Het is nu 04 jul 2020, 07:53

Pagina 1 van 2 [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 1 2019/2020
BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 12:24 
Volwassene

Hallo,

mijn jongste dochter start in deze periode in groep 1. Ze is er zeer aan toe en ze lijkt vrij enthousiast over de eerste ochtenden. Verder kijkt ze nog lekker 'de kat uit de boom', wat ik herken van haar, dat is prima. Wel haar hoofd vol van alles wat ze ziet en bemerkt...
Wat ik (o.a.) vooral kenmerkend vind aan haar, is haar opmerkzaamheid en haar diepe intensiteit, op alle vlakken. De afgelopen jaren hebben we daar (met ups en downs) samen steeds beter een weg in gevonden en ik ben benieuwd hoe het zal gaan nu ze de stap naar school maakt.

Bij mijn oudste twee kinderen zijn er 'pas' gedurende de basisschooljaren puzzelstukken op hun plek gevallen, bij de jongste was het eerder duidelijk (en waren wijzelf inmiddels wat kennis en ervaring rijker...). Oftewel wisten we bij de oudsten in de kleuterklas nog weinig, nu weten we bij aanvang dat er zeker sprake is van een voorsprong. Ik ben soms zoekende in hoeverre we 'kijken hoe het gaat' en/of al meteen inspringen op wat we weten. We proberen hierin een goede balans te vinden, wat soms best moeilijk is. Het is wel fijn dat de IBer van school ons gezin inmiddels kent en hierin met ons meekijkt/meedenkt.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Hoe helpen/begeleiden jullie je kleuter en wat zijn mogelijkheden op school, die hierbij aansluiten?

Groetjes,
Lisa80.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 1 2019/2020
BerichtGeplaatst: 30 okt 2019, 14:54 
Volwassene

Spannend! Onze dochter is medio september gestart met enkele ochtenden per week. Ze vindt het spannend, maar de juf geeft aan dat ze de werkjes erg leuk en makkelijk vindt... Wij waren er vroeg bij in gesprek met school (ze wordt in januari pas 4), omdat we van alle kanten horen dat het zo belangrijk is dat ze vanaf het begin goed begeleid worden. Als jullie een goed gevoel bij de IB-er hebben en zij alert is, dan wellicht eerst even aanzien?

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 11:52 
Volwassene

Munchkin is gisteren begonnen in groep 1. Hij is een makkelijk en tevreden kind en ik denk niet dat hij nu al een speciale aanpak nodig heeft. Het is een gemengde groep 1/2 en de onderwijsassistent kent zijn oudere broer nog. We gaan het zien!

Ze hebben alle herfstkleuters tegelijk laten instromen, allemaal bij elkaar in de klas, en die klas is nu vol. Er komen de rest van het jaar dus geen kinderen meer bij.

@Lisa80
Bij de oudste zagen we op het kinderdagverblijf wel signalen dat hij niet goed in z'n vel zat, en hij werd als sociaal-emotionaal onvaardig ingeschat door de leiding (met cito observatielijst oid). Die hebben we toen op een peuterplusgroep gedaan. Ook voor ons zelfvertrouwen als ouders was dat goed. Geekdad had echt geen idee dat Buddy een voorsprong had. In groep 1 (een gemengde groep 1/2) ging het echter gewoon goed. De problemen van het kinderdagverblijf waren er gewoon niet. De juffen zagen meteen dat Buddy een voorsprong had. Buddy had die eerste maanden wel moeite met de drukte en de grote klas en sinterkerst, maar de juffen vonden dat allemaal heel normaal, en bij het signaleren van een voorsprong gingen ze vooral af op mondelinge taalvaardigheid en woordenschat en niet op sociaal-emotioneel gedrag.

Dus tja, ik kan geen advies geven over hoe je je kleuter hierin begeleid, want bij die van mij ging het gewoon vanzelf goed.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 16:25 
Volwassene

Hoi!

Mijn zoontje (maart 2015) begon vorig jaar januari in groep 1 en viel na 3 weken uit. In april/mei deden we nog een poging, maar eind mei viel hij weer uit. Nu zit hij sinds augustus op dagbehandeling en dat is een heel fijne plek voor hem.
Hij viel uit door overprikkeling, overgevoeligheid en dingen als faalangst. Daar krijgt hij nu hulp bij op dagbehandeling. Daarnaast heeft hij in de zomer SI-therapie gehad wat heeft geholpen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 14:41 
Volwassene

Leuk om jullie reacties te lezen!

@Slimpie
Het is mij opgevallen dat er door scholen zeer verschillend wordt omgegaan met starten voor het 4e jaar. Spannende stap lijkt, mij, maar tot nu toe klinkt het goed?

@Geekmum
Geen advies geeft niet, het lezen van ervaringen is al erg prettig!

@MrsBucket
Lijkt mij moeilijk om te zien als je kind op deze manier uitvalt... Fijn dat de dagbehandeling een goede plek voor hem is. Is daarin ook samenwerking met de school? En mag ik vragen waarbij de SI-therapie heeft kunnen helpen?

BerichtGeplaatst: 16 nov 2019, 23:24 
Volwassene

@lisa80
Dagbehandeling heeft geen contact met regulier onderwijs. Daar is hij uitgeschreven en hebben we voor nu niets meer mee van doen.
De SI-therapie heeft ons vooral geholpen, we hebben uitgevonden wat ons zoontje helpt om te kunnen ontspannen en zien beter aan hem wanneer hij overprikkeld dreigt te raken. We kunnen het nu vaker voor zijn, in plaats van achteraf te moeten handelen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 13:09 
Volwassene

Hallo,

hoe gaat het met jullie kinderen in groep 1?

J heeft een 'okee' start gehad, zeker als ik bedenk in wat voor periode zij is begonnen (nov/dec). Ze voelt zich goed bij haar juf en gaat graag naar school. Niet heel enthousiast, maar ook zeker niet met tegenzin.
Verder... vind ik het moeilijk om een goed beeld te krijgen. Wat ik wel zie, is dat zij thuis met momenten erg gefrustreerd is. Ik heb de indruk dat zij niet 'voldaan' is aan het eind van de dag (wel moe van alle prikkels...) en daar dwars van kan worden. Ook is zij zichzelf thuis aan het leren schrijven. Daar was ze al eerder mee bezig, maar nu intensiever.

Binnenkort gesprek met school, om samen goed te volgen hoe het gaat met J en daar op in te kunnen spelen. Ik wil niet voorbarig zijn of 'zeuren', maar afwachten voelt ook niet goed. (En uit ervaring bij de oudsten, heb ik gehaald dat het goed is om in actie te komen en je gevoel/intuïtie te volgen, wat o.a. begint bij een goede contactlijn met school...)

Ben benieuwd naar andere ervaringen...?

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 14:43 
Volwassene

Nog een aanvulling:
Een aanzienlijk deel van J's frustratie komt voort uit haar zeer kritische/strenge houding naar zichzelf. Bij het schrijven verwacht zij van zichzelf dat het foutloos gaat... Soms heeft ze een hele 'brief' geschreven en gaat er een letter/streepje/... 'mis', dan gaat de brief de prullenbak in en begint ze van voren af aan. Net zolang totdat ze vindt dat het goed gegaan is...
Hetzelfde kan gebeuren bij tekenen, waarbij ze het dan stom vindt, dat ze viltstift niet uit kan gummen en dus opnieuw 'moet' beginnen :?

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 23:04 
Volwassene

Als ze meestal de dingen in een keer kunnen, dan accepteren ze veel minder dat iets soms wat oefenen kost of tegen valt. Ik was me bewust van deze valkuil bij HB’ers en probeerde al heel snel de nadruk te leggen op het leerproces. Die vindt altijd plaats hoe kort ook. Er elke keer even op wijzen dat ze het gister nog niet (zo goed) kon bijvoorbeeld en dus wat geleerd had. Gelukkig hebben ze op school de slagzin: “van oefenen ga je leren” en deze herhalen we thuis ook heel vaak. Zeg ik het eerste deel en maakt zij de zin af en komt er weer een glimlach op haar gezicht. Want leren wil ze wel!

Vandaag hebben dochter en ik een paar letters geoefend, want ze wilde een bepaald woord opschrijven. Daarbij benadrukte ik dat ze nog de hele basisschool zal gaan oefenen op beter en sneller kunnen schrijven en dat ze het echt niet in een keer goed hoefde te doen. Toen maakte ik per ongeluk een foutje in het voordoen en daar moesten we beiden om lachen: ja, zelfs mama maakt nog foutjes. Hierin het voorbeeld kunnen geven hoe je met een fout omgaat, kan ook helpen er zelf mee om te gaan.

Hooen dat J het plezier in proberen en leren ook mag vinden.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 10:55 
Volwassene

Onze dame vindt het ogenschijnlijk erg leuk op school. Ook wij hebben nog niet een heel goed beeld van wat ze eigenlijk doet... Vanochtend is ze wel naar de juf gestapt dat ze 'meer in haar letterboekje wil schrijven'; soms heeft ze een duwtje in de rug nodig om naar de juf te stappen. Verder ook hier wel perfectionistisch, maar met dans/zang- en zwemles moet ze ook oefenen, dus hopelijk draagt dat bij aan haar bewustwording/acceptatie van het feit dat je als je oefent ook steeds beter wordt. We hopen wel binnenkort een gesprek op school te hebben nu de school haar inmiddels al enkele maanden kent en beter zicht heeft op wat ze al wel/niet kan.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 10:30 
Volwassene

J zit niet lekker in haar vel... Is dwars, zeer bepalend, zit zichzelf in de weg. Erg intensief... :(

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 23:12 
Volwassene

Hier ook een meisje die het hele schooljaar niet lekker in haar vel zit. Zij is versneld van groep 2 naar 3 gegaan met de voorjaarsvakantie vorig jaar. Voor de zomervakantie heb ik mijn twijfel uitgesproken of ze niet beter in groep 3 kon blijven. School zag dat absoluut niet zitten vanwege de taalvoorsprong die zij had. Dus we hebben haar wel door laten gaan naar groep 4. Nu heeft ze steeds hoofdpijn tijdens de schooldagen en heeft ze pijn in haar buik van rekenen. (de weektaak voor rekenen hebben ze inmiddels verminderd voor haar). Ook contact met andere kinderen gaat moeizaam, ze speelt veel alleen omdat ze niet in de pauze altijd wil ‘opboksen’ tegen haar klasgenoten.

Zijn er ouders hier die ervaring hebben met eerst een versnelling maar daarna toch het kind een jaar een groep opnieuw laten doen zodat het weer samenkomt met leeftijdsgenootjes en het kind daardoor het gevoel heeft alles weer ‘in de macht’ te hebben?

BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 15:07 
Volwassene

Hier nog zoekende...
J lijkt niet met tegenzin naar school te gaan. Komt vaak wel 'boos'? uit school (eerst wat bedeesd, eenmaal thuis boos/verdrietig/...). We kunnen er moeilijk de vinger opleggen, maar het is best pittig. Ze kan pittige woede-uitbarstingen hebben :(
Ik blijf het gevoel houden dat ze haar 'ei niet goed kwijt kan'. Maar hoe dat verder concreet te krijgen...?

Ze vindt knutselen en Engels wel leuk om te doen. Ben benieuwd hoe de leerkrachten er tegen aan kijken, binnenkort oudergesprek.

@appelmoes: misschien vind je meer reacties/ervaringen bij een groep 3 of 4 topic?
Vanwege mijn oudste kinderen heb ik wel ervaring met versnellingen, maar niet met daarna een groep overnieuw doen. De vraag die bij mij opkomt is of er al goed is gekeken naar waar haar niveau precies ligt op de verschillende onderdelen (evt. doortoetsen)? Is de eerdere versnelling vooral ingegeven door de taalvoorsprong, of was er een algehele voorsprong?

BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 15:47 
Volwassene

Lisa80 schreef:
Hier nog zoekende...
J lijkt niet met tegenzin naar school te gaan. Komt vaak wel 'boos'? uit school (eerst wat bedeesd, eenmaal thuis boos/verdrietig/...). We kunnen er moeilijk de vinger opleggen, maar het is best pittig. Ze kan pittige woede-uitbarstingen hebben :(
Ik blijf het gevoel houden dat ze haar 'ei niet goed kwijt kan'. Maar hoe dat verder concreet te krijgen...?

Ze vindt knutselen en Engels wel leuk om te doen. Ben benieuwd hoe de leerkrachten er tegen aan kijken, binnenkort oudergesprek.

Klinkt alsof ze zich inhoudt/aanpast, en het er thuis uit komt.. Wel iets om uit te zoeken denk ik.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2020, 21:56 
Volwassene

Wat vervelend dat niet goed in het vel zitten. Zeker iets om in de gaten te houden? Wellicht op een speelse manier (niet direct na school) proberen het gesprek aan te gaan, lijkt mij belangrijk om er op een of andere manier toch achter te komen wat er speelt. Succes!

Hier positief gesprek gehad op school; juffen zien dochter zoals wij ook doen. Dat voelt goed en ze krijg alle ruimte om haar interesses te volgen, waarbij als de juffen merken dat ze stof al beheerst, ze een ander/aanvullend werkje bij haar neerleggen (met name verbreden). Kinderen van 4-8 zitten bij elkaar in een unit, juf geeft aan dat ze graag meeluistert bij instructie aan de oudere kinderen. Verder krijgen we terug dat mevrouw graag de juf speelt en moedert (ook al is ze de kleinste van de groep), dus dat heeft wel wat aandacht nodig! Prettig om te merken dat dochter gezien wordt!

BerichtGeplaatst: 13 maart 2020, 14:59 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels hebben we een oudergesprek op school gehad. Heb de indruk dat ze vrij goed 'gezien' wordt op school (zowel cognitief als sociaal/emotioneel), heel fijn. Ik zou wel graag het één en ander wat concreter willen maken, daar komen we in een vervolggesprek nog op terug. J krijgt bijv extra/moeilijkere werkjes, maar wat dan precies? Hoe weten we of dat aansluit en/of genoeg is?

Wat zijn jullie ervaringen met verrijkingsmogelijkheden in groep 1 (of evt. 2)?
En komt het voor dat er in groep 1 op de één of andere manier bekeken wordt op welk niveau een kind zit (i.v.m. aansluiten op 'zone van naaste ontwikkeling')?

BerichtGeplaatst: 13 maart 2020, 17:13 
Volwassene

Ik had per ongeluk over Munchkin in het groep 2 draadje gepost. Ik herhaal het hier.

[24 februari]
Citaat:
Munchkin heeft vandaag zijn rapport gekregen en we hebben daar gesprek over gehad. Munchkin krijgt geen Cito toetsen en moet het dus met een observatiesysteem doen. Munchkin maakt weinig contact met andere kinderen of met de juf en dat maakt zo'n observatiesysteem natuurlijk heel erg onbetrouwbaar. De juf was het van het begin al meteen heel erg aan het relativeren en gaf aan dat Munchkin haar soms toch verbaasde met iets wat hij "kon", maar ja, dat past dan net niet in het observatiesysteem. Uit het observatiesysteem kwamen achterstanden van 0 tot 6 maanden (ten opzichte van z'n leeftijdsgenoten, ten opzichte van een gemiddelde groep 1 leerling zou het nog meer zijn). Terugkerend thema is steeds dat Munchkin dromerig is, fladdert, "naast" andere kinderen speelt, en nauwelijks praat in de groep of tegen de juf.

Ik heb niet de indruk dat de juf zich zorgen maakt. Zij vindt dat hij echt nog moet wennen en zich op z'n gemak gaan voelen.

Wij hebben een en ander over thuis verteld. Hoe Munchkin over school praat, en dat hij op het vlak van hakken/plakken/letters echt al heel ver is. Fijn lekker observaties delen zonder oordelen; ik vond het een heel prettig gesprek. Munchkin heeft geen uitdaging nodig; er zit voor hem genoeg uitdaging in de thema's, de gymlessen, het "typische" kleutergebeuren. Hij had bijvoorbeeld op school geleerd de Noordpool en de Zuidpool aan te wijzen op een globe en liet dat trots thuis zien, en met die twee "ankerpunten" is hij nu andere werelddelen aan het leren en vooral welke dieren waar horen. Ze hadden op school een kompas bekeken en de namen van de windrichtingen geleerd, en Munchkin vraagt nu heel veel welke kant op een bepaalde plaats is, en onthoudt welke dingen dezelfde kant op zijn, en kan de windrichtingen vinden op kaarten en op de globe. Maar volgens het observatiesysteem begrijpt hij "achter" en "onder"...

Ik vind het observatiesysteem op het rapport niet echt geslaagd. Er staat alleen maar wat je kind kan, niet wat je kind zou moeten kunnen dit jaar maar nog niet laat zien. Tja, dat is natuurlijk ook vreselijk moeilijk, dmv observatie aantonen dat een kind iets niets kan, maar de functioneringsleeftijden zijn wel gebaseerd op het idee dat dat kan. Buddy heeft een rapport waar de leerdoelen van dat leerjaar in staan, dat vind ik veel duidelijker.

Intussen al weer een paar weken verder. Munchkin wordt wat beter gezien op school, met name door de directeur die twee dagen per week voor de klas staat. Maar nav het rapport ben ik wat meer gaan opletten hoe het tijdens de inloop gaat, en ik ben niet blij met wat ik zie. Munchkin heeft een hoop sociale angsten. Ik heb hem tijdens de inloop eigenlijk nog nooit iets horen zeggen tegen de juf of tegen klasgenootjes. Hij praat wel tegen mij, ook als anderen dat kunnen horen. Soms laat hij goed non-verbaal gedrag zien (lachen / aanmoedigen als kindjes iets over zijn speelgoed of werkje zeggen), maar vaak ook kijkt hij weg als hij rechtstreeks aangesproken wordt. Ook wil hij vaak niet aan tafel gaan zitten (bij andere kindjes!) maar in z'n eentje op een kleedje spelen. De directeur zegt dat hij later op de dag wel goed mee doet en ook praat. Maar betekent dat dat hij met iedereen praat, of alleen tegen haar? Volgens mij is hij namelijk naar de kinderen toe meer belemmerd dan naar de leerkrachten toe. Hoewel... voor de onderwijsassistent is hij ook behoorlijk bang, die wil hij geen hand/voet/elleboog geven (zij is zo iemand die naar de kinderen toe met veel meer intonatie spreekt dan naar volwassenen toe, veel vragen op de kinderen afvuurt, etc.).

Geekdad en ik hebben besloten op oudercursus te gaan voor ouders van angstige kinderen. Nu maar hopen dat dat nog door gaat, gezien de corona-ontwikkelingen.

Beetje twijfel of ik nu al in overleg moet met school over die inloop en sociale angsten.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 15:29 
Volwassene

Hebben jullie Munchkin wel eens meegenomen naar een bijeenkomst met andere hb kinderen? Hoe gedraagt hij zich in 'vertrouwde' kring, bijvoorbeeld bij familie of jullie vrienden?

Waarom ik dit vraag: Onze oudste legde vroeger zo weinig contact dat de peuterspeelzaal over selectief mutisme begon en de basisschool over autisme. Buiten school praatte dochter honderduit, tijdens uitjes met andere hb kinderen (als ze eenmaal vertrouwd waren) ook. Alleen op school praatte ze niet, speelde ze alleen, maakte ze nauwelijks oogcontact met de juf of klasgenootjes en kwam ze inderdaad vrij autistisch over.
Dat is t/m groep 4 zo gebleven. Na een schoolwissel en versnelling ging het beter, maar t/m haar laatste jaar VO bleef ze verlegen en teruggetrokken.

Op de uni kwam ze helemaal los ... binnen de korste keren vrienden, presentaties in het Engels geven voor volle zalen, lid van een studentensportvereniging ... Ze is nu 21, en geen spoor meer van dat gedrag van vroeger. Haar eigen verklaring is dat ze eindelijk zichzelf kon zijn. Op school was ze toch voornamelijk bezig met 'lezen' welk gedrag van haar verwacht werd, proberen zich aan te passen, de plank mis slaan en overleven.

Waar ik heen wil met mijn verhaal: Peercontacten zijn zo belangrijk! Een slimme kleuter die in een groep vol 'gemiddelde' kleuters ander gedrag laat zien en weinig aansluiting vindt, heeft niet per definitie een gedragsprobleem. Het gedrag kan ook het gevolg zijn van een gebrek aan aansluiting doordat er onvoldoende overlap in leefwerelden is.

Persoonlijk zou ik eerst onderzoeken of Munchkin zich anders gedraagt tussen peers dan tussen leeftijdsgenootjes. Als hij ook in andere omstandigheden en gezelschap angstig gedrag laat zien, kun je altijd nog een oudercursus gaan doen

(In een ver verleden hebben mijn man en ik een cursus gedaan voor ouders van lastige peuters en kleuters ... oudste had thuis namelijk woedeaanvallen waar de honden geen brood van lustten. Tijdens de cursus herkenden we echt niets van wat andere ouders omschreven en vice versa. Achteraf bleek dat onze hb peuter - wij wisten toen nog niets van hb - gewoon meer behoefte aan autonomie had, en niet als een 3-jarige behandeld wilde worden. De cursusmevrouw herkende dat ook niet, die gaf ons adviezen die totaal averechts werkten).

BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 20:25 
Volwassene

Een aantal herkenbare punten, Paula...
Bijv. ook de sterke behoefte aan autonomie en hoe dat in (heftig) gedrag naar voren kan komen... Inmiddels hebben we een aardige modus gevonden (die soms weer aangepast wordt, aangezien de ontwikkeling van de kinderen ook dynamisch is), maar het is een intensieve weg geweest (en we zijn er vast nog niet, maar ontwikkelen mee ;-)) Soms moeilijk om uit te leggen en begrip of erkenning voor te krijgen. Is misschien ook logisch, maar soms heb ik die behoefte wel.

Mooi om te lezen hoe je dochter er naar kijkt en waar ze nu staat!

BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 20:50 
Volwassene

Inmiddels zijn de kinderen alweer een poos thuis en krijgen ook de kleuters onderwijs op afstand... Hoe gaat dat bij jullie?

Hier gaat het wisselend... J vraagt veel aandacht. Begrijpelijk en ook intensief. Het heeft tijd gekost om aan een nieuw ritme te wennen, wat 'rommeliger' is dan dat het was. Aan de andere kant geeft het ook mooie momenten, omdat we (naast de andere prioriteiten die aan ons trekken) toch ook de tijd maken om samen met haar dingen te doen. Soms heel duidelijk schoolwerk (vindt ze ook leuk - als ze het niet leuk vindt, doet ze het niet), soms meer spelenderwijs of 'gewoon' spelen/spelletjes doen/ in de tuin spelen, enz.
Omdat al eerder duidelijk werd dat J een 'ontwikkelingsvoorsprong' heeft, werd er op school al bekeken hoe dit kan worden meegenomen in het lesaanbod. Al vrij snel werd er ook na het ingaan van alle maatregelen (o.a. onderwijs op afstand) door school meegedacht over wat we vanuit huis met/voor J kunnen doen. O.a. heeft J sinds kort pluswerk, vanuit een creatieve benadering. Uiteraard doet ze dit samen met mijn man of mij en ze vindt het erg leuk. Voor ons geeft het ook wat houvast.

Verder raakt ze momenteel sowieso niet voldoende 'verzadigd' op een dag. Heeft 1000 vragen, tekent, maakt knutselwerken, kletst, rent, kletst nog meer en ligt dan 's avonds nog steeds wakker... Zoekt samen met ons ook een weg met haar broer en zus, die een deel van de dag met schoolwerk bezig zijn waar J dan niet bij kan zijn, maar haar er op andere momenten ook weer genoeg bij te betrekken, want die behoeft heeft ze duidelijk.

Pagina 1 van 2 [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende