Het is nu 15 aug 2020, 12:39

Pagina 5 van 11 [ 209 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 10:21 
Volwassene

> Mijn dochter kwam vandaag thuis met het verhaal dat ze half zon is. Ze moet de ene dag zon werk doen en de andere dag maan. Is dit een normale manier van werken? Weet iemand dat?

Dat is niet de normale werkwijze. Maar met de normale werkwijze stroom er na kern 2 nooit iemand meer door naar zon. Je doet het vanaf het begin van het jaar of je doet het niet.

Vorig jaar in de groep van Buddy was er ook een meisje dat na de AVI toets in januari zon mocht gaan doen. Die moest ook het maan werk blijven doen. Ik denk dat de juf bang was dat ze anders stof zou missen? Stof die in zon al aan bod gekomen was en in maan nog moest komen? Het lijkt me onzin, dat komt bij spelling in groep 4 en 5 toch allemaal wel weer terug.

Ik hoop voor jullie dat de situatie tijdelijk is.

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 10:29 
Volwassene

Als een kind de ene les maan volgt en de andere les zon kan dat ook te maken hebben met het leerdoel dat centraal staat. Als een kind bijvoorbeeld technisch goed leest, maar met spellen geen voorsprong heeft, kan ik me voorstellen dat de ene maanles nuttiger is dan de andere maanles.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 12:22 
Volwassene

Hier gaan we deze week beslissen over versnellen. Zoon loopt al een tijdje delen van de dag mee in groep 4 (af en toe ook een hele dag en is erg enthousiast hierover). Ik denk dat we dus maar voor versnellen gaan, alhoewel hij al een eigen traject deed wordt het verschil met groep nu wel erg groot en zoon wil graag door. Sociaal gezien vind ik het nogal een dingetje en best eng, maar ik wil hem ook niet beperken in zijn leerhonger op dit moment.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 12:35 
Volwassene

Het verschil met leerlingen in groep 4 is nou ook weer niet zó groot hoor Karan. Het blijven jonge kinderen die vaak nog erg speels zijn.
Wat wel handig is, maar ik neem aan dat school daar ook naar kijkt, is dat zijn werkvaardigheden aansluiten bij wat in groep 4 van hem verwacht wordt. Werken in een schrift, om kunnen gaan met uitgestelde aandacht, weten dat je links bij de kantlijn begint, etc. En ook dat school rekening wil houden met dat zijn schrijftempo misschien nog een paar jaar wat lager ligt, gewoon omdat hij minder schrijfkilometers heeft gemaakt.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 13:37 
Volwassene

Bedankt voor je reactie Paula. Vanmiddag gaan we het op school bespreken en ik zal het punt van de werkvaardigheden voor de zekerheid nog benoemen. Sowieso gaat er een plan komen met verbreding (met rekenen scoorde zoon in groep 2 op de E4 bijna foutloos, dus er moet wel wat komen).
Zoon is in zijn sociaal gedrag echt nog wel een 6-jarige soms, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen en ik vind een nieuwe groep kinderen ook best wel spannend.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 15:25 
Volwassene

Onze oudste (dochter) zat vorig jaar in groep 3 met hetzelfde. School deed erg haar best: dochter kreeg eigen werk voor taal en rekenen, mocht boeken van huis meenemen, ook in de taal die we thuis spreken, ze mocht schaken met kinderen uit hogere klassen, een spreekbeurt houden over haar hobby, etc. Alles om een versnelling te voorkomen, omdat we dat ook sociaal niet zagen zitten, ook omdat ze al een jonge leerling was (van augustus). Uiteindelijk in de zomervakantie toch versneld naar groep 5 dit jaar en terugkijkend hadden we het veel eerder moeten doen en niet het hele jaar in groep 3 moeten doormodderen. Rond de kerstvakantie was achteraf ideaal geweest. Dochter bloeit nu helemaal op in deze groep en speelt vooral met kinderen van ruim twee jaar ouder. Ze lijkt zelf ook ineens wel twee jaar ouder, qua gedrag. Elk kind is anders, dus dit hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn voor jouw zoon, Karan, maar wilde het toch met je delen. De punten die Paula noemt, merken wij inderdaad ook, vooral met schrijven en tafels onthouden, maar dat zijn eigenlijk kleine puntjes die wel weer bij gaan trekken denk ik (en anders maar niet, we hebben liever een blij kind dat slordig schrijft dan andersom :-)

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 22:38 
Volwassene

Dank voor je reactie ook Rabbit. We hebben besloten dat zoon na de kerstvakantie naar groep 4 gaat. Leerkracht gaf ook aan dat het verschil met de andere kinderen in groep 3 erg groot wordt en er zijn momenteel geen kinderen met wie hij samen zou kunnen werken. Zoon was erg blij toen hij het hoorde (hij was kennelijk bang dat het van ons niet zou mogen).

Spannend, ik ben benieuwd hoe het gaat en of hij vriendjes gaat krijgen in deze groep.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 15:10 
Volwassene

Mijn zoon momenteel ook in groep 3.
Momenteel zijn er een aantal moeders gepiekeerd, doordat mijn zoon vervroegd naar groep 3 mocht.
Een jongen 6; groep 3, maakte zelfs een opmerking dat HIJ op de plek van mijn zoontje hoorde te zitten.
Ik heb aan mijn zoon uitgelegd dat hij zelf heeft verdiend om in groep 3 te zitten.
Als die jongen in groep 3 hoorde volgens de juffen, dat die daar nu wel zou zitten.

In groep 2 kreeg mijn zoon al extra rekenwerk van groep 3. Nu is hij die boekjes harstikke beu, want volgens hem weet hij dat al.
Hij krijgt van die boekjes dat hij nog b.v. potloden moet tellen. Niet erg uitdagend dus.
Van de juf krijgt hij momenteel al een werkboekje met 3 sterren, maar dit is nog vrij gemakkelijk voor hem.
Het liefste doet hij gewone sommen en momenteel is hij al met vermenigvuldigen bezig.

Met lezen kende hij al veel letters. Eigenlijk kende hij al meer dan ik wist.
Mijn zoon gaat met lezen ook vlot door de stof heen. Doet met heel de klas "maan". Nu krijgt hij extra uitwerkbladen, om toch uitdaging in lezen te behouden.
Thuis kon je ook nog verder letters leren. Dit vond hij in het begin erg interessant, maar nu is het nieuwe er wel af.

Mijn zoon baalt dat hij momenteel niet verder mag met rekenen en lezen. Volgens de juf krijgt mijn zoon toch extra werkjes.
Binnenkort worden ze nog onder categorieen verdeeld. Hopelijk krijgt mijn zoon dan nog extra uitdaging.
Pas vanaf groep 4 is er een begeleidingspersoon voor kinderen die meer uitdaging zoeken.

Ik ben benieuwd naar het rapport. Dan pas weet ik op papier hoe mijn kind het op school doet.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 15:12 
Volwassene

Karan schreef:
Hier gaan we deze week beslissen over versnellen.

Suc6 met de beslissing!

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 15:45 
Volwassene

Trish81 schreef:
Mijn zoon baalt dat hij momenteel niet verder mag met rekenen en lezen. Volgens de juf krijgt mijn zoon toch extra werkjes.

Op zich is het natuurlijk mooi dat je zoon extra werkjes krijgt, maar het zou nog mooier zijn als die ook aansluiten op het niveau van je zoon. Er is een groep leerlingen voor wie de 'standaard' moeilijker werkjes nog (lang) niet moeilijk genoeg zijn. (Voor jouw idee: het heeft mijn zoon veel frustratie en wantrouwen jegens school opgeleverd toen juf steeds zei dat hij moeilijker werk zou krijgen, maar dat dat in zijn ogen steeds niet het geval bleek. Daarvoor liep hij gewoon te ver voor. Dat hoeft bij jouw zoon natuurlijk niet zo te zijn).

Misschien kun je op school vragen of ze het werkelijke niveau van je zoon willen vaststellen d.m.v. 'doortoetsen'. Daar is op dit forum veel over geschreven.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 21:32 
Volwassene

Mijn dochter baalt ook, Trish. Ze doet nu de ene dag zon werkjes en de andere dag maan. Waarom ontgaat haar en ons volkomen. Alle boekjes die ze mee naar huis krijgt zijn foutloos. Thuis is ze aan het rekenen, maar op school zijn het nog steeds telboekjes. Ik vind ook dat ze weer erg gefrustreerd is, net als vorig jaar. Ze komt steeds bozig uit school, niet leuk. Vorig jaar ging dat over toen ze na de kerstvakantie naar de plusklas mocht, maar daar heb ik nu nog niets over gehoord. Ik maak me ook wel een beetje zorgen over vriendinnetjes. We hebben nu wel een paar meisjes van haar nieuwe klas over de vloer gehad, maar ik zie weinig aansluiting. Dan wil zo'n kindje met de plaspop spelen en mijn dochter Mastermind doen. Hoe doen jullie dat om een beetje gelijkgestemden te vinden voor je kind?

Wat fijn, Karan, dat het versnellen goed is uitgepakt!

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 22:58 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Mijn dochter baalt ook, Trish. Ze doet nu de ene dag zon werkjes en de andere dag maan. Waarom ontgaat haar en ons volkomen. Alle boekjes die ze mee naar huis krijgt zijn foutloos. Thuis is ze aan het rekenen, maar op school zijn het nog steeds telboekjes. Ik vind ook dat ze weer erg gefrustreerd is, net als vorig jaar. Ze komt steeds bozig uit school, niet leuk. Vorig jaar ging dat over toen ze na de kerstvakantie naar de plusklas mocht, maar daar heb ik nu nog niets over gehoord. Ik maak me ook wel een beetje zorgen over vriendinnetjes. We hebben nu wel een paar meisjes van haar nieuwe klas over de vloer gehad, maar ik zie weinig aansluiting. Dan wil zo'n kindje met de plaspop spelen en mijn dochter Mastermind doen. Hoe doen jullie dat om een beetje gelijkgestemden te vinden voor je kind?
!

Mijn zoon is om deze reden versneld. Hij was echt ongelukkig op de crèche, psz en vooral kleuterklas terwijl hij wel heel erg graag speelt. Alleen met oudere kinderen. Hij zit nu bij kinderen die aansluiten bij zijn ontwikkelingsniveau. Cognitief is mijn zoon geen uitblinker op school (een goede middenmotor) en lijkt dus op prima niveau te zitten. Ik zie dat daar wel wat onderpresteren speelt en hij doet ook wel weer wat gefrustreerder dan een paar maanden geleden thuis, maar sociaal zit hij helemaal op zijn plek.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 16:25 
Volwassene

Zoon zit dit schooljaar op een nieuwe school, maar lijkt nog niet echt op zijn plek te zitten. Daarnaast lijken zijn juffen ook niet echt hem te zien. Hij krijgt plsuwerk voor rekenen en doet met lezen zon.
Maar zijn gedrag thuis is nog niet echt denderend. Zoekt vaak ruzie om dan fysiek te worden. Op school zien ze dit (net als bij zijn vorige school) op school helemaal niet.
Hij is inmiddels versneld getest (hij is nog geen 6), hier is hb uitgekomen, maar de juffen blijven erg vasthouden aan hun eigen ideeen. Willen bijvoorbeeld niet doortoetsen (zeggen dat ze het gaan doen, maar gesprek erna toch niet gebeurd) en zo blijven we echt een beetje aanmodderen. Ze benoemen vooral alles wat hij nog niet goed kan, dat hij zo'n jonge leerling is, dat hij sociaal niet echt vaardig is want hij weet niet wat hij met de kinderen aan moet in de klas. Ik zie hier thuis dan dat zijn klasgenoten klikken met zijn jongere broertje (die ruim een jaar voorloopt...), maar ook dat hij bijvoorbeeld extreem traag is met rekenen en dat hij maar een kwart van het werk maakt, tov de rest van de klas. Als wij benoemen dat dit waarschijnlijk voortkomt uit het feit dat het allemaal veel te makkelijk is, dan halen ze hun schouders op.

Hij is in groep 2 getoetst voor rekenen en daar kwam toen al ruim een jaar voor op rekenen uit. Hij krijgt nu de standaard pluswerkboeken voor rekenen, maar ik heb zelf het idee dat dit de lading nog niet echt dekt. Heeft iemand een idee wat dat pluswerk inhoudt? Ik word er zelf niet echt wijzer van tijdens gesprekken.

We hebben hulp van een orthopedagoog en iemand van ggz (voor beiden staan de juffen niet echt open)

Als iemand tips heeft hoe we dit kunnen aanvliegen, heel graag. Een andere school voelt als misschien wel nodig, maar jeetje we dachten deze goed uit te hebben gezocht en nu blijken zij de plank weer volledig mis te slaan.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2019, 16:54 
Volwassene

Dit is een heel vervelende situatie. De eerste gedachte die in mij opkomt, is “zoek een andere school die wel verstand heeft van hb”. Dit klinkt als een school die zich defensief opstelt; niet “in de keuken laat kijken”. Dat komt overigens vaak voort uit angst. Zolang zij niet teveel info verstrekken, kom je als ouders niet zoveel verder. Maar ondertussen raakt je zoon gefrustreerd.

Toen onze oudste zoon werd versneld naar gr 3 liep hij volgens de test ruim 4 jaar voor op leeftijdsgenoten. School wist dat maar deed verder weinig. Ik heb van zoonlief ooit eens gehoord dat de gr 3-juf hem had doorgetoetst op spelling en dat hij de gr 8 toets nog foutloos deed. Ze is toen maar gestopt. Hij vertelde mij dit pas toen hij op het gym zat; de juf heeft mij dit nooit verteld. Deed ook altijd heel vaag wanneer ik vroeg of ze hem wilde doortoetsen. :oops: :twisted:

Dit is overigens 16 jaar geleden. Wij hadden niet zoveel mogelijkheden om over te stappen naar een andere school die wel verstand van zaken had. Gelukkig is die mogelijkheid er in deze tijd vaak wel. Maar als ik het goed begrijp, dan hebben jullie deze school daar al bewust op uitgezocht.

Ik heb niet alle voorgaande berichten gelezen, maar ik vraag mij af of er al een IB-er is ingeschakeld. Mocht je daar niet veel verder mee komen, dan zou ik een gesprek met de directie aanvragen. En dan het liefst samen met de orthopedagoog. De juffen hebben er waarschijnlijk geen benul van hoe ze met je zoon om moeten gaan. Hopelijk is dat begrip er bij de directie wel en wil hij/zij wel luisteren naar jullie/de orthopedagoog en moeten de juffen wel gaan luisteren.

Overigens, pluswerk stelt vaak niet zoveel voor hoor. Mijn zoon mocht op een gegeven moment zelfstandig vooruit werken. Dat is denk ik een betere optie, maar moet je zoon wel prettig vinden. Die van mij vond het op zich wel fijn dat hij verder in de stof mocht, maar vond het heel vervelend dat hij los van de klas werkte :? . Op zich zou het dus een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je zoon het ook zelf wel prettig vinden.

Ik wens je heel veel sterkte!

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 20:42 
Volwassene

Oh Rianne, wat lijkt me dat erg, zeg. Dat ze het wel weten, maar er nauwelijks wat mee doen.
Het doortoetsen is hier dus echt nog niet gedaan (het meest recente is juni dit jaar). Maar de basis lijkt me echt weten wat zijn niveau is. Zij doen nu niet niks, maar ze doen maar wat.
De IB-er is tevens zijn juf voor 1 dag.

Er komen weer nieuwe gesprekken aan (met directie en hulpverlening), wij hopen wel dat daar echt een verandering door teweeg gebracht wordt. wij zullen ondertussen een lijst maken met potentiele scholen, je weet maar nooit.. Bedankt voor je reactie!

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 10:06 
Volwassene

Van school veranderen maakt het niet altijd beter. Wij zijn met onze kinderen ook van school veranderd, helaas konden ze daarna niet op dezelfde school. Nu dus ervaring met 3 scholen. Mijn ervaring is, dat het aan de juf ligt. De ene kan er goed mee om gaan, de ander niet. En ze hebben elk jaar een andere of meerdere juffen, dus het is helemaal niet gezegd dat van school veranderen helpt, ondanks dat zo'n nieuwe school belooft dat ze vanalles zullen doen. Bij ons gaat het het ene jaar goed, als we een juf treffen die er oog voor heeft en het andere jaar niet, als we een juf treffen koud van de pabo of die er geen zin in heeft.. Jouw zoon zit nu net op een nieuwe school, schreef je. Als je deze school goed hebt uitgezocht zou ik eerst echt proberen om daar eruit te komen. Ik zou denk ik, als je met de juffen en IB niet verder komt en je zoon heel erg gefrustreerd is, een gesprek aanvragen met de directie en daar je zorgen bespreken.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 23:31 
Volwassene

Vlinder42 schreef:

Wat fijn, Karan, dat het versnellen goed is uitgepakt!

Kan het niet komen doordat technisch ze matig is?
Mijn dochter had eind groep 2: voorsprong rekenen 7 maanden/lezen 10
Maanden. Ook doorgetoetst medio februari dooe IB met avitoets op beheersend m3Laatste gesprek met leerkracht gehad: ze begon zon lijn met DMT toets en steeds elk keen matiger wn matiger. Eigenlijk zo matig dat ze op maan moet. Ze blijft wel op zon dat wel maar dus leerkracht zegt dit is haar niveau. We hebben thuis overgehad en ze dacht dat ze zo snel mogelijk moest lezen dus ze las woordjes die er niet staan. Laatste dmt toets zei ze dat ze juist langzamer probeerde lezen en weinig fouten maakte.
Maar goed dat kan dua het geval wellicht zijn bij je dochter?

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 23:41 
Volwassene

Ik sluit mij ook bij dit groep aan))

Dochter 6.5 zit in groep 3 met voorsprong maaaar omdat het is een samengestelde groep is van kinderen uit groep 2 en uit groep 2/3 de voorsprong is niet zo groot. Er zitten kids van 8 jaar ook dus. Ze volgd ze zon lijn en in principe gaat het prima. Krijgt levelwerkje.
Geen idee of ze hb is denk eerder gewoon slim maar ze kon inderdaad veel al bij begin van school wat haar zusje op die leeftijd nog zeker niet kan bijvoorbeeld..

We hebben een school met hb ondersteuning en eigen leerlijn. Moeten nog ervaren wat dat is maar in elk geval dat het helemaal naar het kind toe gericht is. We hebben dan kindgesprekken ipv oudergesprekken. Heel irritant want zo’n gesprek kan je thuis ook zelf hebben met je eigen kind. Ze mogen in eigen tempo werken en lezen wat ze willen etc dus dat scheelt frustraties...
Verder na de kerstvakantie krijgen ze DGO onderzoek met externe observatie kracht. Ben heel erg benieuwd na!

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 09:51 
Volwassene

Hier hebben ze vanaf het begin steeds in een "maan"-boekje gewerkt.
Er was al een kindje dat al kon lezen en die moet ook met "maan"-boekjes mee doen.
Enkel dat kindje en mijn zoon krijgen dan wel extra werkbladen.

De klas is momenteel met kern 5 bezig. Eerder hebben de 2 al extra werkbladen gehad over kern 6.
Mijn zoon moest toen bij het plaatje het woord opschrijven zoals huis en geest. Het werkblad was foutloos.

Als de klas moet oefenen met lezen, mogen ze enkel boekjes uitkiezen uit die kern (of eerdere kern).
Ik heb gebegrepen dat mijn zoon mocht lezen wat hij wilde, ook hogere kern-en.

Zoon moest afgelopen maandag een verhaal lezen met nog een kindje uit zijn klas.
Dat ander kindje kon al lezen in het begin van groep 3; zijn moeder had dat thuis al geleerd.

Dat ander kindje kreeg gelijk een "zon"-boekje.
Mijn zoon kreeg nog geen "zon"-boekje, want hij had niet goed gelezen.
Later had hij dan een stempel gekregen, omdat hij goed had gelezen.
Ja, je leest het goed, mijn zoon begreep het niet en was erg gefrustreerd doordat hij geen "zon"-boekje had gekregen.

Ik heb tegen mijn zoon verteld dat er kindjes zijn die ergens beter in kunnen zijn. Hij hoeft niet overal de beste in te zijn.
Over het ander kindje uitgelegd en dat hij wel razend snel door de stof heen is gegaan.
Door te oefenen met lezen zal hij vast ook een "zon"-boekje krijgen.
Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat hij aan de juf moest vragen of hij nog een keer mocht proberen te lezen. Dat hij even zijn dag niet had.

Gisteren vroeg ik of hij nog aan de juf had gevraagd of hij nog een keer mocht lezen.
Volgens hem niet, maar na de kerstvakantie zou hij een "zon"-boekje krijgen.

Ik wil graag wat duidelijkheid, maar ik wil ook niet zo'n moeder zijn die constant aan de bel trekt.
Dat mijn zoon toch een "zon"-boekje krijgt, vind ik al positief.
Ik denk dat hij eerder onder "raket" viel: die snel door te stof heen gaan.
"Zon" is dan meer voor kindjes die al vanaf begin kunnen lezen.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2020, 17:56 
Volwassene

Lieverding schreef:
Kan het niet komen doordat technisch ze matig is?
Mijn dochter had eind groep 2: voorsprong rekenen 7 maanden/lezen 10
Maanden. Ook doorgetoetst medio februari dooe IB met avitoets op beheersend m3Laatste gesprek met leerkracht gehad: ze begon zon lijn met DMT toets en steeds elk keen matiger wn matiger. Eigenlijk zo matig dat ze op maan moet. Ze blijft wel op zon dat wel maar dus leerkracht zegt dit is haar niveau. We hebben thuis overgehad en ze dacht dat ze zo snel mogelijk moest lezen dus ze las woordjes die er niet staan. Laatste dmt toets zei ze dat ze juist langzamer probeerde lezen en weinig fouten maakte.
Maar goed dat kan dua het geval wellicht zijn bij je dochter?
Nee, m'n dochter is niet technisch matig. Ze hadden alleen vlak voor het testje een les gehad dat het moeilijk kan zijn om de b en d uit elkaar te houden met een heel verhaal en handgebaar erbij. M'n dochter heeft daar helemaal geen moeite mee en leest gewoon alles, maar ging bij het testje vervolgens laten zien hoe goed ze had begrepen dat de b en d moeilijk uit elkaar te houden zijn en ging het hele riedeltje af om te laten zien welke letter het dan was.. En toen had ze dus te weinig woorden gelezen voor zon. Tja. De juf snapt er niks van. M'n dochter verveelt zich dood. Ik weet eigenlijk niet wat ik ermee aan moet. Ik dacht eerst om te proberen om haar in de plusklas te krijgen net als vorig jaar, maar dat wil ze niet, want zei ze 'Ze doen daar alleen maar dingen die ik al weet.'

@Trish, Dat is inderdaad heel onduidelijk. Mijn dochter kreeg op een gegeven moment wel een zon boekje, maar dat moest ze de ene dag in het zon boekje werken en de andere dag in maan. Voor haar (en voor ons als ouders ook) is totaal onduidelijk waarom dit is, want ook de zon werkjes maakt ze foutloos. Het is voor het kind heel frustrerend, ze begrijpen niet waarom en het wordt ook niet uitgelegd.

Pagina 5 van 11 [ 209 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende