Het is nu 04 jul 2020, 08:09

Pagina 3 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 13:55 
Volwassene

Paula, ik kan me voorstellen dat dit onderwerp ligt dichtbij je hart, maar daar voel ik eigenlijk hetzelfde over. Dat is voor jullie kinderen goed gegaan en goed uitgepakt, ben ik heel blij mee.

Die traject gaan wij niet lopen met onze twee. De oudste is wel heel slim maar waar die zit is denk ik voor hem prima. Versnelling plus taalwissel en werken in zijn zwakkere taal heeft hem al wat uitdaging gegeven, en na iets meer dan een jaar zit hij weer bovenop. Hij is jong en heel sociaal, en je doet hem geen plezier om hem verder van leeftijdgenootjes te zetten.

Jongste is heel bijzonder slim en zou wel prima een versnelling erbij aankunnen. Hij is het kindje dat net 3 was en had zichzelf lezen geleerd en dat als zesjarig in groep 4 vraagt om moeilijkere tafels te leren, die leert dat dan zelf uit eigen interesse. Zijn beste vriendje is bijna twee ouder. Maar wij hebben middelbare school opties in de buurt die lopen op de hb VWO, als dat voor hem echt nodig is. Ook zijn er andere vlotte kinderen waarmee hij kan werken. Tot nu toe is hij heel vrolijk en goed op zijn plaats.

Misschien komt het deels omdat we expres een school hebben uitgezocht (en daarna een huis gevonden) waar we dachten dat de jongens met maar een versnelling genoeg aan had. Het zou kunnen dat jongste ook goed het systeem zou doorkomen met extra versnellingen, maar ik gun hem liever zijn tijd.

Je hebt andere keuzes gemaakt, en het is heel fijn dat het blijkt achteraf goed te zijn. Ieder kind is anders. Het kan ook wel zo dat niet verder versnellen inderdaad de beste beslissing is voor onze mannen, maar dat weten we ook pas achteraf.

Laatst bijgewerkt door Vraagteken op 17 jan 2020, 15:12, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 14:33 
Volwassene

geekmum schreef:
En tja, ik weet wat Buddy allemaal meekrijgt van huis, en daardoor ga ik dan twijfelen of hij echt zo slim is, of dit tempo echt wel bij hem past.

Een versnelling is echt niet niks. Ook is de ene school niet de ander. Een klasgenoot van jongste is van een andere school overgestapt naar ons school. Hij is ook een jonge leerling en past niet bij zijn oude school vanwege zijn capaciteiten. Hij gaat naar allerlei begaafde buitenschoolse activiteiten. Ook een slim mannetje zeker. Maar op ons school had hij moeite mee te komen met de zon leerlingen en zit hij ook niet in de plusgroepen van jongste. Veel kinderen hier zijn niet versneld, en ook zijn er veel herfst kindjes die zijn niet vervroegd naar groep 3.

Wat ik wil zeggen is dat op een school waar er veel slimme kinderen zijn, kan het niveau en tempo hoger liggen dan bij andere scholen. Bij onze oude internationale school, waren de jongen niet versneld. Als herfst kind zou oudste een van de oudste moeten zijn, maar er waren zo veel kinderen die juist vertraagd waren of moest doubleren dat bijna de helft van de klas ouder dan hem was. Daar zochten we ook geen versnelling.

Jouw school klinkt een fijne school, met veel mogelijkheden voor slimme kinderen om op niveau te werken. Dat gaat buddy zeker profijt van later. Het zou best kunnen dat in een andere school zou er minder mogelijkheden zijn, maar dat hij makkelijkere zou uitsteken als slim.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 16:33 
Volwassene

Vraagteken schreef:
geekmum schreef:
En tja, ik weet wat Buddy allemaal meekrijgt van huis, en daardoor ga ik dan twijfelen of hij echt zo slim is, of dit tempo echt wel bij hem past.

Een versnelling is echt niet niks. Ook is de ene school niet de ander. Een klasgenoot van jongste is van een andere school overgestapt naar ons school. Hij is ook een jonge leerling en past niet bij zijn oude school vanwege zijn capaciteiten. Hij gaat naar allerlei begaafde buitenschoolse activiteiten. Ook een slim mannetje zeker. Maar op ons school had hij moeite mee te komen met de zon leerlingen en zit hij ook niet in de plusgroepen van jongste. Veel kinderen hier zijn niet versneld, en ook zijn er veel herfst kindjes die zijn niet vervroegd naar groep 3.

Wat ik wil zeggen is dat op een school waar er veel slimme kinderen zijn, kan het niveau en tempo hoger liggen dan bij andere scholen. Bij onze oude internationale school, waren de jongen niet versneld. Als herfst kind zou oudste een van de oudste moeten zijn, maar er waren zo veel kinderen die juist vertraagd waren of moest doubleren dat bijna de helft van de klas ouder dan hem was. Daar zochten we ook geen versnelling.

Jouw school klinkt een fijne school, met veel mogelijkheden voor slimme kinderen om op niveau te werken. Dat gaat buddy zeker profijt van later. Het zou best kunnen dat in een andere school zou er minder mogelijkheden zijn, maar dat hij makkelijkere zou uitsteken als slim.

Buddy had destijds ook moeite om mee te komen met zon. Nu "moet" hij B boeken pakken uit de schoolbibliotheek.

Buddy's school zit in de zwaarste categorie qua gemiddeld leerlinggewicht. Heel veel niveauverschillen tussen leerlingen, waar ze heel goed mee om gaan. Maar op veel scholen buiten de wijk zou Buddy minder opvallen.

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 17:10 
Volwassene

@Vraagteken: Wij zijn verhuisd voor een andere meer passende basisschool en mijn kinderen gingen naar een VO met een hb-onderbouw en flexibele mogelijkheden. We hebben echt van alles geprobeerd om niet te hoeven versnellen maar dat bleek in de praktijk niet houdbaar. Dat het goed heeft uitgepakt, komt ook doordat wij als ouders er veel tijd en energie in hebben gestoken.

Natuurlijk, de ene leerling is de andere niet, en de ene school is de andere niet. En situaties zijn nooit precies hetzelfde. Juist dat maakt imho dat het goed is om niet bij voorbaat bepaalde opties af te wijzen of te willen. Je kijkt naar het kind, naar het moment en naar de (on)mogelijkheden van de school in kwestie. Pas dan kom neem je een besluit.
Citaat:
Wat ik wil zeggen is dat op een school waar er veel slimme kinderen zijn, kan het niveau en tempo hoger liggen dan bij andere scholen.
Dat is absoluut waar. Maar wanneer een kind echt ver voorloopt en een hoog werk- en/of ontwikkeltempo heeft, dan is het nog steeds mogelijk dat zo'n school geen passend aanbod kan leveren (er zijn zat hb kinderen die op een gymnasium - bedoeld voor slimme leerlingen - niet voldoende aan hun trekken komen).

Wat ik probeer te zeggen, is dat het prima is om niet bij voorbaat al meerdere keren te willen versnellen. En eerst naar andere oplossingen te kijken. Maar dat het óók goed is om een open mind te houden en de optie niet bij voorbaat af te wijzen.
Gewoon omdat je niet weet hoe een kind zich zal ontwikkelen. Je kunt wanneer je kind in groep 4 ziet niet voorspellen hoe de komende 4 schooljaren zullen verlopen. En je weet ook niet hoe een school zich ontwikkelt. Voorbeeld: onze 2e basisschool sloeg na 2 jaar ineens een andere koers in. Andere directeur, andere speerpunten, wég begaafdenbeleid. Dat hadden we niet voorzien en het zorgde bij veel leerlingen voor problemen.
Soms kan het een paar jaar later nodig zijn om een andere stap te zetten, eentje die je eerder niet voor mogelijk of wenselijk hield.

Ik zal er verder over ophouden :wink: , iedereen staat hier anders in en dat mag. Als we allemaal hetzelfde zouden denken, zou de wereld een saaie plek zijn.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 20:17 
Volwassene

@ Paula, ik denk dat onze stuitermeid op jouw kinderen lijkt: ze is nu gewoon letterlijk een eiland in haar eigen klas. Hoe verder het jaar vordert, hoe minder aansluiting met hen. Ze staat op alle gebieden veel verder, haalt prachtige punten als ze er zin in heeft. Haar UHB-begeleider had een derde versnelling sterk aangeraden, maar dat zagen we begin dit schooljaar echt niet zitten. Onze kleine pruts van 5 in groep 5? Nu hebben we eerlijk gezegd spijt. Onze meid is zichzelf helemaal kwijt, alles is saai en vervelend. Thuis zien wij in de vakanties een heel ander vrolijk kind. We wachten nu nog steeds op een gesprek met school, maar wij weten ondertussen dat ze niet willen dat ze nog sneller gaat (alsof je haar kan tegenhouden, ze is auto-didact)

Ik wilde met mijn post even mijn hart luchten over het feit dat de leerlingbegeleiding het een goed idee vond om haar thuis te verbieden om iets te leren (cru gezegd) om haar zo aan te leren dat ze die dingen op school kan leren. Dochter wil dit heus wel doen, maar als ze aan de leerkracht vraagt wat het grootste getal is, hoe ze boven 1000 kan leren rekenen, ... krijgt ze het antwoord: dat hoef je nog niet te weten... Werkt dus averechts bij mij meid. Ondertussen weet ze hoe ze alles kan uitrekenen en dat 1 googol het 'grootste' getal is, maar dat dat in de alledaagse wiskunde niet gebruikt wordt :lol:

Het is idd zo dat er voor elk kind individueel gekeken moet worden wat het beste is. Ik had mijn meid echt nog graag in de kleuterklas gezien. Het afscheidsfeest van de kleuterklas ging bij mij gepaard met heel wat traantjes. Maar onze meid had het echt gehad met de 'baby's' ze was veruit het fierste kind op de foto met haar kleuterdiploma (twee koppen kleiner dan haar klasgenoten en net 4 geworden). Haar vrijgeleide naar de basisschool :wink:

BerichtGeplaatst: 18 jan 2020, 01:51 
Volwassene

Herkenbaar Shura. Onze 4-jarige rekende met negatieve getallen en speelde Yahtzee ... dat komt in de kleuterklassen niet aan de orde :wink: . Hij was een kleuter toen hij 2-3 was, tegen de tijd dat hij naar de kleuterklas ging, was hij toe aan formeel leren.

Ondanks dat heb ik slapeloze nachten gehad toen hij als 7-jarige naar groep 7 ging (in een 7/8 combigroep). Maar juist die laatste 2 jaren waren voor hem het fijnste! Een kleine groep, eindelijk geen eilandje meer, andere hb leerlingen (wel wat ouder) en een leerkracht die zijn best deed, zoon serieus nam en met ons in gesprek ging.

Je kunt een kind niet verbieden om thuis iets te leren. Je kunt wel proberen om zoveel mogelijk zaken aan te bieden die niet het schoolcurriculum doorkruisen. Maar ook als je dat doet, gebeurt het vaak dat een kind zelf verbanden legt en dan zijn ze ineens tóch weer een stuk verder.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2020, 19:46 
Volwassene

Paula idd, hier hetzelfde. Ze moest overlaatst foto's van zichzelf meenemen naar school. Ze kreeg een baby-foto mee en eentje waar ze net 2 was. In de klas had juf de foto van de peuter bij de kleuters gehangen, want ze zag er als 2-jarige ook al gewoon als een kleuter uit.
Hier doorkruist het steeds het schoolse curriculum. Ze is een grote spelletjesfanaat en bij veel van de spellen heeft ze die vaardigheden ook nodig (regenwormen, ticket to ride, ... ) Ze leerde zo onbewust razendsnel de maaltafels.

Wij hebben zelf al besloten haar thuis qua leerstof niets te ontzeggen. Thuis is haar veilige haven waar ze mag zijn wie ze is ;)
Onze slapeloze nachten zijn tot nu toe vrij beperkt. Het is enkel op momenten dat we voelen dat ze echt wel veel meer nodig heeft dan het aangebodene en er op alle vlakken weer een gigantische voorsprong zit. Ik moet eerlijk zeggen: moest ze met 7 naar groep 7 gaan, dan zou ik toch ook even moeten slikken.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2020, 17:36 
Volwassene

Shura schreef:
Hier doorkruist het steeds het schoolse curriculum. Ze is een grote spelletjesfanaat en bij veel van de spellen heeft ze die vaardigheden ook nodig (regenwormen, ticket to ride, ... ) Ze leerde zo onbewust razendsnel de maaltafels.
Ja, zo gaat dat. Dat ging bij ons ook zo (zoon speelde met 4 jaar Monopoly, hij was bloedserieus, zus van 6 was de bank). Echt tegenhouden doe je het niet en m.i. is dat ook niet wenselijk. We hebben wél geprobeerd om thuis zoveel mogelijk aan te bieden dat niets met school te maken had. Maar doordat de kinderen zelf verbanden legden en een brede belangstelling hadden, konden we toch niet voorkomen dat ze hun voorsprong uitbouwden. We zijn nooit actief met schoolse materialen en stof aan de slag gegaan, het feit dat ze leergierig waren en wij daar op inspeelden was genoeg om sprongen te blijven maken.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2020, 18:30 
Volwassene

Hier inderdaad ook. We hebben haar dit schooljaar bewust van de cognitieve hobby's afgehaald (buiten muziek dan) en samen creatieve hobby's uitgekozen. Ze gaat nu ook niet meer naar een externe plusklas maar volgt enkel nog de plusklas op school. Door de externe plusklas werd ze nog leergieriger en werden haar sprongen nog groter dan voorheen en het was voor ons ook niet meer haalbaar om haar daar te krijgen.

We zien wel weer hoe het verder loopt :wink:

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 12:30 
Volwassene

geekmum schreef:
Citaat:
Dat vaker dan 1x versnellen niet altijd goed gaat, ligt eerder aan het gebrek aan begeleiding/kennis van school (en thuis) dan aan het feit dat er opnieuw versneld wordt en de leerling jong is.

Buddy is een herfstleerling die kort gekleuterd heeft, dus ik vind 1x versnellen ook al best heftig. Niet dat school daar op aan stuurt, ik heb contact gehad met de leerkracht en daar is geen sprake van, en school is gecommitteerd aan het aanbieden van groep 8+ stof in alle vakken.
.........En tja, ik weet wat Buddy allemaal meekrijgt van huis, en daardoor ga ik dan twijfelen of hij echt zo slim is, of dit tempo echt wel bij hem past.

Dochter is ook een herfstkind en heeft ook kort gekleuterd en ik zit met precies hetzelfde als wat jij schrijft....Dochter is slim maar is ze echt zo slim? Of is ze gewoon/ normaal slim? Ze heeft enorm veel HB symptomen maar ik twijfel soms ook of actie ondernemen dan wel past bij Dochter.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2020, 12:01 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
Dochter is ook een herfstkind en heeft ook kort gekleuterd en ik zit met precies hetzelfde als wat jij schrijft....Dochter is slim maar is ze echt zo slim? Of is ze gewoon/ normaal slim? Ze heeft enorm veel HB symptomen maar ik twijfel soms ook of actie ondernemen dan wel past bij Dochter.
Dat vond ik toen ook het lastigste. Wij hadden geen vergelijk in onze vriendenkring of familie (allemaal ver weg) en ons eigen kind was ons referentiekader. Wij hebben de kinderen daarom laten onderzoeken (niet alleen IQ-test maar ook sociale en emotionele ontwikkeling en doortoetsen tot ze echt uitvielen). Ik voelde me een stuk zekerder toen ik zwart op wit had staan dat zoon én heel slim was, én sociaal en emotioneel én een gemeten voorsprong in de schoolse stof had van 3-4 jaar. Mijn kroost is overigens van mei.
Ik moet er wel bij zeggen dat we die onderzoeken pas hebben laten doen toen ze écht vastliepen. Dat was bij jongste toen hij 5 was en bij oudste toen ze net 7 was geworden. Voor die tijd probeerde school wel een en ander maar omdat het gedrag thuis van de kinderen niet verbeterde, twijfelden wij steeds meer of die aanpassingen wel voldoende waren. Dat bleek dus niet het geval te zijn.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 22:27 
Volwassene

Paula schreef:
Wij hadden geen vergelijk in onze vriendenkring of familie (allemaal ver weg) en ons eigen kind was ons referentiekader. Wij hebben de kinderen daarom laten onderzoeken (niet alleen IQ-test maar ook sociale en emotionele ontwikkeling en doortoetsen tot ze echt uitvielen). Ik voelde me een stuk zekerder toen ik zwart op wit had staan dat zoon én heel slim was, én sociaal en emotioneel én een gemeten voorsprong in de schoolse stof had van 3-4 jaar. Mijn kroost is overigens van mei.
Ik moet er wel bij zeggen dat we die onderzoeken pas hebben laten doen toen ze écht vastliepen. Dat was bij jongste toen hij 5 was en bij oudste toen ze net 7 was geworden. Voor die tijd probeerde school wel een en ander maar omdat het gedrag thuis van de kinderen niet verbeterde, twijfelden wij steeds meer of die aanpassingen wel voldoende waren. Dat bleek dus niet het geval te zijn.

Ik heb inderdaad ook geen vergelijkingsmateriaal...Ik doe maar wat me goed lijkt en hier meelezen is ook erg prettig. Ik heb niet het idee dat Dochter gaat uitvallen, zij heeft veel vriendinnetjes en wil elke dag heel graag naar school. Wat op een andere manier wel op uitvallen zou kunnen lijken is misschien haar faalangst waardoor ze niks nieuws aan durft te pakken. Bij nieuwe dingen is ze bang dat ze het niet kan en dan durft ze er niet aan te beginnen. Ik ben op meerdere manieren aan het proberen haar hoge lat bij diverse dingen te verlagen. Dochter scoort op Technisch lezen 2,5 jaar voorsprong (dit hadden ze toevallig al getoetst), de rest is afwachten. het kan heel goed zijn dat we het laten voor wat het is, maar dan zou ik bijvoorbeeld eigenlijk heel graag een BSO willen zoeken waar ze haar meer uitdagen. Of meer in de privé sfeer zoals bijvoorbeeld pianoles of iets anders waarvoor ze moet oefenen/ haar best moet doen.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2020, 17:27 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
Wat op een andere manier wel op uitvallen zou kunnen lijken is misschien haar faalangst waardoor ze niks nieuws aan durft te pakken. Bij nieuwe dingen is ze bang dat ze het niet kan en dan durft ze er niet aan te beginnen.
Dat kan het gevolg zijn van langdurig beneden je niveau werken. Als je nooit echt inspanning hoeft te leveren en de stof die je krijgt aangeboden eigenlijk al beheerst, leer je niet leren. Je raakt niet gewend aan fouten maken, je neus stoten en oefenen. Je went er aan dat alles in één keer lukt en dat je alles in één keer begrijpt/kunt. Dat kan voor faalangst zorgen (lat voor jezelf ligt dan hoog).

Heb je al eens iets gelezen over fixed mindset en growth mindset? Google eens op Carol Dweck en mindset en je krijgt een hoop info. Goed mogelijk dat je daar e.e.a. van herkent bij je dochter.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020, 10:29 
Volwassene

Paula schreef:
Kandelaar4 schreef:
Wat op een andere manier wel op uitvallen zou kunnen lijken is misschien haar faalangst waardoor ze niks nieuws aan durft te pakken. Bij nieuwe dingen is ze bang dat ze het niet kan en dan durft ze er niet aan te beginnen.
Dat kan het gevolg zijn van langdurig beneden je niveau werken. Als je nooit echt inspanning hoeft te leveren en de stof die je krijgt aangeboden eigenlijk al beheerst, leer je niet leren. Je raakt niet gewend aan fouten maken, je neus stoten en oefenen. Je went er aan dat alles in één keer lukt en dat je alles in één keer begrijpt/kunt. Dat kan voor faalangst zorgen (lat voor jezelf ligt dan hoog). Heb je al eens iets gelezen over fixed mindset en growth mindset? Google eens op Carol Dweck en mindset en je krijgt een hoop info. Goed mogelijk dat je daar e.e.a. van herkent bij je dochter.

Dit is precies wat ik zie bij dochter.... Alleen maar negens en tienen voor haar toetsen zonder hier iets voor te doen. 1x een 8,7, aan het begin van het jaar omdat ze kennelijk de vraagstelling niet begreep. We hebben het nu met pianoles... ze pakt het heel snel op als je iets voorspeelt, maar op les durft ze niet “Want dan kan ik het nog niet” zegt ze dan.
Ik ga zeker even googlen vanavond als ik thuis ben, dank je wel voor de tip!!

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020, 10:53 
Volwassene

Kandelaar, op de school van jongste, zijn de methodetoetsen ook veel te makkelijk en heeft hij alleen hele hoge cijfers. Maar de juf zei dat ze niet toetsen voor de verrijking/pluswerk. Dus misschien ook even met de school overleggen, tenzij inderdaad het enige werk wat ze doet is methodewerk.

Jongste had in zijn plusklas een mindset training gedaan, en dat heeft hem wel flink geholpen. Een keertje puzzelen over een moeilijke som thuis (voor een paar klassen hoger, uit eigen interesse), zei hij eerst, "Maar dat kan ik niet. Oeps, nee, dat kan ik nog niet!" Toen ging hij goed aan de slag.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020, 22:30 
Volwassene

Vraagteken schreef:
Jongste had in zijn plusklas een mindset training gedaan, en dat heeft hem wel flink geholpen. Een keertje puzzelen over een moeilijke som thuis (voor een paar klassen hoger, uit eigen interesse), zei hij eerst, "Maar dat kan ik niet. Oeps, nee, dat kan ik nog niet!" Toen ging hij goed aan de slag.

Zo, dat heeft hij goed gezegd zeg!! Ontzettend knap dat hij het zo oppakte.... en fijn te horen dat ze het nog om kunnen draaien

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020, 11:49 
Volwassene

Vraagteken schreef:
Kandelaar, op de school van jongste, zijn de methodetoetsen ook veel te makkelijk en heeft hij alleen hele hoge cijfers. Maar de juf zei dat ze niet toetsen voor de verrijking/pluswerk. Dus misschien ook even met de school overleggen, tenzij inderdaad het enige werk wat ze doet is methodewerk.

@Vraagteken, School van Dochter neemt Methodetoetsen af en de Landelijke toetsen (cito's). De methodetoetsen zijn te makkelijk voor Dochter (gezien de cijfers en ze geeft het zelf ok aan) en de landelijke toetsen zijn allemaal niveau I. Ik zou ook wel willen dat ze Pluswerk toetsen maar dat doen ze niet. Snap ik ook wel weer.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 12:09 
Volwassene

@Vraagteken, heb je misschien een idee hoe die mindset training eruit zag? Wat ze deden? Of volgens welke methode dat was? Ik heb er op zitten google maar ik krijg 1001 resultaten.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 22:26 
Volwassene

Kandelaar, even gekeken. Ze hadden over de zijnsluiken van Tessa Kieboom, ze hebben geleerd over "growie" en "fixie", verder weet ik niet. Hopelijk helpt dit!

Met jongste hebben we even veel problemen mee gehad qua gedrag thuis en op school. Gelukkig gaat het iets beter, maar het lijkt erop dat we samen met de school moet gaan zitten over uitdagingen vergroten. Hij had blijkbaar torenhoge cito's in alle vakken, dus de school wil graag in gesprek.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 23:07 
Volwassene

@Vraagteken: Ik ken het niet maar ik zit er nu op te googlen...Interessante info! Ik ben benieuwd of je er met school uitkomt wat het vergroten van die uitdagingen dan in zouden kunnen houden. Het blijft volgend mij moeilijk voor een school om daar naar volle tevredenheid invulling aan te geven. Maar als school in gesprek wil dan hebben ze vast een plan!

Pagina 3 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende