Het is nu 15 aug 2020, 12:22

Pagina 3 van 11 [ 209 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 15 sep 2019, 22:12 
Volwassene

Juliette, wat voor plusboek is dat? Misschien kan ik dat eens opperen bij de juf.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 05:43 
Volwassene

Vlinder, de leesmethode biedt verschillende niveau's hier op school. Voor zwakke, gemiddelde en sterke lezers. Volgens mij heeft iedere leesmethode de mogelijkheid tot differentiatie.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:48 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
M'n dochter zit nu 2 weken in groep 3. Ze is enorm trots dat ze nu leert lezen. Dat is fijn, maar ik ben zelf minder blij. Ze is enorm bezig om de juf te plezieren. Ze kreeg al een sticker omdat ze het beste stil kon zijn. Nu met lezen hakt en plakt ze braaf alles, terwijl ze gewoon kan lezen. Ze is meer bezig om te laten zien wat de juf vraagt dan dat ze laat zien wat ze kan. Hoe gaan jullie daarmee om?

Ik zou even overleggen met de juf en uitleggen dat ze al kan lezen. Als juf het haar speciek vraagt, wil ze het misschien wel laten zien?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 16:56 
Volwassene

Ik had zojuist een kennismakingsgesprek met de juf van zoon. Het was goed dat we dit gesprek hadden, want zij wist nog niet hoe jong zoon is en dat hij versneld naar groep 3 is gegaan. Ergens iets niet goed overgedragen dus. Aan de ene kant vind ik het fijn dat hij dus blijkbaar niet opvalt. Hij doet volgens de juf goed mee op alle gebieden: cognitief, sociaal, emotioneel en motorisch. Maar het is aan de andere kant toch ook wel belangrijk dat de juf in de gaten gaat houden of de versnelling goed uitpakt en of hij genoeg uitdaging krijgt. De IB-er had wel zijn leesniveau getest en kwam uit op midden-3 instructieniveau (niet doorgetoetst daarna, dus eigenlijk zegt dit niet zoveel). Aan de hand van die toets worden de kinderen vanaf volgende week ingedeeld in leesniveaus. Ze gebruiken de Lijn 3 methode en de niveaus zijn 1, 2 of 3 sterren. Juf wist alleen nog niet in welke categorie zoon zou vallen. Ik wacht het even af, maar hou het wel iets nauwer in de gaten vanaf nu. Zoon is blij, dus voorlopig is het prima.

Laatst bijgewerkt door Rabbit op 20 sep 2019, 09:21, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 16:57 
Volwassene

Hey,

Mag ik hier wat advies vragen? Wij hadden gisteren een gesprek op school, omdat mijn zoon sinds de start van school enorm boos en agressief is (dit is niet nieuw) en wij erg benieuwd waren wat zij voor hem konden betekenen. Ook hebben wij uitgelegd dat het elke ochtend strijd is om naar school te gaan en s avonds naar bed, en tot slot dat hij aangeeft alles te makkelijk te vinden en daarom de juffen niet leuk vindt. Want zij snappen hem niet.

De juffen zien hem (net als zijn vorige school) als een voorbeeldige leerling. Ze zien dat hij enthousiast meedoet en hebben alleen met het bepalen van het instapniveau voor lezen te maken gehad met het feit dat hij zijn rug naar het boek draait en zegt ik ga dat niet lezen.
In de tijd van aan de bel trekken tot het gesprek hebben ze hem op vrijblijvende basis verrijking aangeboden die hij niet heeft geaccepteerd.
Zijn vorige school heeft al bepaald dat hij met rekenen een jaar voorloopt en ze lijken hier dus eigenlijk niks mee te doen.
Naarmate ik langer nadenk over het gesprek denk ik, zetten zij wel genoeg in ? Of ben ik te veeleisend?
Hij krijgt vanaf volgende week een half uur per week rekenen plus en na de hersftvakantie 45 min per week plusklas. Verder lijkt het erop dat hij gewoon alles mee moet doen met de klas. Ik heb dit niet specifiek gevraagd, maar ik besefte mij dit pas vandaag.

Iemand tips of ideeen wat nou wijsheid is? Ik weet ook niet wat hij perse nodig heeft, maar dit lijkt me erg karig? Wat mag ik van school verwachten?

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 09:18 
Volwassene

Onze middelste is dit jaar gestart in groep 3. Hij leest met gemak M4/E4 en voor rekenen loopt hij ook best wat voor. Op school weten ze dat hij kan lezen, maar de persoon die de leesniveau bepaling doet is voor onbepaalde tijd afwezig. Ondertussen moet hij dus gewoon met de klas meedoen. Ik heb de leerkracht al eens aangesproken, in de hoop dat hij als huistaak toch al wat uitdagender werk krijgt, maar er gebeurt niets.
Ik weet dat het nog vroeg op het jaar is en zoon geeft ook aan dat hij het leuk vindt op school. Maar hij is zeer prikkelbaar, ontploft bij het minste en zeer snel gefrustreerd als thuis iets niet lukt..... ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Is hij moe, is het verveling?
Het zag er goed uit voor de start, er werd uitdagender werk beloofd, maar doordat er nu niet kan getest worden gebeurt er niets.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 21:44 
Volwassene

Gisteren gesprek gehad met de juf. In de 1e schoolweek testen ze de letterkennis. Tot mijn verbazing bleek ze hiervan nog behoorlijk veel niet te weten volgens de juf. Heel vreemd, want ze leest gewoon thuis. Sinds ze naar school gaat is ze wel ineens heel nadrukkelijk aan het hakken en plakken, terwijl ze gewoon kan lezen. De juf leek heel begripsvol toen ik zei dat ze onderpresteert, maar blijft toch uit gaan van de testresultaten. 'Gelukkig' is volgende week de volgende test, dus nieuwe ronde nieuwe kansen..

Boysmum, ik denk dat je met je zoon een gesprek moet voeren. Als hij niet wil laten zien dat hij iets kan (bijv met lezen), dan gaat de juf ervan uit dat hij het niet kan. En dan krijg je dus meer van datzelfde om te oefenen. Als hij dat niet wil, moet hij zich dus anders gedragen. Ik denk dat hij slim genoeg is om dat te begrijpen. Wat betreft rekenen, heeft de nieuwe school wel de gegevens van de oude school dat ze die voorsprong hebben vastgesteld?

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 22:08 
Volwassene

Citaat:
Tot mijn verbazing bleek ze hiervan nog behoorlijk veel niet te weten volgens de juf. Heel vreemd, want ze leest gewoon met ons thuis.
Mogelijk herkent ze woordbeelden snel, maar kan ze de losse letters niet vlot benoemen. Vooral bij tweetekenklanken komt dat vaak voor; dan lezen ze bijvoorbeeld huis correct, maar herkennen de ui niet los. Dit komt vooral voor bij kinderen die goed gebruik maken van de context. Bijvoorbeeld: Mees loopt naar huis. Als ze herkennen: Mees loopt naar h..s, lezen ze huis zonder de ui te herkennen.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 23:15 
Volwassene

Ja, dat zou goed kunnen. Soms kan ze ook wat langzaam doen uit ongemak/ verlegenheid.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 09:18 
Volwassene

Ik heb weer even bijgelezen. Wat gaat het toch nog vaak minder soepel op de scholen als kinderen voor lopen, echt wel jammer.

De juf van zoon is echt heel erg welwillend om hem te helpen, ondanks dat hij niet laat zien wat hij kan met lezen mag hij wel de uitdagende plus werkjes doen als hij klaar is met zijn taken. Alle focus ligt nu op lezen en ze had nog niet gekeken hoe ver hij voorloopt met rekenen. We hebben haar verteld wat hij thuis al doet en hij gaat daar nu al meteen ook uitdaging in krijgen, ondanks dat er nog geen niveau's zijn bepaald voor rekenen. Dus op het cognitieve gebied lijkt het nu wel goed te zitten.

Maar we maken ons wel heel erg zorgen over het sociale en emotionele. Hij zit helemaal niet lekker in zijn vel, de aansluiting met klasgenootjes lukt hem niet. Als iets hem niet lukt kan hij echt een dramatische bui krijgen, zich op de grond storten en dan roepen "dat zijn lichaam echt niet gemaakt is voor <vul maar in wat niet lukt>" of dat hij "zometeen uit elkaar gaat vallen in microscopisch kleine deeltjes als hij <vul maar in wat niet lukt> moet gaan doen".
Hij vertelde over het buitenspelen dat hij dan met materialen die hij buiten vindt, zoals bladeren, stenen en zand zijn favoriete onderwerpen speelt, onder andere uit de atlassen met weetjes over de wereld, ruimtevaart enz. Een kind wilde wel met hem meedoen, maar in zijn ogen snapt dat kind er niks van en verpest alles en hij zal het ook zeker niet laten om dat te zeggen. Tja, ik snap het wel dat het andere kind afhaakt...

We hebben besloten dat we wel voor het testen gaan, en dan vooral ook het stukje sociaal en emotioneel in kaart brengen en handvaten krijgen hoe dat we zoon lekkerder in zijn vel kunnen gaan laten zitten. Hij heeft inmiddels zelf al een keer geroepen dat hij wel dood wilde, gelukkig snapte hij niet wat het echt precies inhield wat hij zei, maar dat hij echt niet happy is bedoelde hij er wel zeker mee en we nemen het signaal wel heel serieus. :cry:

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 11:10 
Volwassene

Ach Misstig, dat is nooit leuk, als je kind zoiets zegt. Bij ons hebben ze dat allebei ook wel eens gezegd, vooral de oudste. Liever dood willen zijn, of niets of lucht willen zijn. Ook al hoeft het geen teken te zijn van depressie, het is toch heel verdrietig, voor je kind en voor jezelf als ouder. Sinds ze versneld zijn (dit schooljaar) hebben ze bij ons niet meer zulke uitspraken gedaan. Ik weet natuurlijk niet of het door de versnelling komt, maar ze lijken wel lekkerder in hun vel te zitten en hopelijk blijft dat zo.

Ik maak me wel een beetje zorgen over dat zoon geen vriendjes in zijn klas lijkt te hebben. Hij lijkt er zelf niet erg mee te zitten, speelt veel met zijn zus of gaat zitten lezen of gitaar spelen. In de klas zijn ze wel aardig tegen hem, maar speelafspraakjes, feestjes, vriendenboekjes e.d. gaan allemaal aan hem voorbij.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 11:35 
Volwassene

Rabbit schreef:
Ach Misstig, dat is nooit leuk, als je kind zoiets zegt. Bij ons hebben ze dat allebei ook wel eens gezegd, vooral de oudste. Liever dood willen zijn, of niets of lucht willen zijn. Ook al hoeft het geen teken te zijn van depressie, het is toch heel verdrietig, voor je kind en voor jezelf als ouder. Sinds ze versneld zijn (dit schooljaar) hebben ze bij ons niet meer zulke uitspraken gedaan. Ik weet natuurlijk niet of het door de versnelling komt, maar ze lijken wel lekkerder in hun vel te zitten en hopelijk blijft dat zo.

Ik maak me wel een beetje zorgen over dat zoon geen vriendjes in zijn klas lijkt te hebben. Hij lijkt er zelf niet erg mee te zitten, speelt veel met zijn zus of gaat zitten lezen of gitaar spelen. In de klas zijn ze wel aardig tegen hem, maar speelafspraakjes, feestjes, vriendenboekjes e.d. gaan allemaal aan hem voorbij.

Die zorgen om de kinderen zijn echt helemaal niet leuk en kosten bakken vol energie. Depressie is gelukkig niet waar ik aan denk bij hem. Maar ik zie hem wel worstelen dat hij zijn draai niet kan vinden in de nieuwe klas waar hij nu in zit. De kleuters worden in groep 3 opgesplitst in verschillende klassen. Hij is met 2 kindjes van zijn vorige groep in een nieuwe klas gekomen die allemaal wel bij elkaar zaten vorig schooljaar. Zijn vriendinnetje wat met hem mee ging maakt juist wel makkelijk contact, dus die is volop met andere kinderen aan het afspreken. Ik denk dat hij zelf heel erg goed beseft dat het bij hem niet zo makkelijk lukt.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 23:13 
Volwassene

Maar als je zoon eigenlijk vindt dat anderen hem niet snappen en alleen maar alles verpesten, wil hij dan wel met die andere kinderen spelen? Want als zijn taalgebruik zo is als je beschrijft, 'mijn lichaam valt in microscopisch kleine deeltjes uiteen..', dan kan ik me voorstellen dat dat wel een afstand schept met andere kinderen. Ik heb dat hier thuis ook gezien. M'n dochter speelde met een vriendinnetje en dat meisje vroeg de hele tijd als m'n dochter iets gezegd had 'Wat betekent dat?' Dat vond ik wel voor het kindje pleiten, dat ze in elk geval probeerde om mijn dochter te begrijpen. Je hebt er ook waar het gewoon het ene oor in gaat en het andere uit.. Op deze leeftijd help ik haar wel met speelafspraakjes. Ze zit maar met 3 meisjes uit haar vorige klas in groep 3, dus dan help ik haar soms een beetje zodat zij de andere kinderen kan leren kennen en zij haar.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2019, 14:44 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Maar als je zoon eigenlijk vindt dat anderen hem niet snappen en alleen maar alles verpesten, wil hij dan wel met die andere kinderen spelen? Want als zijn taalgebruik zo is als je beschrijft, 'mijn lichaam valt in microscopisch kleine deeltjes uiteen..', dan kan ik me voorstellen dat dat wel een afstand schept met andere kinderen. Ik heb dat hier thuis ook gezien. M'n dochter speelde met een vriendinnetje en dat meisje vroeg de hele tijd als m'n dochter iets gezegd had 'Wat betekent dat?' Dat vond ik wel voor het kindje pleiten, dat ze in elk geval probeerde om mijn dochter te begrijpen. Je hebt er ook waar het gewoon het ene oor in gaat en het andere uit.. Op deze leeftijd help ik haar wel met speelafspraakjes. Ze zit maar met 3 meisjes uit haar vorige klas in groep 3, dus dan help ik haar soms een beetje zodat zij de andere kinderen kan leren kennen en zij haar.

Hij wil op het moment zelf niet met andere kinderen spelen, zegt ook letterlijk dat hij geen speelafspraakjes meer wil. Ik heb voor komende week met de moeder van zijn vriendinnetje inderdaad wat geregeld, maar ik ga hem ook niet dwingen om af te spreken. Maar dat hij ook met gemak hardop zegt wat hij van anderen denkt helpt hem zeker niet, dus daar is nog wel een stukje verbetering in te halen. :oops:

BerichtGeplaatst: 27 sep 2019, 15:59 
Volwassene

Nee, dwingen zou ik ook niet doen. Mijn dochter vindt het wel leuk, maar afspreken lukt haar soms niet goed. Dan wil het andere kindje wel, maar moet het naar de bso/ oppas/ oma/ hockey.. Erg jammer voor je zoon dat het zo gaat. Dat hij het niet eens meer wil proberen, daar zou ik me ook zorgen om maken. Ik kan me goed voorstellen dat je dan voor testen kiest. Hopelijk geeft het handvatten waar hij iets aan heeft.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 14:37 
Volwassene

Wat sneu Misstig, ik herken het wel een beetje van mijn jongste in groep 3 en mijn dochter. Het is altijd een beetje zoeken naar kinderen waarmee ze een klik hebben (bij mijn dochter zijn dat trouwens lang niet altijd kinderen met een voorsprong).

Zoon had hier wat opstartmoeilijkheden in groep 3. Vooral het zelfstandig werken en om hulp vragen vond hij erg lastig. Dit gaat nu stukken beter, hij vindt school leuk, maar is wel ontzettend hyper thuis. Ik word er soms ook gek van, want hij kan geen 2 seconde stilzitten, behalve met lezen dan, dan gaat het ineens wel (ik ben dan ook erg blij dat hij graag leest).

School kwam vorige week met de overweging om hem na de kerstvakantie te laten versnellen naar groep 4. Ik moet het nog even laten bezinken: cognitief verwacht ik geen problemen, in groep 2 scoorde hij al bijna foutloos op de E4 rekenen en hij leest Harry Potter en dat soort boeken.
Sociaal vind ik het nogal wat, omdat hij echt een 6-jarige is. Ik vind het lastig, gelukkig kunnen we nog even nadenken.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 11:55 
Volwassene

Mijn kind gaat de laatste maanden wel prima, na heel wat opstart problemen wegens wennen aan de leerkracht en groep 3 regels en verplichtingen. Zoon leest op school op maan-niveau en gaat gewoon mee met het tempo van de klas. Sociaal (wat 1 van de belangrijkste redenen waren voor het versnellen) voelt hij zich inderdaad als een vis in het water in deze klas. Concentratie is lastig, maar heeft dus geen invloed op zijn resultaten. Mijn gevoel zegt dat hij eigenlijk zon zou moeten lezen en dat er meer moet worden gedaan om het hoogst mogelijke er uit te halen. Echter, ons andere kind is juist door de prestatiedruk enorm faalangstig en komt nauwelijks tot leren dus ik worstel met mijn gevoelens hierover. Zoon wordt wel in de plusklas geplaatst en in de gaten gehouden door de HB expert op school.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 09:52 
Volwassene

Hebben jullie een tip? Mijn dochter in groep 3 denkt veel te moeilijk bij de opdrachten die ze moet doen. Een voorbeeld: er is een plaat met allemaal dieren en voorwerpen erop een soort kleurplaat zeg maar. Daarboven staan woordjes met een hokje en dan moeten ze aankruisen welke dingen op het plaatje te zien zijn. Er staat een koe op, dochter kruist aan koe. Dat is goed. In het rijtje staat ook 'ben'. Dochter kruist aan 'ben', want zegt ze 'ik ben een koe' en wijst naar de koe, dus staat 'ben' op het plaatje. Fout volgens de juf. Wsch wordt met 'ben' een jongensnaam bedoeld en er staat geen jongen op het plaatje. Ze leest op zon-niveau, maar heeft tot haar frustratie verder geen zon-werkjes, terwijl alles veel te makkelijk is. Maar ze maakt dus fouten doordat ze de opdrachten zelf te ingewikkeld maakt. Afgelopen week zei ze dat ze denkt dat de juf haar soms niet begrijpt. Maar toen ik met de juf wilde gaan praten, zei ze snel dat het maar een grapje was.

Moeilijke beslissing wel, Karan, zijn er nog andere opties? Een eigen programma in groep 3?

Eigenwijsneus, het komt vast wel goed met dat lezen. Hij is blij op school, hij wordt gevolgd en gaat naar de plusklas. Bij ons op school wordt elke zoveel weken het leesniveau van de kinderen bepaald en het niveau aangepast als dat nodig is. Misschien is dat op jullie school ook zo?

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 11:20 
Volwassene

Vlinder, ik zou even een gesprek van de juf aanvragen en dit probleem uitleggen met daarbij een paar concrete voorbeelden.

Wat ik zelf van zon weet is dat de kinderen daarvoor ook behoorlijk zelfstandig moeten kunnen werken. Dat was bij mijn zoon in het begin van groep 3 echt wel een probleem en daar heeft school even hard aan moeten werken. Qua niveau was het allemaal veel te makkelijk, maar het zelfstandig werken en om hulp leren vragen was nog heel lastig voor zoon. Wellicht speelt er bij jouw dochter ook iets dergelijks? Het klinkt in ieder als iets wat je even met de leerkracht moet overleggen.

Eigenwijsneus, hoe zijn zijn leesniveau en werkhouding? Als je zelf het idee hebt dat hij in de zonboekjes zou kunnen werken, dan zou ik aan de leerkracht vragen hoe hij of zij dat inschat. Veel scholen hebben neiging tot een wat lange wenperiode, maar er kunnen ook andere redenen zijn.

Vlinder, zoon volgt al een heel eigen programma in de klas. Dat heeft als nadeel dat hij veel alleen doet of samen met de onderwijsassistent. Qua niveau zou groep 4 geen enkel probleem mogen zijn, maar ik ben een beetje bang voor aansluiting op sociaal gebied. Bij ons thuis is hij al verreweg de jongste en ik gun hem ook wel omgang met leeftijdsgenoten (zoon loopt emotioneel niet voor). Ik vind het een lastige overweging...

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 16:38 
Volwassene

Bedankt, Karan. Ik ga idd een afspraak maken met de juf.

Wat betreft je zoon, wat wil hij zelf? Denk je dat hij zich kan handhaven in groep 4 en dat hij daar aansluiting heeft? Als hij nu al een eigen leerlijn heeft, heeft versnellen dan zin? De kans is misschien groot dat hij ook in groep 4 sneller leert dan de rest. Hoe ziet de school dat? Veel wijsheid gewenst. Misschien kan hij eens een ochtendje meedoen met die klas om te kijken hoe dat is?

Pagina 3 van 11 [ 209 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende