Het is nu 13 jul 2020, 00:55

Pagina 2 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 12:11 
Volwassene

Ik kom hier even binnenvallen. Zoon zit nu nog in groep 3, maar gaat na de kerstvakantie naar groep 4. Hij loopt al halve en hele dagen mee in groep 4 en is heel enthousiast. Van de week gaan we nog de overdracht doen met de leerkracht van groep 4. Ik vind het best spannend, met name op sociaal gebied en of hij vrienden kan maken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 20:47 
Volwassene

@Geekmum, Aha... alle groepen rekenen op het zelfde moment en dan kan je dus aan sluiten bij de groep waar jouw niveau zit? Dat klinkt interessant, ik heb er nog nooit van gehoord. Wel heel fijn dat dat op jullie school kan!
@Von, ja ook haar begrijpend lezen is boven niveau. Ik heb gevraagd aan de juf of wij hier misschien eens een gesprek over zouden kunnen voeren. Ze zei meteen dat ze dat een goed idee vond maar eerst even wilde overleggen met de IB-er.

Lezen hier misschien moeders/ vaders mee die ooit zo' n gesprek hebben gevoerd? Of misschien juffen die ooit zo'n gesprek hebben gevoerd met ouders? Ik wil zelf graag het gesprek open in gaan maar ik denk ook dat de juf vast van mij wil weten wat ik in mijn hoofd heb voor Dochter. Maar juist dàt vind ik zo ingewikkeld.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 13:00 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
@Geekmum, Aha... alle groepen rekenen op het zelfde moment en dan kan je dus aan sluiten bij de groep waar jouw niveau zit? Dat klinkt interessant, ik heb er nog nooit van gehoord. Wel heel fijn dat dat op jullie school kan!
Op de eerste basisschool van mijn kinderen werkten ze ook zo. Dochter rekende na haar versnelling naar groep 5 al direct mee in groep 6. Na een paar weken kwam ze in groep 6 in het groepje betere rekenaars. Halverwege het schooljaar liep ze vast omdat ze gewoon sneller ging dan dat. Zowel tempo als niveau sloten niet aan.

Voor dochter zou een goed verdiepings- of verrijkingsprogramma beter geweest zijn dan gewoon een of twee groepen hoger meerekenen. Probleem was een beetje dat school zich niet kon voorstellen dat dochter na een versnelling en rekenen in nog een groep hoger nog steeds niet aan haar trekken kwam.

Nadeel van deze aanpak is dat je aan het eind van de rekenstof nog een stuk school overhoudt. School moet daar een goed plan voor hebben, anders is het enige dat je bereikt het verplaatsen van het probleem.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 13:17 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
Lezen hier misschien moeders/ vaders mee die ooit zo' n gesprek hebben gevoerd? Of misschien juffen die ooit zo'n gesprek hebben gevoerd met ouders? Ik wil zelf graag het gesprek open in gaan maar ik denk ook dat de juf vast van mij wil weten wat ik in mijn hoofd heb voor Dochter. Maar juist dàt vind ik zo ingewikkeld.
Ik begon meestal met vragen welke indruk juf van mijn kind had en met de vraag wat ze zoal in de klas deden. Mijn kinderen vertelden thuis weinig over school, dat gebruikte ik als argument naar de leerkracht toe. Ik toonde gewoon belangstelling naar de leerkracht en het aanbod toe. Als de juf dan vertelde kwamen er vanzelf aanknopingspunten om het gesprek in de door mij gewenste richting te sturen.

Het is fijn als jij al weet wat je wil, maar dat hoeft niet. Vaak is zo'n eerste gesprek vooral bedoeld om elkaar wat beter te leren kennen en om te kijken wat je kind nu eigenlijk precies doet op school. Het is niet gek als de echte vragen en ideeën pas komen als je weer thuis bent en tijd hebt gehad om alles te laten bezinken. En sowieso voelen sommige leerkrachten zich overvallen als je direct om aanpassingen voor je kind vraagt. Een iets langzamere opbouw (hoe lastig soms ook) levert vaak meer resultaat op.

Algemeen is het goed om in gedachten te houden dat je wil dat jouw kind leert leren, net zoals elk ander kind. Soms is het reguliere aanbod niet voldoende om dat te bereiken. Dan zijn er aanpassingen nodig.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 00:15 
Volwassene

@Paula
Begrijp ik het goed dat Dochter versneld was van groep 3 naar groep 5 en daar meerekende met groep 6? Ingrijpend ook wel en je wist eigenlijk ook nog niet dat haar niveau eigenlijk alles oversteeg. Hoe gaat het nu met haar? Wat doet ze nu?
Fijn dat je je ervaringen deelt vwb een gesprek. In groep 3 hadden we vooral gesprekken over wat Dochter niet kon en dan ging het over haar executieve functies zoals concentratie en taakinitiatie. We hebben toen een ergotherapeut in de arm genomen en nu in groep 4 gaat het al een heel stuk beter. Maar zowel in groep 3 als nu in groep 4 haalt Dochter negens en tienen voor taal en rekenen (ze zit ook in de plusklas hiervoor) en zou ik toch graag een gesprek willen met juf en IB-er over wat Dochter wel kan. Wat jij schrijft is eigenlijk ook wat ik graag wil weten..... hoe kijken juf en IB-er hier tegenaan. Ik sprak laatst een vrouw die juf is op een basisschool en die gaf aan dat het vaker voorkomt dat kinderen in groep 4 hoge cijfers halen maar ik heb het idee dat er wat anders aan de hand is en dat het niet 'toevallig' goede cijfer zijn. Ze heeft zichzelf lezen geleerd vlak voor ze naar groep 1 ging, maakte zelfs ook al woordgrapjes, in groep 2 in winkels waar goederen afgeprijsd was ging ze uitrekenen hoeveel euro korting er was. Dochter hoeft niet perse te versnellen maar ik ben idd heel benieuwd hoe de juf het bekijkt en of zij een idee hebben (of er al over nagedacht hebben?) of zij denken dat de plusklas voldoende is of dat er wat anders moet gebeuren. En ik wil inderdaad dat Dochter leert leren. Dat is nu niet het geval. Ik probeer dan soms toch maar, onder het mom van 'huiswerk', 10 minuutjes sommen te laten maken waarvan ik al weet dat de antwoorden goed zijn... maar puur voor de vorm. Om te laten zien wat het is om iets te doen voor een vak.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 09:30 
Volwassene

Leren leren is iets anders dan leren werken. Leren doe je als je iets eerst niet kon of wist en na het uitvoeren van een activiteit wel (of in ieder geval een stapje in de goede richting hebt gezet).

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 21:49 
Volwassene

@Loekie, Misschien kan ik in het gesprek met juf en IB dan vragen hoe ik dat moet doen. Ik kan Dochter niet leren leren, ze weet het op de 1 of andere manier al. Wat zou jij doen? of heb je er ervaring mee?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 23:35 
Volwassene

Thuis kan een kind bijvoorbeeld leren leren door een muziekinstrument te leren spelen. Voor een nieuw stuk moet je oefenen voordat je het beheerst. Je moet kijken welk stukje al goed gaat en welk stukje nog niet.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 02:17 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
@Paula
Begrijp ik het goed dat Dochter versneld was van groep 3 naar groep 5 en daar meerekende met groep 6? Ingrijpend ook wel en je wist eigenlijk ook nog niet dat haar niveau eigenlijk alles oversteeg. Hoe gaat het nu met haar? Wat doet ze nu?
Dochter deed groep 3 en 4 in één jaar (versnelde in april naar groep 4) en toen ze in groep 5 kwam, rekende ze mee in groep 6. Uiteindelijk deed ze groep 7-8 ook in één jaar.
Ze is onlangs afgestudeerd van de TU :wink: . Het is dus uiteindelijk allemaal goed gekomen, maar het ging niet vanzelf.

Wat me vooral is bijgebleven, is dat school (op een enkele leerkracht na) wel mee wilde werken maar dat ze eigenlijk voortdurend achter de feiten aan liepen. Om te beginnen zagen ze de voorsprong niet omdat dochter zich op school aanpaste en niets bijzonders liet zien. Daarnaast was er bij leerkrachten en IB'er sprake van vooroordelen/misvattingen m.b.t. hoogbegaafdheid bij kinderen. Dochter voldeed niet aan het beeld dat school had van 'het hoogbegaafde kind'. Hoe minder het programma op school aansloot bij haar ontwikkelingsniveau, hoe minder ze van zichzelf liet zien.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019, 15:12 
Volwassene

Paula schreef:
Kandelaar4 schreef:
@Paula
Dochter deed groep 3 en 4 in één jaar (versnelde in april naar groep 4) en toen ze in groep 5 kwam, rekende ze mee in groep 6. Uiteindelijk deed ze groep 7-8 ook in één jaar.
Ze is onlangs afgestudeerd van de TU :wink: . Het is dus uiteindelijk allemaal goed gekomen, maar het ging niet vanzelf.

Wat me vooral is bijgebleven, is dat school (op een enkele leerkracht na) wel mee wilde werken maar dat ze eigenlijk voortdurend achter de feiten aan liepen. Om te beginnen zagen ze de voorsprong niet omdat dochter zich op school aanpaste en niets bijzonders liet zien. Daarnaast was er bij leerkrachten en IB'er sprake van vooroordelen/misvattingen m.b.t. hoogbegaafdheid bij kinderen. Dochter voldeed niet aan het beeld dat school had van 'het hoogbegaafde kind'. Hoe minder het programma op school aansloot bij haar ontwikkelingsniveau, hoe minder ze van zichzelf liet zien.

TU Delft! Beter :D Wel fijn dat ze die versnellingen kon doen? Maakte ze dan wel vriendjes in die klassen?
Ik heb hetzelfdem et school... nu beginnen ze in te zien dat Dochter serieus slim is. In groep 1 en 2 ging het alleen maar over het gebrek aan executieve functies en dat haar taakinitiatie slecht was. Vwb dat laatste...bij een opdracht om iets te gaan doen bleek ze op heel veel manieren de opdracht te kunnen uitvoeren maar kon ze geen keuze maken en daardoor startte ze neit met een taak

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019, 23:57 
Volwassene

Zijn ze zich er op school bewust van dat de executieve vaardigheden worden aangestuurd vanuit het deel van de hersenen dat het laatst van allemaal volgroeid is? De prefrontale cortex is pas af op je 24e.

Dat betekent niet dat je het niet kunt oefenen en stimuleren, maar je kunt niet verwachten dat een kleuter deze vaardigheden beheerst.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2019, 15:30 
Volwassene

Von schreef:
Zijn ze zich er op school bewust van dat de executieve vaardigheden worden aangestuurd vanuit het deel van de hersenen dat het laatst van allemaal volgroeid is? De prefrontale cortex is pas af op je 24e.

Dat betekent niet dat je het niet kunt oefenen en stimuleren, maar je kunt niet verwachten dat een kleuter deze vaardigheden beheerst.

HAHAHA!!! Von, ik moet even zo hard lachen! Ik dacht dat toen ook al inderdaad...als Dochter ouder wordt, komt het vast goed met de executieve functies. Maar aan de andere kant zijn dat nu ook onderdelen op het rapport waar cijfers gegeven worden, dus (om mijn deel ervoor te doen) gaan we naar een ergotherapeut en oefen ik thuis.
Nu in groep 4 gaat het best goed met de executieve functies, nu vind ik het tijd worden om te gaan praten over de eventule HB, dan wel MB (meerbegaafheid...ik weet niet of ik die afkorting zelf heb bedacht of dat iedereen dan weet wat ik ermee bedoel). Gelukkig staat de juf die ze nu heeft, hier heel erg voor open.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2020, 18:23 
Volwassene

Wij hadden vandaag even een top gesprek over onze stuitermeid :twisted: . Dochterlief racete nog steeds door de leerstof en begon weer alle verschijnselen van een bore-out te vertonen rond herfst. School aangesproken na veel gedoe en een straffe mail in de vakantie werd ze toch eens vooruit getest. Blijkt dat ze de leerstof beheerst groep 4 beheerst ... wisten wij natuurlijk allang , maar als je niet geloofd wordt.

Nu worden alle registers plots opengetrokken: ze heeft teveel faalangst, is sociaal-emotioneel niet rijp, .... het gekende riedeltje bij de meesten denk ik. Maar de oplossing was er: Leer jullie meid dat ze niet thuis maar op school moet leren ... Serieus?

Ik denk dat wij nog eens enkele serieuze gesprekken met school moeten voeren alvorens ze de leergierigheid van onze stuitermeid de kop indrukken.

Het moest er even uit ;)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 15:21 
Volwassene

Shura, wat jammer dat het niet goed gaat op school bij je dochter. Zijn er weinig vlotte kinderen in de school bij je? Is ze als enige die in groep 4 zit en het eigenlijk al kan?

Jongste hoeft ook niks te leren in groep 4 maar gaat met veel plezier naar school. Eens in de week hebben ze een "leren leren" klas, en hij zit in aparte groepen voor rekenen en lezen. Misschien scheelt het dat bij ons zijn er veel slimme kindjes en veel hoogopgeleide ouders.

Een extra keer een klas overslaan heb ik heel vaak zien misgaan, dus wij hebben al aan de school doorgeven dat wij zoeken dat niet. Volgens mij hier op de forum is dat wel eens goed gegaan, maar lang niet iedere keer. Het fijnst is natuurlijk als de school iets extra's aan kan bieden, om zulke kinderen toch plezier in leren te geven.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 18:10 
Volwassene

Er is nog een ander meisje dat het snel oppikt, maar zij is de enige die het al beheerst en ook door de nieuwe leerstof razendsnel vliegt. We proberen school aan het verstand te brengen dat ze moeten verbreden/verdiepen of haar projecten binnen de klas moeten aanbieden. Maar dat loopt niet van een leien dakje.
Dochterlief heeft ook steeds minder aansluiting, zij zit al met hele toekomstscenario's in haar hoofd waar de klasgenoten natuurlijk nog helemaal niet mee bezig zijn en dan botst het natuurlijk wel eens. Eén van die doelen is dus zo snel mogelijk haar schoolcarriere afronden. Ze weet wat ze wil worden later en heeft dan ook berekend dat ze wel even zal moeten werken voor een eigen woonst te kunnen aankopen.

Voor het ogenblik wordt de gehele maatschappij ook wel serieus op de grill gelegd ;) Waarom mag ik geen wijn drinken? Omdat in de wet staat dat je 16 moet zijn. waarop een hele repliek komt dat dat toch niet eerlijk is en wie beslist dan vanaf welke leeftijd en hebben ze daar wel serieus over nagedacht want kinderen zoals mij kunnen heus vroeger wel kiezen wat ze willen. En zo passeren verschillende dingen de revue: autorijden, alleen ergens naartoe mogen, trouwen, alleen wonen, kiezen welk werk je doet, koning kiezen, gaan stemmen en de partijen, ....

We willen ook niet meteen dat ze nog eens springt, ze sprong al 2-maal en dat pakte telkens heel goed uit. Ze zat dan terug goed in haar vel, maakte terug vriendinnetjes, tot ze die weer voorbij groeit. Op de hobby's zit ze ook versneld, maar daar dagen ze haar gewoon uit als ze haar de groep weer voorbij zien racen ;)

Wat fijn dat je jongste graag naar school gaat, wij hopen dat hier ook klaar te krijgen ;)

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 16:48 
Volwassene

Buddy is versneld is spelling/grammatica. Met een groepje leerlingen werkt hij in de klas uit een boek van groep 5.

Het is met een heel groepje van zijn klas dus ik denk niet dat de school dit doet om naar een fysieke versnelling toe te werken. Maar op deze manier ligt Buddy straks wel over de hele linie een jaar voor. Rekenen doet hij al in groep 5, lezen gaat op eigen niveau (en hij "moest" laatst B boeken pakken uit de schoolbibliotheek).

Ik maak me zorgen dat op deze manier een versnelling onontkoombaar is, of dat groep 8 niet te doen gaat zijn ook al zouden we dat wel willen.

En aan de andere kant, ik kan me zo voorstellen dat die voorsprong op spelling er gewoon "is" en dat school er alleen maar achter aan hobbelt. Buddy merkt best veel dingen op. En hij heeft voordeel van zijn tweetaligheid: geschreven Engels en geschreven Nederlands lijken veel meer op elkaar dan gesproken Engels en gesproken Nederlands, en dat helpt om de systematiek van de spellingsregels te doorzien.

Ik mag een gesprekje met de meester maar ik ga toch proberen te wachten tot de toetsresultaten binnen zijn, want ik moet er wel een middag vrij voor nemen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 17:50 
Volwassene

Vraagteken schreef:
Een extra keer een klas overslaan heb ik heel vaak zien misgaan, dus wij hebben al aan de school doorgeven dat wij zoeken dat niet. Volgens mij hier op de forum is dat wel eens goed gegaan, maar lang niet iedere keer. Het fijnst is natuurlijk als de school iets extra's aan kan bieden, om zulke kinderen toch plezier in leren te geven.
Dat vaker dan 1x versnellen niet altijd goed gaat, ligt eerder aan het gebrek aan begeleiding/kennis van school (en thuis) dan aan het feit dat er opnieuw versneld wordt en de leerling jong is.

Veel scholen denken dat je er bent met versnellen. Kind slaat wat over, zit op een beter passend niveau, en klaar. Maar dan begint het eigenlijk pas! Want zo'n kind zal zich ook na de versnelling sneller blijven ontwikkelen dan klasgenootjes. Heeft minder behoefte aan herhaling, wel behoefte aan een hoger tempo, aan meer diepgang, én aan ontwikkelingsgelijken. Dus moet je blijven compacten, verrijken, verdiepen. Is soms deelname aan een (externe) plusklas nodig. En de meeste scholen lukt dat niet, of het kind in kwestie ontwikkelt zich sneller dan de leerkracht/IB'er kan bevatten waardoor de aansluiting zoek raakt, of er zijn onvoldoende peers aanwezig. Vaak is het een combinatie van factoren die maakt dat een 2e versnelling niet goed uitpakt.

Maar het is niet zo dat vaker versnellen per definitie niet goed gaat. Sterker nog, er zijn (internationale) onderzoeken die uitwijzen dat het juist over het algemeen positief uitpakt!

P.S. En wanneer doortoetsen uitwijst dat een kind een voorsprong heeft van 3-4 jaar, kom je er niet met 'iets extra's aanbieden'. Dan is er gewoon een geheel eigen traject nodig waarbij je het reguliere traject (grotendeels) loslaat. En dat is binnen ons huidige onderwijsstelsel lastig vorm te geven. Versnellen is dan vaak het enige bruikbare alternatief. En met de juiste begeleiding (die soms langdurig en intensief kan zijn, dat wel) hoeft dat helemaal niet fout te gaan.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 18:10 
Volwassene

Paula schreef:
Maar het is niet zo dat vaker versnellen per definitie niet goed gaat. Sterker nog, er zijn (internationale) onderzoeken die uitwijzen dat het juist over het algemeen positief uitpakt!

Voor de eerste versnelling zeker wel. Ik weet dat ik niet in de meerderheid bent op dit forum, maar er zijn zeker risico's bij te veel versnellen. Verder ben ik van overtuigd dat voor mijn eigen kinderen is de sociale kant belangrijker dan precies op niveau zitten op de basisschool. Dat andere mensen andere beslissingen met hun kinderen maken kan ik wel voorstellen.

Mijn jongste kan de reken pluswerk doen van groep 6. Op zich nog een versnelling lost dat niet op. Allebei mijn man en ik zijn door de basisschool gekomen zonder veel voor te moeten doen, en dus we denken dat onze kinderen weinig schade hebben om een paar jaar het makkelijk te hebben. Zelfs met maar een versnelling was mijn man al gepromoveerd op zijn 26e.

Maar dat beslissing en overweging moeten ouders zelf maken. Soms zie ik wel dat uit angst ouders hun kinderen heel snel door de basisschool racen en dan komt er bij de middelbare problemen. Ja, dat zou kunnen liggen aan te weinig begeleiding. Maar ook aan de verwachting van een kind in de middelbare school.

Soms wordt het hier ook gebracht dat als je kind voorloopt, de enige optie is versnellen, of dat het schadelijk is om niet te versnellen. Daarom wil ik gewoon een andere perspectief aanbieden. Als mensen voor hun eigen kinderen een andere keus maken, betekent dat helemaal niet dat ze niet daar gelijk in hebben.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 12:57 
Volwassene

Bij voorbaat mijn excuus voor het lange verhaal. Versnellen is een onderwerp dat mij aan het hart gaat.

Er zijn altijd bepaalde risico's bij versnellen. Vooral wanneer een versnelling gezien wordt als DE oplossing en er daarna verder geen passend onderwijs en/of begeleiding geboden wordt. Er zijn echter ook risico's bij niet versnellen. Bijvoorbeeld niet leren leren waardoor een kind in een later stadium onderuit kan gaan. Daarom is wat mij betreft in elke situatie een risico-analyse nodig. Je kijkt naar de voors en tegens van wel én niet versnellen en komt zo - liefst samen met school - tot een besluit.
Citaat:
Allebei mijn man en ik zijn door de basisschool gekomen zonder veel voor te moeten doen, en dus we denken dat onze kinderen weinig schade hebben om een paar jaar het makkelijk te hebben. Zelfs met maar een versnelling was mijn man al gepromoveerd op zijn 26e.
I get where you're coming from maar daar schuilt ook een gevaar in. Want niet elk kind is hetzelfde. Wat voor jullie goed uitpakte, hoeft niet per se voor je eigen kind ook goed uit te pakken. Ik denk dat bijna elke ouder ook zijn eigen bagage meeneemt bij dit soort beslissingen. Mijn man en ik zijn allebei hb'ers die afstroomden en hun studie niet hebben afgemaakt. Nooit geleerd om enige inspanning te leveren, we voelden ons niet thuis tussen leeftijdsgenoten en toen we écht moesten studeren, hadden we geen notie van hoe dat moet. De basisschool leverde ook bij ons geen problemen op. Ja, verveling en gebrek aan aansluiting (en achteraf gezien veel onverklaarbare lichamelijke klachten) maar we kwamen er af met prachtige resultaten. En zonder werkhouding. Dus onze ervaringen hebben bij ons ook meegewogen in onze beslissingen om de kinderen wél te laten versnellen. Maar het waren niet onze enige beweegredenen.
Citaat:
Soms zie ik wel dat uit angst ouders hun kinderen heel snel door de basisschool racen en dan komt er bij de middelbare problemen.
Dat er op het VO problemen ontstaan, hangt niet altijd samen met dat er op de basisschool versneld werd. Sommige hb kinderen zijn ook gewoon pubers die met de hakken in het zand gaan en 1 of 2 jaar niks meer uitvoeren. Dan kun je slim zijn, maar de meeste kinderen redden het daarmee niet. Lastig is alleen dat dergelijke problemen bij een gewone leerling meestal aan de puberteit gewijt worden, terwijl bij een versnelde leerling iedereen meteen roept 'dat komt door de versnellingen en doordat ie zo jong is'. Er wordt met verschillende maten gemeten.
Daarnaast gebeurt het ook dat het tempo en niveau van het VO kunnen tegenvallen. Mijn oudste heeft zich vooral verveeld op het VO. Ze richtte zich op de sociale contacten én ze koos voor zoveel mogelijk vakken (examen gedaan in 4 profielen) zodat ze in elk geval wat te doen had. Wanneer je op een school zit waar weinig mogelijkheden zijn tot aanpassingen/meer uitdaging, kan het zomaar gebeuren dat een hb leerling afhaakt. Dat heeft dan niet te maken met dat hij 2x versneld is op de basisschool, maar met het feit dat het tempo en niveau op het VO óók niet passend zijn.

En natuurlijk spelen de verwachtingen die een kind heeft bij de middelbare school een rol. Maar dat valt voor mij ook onder begeleiding: het managen van de verwachtingen van je kind (en van jezelf bij de prestaties van je kind).

Ben het met je eens hoor, versnellen is niet de enige en zeker geen zaligmakende oplossing. Maar soms is het wel de enige optie op dat moment. En ik ben het ook met je eens dat je niet alleen versnelt op basis van een grote voorsprong. Er zijn meer factoren die meespelen, zoals de motorische, sociale en emotionele ontwikkeling, of de aansluiting in de klas en de klas waarin je kind na de versnelling terecht zou komen.

In het geval van onze zoon (3x versneld) wees onderzoek uit dat hij én de stof 3-4 jaar hoger al beheerste, én op sociaal en emotioneel gebied een voorsprong van 3-4 jaar had. In zijn geval bood het aanpassen van de stof in zijn eigen klas geen oplossing, hij was er namelijk doodongelukkig omdat hij nul aansluiting vond. Dat vond hij 3 klassen hoger wel. Hij heeft een tijdje een eigen leerlijn gevolgd in groep 3 en ook in groep 5 en daar werd hij ook heel ongelukkig van. Hij kon namelijk nooit samenwerken, was een eilandje in de klas.

Mijn kinderen zijn inmiddels 19 en 21. Ze gingen met nét 16 jaar naar de universiteit. Oudste is afgestudeerd aan de TU en gaat promoveren. Jongste studeert nog. Ze zitten geweldig goed in hun vel, geven allebei aan dat ze nog steeds blij zijn dat ze sneller door de basisschool heen konden en barsten van de vrienden.
Was hun schooltijd gemakkelijk? Nee. Niet voor hen en niet voor ons. Maar ik weet heel zeker dat die tijd zonder versnellingen nog moeilijker geweest was. En op het moment dat ze versnelden, was er geen beter alternatief. Dat maakt dat het op dat moment de juiste beslissing was.

Natuurlijk nemen ouders hun eigen beslissingen, gebaseerd op de kennis die ze hebben en op hun eigen ervaringen. En voor de ene ouder zal een versnelling een goede optie lijken terwijl een andere ouder daar juist niet voor kiest. Dat is volkomen logisch.
Ik denk alleen dat je nooit op voorhand een 2e versnelling moet afwijzen. Want soms wordt jouw visie ingehaald door de ontwikkeling van je kind :wink: (toen wij met onze kinderen in groep 1 begonnen, hadden we echt niet het plan om ze zo snel mogelijk door de basisschool heen te jagen hoor. Hun ontwikkeling ging gewoon vele malen sneller dan school aan kon. Aan elke versnelling ging een weloverwogen beslissingsproces vooraf, wij zijn zeker niet over één nacht ijs gegaan).

BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 13:34 
Volwassene

Citaat:
Dat vaker dan 1x versnellen niet altijd goed gaat, ligt eerder aan het gebrek aan begeleiding/kennis van school (en thuis) dan aan het feit dat er opnieuw versneld wordt en de leerling jong is.

Buddy is een herfstleerling die kort gekleuterd heeft, dus ik vind 1x versnellen ook al best heftig. Niet dat school daar op aan stuurt, ik heb contact gehad met de leerkracht en daar is geen sprake van, en school is gecommitteerd aan het aanbieden van groep 8+ stof in alle vakken.

Ik wil zo graag vooruitdenken, anticiperen op problemen, meedenken over oplossingen, maar eigenlijk sla ik een stap over. Eigenlijk moet ik het de leerkracht een keer alleen maar hebben over hoe het gaat met Buddy (welbevinden, peers, aanbod, toetsresultaten, etc.) zonder dat we onze ideeën over wat we daarmee moeten of kunnen te veel mee laten spelen. En zie Buddy's leerkrachten bijna nooit. Sinds Munchkin naar school gaat lukt het me niet om de vroege bus te halen en kom ik steeds pas na de 2e bel uit het kleuterlokaal, op de enige dag dat ik 's middags ophaal moeten ze met grote haast naar koorles.

En tja, ik weet wat Buddy allemaal meekrijgt van huis, en daardoor ga ik dan twijfelen of hij echt zo slim is, of dit tempo echt wel bij hem past.

voorsteltopic

Pagina 2 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende