Het is nu 04 jul 2020, 08:17

Pagina 1 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 11:17 
Volwassene

Ik zag nog geen draadje voor groep 4, dus ik maak er bij deze eentje aan.

Buddy gaat naar groep 4. Vanochtend afgezet in de aula en na lang wachten tot iedereen binnen was zijn ze eindelijk naar de eigen groep gegaan. Woensdag starten de rekengroepen. Vrijdag schoolzwemmen. Geekdad wilde Buddy wegbringen, maar ik wilde ook even alle MR-leden zien (want morgen startvergadering), dus Munchkin moest ook mee. Munchkin probeerde met een groep leerlingen mee naar hun lokaal te glippen, en het was nogal gedoe om hem daarna naar het KDV te brengen. Hij moet nog twee maanden wachten voor hij mag starten.

Laatst bijgewerkt door Pompom op 26 aug 2019, 18:09, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: Kindnaam in nickname veranderd

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 4 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 21:12 
Volwassene

Dochterlief is ook deze week begonnen. Ben benieuwd hoe het zal gaan dit jaar :roll:

BerichtGeplaatst: 28 aug 2019, 09:13 
Volwassene

Ook deze week begonnen. Jongste zei gelijk dat het leuker was dan groep 3, dus alvast een goed begin.

Geekmum, leuk dat je jongste zo een zin in school heeft. Hij hoeft niet lang te wachten!

BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 15:24 
Volwassene

Onze meid start maandag in groep 4, maar vandaag al een hele dag verdrietig dat de vakantie bijna voorbij is. Ze kijkt er ergens wel naar uit, maar heeft anderzijds ook heel veel tegenzin om terug naar school te gaan. Wij wachten rustig af hoe de eerste week zal verlopen, eerst nog een weekendje relaxen ;)

BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 23:43 
Volwassene

Buddy heeft de eerste week er op zitten. Rekengroepen, schaduwtoetsen, intakegesprekken met de leerkracht Engels, Pittige Plus Torens, er is deze week al van alles aan differentiatie van start gegaan. Alleen in de jaarklas zelf loopt het nog niet helemaal. Donderdag kregen ze de "dagtaak" een uur voor het einde van de dag uitgereikt en heeft Buddy de hele dagtaak overgeslagen vanwege Pittige Plus Torens, en vrijdag heeft hij Schrijven gemist. Dus het lijkt alsof de groepsleerkracht nog helemaal niet nagedacht heeft over wat er moet wijken voor Pittige Plus Torens.

Ik ben er intussen uit het jaarplan achter gekomen dat Pittige Plus Torens gedaan wordt tijdens de 'Alles apart' weken, en volgens Buddy gaan ze het dagelijks doen. De 'Alles apart' weken zijn 5 periodes in het jaar waarin 2-3 weken achter elkaar op taal-spelling-grammatica gefocust wordt. Daarnaast zijn er 5 'Alles-in-één' themaperiodes van 5 weken en daarin wordt geen Pittige Plus Torens gedaan. Tijdens de themaperiodes werken alle kinderen van groep 4 t/m 8 aan dezelfde thema's, maar met teksten en opdrachten op hun eigen Begrijpend Lezen niveau.

Buddy neemt nu wel heel erg een uitzonderingspositie in in zijn leerjaar. Hij is de enige groep 4 leerling die Pittige Plus Torens doet, de enige die een vol jaar hoger rekent, de enige die Engels kan lezen... Het lijkt me toch allemaal best veel druk leggen. En dan ga ik toch een beetje twijfelen. Heeft hij echt behoefte aan de compacting die voor die Pittige Plus Torens vereist is (voor de manier waarop school het inplant), of is hier een Aanbod dat op zoek is naar Vraag.

Maar goed, Buddy vond het een geweldige week. Hij geniet van alle nieuwe dingen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 31 aug 2019, 07:28 
Volwassene

Het lijkt mij een goed teken dat er de eerste week al wordt gedifferentieerd. Vaak lees je hier dat dit pas na een paar weken gebeurt (niet zelden pas na de herfstvakantie), waardoor de motivatie van kinderen al is afgenomen. Dat de juf de eerste week nog een beetje zoekende is lijkt me logisch. De eerste dagtaken bevatten mogelijk herhalingsstof en een schrijflesje is vrij makkelijk in te halen. Zolang Buddy ervan geniet zou ik me geen zorgen maken om de uitzonderingspositie. Juist omdat ze er meteen mee beginnen kan het gebeuren dat kinderen het 'gewoon' vinden. Hij doet gewoon dingen waar hij wat van kan leren, net als de rest; dat hoeft geen druk mee te brengen als iedereen het als normaal beschouwt. Het lijkt me in ieder geval beter dan allemaal hetzelfde doen en niets nieuws leren.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 00:01 
Volwassene

Eens met Loekie. En omdat Buddy het blijkbaar een fijne week vond, zou ik me nu nog niet heel druk maken over een eventuele uitzonderingspositie. Dat is pas een probleem wanneer je kind dit zelf als een probleem ervaart.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 15:24 
Volwassene

Geekmum, wat fijn dat alles is gelijk begonnen. Als het sociaal blijft goed gaan, zou ik er ook geen probleem mee hebben. Er was ook een jaar op de basisschool waar ik als enige uit de klas naar een special plusklas mocht op de basisschool. Was soms een beetje apart (met name door een hele slechte juf) maar niet heel raar, en zeker niet raar genoeg om de leuke klas op te geven.

Hier klaagt jongste al dat hij mist zijn pluswerk, wat als ik hem hoor is nog niet begonnen. Wel heeft hij er hoge verwachtingen en het zou kunnen dat de school denkt al dat ze hem moeilijkere werk geeft. Volgende week zit ik met de juf voor de startgesprek sowieso, en dan kan ik aankaarten dat jongens moeilijkere werk wil.

Verder heeft hij volgens mij naar ze zin op school, al zit alleen op lunch. Hij wil blijkbaar het liefst rustig Donald Duck lezen, en zijn vriendjes kletsen te veel.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 22:00 
Volwassene

Tweede week aan de gang. Gisteren de eerste les Chinees erbij gekregen meneer vond het geweldig, ik merk dat hij erg talig is en minder met cijfers bezig is. Aardrijkskunde en geschiedenis vind hij ook machtig mooi.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 09:26 
Volwassene

Leuk, Brenda, Chineesles. Dat zou jongste ook leuk vinden.

Hier intakegesprek gehad. Jongste heeft aangegeven dat hij graag keersommen boven 5 wil leren, omdat 2x8 en zo is te makkelijk. Hij heeft ook gevraagd voor huiswerk, omdat zijn broer dat ook heeft en hij super jaloers is.

Verder is het goed. Hij is te snel klaar met rekenen, dus zijn juf gaat het compacten zodat er meer tijd is voor pluswerk. Hij zou wel echt meer kunnen, maar omdat hij al versneld is, en eigenlijk thuis uit interesse zich al blijft ontwikkelen, vinden we het goed zo.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 16:38 
Volwassene

Dochterlief klaagt al dat alles te makkelijk is. Ze is dus helemaal gewend in groep 4 :D

We hebben het doorgegeven aan de juffen. Volgende week hebben we een officieel eerste gesprek met juf en IB'er, maar ik verwacht dat ze er meteen al mee bezig gaan.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2019, 14:12 
Volwassene

De eerste drie weken zitten er op. Buddy heeft zijn Pittige Plus Torens project afgesloten met een poppenkastvoorstelling bij de kleuters. De leerkracht van Pittige Plus Torens sprak me aan dat Buddy het heel goed had gedaan.

Nu zijn ze bezig met het thema "Nederland". Ze hebben een boek met teksten en opdrachten op 3 niveau's (groep 4 t/m 6). Verrijking binnen het thema is beschikbaar, maar op dit moment nog vrijblijvend. Pas na de eerste toetsen gaat daar verandering in komen?

Buddy kan ondertussen ook boeken uit de schoolbieb pakken, rekent in groep 5, heeft op school allerlei computerprogramma's die adaptief zijn, dus vermaakt zich prima. Ik hoor hem niet klagen (nou ja, alleen af en toe over het gedrag van andere kinderen), maar wel enthousiast vertellen over de stof van wereldoriëntatie.

Ik heb gemerkt dat Buddy opmerkelijk goed voor zichzelf op komt. Bij schoolzwemmen is hij na 3 x zeggen dat 'ie een diploma heeft eindelijk in het goede badje beland (1e keer in te grote groep hebben ze hem niet gehoord; 2e keer is hij zelf op de zwemmeester afgestapt met een vriendje; 3e keer werd het hem gevraagd omdat hij inmiddels wel in het diepe was en toen viel wel op dat hij zo goed kon duiken). Buddy had in de 1e week de (nieuw-op-school) groepsleerkracht gecorrigeerd die hem naar het verkeerde rekengroepje stuurde.

Schrijven is eigenlijk is de zomervakantie al beter geworden. Ik wil geen slapende honden wakker maken over fysio-in-school, want ik zie er geen heil in, in de eerste plaats niet omdat allerlei populaire interventies (dikke pen-opzet-stukken, grotere hokjes, helemaal geen lijntjes...) contraproductief kunnen zijn, in de tweede plaats niet omdat de pengreep bij tekenen/kleuren prima ontspannen is de gespannen pengreep bij schrijven dus geen oorzaak kan zijn van het slechte handschrift, maar eerder een gevolg. Dus liever geen fysio. Maar tegelijkertijd zie ik in z'n schrift van dit jaar ook weer dat de tegen-de-klok-in-letters verkeerd gaan en dat dat niet opgemerkt of gecorrigeerd wordt. Dus dat concrete probleem heb ik wel benoemd naar de groepsleerkrachten, maar verder probeer in het probleem een beetje klein te houden.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 17 sep 2019, 17:28 
Volwassene

Wat fijn voor Buddy en wat dapper van hem om de leerkrachten aan te spreken ;)

Onze meid is nu ook voor de 3de week gestart en we lijken op weg te zijn voor een goede aanpak. Zowel de taal als wiskunde methode hebben een breed differentiatie aanbod. En bij beide methode doet ze het 'moeilijkere' werk, al toont ze in de klas niet altijd wat ze kan.
De klasjuf doorziet haar denk ik wel en staat ook open voor onze inbreng. Momenteel is de plusklas nog niet terug opgestart, dus dat is nog even wachten.

Ook aan haar hobbies werd er gerommeld, we kregen het advies om haar cognitief uit te dagen na schooltijd. Maar we besloten dat het voor haar mss beter is om een creatieve uitlaatklep te hebben. De mziekschool is behouden gebleven en het schaken werd vervangen door beeldatelier en circusatelier. Zelf zou ze nog graag gaan dansen, maar dat vinden wij iets te druk.
Ze gaf zelf ook aan dat schaken haar niet meer interesseerde (ze kan het en ze ziet er nu het nut niet meer van in)

Na een verdrietige meid de eerste twee weken, is ze gisteren voor de eerste keer blij thuisgekomen: huiswerk op maat, uitzicht op de hobby's deze week en moeilijker werk in de klas :wink:

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 15:35 
Volwassene

Hier op school zijn die pittige plustorens er ook. Ik hoor er verschillende meningen over, het zijn vooral leuke knutsel projecten die ook heel leuk zouden zijn voor niet plusklas kinderen. Daardoor veroorzaken ze nog wat jaloezie op school. Een aantal ouders van kinderen die de plustorens doen zijn niet enthousiast. Hier wordt het vanaf rond groep 5/6 aangeboden.

De Chinese les wordt nog steeds als leuk ervaren! Daarnaast de pluslessen voor taal ook. Rekenen zit hij in 3 sterren maar dat vindt hij niet zo bijzonder. Zit inmiddels wel lekker in zijn velletje.

Advies was dat hij fysio moest hebben voor zijn handschrift, maar nu ik het aan zijn huidige docent vroeg was dat niet meer nodig. Prima handschrift voor een 6 jarige groep 4 leerling.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 09:00 
Volwassene

Mannetje kreeg volop complimenten van de Chinese juf. Dus wij vertellen aan zijn tante dat hij Chinees volgt zegt ze "wat een onzin, doe dan iets van Spaans of Engels ofzo" tja Engels wordt al aangeboden en Chinees is een van de steeds meer opkomende talen in de hsndelswereld.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 14:13 
Volwassene

Het maakt niet zoveel uit welke taal het is. Ze gaan geen vloeiend Chinees leren spreken. Ook geen vloeiend Spaans trouwens. Het gaat erom dat ze uitgedaagd worden en tegen hun grenzen aanlopen, dat ze door leren zetten als het moeilijk wordt. Ik weet dat er ook scholen zijn waar Russisch wordt aangeboden. Het is ook maar net wat voor docent er beschikbaar is. De taal is het middel, niet het doel.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 20:43 
Volwassene

geekmum schreef:
...... schoolbieb pakken, rekent in groep 5,........

Hai Geekmum! Hoe werkt dat rekenen in groep 5? Krijgt hij dan ook toetsen op het niveau van groep 5? Dochter loopt nogal voor op de klas (eind groep 3 zat ze al opM6) en ze zit in de Plusklas (Pittige Plustorens, rekentijgers, chinees tellen, morse codes, moeilijke lego shizzle dingen ;-), brailleschrift) Maar ze toetsen haar op het niveau van groep 4. Ik dacht ineens.... is het hele plusklas gebeuren dan niet meer dan tijdverdrijf? Kan ik school vragen om haar door te toetsen? Ik vind het lastig wat ik zou moeten doen. Ik wil school niet belasten met nog meer werk... De docenten hebben al zoveel werk. Maar ik zou Dochter ook wel beter willen ondersteunen... ze is héél druk, maar dat schijnt ook te kunnen komen doordat zij zich de hele dag 'aanpast' aan de groep om er niet teveel boven uit te steken. Daar wordt een kind doodmoe van...het ene kind is dat moe de hele tijd en het andere kind gaat heel druk gedrag vertonen (Dochter dus). IK heb het idee dat er meer moet gebeuren dan alleen de plusklas....

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 10:30 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:

Hai Geekmum! Hoe werkt dat rekenen in groep 5?

Ja. Alle groepen rekenen van 8:30 tot 9:30, dus hij gaat 's ochtends naar het lokaal van groep 5 en maakt alle methodetoetsen daar. CITO toetsen gaat niet per sé tijdens de rekenles, maar als de leerkrachten eenmaal hebben uitgevochten wie hem wanneer achter de computer zet, dan staat daar de goede toets klaar (passend bij het aangeboden onderwijs en de eerdere toetsresultaten).

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 10:50 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
...Ik dacht ineens.... is het hele plusklas gebeuren dan niet meer dan tijdverdrijf? Kan ik school vragen om haar door te toetsen? Ik vind het lastig wat ik zou moeten doen. Ik wil school niet belasten met nog meer werk... De docenten hebben al zoveel werk. Maar ik zou Dochter ook wel beter willen ondersteunen... ze is héél druk, maar dat schijnt ook te kunnen komen doordat zij zich de hele dag 'aanpast' aan de groep om er niet teveel boven uit te steken. Daar wordt een kind doodmoe van...het ene kind is dat moe de hele tijd en het andere kind gaat heel druk gedrag vertonen (Dochter dus). IK heb het idee dat er meer moet gebeuren dan alleen de plusklas....

Ik vind dat ook lastig... de gewone lessen/taken zijn te makkelijk. Het "plussen" mag (moet?) wel meer vind ik. Ze zeggen dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs, in de praktijk is dat lastig te realiseren gezien het budget, mankracht, kennis en ervaring :cry:

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 11:01 
Volwassene

Kandelaar4 schreef:
geekmum schreef:
...... schoolbieb pakken, rekent in groep 5,........

Hai Geekmum! Hoe werkt dat rekenen in groep 5? Krijgt hij dan ook toetsen op het niveau van groep 5? Dochter loopt nogal voor op de klas (eind groep 3 zat ze al opM6) en ze zit in de Plusklas (Pittige Plustorens, rekentijgers, chinees tellen, morse codes, moeilijke lego shizzle dingen ;-), brailleschrift) Maar ze toetsen haar op het niveau van groep 4. Ik dacht ineens.... is het hele plusklas gebeuren dan niet meer dan tijdverdrijf? Kan ik school vragen om haar door te toetsen? Ik vind het lastig wat ik zou moeten doen. Ik wil school niet belasten met nog meer werk... De docenten hebben al zoveel werk. Maar ik zou Dochter ook wel beter willen ondersteunen... ze is héél druk, maar dat schijnt ook te kunnen komen doordat zij zich de hele dag 'aanpast' aan de groep om er niet teveel boven uit te steken. Daar wordt een kind doodmoe van...het ene kind is dat moe de hele tijd en het andere kind gaat heel druk gedrag vertonen (Dochter dus). IK heb het idee dat er meer moet gebeuren dan alleen de plusklas....

Het kost op zich niet meer tijd om een groep 5 Cito te doen dan een groep 4-Cito. Is haar begrijpend leesniveau ook hoog? Vanaf groep 5 worden de toetsen niet meer voorgelezen, maar kunnen de kinderen ze zelf lezen. Dat betekent dus dat dat heel eenvoudig zou moeten kunnen als ze goed genoeg leest.

Pagina 1 van 5 [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende