Het is nu 04 jul 2020, 08:22




 Pagina 4 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 23:13 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 228
Vandaag rapport van Buddy ontvangen en gesprek daarover gehad.

Begrijpend lezen: functioneringsniveau E4, zelfde score als een jaar geleden. Terwijl Buddy de methode van taal/begrijpend lezen/wereldoriëntatie behoorlijk makkelijk vindt en B boeken uit de schoolbieb leest. Ze gaan hem in de taalmethode de B-teksten en -opdrachten laten doen. De A-opdrachten moeten ook nog want zo zit de methode in elkaar; de kinderen in groep 5 en 6 moeten ook nog steeds de A-opdrachten doen.

Spelling: functioneringsniveau M5, een heel jaar vooruitgang geboekt in een half jaar tijd. Buddy krijgt sinds een maand ongeveer groep 5 stof voor spelling en grammatica met een groepje leerlingen in de eigen klas.

AVI en DMT beide M6.

Rekenen: functioneringsniveau E5, ook een heel jaar vooruitgang geboekt in een half jaar tijd. Verder een smileyrapport (de opvolger van het bolletjesrapport) waar alle leerdoelen van groep 5 op staan, en daar heeft hij bij 17 van de 18 leerdoelen de hoogste smiley gehaald.

Het smileyrapport van taal stond niet echt iets interessants in ('ik kan een verhaal vertellen' en dat soort vage leerdoelen). Grote afwezige was Handschrift. Dat stond nergens op het rapport. Ik heb z'n schrijfmethodeshrift doorgebladerd. Dat ziet er echt niet goed uit. De kleine A's en O's zijn niet van elkaar te onderscheiden en worden meestal met de klok mee gemaakt (in plaats van tegen de klok in). Alles scheef en krom en door de lijnen heen en veel letters die overlappen. Nergens in het schrift kon ik feedback vinden, en ze zullen dit hele jaar nog met potlood schrijven (aan het schrift te zien worden die potloden bij Buddy erg afgevlakt en erg bot), terwijl de taalmethode al groep 5 liniatuur gebruikt.
Ik snap niet dat de meester het schrijven prima vond gaan een maand geleden. Ik denk dat ik nog een vervolgafspraak ga maken. De juf wilde wel een methodeschriftje mee naar huis nemen om thuis te oefenen, maar dat zouden dan de hoofdletters zijn van de eerste helft van het jaar. Maar Buddy kan de kleine letters nog helemaal niet! Ik denk dat thuis oefenen de enige manier is om Buddy de lik-op-stuk feedback te geven die hij nodig heeft, maar niet voldoende. Buddy moet ook schrijfmateriaal krijgen op school waarmee het haalbaar wordt om tussen de lijntjes te blijven.

Buddy is inhoudelijk heel betrokken bij de les. Lijkt het heel erg naar zijn zin te hebben. Hij moest zelf een rapport invullen over hoe leuk hij bepaalde vakken vond. Hij had verkeer en Engels een 'matig' (oranje smiley) gegeven. Verkeer omdat ze het "nooit" deden (volgens Buddy dus), en Engels omdat het "te makkelijk" is, maar ik denk dat daar ook een stukje frustratie zit dat z'n klasgenoten hem niet begrijpen (ze spreken Engels in de les). De leerkrachten vinden hem heel behulpzaam met Engels en ICT.

Ik heb geen I/II/III scores om met jullie te vergelijken. Ik heb de grafieken (maar niet de tabellen) van het Cito alternatief rapport. Tussen de smileyrapporten per vak staat wel af en toe een toetsscore maar nooit van een M4 toets.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020, 01:02 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4296
Wat bij schrijven vreemd genoeg wel eens vergeten wordt, is een degelijke instructie. Welke lijnen zijn evenwijdig? Welk deel van de letter past precies tussen de hulplijnen? Waar kruist de lus? De stokken moeten helemaal recht, maar ook de ophalen zijn recht, alleen staan ze schuiner. De a, de g en de d hebben dezelfde grondvorm. Wanneer dat soort dingen niet verteld worden, weten kinderen ze niet, en het is essentieel voor een regelmatig handschrift.
Verder ben ik zeker niet voor een lik-op-stukaanp a k bij schrijven. Ik ben meer voor: welke is het mooiste gelukt? Wat maakt die letter zo mooi? Probeer dat nou bij elke letter op de volgende regel ook te doen. Kijk, die lus mag tot het dak.
Bij schrijven is kijken zó belangrijk!



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020, 14:13 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 228
@Von: juf gaf toe dat de schrijf"les" vaak als één van de activiteiten tijdens het taalcircuit gedaan werd. Tijdens taalcircuit krijgen de kinderen 15 minuten taalinstructie, 15 minuten taalverwerking, 15 minuten taal op de computer, en kennelijk dus 15 minuten schrijven. Maar de leerkracht geeft ondertussen 4 x 15 minuten taalinstructie aan verschillende kleine groepjes. Instructie of feedback op het schrijven is er dan dus niet.

School gebruikt de methode waarbij de kinderen in de eerste week van groep 3 de letter k moeten leren schrijven. Gemaakt door een marktleider op lezen die vooral heel hard bezig is met het sprookje te verkopen dat schrijven gekoppeld zou moeten zijn aan lezen. Dat gaat keihard ten koste van de logische leerlijn en van de schrijfdidactiek.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020, 14:46 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4296
Ach ja, er zijn verschillende theorieën over. Uiteindelijk zijn de meeste schrijfmethodes best oke, als er maar goed instructie wordt gegeven. Op zich kunnen kinderen aan het begin van groep 3 die k best leren.
Wij hadden tot een paar jaar terug de methode waarbij je vooral eerst heel veel grote bewegingen maakte en danste en zwaaide en weet ik wat. Het ging op beweging, niet om vorm. Hartstikke leuk allemaal, maar wetenschappelijk gezien klopt er geen hout van. Voor de kleuters kon ik er nog mee leven, maar het werd doorgetrokken door de hele school. En toen de onderwijsassistent die er in gespecialiseerd was naar een andere school vertrok, klapte de hele boel in elkaar. Niemand nam er nog tijd voor en de kinderen van die jaren schreven nogal onleesbaar. Helaas behoren mijn kinderen daartoe. Oudste heeft pas halverwege de middelbare school leesbaar leren schrijven, omdat ze zelf wilde dat haar aantekeningen er mooi uitzagen.
Sinds een jaar of wat hebben we weer een fatsoenlijke methode, en hoppekee, leesbare handschriften door de hele school, veel zelfs ronduit netjes.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020, 19:44 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2019, 09:47
Berichten: 58
@Geekmum, wat bedoelen ze met A- en B opdrachten en vragen? Ik heb ineens het gevoel dat ik geen flauw benul heb wat er allemaal in groep 4 gebeurt :shock:


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 feb 2020, 21:50 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 392
Geekmum, en fijne rapport. Oudste was altijd problematisch met schrijven, en hoewel hij nooit heel netjes is, is zijn schrift leesbaar. Hopelijk valt het met wat tijd mee. Fijn dat hij goed vooruit loopt en goed uitdagenden les krijgt.

De cito scores zijn nog niet naar huis gestuurd, maar jongste deed vandaag de groep 5 cito voor rekenen. Zijn juf denkt dat hij weinig te leren heeft in groep 4, en wij hopen het liefst uitdaging te beiden zonder een versnelling. De school gaat contact met ons opnemen binnenkort over een plan, nadat de test scores zijn binnen.

Engels vindt jongste ook vreselijk. Veel te makkelijk, wat ook logisch is voor een tweetalige jongen. Er zijn nog twee Engelstalige kinderen in de klas, dus hopelijk is er een betere optie.



_________________
Twee zoons, 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 16:14 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 228
Kandelaar4 schreef:
@Geekmum, wat bedoelen ze met A- en B opdrachten en vragen? Ik heb ineens het gevoel dat ik geen flauw benul heb wat er allemaal in groep 4 gebeurt :shock:


Dat is iets specifieks van de methode taal/wereldoriëntatie die de school gebruikt. Is een methode voor groep 5 t/m 8 met 6 niveau's. Niveau A is bedoeld voor "de taalzwakke leerling in groep 5". Niveau B is voor de gemiddelde groep 5 leerling. Niveau E is voor de gemiddelde groep 8 leerling. Niveau F is plusniveau. Ivm combinatieklassen wordt de methode op school ook in groep 4 ingezet. Dat kan, omdat de school de boeken en thema's wisselt per kalenderjaar, niet per leerjaar.

Voor begrijpend lezen+wereldoriëntatie heb je voor elk thema een boek voor niveau A t/m C en een boek voor niveau D t/m F. En daarbij geldt dat wie niveau C doet, ook bijna alle A en B opdrachten moet maken.

Voor spelling en grammatica hebben de boeken maar één niveau. Bij spelling en grammatica heeft Buddy een B werkboek en doet hij alleen maar B-opdrachten.

@Vraagteken: We zijn al aan de slag gegaan thuis met de letter c. Buddy schrijft thuis netter dan op school (als ik meekijk tenminste). Hij blijkt best te weten tussen welke lijntjes welke delen van de letters moeten, ook al is de uitvoering wat houterig. Hij had een "aha"-moment toen hij van een 'c' per ongeluk een 'o' maakte en ik zei dat dat is hoe de o hoort te gaan. Ik weet niet zeker of Buddy's mechanisch proces wel goed is; hij draait z'n blad een stukje naar rechts ipv naar links en het lijkt of hij de stokken en lussen maakt door z'n pols heen en weer te bewegen. Ik zou graag een stapje terugdoen naar kleuren en arceren en Buddy daarmee vingerbewegingen laten ontdekken en oefenen, maar daar verzet hij zich heel hevig tegen. En ik vind het ook wel belangrijk om "gewoon" die letters a/d/g/o aan te pakken.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 17:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2019, 09:47
Berichten: 58
[quote="Vraagteken"]De cito scores zijn nog niet naar huis gestuurd, maar jongste deed vandaag de groep 5 cito voor rekenen. Zijn juf denkt dat hij weinig te leren heeft in groep 4, en wij hopen het liefst uitdaging te beiden zonder een versnelling. De school gaat contact met ons opnemen binnenkort over een plan, nadat de test scores zijn binnen./quote]

Voor Dochter hetzelfde, de afgelopen weken is zij doorgetoetst en daar hebben we volgende week een gesprek over. Ben ook benieuwd wat jullie met school voor gesprek zullen hebben over een plan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 17:19 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2019, 09:47
Berichten: 58
geekmum schreef:
Dat is iets specifieks van de methode taal/wereldoriëntatie die de school gebruikt. Is een methode voor groep 5 t/m 8 met 6 niveau's. Niveau A is bedoeld voor "de taalzwakke leerling in groep 5".


Ah ja, dat heeft onze school niet, ik heb daar echt nog nooit iemand over gehoord. Wel fijn dat ze op die manier de stof kunnen aanbieden!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 20:30 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 392
Kandelaar, grappig dat je dochter hetzelfde tijd wordt doorgetoest. Kom je ook even de plan van aanpak delen? Jongste moet nog de begrijpend lezen cito doen, dus testen is nog niet klaar hier.

Jongste was heel trots dat hij verteld was dat hij een goede score had op de rekenen cito voor groep 5. Hij wist niet de exacte score. Echt fijn dat de school zo proactief is, dat we hebben hier niet voor hoeven vragen, maar ik vind het nog best spannend of er een goede oplossing te vinden is.



_________________
Twee zoons, 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 28 feb 2020, 10:29 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2019, 09:47
Berichten: 58
Vraagteken schreef:
Kandelaar, grappig dat je dochter hetzelfde tijd wordt doorgetoest. Kom je ook even de plan van aanpak delen


Wil ik zeker delen tzt! Doe ik dan wel even in een DM, denk niet dat het hele forum daarop zit te wachten :-D


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 15:18 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 228
Buddy is "op proef" in rekengroep M6 gezet. Hij had een II gehaald op de cito E5 toets. Er is op school ook een rekengroep die nu begint aan het boek van groep 6, maar na veel overleg hebben ze besloten dat dat te weinig uitdaging voor hem biedt, en dat ze willen kijken hoe het gaat als hij halverwege de stof van groep 6 begint.

Het was een beetje raar dat ze bij de rapportgesprekken hier niets over zeiden. Wij hadden rapportgesprek op de eerste dag na de vakantie, en de indeling van de rekengroepjes zijn ze later die week gaan bedenken.

Buddy moet nu nog wel de methodetoetsen van de eerste helft van groep 6 doen. Dat vindt 'ie niet zo leuk. Maar over de instructielessen is hij echt heel enthousiast.

Ik vind het aan de ene kant best schokkend, een heel jaar instructie overslaan en bij elkaar nu twee jaar versneld in rekenen. Maar als ik naar de stof die Buddy nu overslaat, dan stelt dat niet zo veel voor. De leerdoelen van groep 5 beheerst hij echt wel. Inzicht in de structuur van grote getallen is aardig ontwikkeld bij Buddy. Kolomsgewijs optellen overslaan en nu meteen cijferend aanleren moet ook prima lukken. Breuken is nog niet aan bod gekomen in de eerste helft van groep 6. De deeltafels wordt waarschijnlijk wel pittig voor hem.

Alleen jammer dat hij dat kolomsgewijze aftrekken niet kan overslaan. Daar beginnen ze nu net aan. En ik heb de methode bestudeerd en ze gaan dus echt met "tekorten" rekenen. Kolomsgewijs optellen is een mooi opstapje naar cijferen. Maar bij kolomsgewijs aftrekken met tekorten wordt een hele nieuwe categorie getallen - negatieve getallen - op een zeer instrumentele manier geintroduceerd. Ik heb zelf negatieve getallen geleerd in de brugklas. Wij kregen contexten (kelderverdiepingen, rood staan, vriestemperaturen, etc.) waarin we die negatieve getallen betekenis konden geven. Daarna gingen we sommen doen op een tweezijdigde getallenlijn. Pas daarna rekenden we met kale getallen zonder context of schematisch model. Als ik reken met negatieve getallen zie ik nog steeds die tweezijdige getallenlijn voor me. Ik kan me niet voorstellen hoe een kind in groep 6 inzichtelijk om kan gaan met "tekorten" als het geen concrete contexten en mentale modellen (getallenlijn) krijgt aangereikt om de eigen intuities aan te toetsen en te ontwikkelen. Dan kan het kind toch alleen maar het trucje van de leerkracht nadoen? Ik heb ook geleerd op een strict instrumentele manier te rekenen met in de tussenresultaten een nieuwe "categorie" getallen, waar ik me geen voorstelling bij kon maken omdat die getallen "onmogelijk" waren als eindantwoord in de gegevens contexten. Dat was op de universiteit, niet op de basisschool.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 16:26 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4296
Ik sla met mijn rekenzwakke leerlingen het kolomsgewijs optellen en aftrekken over en ga meteen cijferend te werk, soms al in groep 5.
Dat met die tekorten, dat gaat op zich nog wel, al vind ik het een onnodige tussenstap. Maar in onze methode wordt het ook nog eens van links naar rechts aangeboden, in lpaats van van rechts naar links.

Ik leg aftrekken altijd uit met rolletjes drop. Je hebt losse dropjes, rolletjes waar 10 dropjes inzitten en doosjes waar dan weer 10 rolletjes inzitten. Als je niet genoeg losse dropjes hebt, moet je een rolletje open maken. Dan heb je een rolletje minder, maar wel 10 losse dropjes erbij.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 19:20 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2010, 11:42
Berichten: 7651
Kolomsgewijs optellen en aftrekken doen we bij mij op school niet aan. Wij werken vanuit Montessori materiaal, en vanuit de inzichten die daarmee opgedaan worden is cijferen veel logischer.
Idem met happendeling en klassieke staartdeling.



_________________
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 20:25 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4296
Bij ons wordt eerst de happenmethode aangeboden, en in groep 8 de staartdeling.
Ik vind dat goed, omdat de happenmethode echt veel inzichtelijker is. Staartdelingen zijn slechts een trucje. Een goed trucje, dat wel.
Voor kinderen die de tafels niet geautomatiseerd hebben is de happenmethode veel makkelijker, en voor onzekere kinderen ook. Het hoeft niet in een keer goed, je kunt de stapjes zo groot en zo klein maken als je wil.
Maar met staartdelingen kom je verder, als je t kunt, kun je t ook met enorme getallen en ook met kommagetallen.
Ze mogen uiteindelijk kiezen welke manier ze gebruiken.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 21:36 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 997
Ik kwam er pas achter dat mijn jongste in groep 4 zichzelf cijferend rekenen heeft aangeleerd (optelsommen). Het grappige is dat hij keurig van links naar rechts werkt, want dat is voor hem logischer (dat snap ik dan weer wel). Of is dat dan weer kolomsgewijs optellen? Mijn andere kinderen hebben in het buitenland op de basisschool gezeten, en daar leerden ze gewoon nog staartdelingen en cijferend rekenen (zoals ik het vroeger ook geleerd heb), dus ik ben niet echt thuis in het NL rekenonderwijs.

In de happen methode heb ik mij weleens verdiept toen ik een nichtje moest helpen, maar dat was niet echt mijn ding. Ik ben ook niet tegen trucjes trouwens, vooral niet voor kinderen die moeite met rekenen hebben (de goede rekenaars snappen de trucjes sowieso wel als ze even hun best doen).

Negatieve getallen was bij mijn kinderen geen enkel probleem eigenlijk, dat ging met een jaar of 5 al goed qua begrip en rekenen (maar ik heb kinderen, die op jonge leeftijd dol op getallen waren en ook nooit op hun vingers geteld hebben, maar gelijk goed konden hoofdrekenen).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 13:47 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2010, 11:42
Berichten: 7651
Vanuit het oefenen met de deelbak is de staartdeling juist wel inzichtelijk en geenzins een trucje. De sterke rekenaars hoef je eigenlijk alleen nog maar de notatie aan te leren.



_________________
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 14:35 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4296
Ik ken de teelbal niet. Ga even googelen.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 14:54 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 15:38
Berichten: 711
Von schreef:
Ik ken de teelbal niet. Ga even googelen.


Autocorrect doet rare dingen. :lol:



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 14:55 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4296
:x :oops: :lol:
Zo is dat!



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 4 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: