Het is nu 16 sep 2019, 12:44




 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 20:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 4791
Er even vanuit gaande dat juf het goed heeft begrepen......

Kind van school waar mijn zus leerkracht is, is zeer hb en heeft flinke voorsprong. Vorig jaar in groep 2 gehouden, met aanpassingen, vanwege zeer goede aansluiting met klasgenootjes. Kind leest sws al twee jaar. Nu in groep 3 begonnen. School krijgt begeleiding van buitenaf. Advies deskumdige was: eerste tijd ( ik weet niet hoe lang) meedoen met de rest van de klas, want kind moet leren hoe je, bijvoorbeeld, de letters moet schrijven.
Naar mijn bescheiden mening is dit advies inmiddels toch al lang achterhaald?
Dat een kind moet leren wat er verwacht wordt aan schrijven dat begrijp.ik, maar ik zou denken dat dit in groep 2 had moeten gebeuren, en dat het sws ook kan met werk op niveau, ipv maan roos vis kern 1 voor een kind dat al lang goed kan lezen.
Toch?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 21:09 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2013, 21:50
Berichten: 395
Mijn dochter is destijds met kern 8 begonnen in groep 3. Ze deed niet met de leeslessen mee - het woordje ik leren enzo, maar wel met de lessen over hoe je letters moest schrijven. In de kleuterklas had ze namelijk wel geschreven, maar alleen blokletters. Na een tijdje kreeg mijn dochter extra letters aangeboden, omdat ze na de Kerst naar groep 4 ging. Voor haar is dit goed uitgepakt. Ze zit nu met elf jaar in de tweede klas van de middelbare school.

Volledig meedoen met groep 3 als je al goed kunt lezen, lijkt mij heel vervelend voor een kind. Maar een apart programma vraagt wel wat van een leerkracht. Mijn dochter kreeg elke dag apart uitleg over haar eigen reken- en taalopdrachten. Vaak was dat overigens maar vijf minuten, volgens mij. Een kind moet dus wel al jong redelijk zelfstandig kunnen werken om hier mee uit de voeten te kunnen.

Als ik het me goed herinner heeft de juf mijn dochter na kern 8 toch ook nog even kern 7 laten doen, omdat ze toch bang was voor kleine hiaten, en daarna ging ze verder met kern 9. Starten met kern 8 gebeurde op advies van de IB'er die haar voor de zomervakantie (dus toen ze nog in de kleuterklas zat) had doorgetoetst qua spelling, lezen en rekenen.

De mening dat een kind dat flink voorloopt al in de kleuterklas schrijfletters moet leren, deel ik niet. Dat zou ik persoonlijk alleen doen als het kind ook qua fijne motoriek voorloopt en er een leerkracht is die dat goed kan begeleiden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 21:40 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 4791
Op de meeste scholen wordt dacht ik pas rond kerst gestart met echte schrijfletters. Dus dat is hier volgens mij sws nog niet aan de orde, de eerste weken is alles blokletters.

Het gaat mij meer om het mee moeten doen met en op het niveau van de rest. Ik zou denken dat je bepaalde vaardigheden.ook kunt leren als de stof op niveau van het kind is.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 21:48 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2013, 21:50
Berichten: 395
hanneke schreef:
Het gaat mij meer om het mee moeten doen met en op het niveau van de rest. Ik zou denken dat je bepaalde vaardigheden ook kunt leren als de stof op niveau van het kind is.


Mee eens. En vaak zelfs beter, naar mijn mening.

Maar het is misschien wel even zoeken naar het niveau qua spelling. Want goed kunnen lezen, betekent niet altijd dat je ook al heel veel woorden goed kunt schrijven qua spelling.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 21:55 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 4791
Dat is zeker waar.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 23:21 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2011, 23:50
Berichten: 4004
Schrijven meedoen met de rest lijkt me prima. De schrijfletters, waar trouwens op de meeste scholen, maar niet alle, wel direct mee gestart wordt, zal ze net als de anderen gewoon moeten leren.
Maar lezen, spelling en waarschijnlijk ook rekenen zullen op een ander niveau aangeboden moeten worden.
Vaak wordt meteen de eerste week getoetst op welk niveau de kinderen zitten wat betreft letterkennis. Als het goed is wordt bij kinderen doe alle letters kennen dan ook doorgetoetst. Dan kan vervolgens bijvoorbeeld de zonlijn (VLL) worden Ingezet, die overigens voor zeer snelle leerlingen nog steeds makkelijk is.



_________________
Groeten van Von, moeder van E(m, augustus 2001), S (j, januari 2004) en J(m, juli 2007)
http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
Online
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 20:29 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20031
Woonplaats: Gelderland
Mijn oudste (zeer goede fijne motoriek) kreeg in groep 3 meteen een aangepast programma: de eerste tijd deed ze met schrijven met de klas mee, daarna mocht zij in eigen tempo alle schrijfoefeningen afwerken.
Jongste (zwakke fijne motoriek) had een eigen programma voor taal/lezen/rekenen maar hij deed gewoon met de klas mee met het schrijfonderwijs. Hij heeft zelfs nog een tijd geschreven op papier met extra grote ruitjes en meer ruimte tussen de lijntjes.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 09:22 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 354
Van je verhaal begrijp ik dat het kind ook niet heel jong is in de klas. Misschien zijn er andere redenen om niet te versnellen. Op zich is vloeiend lezen voor groep 3 niet heel erg ongewoon.

Jongste was ook groep 3 ingegaan als vloeiend lezer, maar hij was versnelt en het allerjongst in de klas. Zonlijn plus een speciale leesgroepje met de andere vloeiend lezers (er waren nog drie, allemaal een jaar ouder) ging goed. Daarnaast heeft hij een aangepaste rekenen programme nodig (in groep 3 die door gaat in groep 4, nog niet ideaal maar goed genoeg).

Het is niet ongewoon in veel scholen om meerdere kinderen te hebben die vloeiend kan lezen voor groep 3 (zoals de school van ons kinderen), en dan is het makkelijker om een groepje top lezers op groep 4 niveau lezen aan te beiden. Maar als hij de enige is die goed kan lezen, is zo een groepje niet mogelijk en versnelling misschien beter.



_________________
Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 13:54 
Volwassene

Geregistreerd: 24 maart 2015, 15:40
Berichten: 200
Mijn oudste ging zes jaar geleden vloeiend lezend naar groep 3 waar werd gezegd 'tot de herfstvakantie moet ze gewoon met de klas meedoen'. Dat ging niet goed (understatement). Toen mijn Zoon naar groep 3 ging was er al heel wat ten goede veranderd. Hij was een soort proefkonijn voor het nieuwe meerbegaafdheidsprotocol en is begin groep drie met alles doorgetoetst. Hij heeft helemaal geen VLL gedaan. Maar wel gewoon meegedaan met het leren schrijven, want dat kon hij nog niet.
Mijn jongste is net begonnen in groep 3, ze hebben nu een nieuwe methode: Actief leren lezen. Daarbij is een instaptoets afgenomen voor de vakantie en (op mijn verzoek ook na de vakantie ivm een sprong) ook na de vakantie. Ze had het er al over dat ze in een apart groepje zit met lezen en kwam al heel trots haar leesboekje op M4 niveau laten zien. Dus dat zit best goed denk ik.

Eerst meedoen met de klas in groep 3 als je al goed kunt lezen is echt verschrikkelijk hoor. Ik snap het advies dus ook echt niet.



_________________
Oudste dochter 11/2007, Zoon 03/2010 en Jongste dochter 10/2013.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 07:18 
Volwassene

Geregistreerd: 19 mei 2012, 07:08
Berichten: 1337
Ons meiske vond het de eerste weken heerlijk om mee te doen met vvl. Kwam trots thuis dat ze een nieuw woord had geleerd. Heb haar toen gevraagd hoe dat ging een nieuw woord leren als je al kon lezen: bleek dat ze genoot van de filmpjes, liedjes en datsoort dingen. Die deed ze altijd mee om daarna haar groep 5 boek te pakken. Die waren ook te eenvoudig maar dat vond ze de leukste kast om boeken uit te halen :lol: :lol:



_________________
Mama van meiske (mrt 06 brugklas gymnasium) en menneke (aug 08, groep 7)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 08:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 maart 2010, 15:47
Berichten: 2986
Mijn oudste had een volkomen individueel programma toen ze startte in groep 3, maar dat werkte niet echt heel goed. Met haar vier jaar had ze nog niet zelfstandig leren werken. Ze wist wel altijd precies welk woord ze geleerd hadden.

Met de klas meedoen was nog erger geweest denk ik (bij het doortoetsen voor de zomervakantie scoorde ze al een A op begrijpend lezen voor groep 4). Voor voorlopende kinderen zijn er geen algemeen werkende recepten voor groep 3 denk ik. Het is gewoon heel lastig, vooral omdat de juf in groep 3 veel tijd kwijt is om te zorgen dat iedereen leert lezen.

Voor haar hielp vooral de tweede versnelling dat jaar, naar groep 4, waar in elk geval een groepje kinderen was wat op hetzelfde niveau als zij les kreeg.



_________________
Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 10:38 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 20:43
Berichten: 1358
Mijn oudste, destijds versneld van 1 naar 3, kon ook al prima lezen bij de start van groep 3. Toch moest hij gewoon het klassikale onderwijs volgen. Op zich ging dat best goed. Hij had nl. totaal niets gedaan in groep 1 en moest dus erg wennen aan het functioneren in een groep.

De juf pakte vooral dat heel goed op. Hij kwam iedere dag blij thuis. In de hogere groepen liep hij op een gegeven moment zo ver voor met rekenen dat hij zelfstandig verder mocht werken. Je zou verwachten dat dat fijn is voor een kind met een grote voorsprong. Zoonlief vond dat helemaal niet prettig. Hij viel, naar eigen zeggen, liever niet te veel op. Hij vond het fijner om met de klas mee te doen.

Ik denk dat het goed is om elk kind afzonderlijk te bekijken mbt wel of niet een aparte leerroute te volgen. Er is (helaas) geen algemene handleiding voor.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 11:11 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 181
Bij mijn oudste deden ze ook kern start en kern 1 (samen 5 a 6 weken) met de hele klas op maan-niveau. Ik had zo mijn twijfels, vooral omdat Buddy maar 'kantje boord' op zon-niveau zat, dus een hele kern overslaan leek me niet goed.

Buddy vond die eerste weken met de groep wel heel leuk. Hij vertelde dat hij geleerd had een wisbordje te gebruiken, dat hij een bepaald 'letter'spel had gedaan, dat hij de letterdoos had gebruikt en dat de juf hem had geholpen de namen van de maanden te leggen met de letterdoos. Buddy voelde zich gezien, en hij voelde zich aan het eind van die periode erkend en beloond (toen hij dus zon mocht gaan doen). Maar goed, Buddy had dus een zeer beperkte leesvoorsprong waar de groepsleerkracht en de methode goed mee overweg zouden moeten kunnen, en dat was ook bekend bij school (getoetst in groep 2).

Schrijven is geen reden om niet te beginnen met differentiëren bij lezen. Het aanleren van allerlei verschillende werkvormen en regels in de klas is vaak wel een reden om niet meteen te gaan differentiëren. Omdat je bij differentiëren toch vaak veel zelfstandig moet werken. En ook willen scholen toch vaak alle leerlingen de kans geven om te kijken wat ze aankunnen voordat ze groepjes gaan vormen.

Het schrijven wacht op het lezen en niet andersom. Bij sommige schrijfmethodes wachten ze met schrijfletters totdat de kinderen vrijwel alle letters kunnen lezen. Die hebben vaak een schrijfdidactisch "logische" lettervolgorde (bijv. eerste de 'l', dan de 'h', dan pas de 'k'). Maar de schrijfmethode met het grootste marktaandeel (Pennenstreken) heeft dat marktaandeel vooral te danken aan het zichzelf koppelen aan de leesmethode met een nog veel groter grootste marktaandeel, en tja, zo kan het dan de meeste kinderen in Nederland in de eerste week van groep 3 de lusletter 'k' moeten leren schrijven.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Klopt dit advies?
BerichtGeplaatst: 14 sep 2019, 22:09 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2019, 09:30
Berichten: 4
Hier starten ze in groep 3 ook samen. Ik geloof de eerste 2 kernen en daarna doen ze de herfstsignalering.. Die eerste weken gaan niet alleen over het leren lezen/schrijven, maar ook over blijven zitten, uitleg krijgen, hulp vragen, planning maken van je werkjes (montessori onderwijs). Na die eerste paar weken komt er meer variatie in. Ze gebruiken hier bij de uitleg een methode: eerst verteld juf het leerdoel van het lesje en laat zien hoe dat gaat. Kinderen die dat direct oppikken mogen het groepje verlaten en zelf aan de slag gaan. Daarna krijgt de rest van het groepje stap voor stap de uitleg. Mochten er daarna nog kinderen zijn die het niet snappen, dan krijgen die extra lessen. Zo pik je de hoog en laagvliegers er goed uit, en weet je dat de kinderen alle uitleg minimaal 1 keer gehoord hebben. (iets met directe instructie principe).

Mijn zoon kreeg na de eerste kernen dus wel alle basisuitleg (ca 10 minuten). Schrijven ook al het werk, lezen alleen de linker bladzij (of de rechter, de helft ongeveer). En dan als aanvulling montessori werk, extra leestijd, interne plusklas/externe plusklas. Met rekenen eigenlijk precies hetzelfde. Hij was in groep 3 avi-uit, maar heeft verder geen problemen door zijn snelheid.

Nu in 5 is het opnieuw zoeken met een intensievere externe plusklas, maar groep 3 ging prima op deze manier.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: