Het is nu 04 jul 2020, 08:09

Pagina 2 van 2 [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 19:43 
Volwassene

Voor het sociale zijn we (incl. dochter) blij dat school na de vakantie weer begint. Als gevolg van het thuisonderwijs weten we nu wel zeker dat ze behoorlijk voorloopt. Nu is dat niet zo'n probleem want we doen alle leuke tel-, som-, lees- en taalspelletjes - al dan niet op de computer - en vermaakt ze zich prima. Maar vergeleken met het aangeboden werk (kleur dezelfde letters dezelfde kleur, noem een woord dat begint met de letter..., hoeveel poppetjes zie je hier, tel de stoelen in de kamer etc.) is dat wel een groot verschil.
Ben benieuwd of ze straks net zoveel ruimte krijgt om lekker door te gaan... (Want inmiddels leest ze M3, maakt ze sommen tot 20 zonder probleem, vindt ze het leukste om het poppetje door de ufo te laten upbeamen vanaf verschillende soorten getallenlijnen en bij ieder heel of half uur roept ze enthousiast de tijd.)
School plant vanaf 2 á 3 weken na de start (video)gesprekken met ouders, dus daar kijken we wel naar uit.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 09:17 
Volwassene

@Slimpie16
Herkenbaar. Het opgegeven werk voor groep 1 en 2 werd gezamenlijk verstuurd. Zelfs het werk van groep 2 was voor J nauwelijks uitdaging... Of, eigenlijk: geen... Ik denk zelfs dat ze al een heel eind in de stof van groep 3 mee zou kunnen :-|
Later kwam er verrijkend werk voor J, dat sprak haar duidelijk meer aan. Ze wordt gelukkig wel 'gezien' op school. Tegelijkertijd ben ik wel echt benieuwd hoe we het gaan doen met haar en hoe we ervoor kunnen zorgen dat het onderwijs (zo goed mogelijk) aansluit...

Hoe is het lezen bij jouw dochter gegaan? Heeft ze het zichzelf geleerd?

@Allen:
Een vraag: zijn er hier ouders met ervaring met het 'doortoetsen' (niveau bepalen) van kleuters? Bestaat dat/kan dat en zo ja: hoe?

BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 10:50 
Volwassene

Citaat:
Een vraag: zijn er hier ouders met ervaring met het 'doortoetsen' (niveau bepalen) van kleuters? Bestaat dat/kan dat en zo ja: hoe?
Voor kleuters die kunnen lezen kan de DMT (woordjes lezen) en AVI (tekst lezen) worden afgenomen. Als kinderen nog niet echt kunnen lezen kunnen toetsen op het gebied van letterkennis en auditieve vaardigheden worden afgenomen en eventueel de herfstsignalering van groep 3. Op veel scholen doen ze een letterkennistoets en toetsen voor auditieve vaardigheden (rijmen, hakken, plakken) bij alle kleuters. Verder kan de M3-toets spelling of een PI-dictee worden afgenomen als een kind woorden kan schrijven (eventueel typen). Voor rekenen kan de CITO M3 of E3 rekenen-wiskunde worden afgenomen. Het is ook mogelijk om een methodegebonden toets af te nemen. Bij mijn jongste hebben ze de methodegebonden toets van het laatste blok (hoofdstuk) van de rekenmethode mondeling afgenomen. Toen constateerden ze dat hij rekeninhoudelijk niets meer te leren had.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 13:07 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Voor kleuters die kunnen lezen kan de DMT (woordjes lezen) en AVI (tekst lezen) worden afgenomen. Als kinderen nog niet echt kunnen lezen kunnen toetsen op het gebied van letterkennis en auditieve vaardigheden worden afgenomen en eventueel de herfstsignalering van groep 3. Op veel scholen doen ze een letterkennistoets en toetsen voor auditieve vaardigheden (rijmen, hakken, plakken) bij alle kleuters. Verder kan de M3-toets spelling of een PI-dictee worden afgenomen als een kind woorden kan schrijven (eventueel typen). Voor rekenen kan de CITO M3 of E3 rekenen-wiskunde worden afgenomen. Het is ook mogelijk om een methodegebonden toets af te nemen. Bij mijn jongste hebben ze de methodegebonden toets van het laatste blok (hoofdstuk) van de rekenmethode mondeling afgenomen. Toen constateerden ze dat hij rekeninhoudelijk niets meer te leren had.

Je kunt eigenlijk niet besluiten op basis van de kleutercitotoetsen of je dit wel of niet moet doen. In die zin is het geen 'doortoetsen', want je doet het niet naar aanleiding van de uitslag op een standaardtoets. Je doet het naar aanleiding van observaties in de klas of signalen van ouders.

Halverwege groep 2 werd bij Buddy de rekentoets M3 afgenomen. Dat werd gedaan op de computer, en hij kreeg hulp en hulpmiddelen en aanmoediging want het mocht geen faalervaring worden, en dat werd geobserveerd. Dat gaf geen betrouwbare toetsuitslag maar wel een interessante observatie. Dat was aanleiding om te beginnen met rekenaanbod vanaf begin groep 3.
Eind groep 2 werd de DMT afgenomen bij een aantal leerlingen. Dat was om te zien of er leerlingen waren die te ver voorliepen om in groep 3 met de methode mee te doen. Uitkomst was trouwens dat niemand zo ver voorliep.

Destijds werden er ook in groep 1 kleutercito's afgenomen en werd er dan nav de uitslag doorgetoetst t/m E2. Nu doen ze dat niet meer. Het voegt ook niet echt iets toe. Het aanbod t/m E2 is er sowieso al in de kleuterklas, en die kleutertoetsen geven geen informatie over of een kind groep 3 stof aan kan. De toets 'Beginnende geletterdheid' bedoeld vanaf midden groep 2 geeft misschien wel informatie? Dat weet ik eigenlijk niet (hoe nuttig die toets is); Buddy las destijds in het Engels dus hij scoorde niet zo hoog op letterkennis.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 22:44 
Volwassene

Onze jongste werd doorgetoetst toen hij (versneld) in groep 2 zat en overduidelijk al kon lezen (hij las zijn klasgenootjes voor in de kring) en rekenen. Omdat hij nog niet goed kon schrijven, is hij mondeling doorgetoetst totdat hij uitviel. Dit gebeurde met citotoetsen, DMT, PI-dictee, AVI-toetsen en Teije de Vos (rekenen).
Hij scoorde over de gehele linie tot midden/eind groep 5. Degene die hem toetste, zag geen toegevoegde waarde meer in het afnemen van kleutertoetsen omdat zoon dat niveau duidelijk al voorbij was.

Wanneer een slimme kleuter nog niet leest, kun je in elk geval onderzoeken in hoeverre hij/zij al voldoet aan de voorwaarden om te kunnen leren lezen en/of rekenen (letterkennis, auditieve vaardigheden, getalinzicht). Maar ook in hoeverre een kind klaar is voor het formele leren. Want dat is toch iets anders dan spelenderwijs je kennis vergaren.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2020, 20:00 
Volwassene

Bedankt voor de reacties m.b.t. doortoetsen!
Geeft wat stof tot nadenken...

Waar we vooral iets mee willen, is dat duidelijk is waar haar 'zone van naaste ontwikkeling' ligt (en dan voorliggend dus haar huidige niveau), zodat ook duidelijk is hoe er aangesloten kan worden bij haar leerbehoefte... Bij de oudsten werd pas vrij laat duidelijk dat ze vaak/lang onder hun niveau werkten, terwijl ze beiden enorm leergierig zijn. Dat heeft verschillende (nadelige) effecten gegeven op hun leerontwikkeling.
Eigenlijk gun ik J op verschillende onderdelen de kleuterklas, maar wel met werkjes die meer op haar niveau zijn...
Het houdt mij bezig... ;-)

BerichtGeplaatst: 11 mei 2020, 22:17 
Volwassene

Wij kijken ook uit naar gesprek met school. Afgelopen weken wel duidelijk geworden dat als ze écht moeite ergens voor moet doen, ze dan al snel de handdoek in de ring gooit.... Ook wij vinden het dan ook zeer belangrijk dat er beter aangesloten gaat worden op haar zone van naaste ontwikkeling. Zodat ze leert dat fouten maken erbij hoort, niet erg is etc.
Lezen heeft ze zich voornamelijk zelf aangeleerd; toen we merkten dat ze alle letters al kende en ze woorden ging lezen in de boeken die we voorlazen, zijn we zelf boekjes gaan aanbieden. En de afgelopen weken is het erg snel gegaan!
Ben benieuwd wat ze morgen van haar eerste schooldag vindt!

BerichtGeplaatst: 12 mei 2020, 10:19 
Volwassene

Munchkin is vandaag begonnen op school. Hij zag er heel erg tegenop. Hij zei steeds dat hij niet ging en thuis zou blijven.
Gelukkig stond op het schoolplein de directrice. Dat is op school degene waar hij zich het makkelijkst bij voelt en die hem ook het beste doorziet. Het korte afscheid op het schoolplein lijkt hem goed tedoen; veel fijner dan die lange chaotische inloop van vroeger.

Munchkin speelt buiten school ook niet met andere kinderen (alleen met z'n broer). Zoekt liever een rustig hoekje op om alleen te spelen. Maar het kan best zijn dat we nog niet de goede andere kinderen voor hem gevonden hebben. Speelafspraakjes doen we eigenlijk altijd samen met z'n broer en bij mensen met meerdere kinderen, en dan is het meteen erg druk.

Munchkin heeft tijdens de lockdown een enorme sprong gemaakt met lezen en spellen. Hij spelt (typt) beter dan dat hij leest, trouwens. Ben benieuwd of hij op school iets laat merken. Of dat ze alleen maar merken dat hij geen klankgroepen wil/kan klappen. (Hij wil trouwens ook geen klanken hakken, hij noemt de losse letters op.)

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 29 mei 2020, 17:38 
Volwassene

Munchkin had gisteren een login en een beloningsmapje van Bouw in z'n tas. Gevraagd wat de bedoeling was. Blijkt dat op school opviel dat hij veel letters kende en dat dit als verrijking bedoeld is. Ik heb ingelogd maar er stond alleen een les over alleen maar de woordjes 'op' en 'pop' open, en er was een instaptoets die niet thuis gedaan mocht worden. Ik heb dus maar teruggemaild dat het klopt dat hij veel letters kent en dat ik denk dat hij daarom de instaptoets moet doen. Dat zullen ze nog gaan doen, heeft de juf gemaild.

Ik vraag me af of zo'n risico-lezer-interventie als Bouw echt adaptief genoeg is om als verrijkingsstof gebruikt te worden. Maar goed, heel fijn dat Munchkin op school iets laat zien van wat hij kan. Zeker gezien zijn verlegenheid en spraakangst is het geruststellend dat hij gezien wordt.

Verder heb ik geen idee hoe het met spelen/praten/klasgenoten/verlegenheid gaat in de klas. Zaterdag voor het eerst weer op familiebezoek, dan ga ik er eens op letten.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 04 jun 2020, 21:08 
Volwassene

Fijn dat Munchkin zich wat laat zien (en gezien wordt)!

Hebben jullie na de start in mei al contact gehad met school? Wij morgen gesprek, ik ben benieuwd....

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 10:15 
Volwassene

Slimpie16 schreef:
Fijn dat Munchkin zich wat laat zien (en gezien wordt)!

Hebben jullie na de start in mei al contact gehad met school? Wij morgen gesprek, ik ben benieuwd....

Nee, en er zijn ook helemaal geen gesprekken gepland. Cito's gaan ze in de laatste twee weken voor de zomervakantie pas doen, en rapportgesprekken na de zomervakantie. Dat worden dan meteen ook overdrachtsgesprekken tussen de leerkrachten met de ouders erbij.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 12:07 
Volwassene

geekmum schreef:
Ik vraag me af of zo'n risico-lezer-interventie als Bouw echt adaptief genoeg is om als verrijkingsstof gebruikt te worden.

Ja, ik zou dezelfde vraag hebben... Benieuwd wat het idee van school hierbij is?

J is heel blij om weer naar school te gaan. Vooral de juffen, het werken/leren, knutselen, zingen en nog meer had ze gemist.
Mede vanuit de periode thuis zijn er wel verschillende vragen en aandachtspunten naar voren gekomen, waarover we in contact zijn met school. Aan het begin van het nieuwe schooljaar gaan we met elkaar om tafel, om gezamenlijk te bespreken wat er nodig is en welke aandachtspunten er zijn voor J in groep 2. Kernpunten zijn wrs een combinatie van verbreden en toch ook ingaan op haar interesse/leerhonger m.b.t. letters/cijfers.
'Aansluiting' met klasgenoten is ook een aandachtspunt... Ze observeert het gedrag van haar klasgenoten en denkt daar het hare van :wink:

Voor de zomervakantie is er nog een 10-minutengesprek via beeldbellen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 12:08 
Volwassene

Slimpie16 schreef:

Hoe is het gegaan, Slimpie16?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2020, 22:30 
Volwassene

Was een prettig gesprek. Dochterlief mocht ook haar zegje doen, maar hing alleen de clown uit, had er even geen zin in. Voordeel van school zijn de verticale groepen waarbij kinderen aansluiten op hun instructieniveau, dus geen strakke groepen. Blijkbaar sluit ze al aan bij een hoger niveau. Juf wil haar na de zomer naar de zg. Plusklas laten gaan. Op basis van gesprek hebben we er een goed gevoel bij. Onze zorg omtrent het niet aangaan van uitdaging (als ze denkt dat iets te moeilijk is of iets nog niet helemaal kan) hebben we gedeeld. Juf herkent dit wel en geeft aan daar alert op te zijn en op zoek te zijn naar manieren waarop ze haar daarin op de juiste manier kan begeleiden.
Vanaf maandag weer 'gewoon' les, dochter kijkt erg uit naar het weerzien met de vriendinnetjes die de afgelopen periode op een andere dag naar school gingen.

Pagina 2 van 2 [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2