbegaafd nou en?'
Biedt je dochter verrijking in de zin van leuke spellen, internet misschien , musea, boeken. (wij brachten uuuuuuren in de bieb door) vraag de juf om dat óók te doen, niet bang te zijn dat het te moeilijk is voor haar. Mooi zou zijn als school het vanzelfsprekend vind om door te toetsen, maar dat is niet overal zo, zeker niet met kleuters. Door spellen en opdrachten krijgt de juf dan tóch zicht op haar capaciteiten.

Elke stap neem je op het moment dat de situatie er naar is. je weegt af en beslist op basis van de situatie op DAT moment, met de mogelijkheden van dat moment. Niet meteen voor haar hele schoolcarriere.
Aan een 'doorsnee pedagoog' heb je niet veel. Ik zou zoeken naar iemand met kennis van hb. (Kun je hier natuurlijk een oproep voor doen)

Ik ken het hoor, been there... Wij hebben onze kinderen nu op twee verschillende scholen zitten, dat had ik vooraf NOOIT gewild... zéker niet bedacht toen oudste 5 was.... maar nu is dat de beste situatie.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 22:34 
inactief

Ik zat te huilen, manlief komt binnen. Kort gesprek gehad, begon niet fraai. Zoals ik vermoedde. Maar toen ik wat gekalmeerd was en het beter kon verwoorden deelde hij mijn mening om de juf aan te spreken. Hij had wel een goed idee: Niet uitspreken dat ik me zorgen maak, maar haar om een gunst vragen. Die gunst is dan of ze, nav de BSO en onze vakantie observaties, extra kan kijken hoe het met J gaat de komende weken, nu ze met kleintjes MOET omgaan. Of ze zich geforceerd gaat aanpassen, of dat het heel erg natuurlijk gaat. *wordt vervolgd, en wel morgenvroeg!*

BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 23:04 
Volwassene

Hoi Mustaine.

Heb net een heel bericht getyped, maar het is niet geplaatst. Dus maar even in het kort :

Ook wij hebben dit vorig jaar gehad, ook mijn man wilde niet mee het idee en zag geen problemen. Desondanks is hij toch meegegaan met de gesprekken. Pas toen hij de boeken en schriften zag van groep 3, schrok hij zich een hoedje. X. was dit niveau al lang voorbij. Wellicht dat dit jullie ook helpt in jullie afweging.
Verder heb ik ook heel veel gehad (naast Kieboom en hoogbegaafd nou en) aan de boeken ´mijn kind in groep 1/2´en ´mijn kind in groep 3´. Dit proces betrof ook onze oudste en wij hadden gewoon niet door dat zijn niveau geen referrentie is voor een doorsnee niveau in groep 1/2. Voor mij was http://www.hiq.nl/hb-kidsbs.php ook een eye opener. De manier waarop het schooljaar werd beshreven voor een hb kind, was precies hoe ons jaar tot dan verliep.

Heel veel succes met je gesprekken met de juf. Volg je gevoel en ga uit van je moederinstinct ook als het gesprek niet direct brengt wat je verwachtte/hoopte.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 09:41 
inactief

Nou, ik heb de juf aangesproken. Midden in de zin begint de jongste te dreinen, ik grijp in en een moeder met een vraag over luizen neemt mijn plek over. Daarna moest ik dus weer schakelen, opnieuw starten, en ja hoor, de juf pakt het gelijk weer op met:
"Ik denk dat ze nog genoeg uitdaging heeft hoor, hier bij de kleuters!"

Terwijl ik dus echt heel specifiek begon over het sociale aspect, aan wie trekt ze zich nu op? En hoe gaat dat zich ontwikkelen.
Toen ik dat rechtgezet had, zou ze het in de gaten houden, maar ze dacht echt dat er nu meer rust bij J zou ontstaan om zich beter de kunnen concentreren. Nu is ze wel heel erg onrustig/ ADHD geneigd altijd, dus laten we het hopen.

Het is gemeld, en dan kunnen we over een maand eens vragen hoe het nu gaat....

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 11:24 
inactief

Euh een maand???? doe maar 2 weken en als je verstandig bent maak je die afspraak nu vast, zodat je samen met je man kunt gaan en er niet 1 of andere vergadering staat gepland voor de juf.....ervaring :wink: O ja en laat je niet afschepen met 10 minuten gesprek ofzo, want dan kan je net hallo zeggen even sociaal doen en de tijd is om, dus gewoon een uur plannen, desnoods met IB-er erbij.....
Plus nu al dingen gaan opschrijven wat je opvalt, en dan kan je die in de week voor de afspraak nog ff doorlopen wat wel en wat niet bespreken....

Dit soort dingen voor de les bespreken, meis, dat heeft geen zin.....met alle goede wil van jou kant, want je maakt je zorgen en ik denk terecht.

Succes en laat je niet afwimpelen....

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 14:50 
Volwassene

Mustaine schreef:

Terwijl ik dus echt heel specifiek begon over het sociale aspect, aan wie trekt ze zich nu op? En hoe gaat dat zich ontwikkelen.
Toen ik dat rechtgezet had, zou ze het in de gaten houden, maar ze dacht echt dat er nu meer rust bij J zou ontstaan om zich beter de kunnen concentreren. Nu is ze wel heel erg onrustig/ ADHD geneigd altijd, dus laten we het hopen.
.

Een ADHD etiket wordt over het algemeen door juffen eerder geplakt dan dat ze op het idee komen dat een kind zich zo onrustig gedraagt als ze zich rotverveelt. Vooral als ze zelf vinden dat een kind voldoende uitdaging heeft. Als ik jou was zou ik niet zolang wachten, mijn kind in groep 1 en 2 gaan lezen, plus mijn kind in groep 3 en je man er ook van doordringen hoe ver ze cognitief de rest vooruit is.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 15:59 
­

Er spelen vel dnen oor elkaar; (even uit hethooofd, zit op foon)
- sociaal: geen aansluiting, naar jij verwacht. ALs ze in deze klas blijft zal dat wss zo blijven. au!
- cognitief: kleuterprogramma ruim voorbij, onduidelijk of de juffen haar op ander (adequaat) nivo laten werken. ALs al, dan zal dit moeilijk nog 7 jaar vol gehouden worden.
- gedrag: druk op school. gevolg van verveling? kan goed.
- emotioneel: dochter voelt zich opgescheept met babies. Ze ziet zelf geen goede uitweg. daar wordt ze vast niet erg gelukki van

- motorisch: geen idee
- j eigen verleden en de daaruit voortvloeiende logische en ws terechte bezorgdheid en emotie
- man die geen noodzaak tot actie ziet

Ik vrees dat een vesnelling per (vrijwel) direct naar gr 3 toch de meest logische oplossing is. Of Leo. DAn speelt ze maar wat meer thuis en op de Nso.
Ik denk dat volgend jaar 3/4 in 1 jaar ook geen goed oplossing is, aangezien ze dan nog een jaar sociaal aan moet modderen. Nog afgezien van de cognitieve ontwikkeling. Mochten ze komen met: 'ze moet ook leren omgan met leeftjdsgenoten...': waarom? lijkt mke belangrijker dat ze leert omgaan met klasgenoten, of die nou een jaar ouder zijn of niet. En dat is als ze nu in gr 3 zit een stuk makkleijker dan nu.
Ik weet hoe lastig het is om te wennen aan het idee van een versnelling. Ik ben er a meer dan een jaar mee bezig en pas nu zoon zelf tegen de juf heeft gezegd dat hij 3 en 4 in 1 jaar wil doen begin ik te denken dat het er mss mar van moet komen. Maar ik vol nog geen strijdkracht oid, wil nog steeds graag denken dat 8 jaar bs met cvvv ook wel goed is....
Dus: sterkte!
Oja: je schreef nog niet te zeggen op school dat je j zorgen maakt. zou k wel zeggen, aangezien jedat ook doet (je zorgen maken). Mijn balletje begon te rollen toen mijn dirk zag dat ik met zorgen liep, en me niet liet gaan voordat ik ze uitsprak... zelf was ik nog niet op het punt van gesprek vragen. Je kan ook best zeggen dat je eigenlijk niet wou denken aan versnellen (schreef je eerder) maar dat je eigenlijk geen andere oplossing ziet. Het gaat er ook niet om dat ze zo snel mogelijk door de school rolt, maar dat ze aansluiting heeft en leert leren. Toch?

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 16:20 
Volwassene

Heb je al eens rondgekeken bij HINT en/of Pharos? Zijn belangenverenigingen voor (ouders van) hb kinderen en organiseren speelmiddagen, kampen etc. Je kind hoeft niet per se gecertificeerd hb te zijn om deel te mogen nemen, maar je kunt er wel mooi observeren of de aansluitingsproblemen die je dochter op dit ogenblik ervaart blijven bestaan als ze met Slimme kinderen van haar eigen leeftijd optrekt.

Mijn dochter was op vijfjarige leeftijd net als de jouwe, al had ze dan (waarschijnlijk) wel wat meer geduld met haar klasgenoten. Haar beste vriendin was bijna elf :shock:, en dat ging er nog gelijkwaardig aan toe ook. En nog steeds heeft ze een voorkeur voor oudere vriendinnen, ze is nu negen en haar vriendinnen in de klas zijn dus allemaal ruim elf (ouder hebben ze ze niet :wink:). Maar tijdens peer-uitjes valt die voorkeur voor een groot deel weg, haar beste forumvriendin is maar een paar weken ouder dan zij maar ze levelt er prima mee, doordat ze allebei een vergelijkbare voorsprong hebben.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 17:09 
inactief

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Het staat nog niet vast dat ze uberhaupt HB is, of problemen krijgt, maar jullie hebben het al over versnellen.....

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Ik heb nu besloten alles te gaan lezen wat er los en vast te krijgen is. Dan kom ik beslagen ten ijs, bij man (die houdt van feiten) en juf (die mij in 3 zinnen weg bonjourt). Boeken zijn besteld, ik ga ervoor.

Ik kan het me niet veroorloven dat ze wel HB is, en mijn problemen krijgt. DAT nooit, dan maar misgegokt.

(De buuv zei mij gisteren nog dat lezen met 5 heel normaal is, en mijn man zei nog dat dat lezen niet zo veel voorstelt. Zinnetjes als 'de juf eet een vis' vindt hij geen lezen, en het gaat hem ook te traag om te kunnen tellen als lezen. Ik geloof hem dan direct. En de buuv ook)

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 17:10 
inactief

dank allemaal,

de plicht roept, zit veel te veel op dit forum op het moment!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 21:18 
inactief

De problemen heeft ze al. :roll:
Wat wil je? Ik snap je werkelijk waar niet, de smileys niet. Wat kan het voor een drama zijn om een kind te laten versnellen als haar dat gelukkiger maakt in alle opzichten? Alleen voor jou? Omdat jij dan niet meer kind hebt dat volgens jouw verwachting kind kan zijn? Wat is nu belangrijker?

Sorry dat het er zo hard staat.....

Ik snap je verwarring wel en je twijfels... Maar eerlijk gezegd, boeiuh, daar wen je wel aan. En het gedoe met de vader komt me heel erg bekend voor, helaas. Waarom zou je in dat opzicht op 1 lijn moeten zitten? Je kan ook zonder zijn instemming met school praten over jouw visie toch? Ok, je krijgt dan geen steun van hem. Naar, maar ook daar wen je wel weer aan.

PS
Waarom zou je nu heel veel moeten lezen? Je kunt toch gewoon alleen het kind als uitgangspunt nemen? En je eigen intuïtie? Die maken je sterker dan de verhalen op internet of in boeken. Dan kun je nog zeggen, maar zo is mijn kind niet, dus dan hoef ik niets..... :roll: Dus gewoon proberen te realiseren wat jij denkt dat jouw kind nodig heeft. Wat een ander er ook van denkt of zegt. Dat is de zaak van de ander.

Pagina 1 van 6 [ 120 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende