Het is nu 15 aug 2020, 12:30

Pagina 4 van 11 [ 209 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 10:48 
Volwassene

@Karan - ik denk dat bij zoon precies daar het "probleem" zit. Hij is nog gewoon 5 en heeft geen zelfstandige werkhouding. Om hulp vragen is ook niet zijn eerste reactie op een probleem. Hij gaat eerder even wat anders doen, of gaat het doen zoals hij denkt dat het moet. Ook denk ik dat het inderdaad zoals het gaat gewoon wel goed is. Hij komt makkelijk mee met de klas en er zijn geen grote problemen.

Ik kan me voorstellen dat versnellen naar groep 4 spannend is. Ik vind sociaal wel een belangrijk argument. Mijn andere kind zit momenteel in een klas waar hij cognitief hoort (gezien IQ score en CITO resultaten), maar sociaal gezien zou hij beter 1 groep lager (of misschien wel 2) tot zijn recht komen. Dit heeft een enorme impact op zijn zelfvertrouwen, maar ook op leervermogen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 13:22 
Volwassene

Eigenwijsneus schreef:
@Karan - ik denk dat bij zoon precies daar het "probleem" zit. Hij is nog gewoon 5 en heeft geen zelfstandige werkhouding. Om hulp vragen is ook niet zijn eerste reactie op een probleem. Hij gaat eerder even wat anders doen, of gaat het doen zoals hij denkt dat het moet. Ook denk ik dat het inderdaad zoals het gaat gewoon wel goed is. Hij komt makkelijk mee met de klas en er zijn geen grote problemen.

Ik kan me voorstellen dat versnellen naar groep 4 spannend is. Ik vind sociaal wel een belangrijk argument. Mijn andere kind zit momenteel in een klas waar hij cognitief hoort (gezien IQ score en CITO resultaten), maar sociaal gezien zou hij beter 1 groep lager (of misschien wel 2) tot zijn recht komen. Dit heeft een enorme impact op zijn zelfvertrouwen, maar ook op leervermogen.

Met mijn zoon was het precies zo bij aanvang van groep 3. School heeft er toen behoorlijk op ingezet om hem te leren zelfstandig te werken én om hulp te vragen als iets niet duidelijk is. Hij heeft toen ook een weektaak met een indeling per dag gekregen. In het begin vond hij dat ontzettend lastig, maar volgens de juf gaat het nu stukken beter en maakt hij zelfstandig zijn dagtaak (met kleine beloningen als het lukt). Ik moet zeggen dat we het wel getroffen hebben met onze school, die hier enorm pro-actief in is (op de vorige school in het buitenland ging niets vanzelf).

Jouw laatste zin is ook een zorg voor mijn zoon. Hij kan redelijk goed overweg met oudere kinderen, maar ik merk in heel veel dingen dat hij sociaal gewoon een echte 6-jarige is (wat mensen soms vergeten, omdat hij groot van gestalte is en een oudere indruk maakt).

We hebben nu afgesproken dat hij de komende weken regelmatig een uurtje naar groep 4 gaat om te kijken hoe dat gaat. Ik heb komende week ook een gesprek met de kindercoach op school, die hem gaat begeleiden. Had ik al gezegd dat ik enorm blij ben met onze school :) ?

BerichtGeplaatst: 10 nov 2019, 09:38 
Volwassene

Ik ben eventjes iets minder blij met onze school. Ik wilde een afspraak maken met de juf, nou dat kon wel 2 weken later.. Helaas is de juf vrijdag weer ziek naar huis gegaan, ik ben een beetje bang dat het in de soep draait zo. M'n dochter kwam van de week thuis dat ze de juf niet lief vond, want ze had weer dingen fout gerekend, waar mn dochter een hele logische redenering voor had om het zo te doen. Het niveau is gewoon te laag voor haar. Ik vind dit best lastig. Vorige 2 jaar had ze levelwerk en afgelopen jaar plusklas. Ik snap niet zo goed dat dat niet wordt overgedragen op school, dat ze dan weer elke keer opnieuw moet gaan bewijzen dat ze slim is.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2019, 11:59 
Volwassene

Citaat:
Ik snap niet zo goed dat dat niet wordt overgedragen op school, dat ze dan weer elke keer opnieuw moet gaan bewijzen dat ze slim is.
Is de plusklas bedoeld voor slimme kinderen, voor kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging omdat ze in de klas onvoldoende uitdaging hebben of voor begaafde kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om tot werken/leren te komen? In de laatste twee gevallen kan de samenstelling van de plusklas in de loop van de tijd verschillen. Of een kind behoefte heeft aan extra uitdaging buiten de klas hangt bijvoorbeeld af van het aanbod in de groep, van de samenstelling van de groep en van de vaardigheden van de leerkracht. Wat in ieder geval belangrijk is is dat er voor elk kind voldoende uitdaging is, in of buiten de klas.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 16:26 
Volwassene

Gesprek gehad met de juf. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Er zijn maar 2 kinderen in de klas zon en daar zit ons kind niet bij. Een van die kinderen heb ik zelf begeleid met lezen en die leest slechter dan ons kind thuis. De juf heeft aangegeven dat ons kind doorgetoetst wordt elke 2 weken, maar dat ze bij de zon leeskaart te langzaam heeft gelezen. Ik heb het aan m'n dochter gevraagd en die zegt dat ze een woord dan 'even vergeten is en dan moet nadenken'. Ik heb echt geen idee wat er dan gebeurt. Ze lijkt in elk geval niet te beseffen dat er gelet wordt op de snelheid. Thuis leest ze gewoon boekjes en ook niet langzaam. Vanavond geoefend met een lijstje wat de juf aan de klas had meegegeven. Ze ging heel langzaam en nadrukkelijk lezen. Ik zei 'Kun je dat ook sneller en dan gewoon lezen?' Ja, hoor, zei ze en las het gewoon achter elkaar door. Heel frustrerend dit. Ik begrijp gewoon niet waarom ze dit op school niet laat zien.

Dat ze bij opdrachten te moeilijk denkt en dat ze soms denkt dat de juf haar niet begrijpt, daar had de juf ook geen antwoord op. Het voorbeeld van dat taalwerkje labelde zij als 'eigenzinnig denken'. Mn dochter kan rekenen, maar de 'sommen' zijn bussen waar rondjes in staan die passagiers voorstellen en dan moeten ze plus of min tussen die bussen zetten als het er meer of minder zijn. Dat snapte ze niet, sommen met cijfers wel. Thuis is ze bezig met keersommen. De juf vroeg aan mij wat de oplossing was. Ik heb geen idee. Moeilijker werk is het enige dat ik kan verzinnen, maar het is duidelijk dat de juf dat niet wil. De juf heeft nu een verhaal tegen haar afgestoken dat ze 'bijna een zon is' en alles heel goed doet, maar om eerlijk te zijn trek ik de haren uit m'n hoofd. M'n dochter gedraagt zich zo lief, volgzaam en aangepast op school, ik weet gewoon niet wat ik moet doen om dat te veranderen.

Loekie, goeie vraag, ik weet dat niet. Ze zeggen in de schoolgids voor die 3 groepen, maar in de praktijk heeft de school eigenlijk alleen oog voor de slimme voorlijke jongetjes. Voor mijn dochter is dat heel lastig, die is te bescheiden en dan zien ze het niet.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 10:30 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Gesprek gehad met de juf. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Er zijn maar 2 kinderen in de klas zon en daar zit ons kind niet bij. Een van die kinderen heb ik zelf begeleid met lezen en die leest slechter dan ons kind thuis. De juf heeft aangegeven dat ons kind doorgetoetst wordt elke 2 weken, maar dat ze bij de zon leeskaart te langzaam heeft gelezen.

Buddy was ook niet snel genoeg voor zon, maar hij mocht toch zon doen (inclusief huiswerk om bij te blijven) omdat het gat met maan te groot was volgens de juf. Bij kern 5 (!) zag ik zo'n woordjestoets waar Buddy te langzaam voor was, en zag ik de aantekening van de juf dat hij een regel had overgeslagen. Hij bleek dus van links naar rechts te lezen ipv van boven naar beneden. Dat mochten kinderen "zelf kiezen"; daar werden ze niet op gecorrigeerd, ondanks dat het dus bij Buddy overduidelijk problemen opleverde. Terwijl het mij volstrekt logisch leek dat 3 keer naar een nieuwe kolom gaan veel minder tijd en fouten kost dan 14 keer naar een nieuwe regel gaan.

Daarna de instructie van de DMT gelezen, en daar *moeten* kinderen van boven naar beneden lezen anders kan de uitslag niet genormeerd worden. Dus raar dat ze Buddy een onhandige keuze lieten inslijten. En toen ik Buddy geinstrueerd had om altijd van boven naar de beneden te lezen waren de slechte resultaten en het huiswerk opeens voorbij.

Bij de DMT mag een kind trouwens niet meer dan 5 seconden over een woord doen. Daarna moet het woord foutgerekend worden en moet de juf zeggen dat het kind naar het volgende woord moet gaan. Bij de methodetoetsen (zon/maan) is de norm 30 woorden in de minuut.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 13:17 
Volwassene

Bedankt, Geekmum. Ach jee, dat kan dus ook nog, regel voor regel ipv van boven naar beneden. Dat zijn van die dingen, daar denk je gewoon niet aan.. De juf had zelf de toets niet afgenomen, dus ze wist niet hoe het was gegaan. Ze zou de laatste keer 15 woorden hebben gelezen van de zonkaart en er 9 goed hebben gehad in een minuut. Er gaat gewoon iets mis, want hier kan ik me niets bij voorstellen, dan zou ze over elk woord 4 seconden hebben gedaan en dan ook nog eenderde daarvan fout hebben gelezen. Dat herken ik helemaal niet van hoe ze thuis leest. Maar mn dochter praat er niet graag over, als ik aan haar vraag hoe dat gaat met zo'n testje, dan komt er niet veel uit.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2019, 00:10 
Volwassene

Vlinder, als je het hebt over het lezen thuis, bedoel je dan het lezen van losse woordjes of het lezen van tekst (gewoon een boek lezen)? Lezen in context vraagt iets anders van het kind als het lezen van losse woorden waardoor daar grote verschillen in kunnen zitten, zowel in tempo als aantal fouten.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2019, 11:21 
Volwassene

Vlinder, wij krijgen hier de woordenlijsten van de DMT mee naar huis. In jouw geval zou ik denk ik eens gewoon met je dochter thuis woordjes op tijd gelezen, zodat je er hopelijk achter kunt komen wat er speelt. Er kunnen namelijk enorm veel oorzaken zijn, variërend van aanpassing tot niet snappen wat de bedoeling is tot moeite met het lezen zonder context.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2019, 12:01 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Bedankt, Geekmum. Ach jee, dat kan dus ook nog, regel voor regel ipv van boven naar beneden. Dat zijn van die dingen, daar denk je gewoon niet aan.. De juf had zelf de toets niet afgenomen, dus ze wist niet hoe het was gegaan. Ze zou de laatste keer 15 woorden hebben gelezen van de zonkaart en er 9 goed hebben gehad in een minuut. Er gaat gewoon iets mis, want hier kan ik me niets bij voorstellen, dan zou ze over elk woord 4 seconden hebben gedaan en dan ook nog eenderde daarvan fout hebben gelezen. Dat herken ik helemaal niet van hoe ze thuis leest. Maar mn dochter praat er niet graag over, als ik aan haar vraag hoe dat gaat met zo'n testje, dan komt er niet veel uit.

Bij de DMT staan de woorden onder elkaar.
Wanneer je kind moeite heeft met de oogcoördinatie is ze op die manier bij de DMT veel meer tijd kwijt om zich elke keer weer te focussen op het volgende woord dat op de regel eronder staat. Bij gewoon lezen heb je die overgang veel minder. J. is een snelle gewone lezer maar de DMT maakt hij door dit probleem in verhouding ook slecht.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2019, 15:55 
Volwassene

Wat lastig met dat woordjes lezen. Bij ons hebben ze een andere methode, lijn 3 van Malmberg. Ook daarbij hoort veel rijtjes met woorden lezen. Zoon vindt die rijtjes heel saai en heeft er een hekel aan, maar het lukt geloof ik wel op snelheid.
Hier was zoon gisteren gepest in de kleedkamer, voor de gymles. Hij had een hemd aan wat de andere jongens meisjesachtig vonden (met glitter). Er worden wel vaker opmerkingen gemaakt over zijn kledingkeuzes (niet heel standaard jongensachtig), maar als het 1 op 1 is, zit hij er niet mee, dan zegt hij iets gevats terug of negeert het. Maar nu was het een hele groep jongens, allemaal ouder en groter dan hij, tegen hem alleen. Hij was er heel verdrietig van. De juf was net even in de andere kleedkamer, dus die had het gemist. Ik hoop dat dit niet vaker gaat gebeuren.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2019, 18:38 
Volwassene

Citaat:
Wij krijgen hier de woordenlijsten van de DMT mee naar huis.
Ik hoop dat je niet echt de woorden van de DMT bedoelt, maar woordenlijstjes van de methode (bijvoorbeeld Veilig & Vlot). Anders is de uitslag van de DMT niet betrouwbaar meer.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2019, 01:40 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. We lezen thuis gewoon boekjes en ook de woordrijtjes van VLL die we van school meekrijgen. Dat laatste is niet echt nodig, maar we doen het om een beetje aansluiting te houden met wat ze aan het doen zijn in de klas. Maar het mysterie is opgelost. Ze hadden net voor de toets een lesje gehad over dat het moeilijk is om sommige letters uit elkaar te houden zoals de b en d. Ze hebben hier ook een handgebaar voor geleerd. M'n dochter is dit allemaal uitgebreid gaan doen bij de toets, ik denk om te laten zien hoe goed ze had geluisterd. Maar helaas was het helemaal niet van toepassing voor haar, want ze leest al gewoon en had helemaal geen moeite om letters uit elkaar te houden. En ze heeft ook geen moeite met losse woordjes lezen. Ze raakt alleen maar in de war door die lesjes. Maar helaas testje verpest dus geen zon werk :-( Nouja, over een paar weken weer nieuwe ronde nieuwe kansen. Ik vind het heel lastig dat de juffen dit niet snappen.

@Rabbit, wat sneu voor je zoontje. Dat is echt niet leuk.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2019, 17:20 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Wij krijgen hier de woordenlijsten van de DMT mee naar huis.
Ik hoop dat je niet echt de woorden van de DMT bedoelt, maar woordenlijstjes van de methode (bijvoorbeeld Veilig & Vlot). Anders is de uitslag van de DMT niet betrouwbaar meer.

Ja, sorry. Ik schreef het wat onduidelijk op. We krijgen een soort oefenlijsten mee.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2019, 17:23 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. We lezen thuis gewoon boekjes en ook de woordrijtjes van VLL die we van school meekrijgen. Dat laatste is niet echt nodig, maar we doen het om een beetje aansluiting te houden met wat ze aan het doen zijn in de klas. Maar het mysterie is opgelost. Ze hadden net voor de toets een lesje gehad over dat het moeilijk is om sommige letters uit elkaar te houden zoals de b en d. Ze hebben hier ook een handgebaar voor geleerd. M'n dochter is dit allemaal uitgebreid gaan doen bij de toets, ik denk om te laten zien hoe goed ze had geluisterd. Maar helaas was het helemaal niet van toepassing voor haar, want ze leest al gewoon en had helemaal geen moeite om letters uit elkaar te houden. En ze heeft ook geen moeite met losse woordjes lezen. Ze raakt alleen maar in de war door die lesjes. Maar helaas testje verpest dus geen zon werk :-( Nouja, over een paar weken weer nieuwe ronde nieuwe kansen. Ik vind het heel lastig dat de juffen dit niet snappen.

@Rabbit, wat sneu voor je zoontje. Dat is echt niet leuk.

Ik vind het echt apart dat je dochter geen zonwerk krijgt, al helemaal daar nu duidelijk is waardoor de score gedrukt was. Ik zou hier niet echt blij mee zijn. School zou gewoon naar het niveau moeten kijken.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 22:42 
Volwassene

Nou, ze is nog een keer doorgetoetst en is nu helemaal trots op haar zon werkboekje. Wat ik wel jammer vind, is dat de juf niets tegen me heeft gezegd. Maar goed, dochter is blij en ik ben blij dat in elk geval deze horde is genomen.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2019, 22:40 
Volwassene

Ik heb weer even bijgelezen en het is dus echt wel heel wisselend hoe kinderen in groep 3 het doen.

Wij krijgen weer meer mailtjes van de juf om "voorvallen" te melden :? Juf en zoon hebben nog niet de juiste connectie gevonden geloof ik. Juf is echt niet onwelwillend, maar zij zit heel erg op gedrag niveau. Ik snap wel dat zoon storend is in de klas, want zijn gedrag op school wordt er ook niet beter op als ik de mailtjes zo lees en wat ik hoor. Nou helpt de tijd van het jaar ook niet echt mee hier moet ik zeggen, thuis hebben we ook een stuiterbal...

Vorige week is zoon getest en binnenkort krijgen we de uitslag (komende week al beperkt wat terugkoppeling en het complete verslag kan meerdere weken duren), eigenlijk ben ik het meeste nieuwsgierig naar het verslag zelf wat er allemaal opgevallen is. Het cijfertje wat er uit gaat komen zijn we ook wel benieuwd naar natuurlijk, maar daar kunnen we zo weinig concreet mee. Vooraf hadden we een intakegesprek en daarin benoemde ik dat de juf letterlijk zegt geen voorsprong te zien, omdat het leren lezen zoon niet makkelijk af gaat. Het antwoord van de deskundige daarop opende mij wel de ogen eigenlijk. De methode die school gebruikt met zinnen als "kip is sip" zijn totaal niet boeiend voor HB kinderen die al veel verdergaande interesse hebben en het zal deze kinderen enorm veel moeite kosten om hun focus erbij te houden. Dat klonk wel heel logisch.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 00:38 
Volwassene

Jeetje, mails om voorvallen te melden. Dat lijkt me niet fijn. Is er niet een mogelijkheid om met de juf in gesprek te gaan? Fijn dat hij getest is, ik hoop dat jullie een uitslag krijgen waar hij iets aan heeft.

Mijn dochter kwam vandaag thuis met het verhaal dat ze half zon is. Ze moet de ene dag zon werk doen en de andere dag maan. Is dit een normale manier van werken? Weet iemand dat?

Helaas is ze ook weer behoorlijk boos aan het doen thuis. Ik zat met net weer af te vragen wat ik daarmee aan moet, op de kop af een jaar later dat ik daarover een topic hier had geopend.. Heel teleurstellend, dat alle inspanningen blijkbaar niet tot een blijvend betere situatie leiden. Ik hoop niet dat het ieder schooljaar zo gaat..

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 12:59 
Volwassene

Wat vervelend Vlinder. Vaak hoor je toch dat slechter gedrag thuis een uiting is van frustratie over school, door overprikkeling en/of te weinig uitdaging. Ik zou het toch maar met de juf gaan bespreken denk ik. Misschien zal je nooit een blijvende situatie hebben waarin het makkelijk gaat, maar inderdaad elk jaar met de nieuwe meester/juf aan de slag moeten.... Frustrerend natuurlijk, maar misschien is het niet anders.

Ik heb nog niet eerder gehoord dat kinderen om en om op zon en maan niveau werken, dat lijkt me ook apart. Heeft je dochter dat wel goed begrepen? Meestal worden ze af en toe getest (elke drie maanden of zo) en aan de hand daarvan krijgen ze zon of maan (of 2 of 3 sterren, zoals bij ons bij de Lijn 3 methode).

Bij zoon gaat het geloof ik wel OK. Hij maakt alleen nog niet echt vriendjes. Maar hij speelt wel met de andere kinderen en thuis met zijn zus en daar lijkt hij tevreden mee te zijn.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2019, 20:30 
Volwassene

Ja, ze heeft het heel goed begrepen :-) De juf heeft het vanmorgen tegen m'n man ook gezegd toen hij onze dochter naar school bracht.

Fijn dat het met je zoon goed gaat. Hopelijk komt dat met die vriendjes wel goed. Mijn dochter zit ook nog een beetje te kijken, ze is maar met 3 meisjes uit groep 1/2 naar groep 3 gegaan, de rest kende ze nog niet. Dat begint nu wel een beetje te komen.

Pagina 4 van 11 [ 209 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende