Het is nu 05 jul 2020, 08:41

Pagina 5 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 08 maart 2020, 16:54 
Volwassene

:lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 17:24 
Volwassene

Von schreef:
Ik vind dat goed, omdat de happenmethode echt veel inzichtelijker is.

Beetje offtopic, maar voor echt onhandige rekenaars kan de happenmethode juist slecht uitpakken. Stel dat mijn zoon (hb en dyscalculie) een groot getal door 6 moest delen. Dan haalde hij er eerst maar eens 18 uit, omdat hij zich herinnerde dat 18 in de tafel van 6 zat. Vervolgens 60 eruit, dan 12, dan 120, bijvoorbeeld. Zo kon hij een hele rekenles aan anderhalve deling besteden, omdat hij het gevoel voor hoeveelheden mist. Voor houvast heeft hij één duidelijke methode nodig, zonder steeds keuzes te moeten maken. Voor delen is dat de staartdeling.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 17:54 
Volwassene

Dat kan heel goed. En de happenmethode moet ook sowieso goed gestructureerd worden aangeboden. Ik leg erg de nadruk op beginnen met grote, handige happen. (ik heb de "zorgleerlingen" individueel). Ik zou met kinderen zonder rekenproblemen ze eerst eens even zelf uit laten vogelen en vergelijken of iedereen dezelfde stappen heeft genomen en wie sneller klaar was. Maar die ruimte geef ik mijn leerlingen niet, want daar kunnen ze niets mee en hebben ze niets aan.

Maar ik heb inderdaad ook een leerling in groep 8 die rekent op het niveau van groep 6/7 waarbij ik de happenmethode gewoon niet heb aangeboden. Hem heb ik meteen staartdelingen geleerd, en dat gaat heel goed. Het ligt maar net aan het kind en de manier waarop het rekent, welke denkstappen hij/zij makkelijk neemt.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat je rekenzwakke kinderen niet in de war moet maken met verschillende manieren. Een manier, klaar. Tenzij je met de ene manier echt niet verder komt, dan kun je een andere manier proberen. Maar als het werkt met je het bij die manier houden.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 maart 2020, 18:25 
Volwassene

De "happenmethode" is incompleet. Het is geen methode. Het leert kinderen alleen maar dat ze allerlei verschillende dingen mogen doen, maar het leert kinderen niet hoe ze dichter bij de oplossing komen. Het is alsof je bij "vergelijkingen oplossen" alleen maar het balansprincipe leert, en nooit strategieën krijgt aangereikt als "breng alle x'en naar één kant".

De staartdeling garandeert dat je in een beperkt aantal stappen bij de oplossing komt. Sterker nog, de staartdeling zorgt dat je elke stap het volgende significante cijfer van de oplossing vindt. De staartdeling stelt je in staat op elk moment te stoppen. Je kunt halverwege een staartdeling al zeggen: het antwoord ligt tussen 6500 en 6600. Of je kunt nog een stap doen en daarna zeggen: het antwoord ligt tussen 6510 en 6520. Enzovoort. In de praktijk doen we dat "voortijds" stoppen alleen maar bij decimale getallen, maar het kan net zo goed al eerder. De staartdeling werkt van links naar rechts (is daar zelfs consequenter in dan kolomsgewijs optellen en aftrekken). De staartdeling is uitermate geschikt om te leren schatten en benaderen, want het is mogelijk om exact te benoemen hoe nauwkeurig je schatting is!

Bij de happenmethode kun je pas stoppen als je exact het antwoord hebt gevonden, want tot die tijd weet je alleen maar "het antwoord is groter dan X" maar je weet niet hoeveel groter het zou kunnen zijn. De happenmethode werkt niet van links naar rechts, maar van hot naar her. Kinderen gaan er niet beter van schatten en gaan niet beter reflecteren op de nauwkeurigheid van hun schattingen.

Je kunt een staartdeling inzichtelijker maken door de nullen uit te schrijven ipv aan te halen. Ook in het antwoord: in plaats van dat je het antwoord cijfer-voor-cijfer opschrijft kun je de deelantwoorden onder elkaar zetten, elk met het correcte aantal nullen. Houd wel de regel aan dat elk deelantwoord moet bestaan uit een getal waarvan het eerste cijfer geen nul is en de cijfers erna alleen maar nullen, en dat het deelantwoord zo groot mogelijk moet zijn. Anders is het geen staartdeling meer.

Ik denk dat meerdere manieren aanleren best kan, als ze maar heel verschillend worden opgeschreven. Neem kolomsgewijs vermenigvuldigen: ik vind het heel nuttig dat kinderen leren om alle deelproducten te vinden. Maar ipv kolomsgewijs opschrijven kun je dat veel beter uittekenen. Bijvoorbeeld de som 328 x 12. Je begint met een grote rechthoek. De ene zijde stelt 328 voor en die zijde verdeel je in 3 stukken: 300+20+8. De andere zijde stelt 12 voor en die verdeel je in 2 stukken: 10+2. Je ziet nu vanzelf dat die rechthoek van 328x12 bestaat uit 6 deelrechthoeken: 300x10, 300x2, 20x10, 20x2, 8x10, 8x2. Als je die 6 sommen in de rechthoek schrijft, en dan naast de rechthoek die 6 getallen bij elkaar optelt, dan doe je precies wat de "bedoeling" is bij kolomsgewijs vermenigvuldigen, maar op een manier die totaal niet meer lijkt op cijferend vermenigvuldigen en er dus ook niet mee verward kan worden. Als een kind een fout maakt, is veel makkelijker te zien wat er fout gaat (deelproduct vergeten? verkeerd aantal nullen? optelling niet goed uitgevoerd?) dan bij kolomsgewijs vermenigvuldigen. En als kinderen hun eigen "handige" verkortingen willen doen, kan dat ook prima (bijvoorbeeld: een kind dat weet hoeveel 300x12 is, die kan het tussenschot weggummen tussen de twee deelrechthoeken van 300x10 en 300x2).

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 20:56 
Volwassene

Reden jullie het allemaal wel thuis??

Hier is het moeilijk om de kinderen te combineren met drukke banen. Wel is het fijn om de schoolwerk te zijn van jongste. Het is eigenlijk veel te makkelijk. We gaaf hem een oefenblad van oudste (uit groep 6). Super makkelijk. Groep 5 werk is al zelfstandig, dus als de scholen weer beginnen, moeten we zeker een andere aanpak. Rekentijgers vindt hij leuk, maar het lijkt me bezigheidstherapie dan rekenen.

Zijn gedrag is ook in eens veel beter. Hopelijk kunnen we met school naar een oplossing komen. Ze willen de groep 5 cito scores niet per mail sturen, wel een beetje raar.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2020, 23:24 
Volwassene

Hier lukt combineren ook niet goed. Werk moet het nu doen met minder van mij. We zijn hoe dan ook verzekerd van inkomen.

De kinderen zijn heel goed in zelfstandig en creatief spelen, maar schoolwerk kost een hoop moeite. Ik moet overal bij blijven zitten behalve datgene dat wat op school al op de computer ging. Volgens Buddy is alles te makkelijk of te moeilijk, vaak zelfs in dezelfde les. Buddy moest ook wat dingen inhalen die op school niet afgekomen waren, dat was extra vervelend. Maar nu zijn we bij en ik denk dat we volgende week wel voor de lunch klaar gaan zijn.

Wij kregen hier woensdag het eerste huiswerk (zowel fysiek als online). Maandag en dinsdag hebben we een hoop leuke software ontdekt. Buddy vindt Gynzy Kids heel leuk, vooral de methodeonafhankelijke wereld voor rekenen. Hij kan de leerlijn zien en zien hoe hij nieuwe onderwerpen kan "unlocken". Munchkin vindt Taalblobs (spelling) heel leuk en blijkt daadwerkelijk vooruit te gaan (wat best knap is met groep 3 software).

Buddy is ook begonnen aan een typcursus.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 21 maart 2020, 11:09 
Volwassene

Hier herleeft stuitermeid volledig. Net voor het hele gebeuren waren we haar aan het thuishouden omdat ze erdoor zat. Ze ging nog maar enkele dagen naar school met een sterk aangepast programma.
Nu thuis mag ze bundels maken van groep 4 en 5 waarbij ik toch mer kdat de bundels van groep 5 voor taal te makkelijk zijn en voor wiskunde ook, eens ze de uitleg heeft gekregen. Ze is ze dan ook al spuugzat.
Gelukkig vind ze haar ding nu in smartgames, online oefenen op de pc en plustaken van de plusklas. De bundels van groep 5 laat ik haar nog afwerken, die van groep hoeft niet meer. Ik denk dat we eens serieus met school zullen moeten praten na deze periode.

Ik merk nu ook meer wat haar tegenhoudt in haar leren: ze heeft last van bvb (tl)-licht en direct zonlicht, maar vooral haar out of the box denken staat nogal haaks op de schoolse opdrachten. Onze meid vult andere dingen in dan verwacht, ik reken ze goed als ze in het verlengde van de opdracht liggen, maar de juf niet ;)

BerichtGeplaatst: 12 mei 2020, 10:29 
Volwassene

Buddy heeft zich twee weken lang helemaal op Minecraft gestort.

Gisteren weer gestart met schoolwerk thuis en dat was een enorm drama. Terwijl het voor de vakantie heel lekker ging. Maar nu was alles tegelijkertijd te moeilijk en te makkelijk volgens hem.

Vandaag naar school en daar heeft hij wel heel erg zin in. Het lijkt erop alsof ze alle voorlijke leerlingen op dezelfde dag hebben ingedeeld.

Woensdag naar opa en oma. Ben heel benieuwd hoe dat gaat met huiswerk als ik er niet bij ben.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 29 mei 2020, 17:13 
Volwassene

Buddy is AVI-uit. En toen Geekdad vroeg wat dat betekende, wist 'ie ook nog te vertellen dat dat hoger is dan E7.

Half school/half thuis is frustrerend omdat ze best een grote weektaak krijgen, maar op school veel minder dan de helft van de weektaak doen. Dat schijnt de bedoeling te zijn: op school de instructie en het samenwerken, thuis het computerwerk en het schriftwerk. Maar Buddy kan dus echt geen dubbele dosis schrijfwerk aan. En bovendien werkt hij op een hoger niveau en heeft dus normaal al meer schrijfwerk dan andere kinderen van zijn leeftijd. Voor de lockdown kreeg hij ook nooit z'n werk af. Maar nu is het allemaal nog een tandje erger. Gelukkig worden de kinderen er niet op aangesproken dat het niet af komt.

Maar wat blijkt nu: achterlopen is eigenlijk heel erg fijn! Daardoor veranderen achteraf-bedoelde-toetsen in vooraf-toetsen, en door vooraf-toetsen kunnen we allerlei opgaven schrappen. Daardoor moeten we nadenken over het leerdoel en of de opgaven daar iets aan bijdragen. En Buddy en ik maken daar dus samen beslissingen in. Heel fijn!

voorsteltopic

Pagina 5 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5