Het is nu 04 jul 2020, 14:46

Pagina 9 van 11 [ 208 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 00:07 
Volwassene

Wat is jullie mening trouwens over:
Nu dus beste vriendin van de dochter had ook I op rekenen wiskunde cito net als mijn dochter. Ze gaan ook gelijk samen met rekenboekjes als beste van de groep maar als mijn dochter maakt rekenboekje af heeft ze 4-5 fouten, de vriendin heeft dan 9-11 fouten. Die meisjes dus krijgt sinds cito uitslag rekentijgers. Mijn dochter niet en komt verdrietig thuis dan ze rekenen zo leuk vind en mag geen rekentijgers maar een stomme rode boek maken.
De reden waarom ze die niet krijgt weet ik niet en wil ik ook eigenlijk niet vragen. Ik ben het een beetje klaar mee om elke keer er achter zitten en gesprekken aangaan met leerkrachten.

Nu dus denk ik je kan die rekentijgers ook gewoon kopen (€6) dan kan ik toch voor thuis het kopen? Of is het niet wenselijk? Dochter vind het thuis zoiezo leuk om al die boeken van “wereld in getallen” afmaken dus ik vroeg of ze thuis wil rekentijgers doen en ze wil dat ja hele graag.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 08:51 
Volwassene

Lieverding schreef:
Nu dus beste vriendin van de dochter had ook I op rekenen wiskunde cito net als mijn dochter. Ze gaan ook gelijk samen met rekenboekjes als beste van de groep maar als mijn dochter maakt rekenboekje af heeft ze 4-5 fouten, de vriendin heeft dan 9-11 fouten. Die meisjes dus krijgt sinds cito uitslag rekentijgers. Mijn dochter niet en komt verdrietig thuis dan ze rekenen zo leuk vind en mag geen rekentijgers maar een stomme rode boek maken.
De reden waarom ze die niet krijgt weet ik niet en wil ik ook eigenlijk niet vragen. Ik ben het een beetje klaar mee om elke keer er achter zitten en gesprekken aangaan met leerkrachten.

Nu dus denk ik je kan die rekentijgers ook gewoon kopen (€6) dan kan ik toch voor thuis het kopen? Of is het niet wenselijk? Dochter vind het thuis zoiezo leuk om al die boeken van “wereld in getallen” afmaken dus ik vroeg of ze thuis wil rekentijgers doen en ze wil dat ja hele graag.

Ik denk dat het geen zin heeft om je dochter met een vriendinnetje te vergelijken. Er zijn meer factoren dan hoe snel en goed ze iets af hebben. Ik mag hopen dat de leerkracht rekentijgers (en andere aanpassingen in de stof) niet inzet als beloning voor goed gedrag, maar omdat ze goed zijn voor een kind.
Met de leerkracht praten lijkt me toch het beste hoor. Met welk gevoel zou je anders dat boekje kopen? Omdat het een leuke oefening is voor je dochter, of ook omdat de juf het haar onterecht niet wil geven? Dat komt het contact met de juf vast niet ten goede.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 10:12 
Volwassene

Lieverding schreef:

Zijn zij enkel de enigste bij rekenen I-scores of zijn er nog andere kinderen? Zo ja, hebben die ook rekentijger?
Wellicht is er minder tijd om na het ***-boekje te werken in rekentijger?
Als ze bijna foutloos rekenwerkjes maakt, besteed ze wellicht meer tijd aan het ***-boekje?
Wie vraagt krijgt antwoord... wij kunnen speculeren, maar wellicht is juf vergeten of heeft ze een reden....

Uiteraard kun je altijd thuis een leerboek aanschaffen. Voor kinderen die meer oefenmateriaal nodig hebben of juist extra materiaal is er leerstof te koop.
In ieder geval niet dezelfde boekjes kopen waarmee ze op school ook mee aan de slag gaan. Dit kan als "vervelend" worden ervaren.

Bij ons op school 3 kinderen rekenen I-scores, allen rekentijger gekregen.
Zoon heeft de stof in rekenentijger snel klaar, waardoor de juf nog extra rekenwerk moet geven.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 10:25 
Volwassene

Ik zou je dochter niet vergelijken met het andere meisje, maar tegen de juf vertellen dat je dochter het boekje Rekentijger heeft gezien en daar zo graag eens in wil werken. Wellicht kan de juf starten met een kopie uit het boekje en kijken of het voor dochter geschikt is?
Er kunnen veel redenen zijn waarom het ene kind wel Rekentijger krijgt en het andere niet. Mogelijke factoren die de school bij de beslissing betrokken kan hebben: vaardigheidsscore op CITO (wel allebei I, maar verschil in onderliggende vaardigheidsscore), wel/geen tijd nodig voor werken aan hiaten andere vakken (zoals spelling), zelfstandigheid, creatief denken tijdens rekenen en zichtbare behoefte aan uitdaging.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 10:44 
Volwassene

Peaches schreef:
Lieverding schreef:

Ik denk dat het geen zin heeft om je dochter met een vriendinnetje te vergelijken. Er zijn meer factoren dan hoe snel en goed ze iets af hebben. Ik mag hopen dat de leerkracht rekentijgers (en andere aanpassingen in de stof) niet inzet als beloning voor goed gedrag, maar omdat ze goed zijn voor een kind.
Met de leerkracht praten lijkt me toch het beste hoor. Met welk gevoel zou je anders dat boekje kopen? Omdat het een leuke oefening is voor je dochter, of ook omdat de juf het haar onterecht niet wil geven? Dat komt het contact met de juf vast niet ten goede.

Het gaat niet om goed gedrag. Het boekje wil ik geven met gevoel dat ze gewoon uitdaging nodig heeft en kan krijgen. Ze geeft vaak aan dat ze het te makkelijk vindt en ze wil thuis veel meer dat ze op school doet: ze doet squla groep 4 is al bijna af en verder wil ik haar niet laten gaan eigenlijk in squla, ze heeft al die werkboeken afgemaakt en vraagt thuis continu naar sommetjes en op ipad doet ze enkel of kleuren of app met sommen maken. Ze durf zelf het niet aan leerkracht aangeven of vragen (het gedrag had ze altijd) en ik wil het zelf niet gaan vragen want inderdaad vergelijken wil ik niet en verder wordt ik niet geïnformeerd wat de anderen of ze doet is enkel wat dochter zegt.

We hebben al vaker gesprekken gehad met leerkrachten in groep 2 toen ze totaal geen uitdagingen kreeg en dus echt enkel speelde hebben we IB ingeschakkeld: o ja jaj ze leest al op m3 maar ja wat wil je er zijn ook 30 andere in groep en we willen dat kinderen zelfstandig zijn dat ze zelf dus moet pakken op niveau en doen. Alleen werkt het niet bij haar want dat doet ze niet, ze vind school makkelijk en prima zoals het is en maakt zich niet moeilijker dan het moet. Op school ze is totaal andere kind maar dan echt zo anders dat als we beschrijven hoe ze thuis is herkennen ze haar niet op school zo. Ze is thuis veel driftig, veel te eigenwijs en zelfstandig, sterke eigen mening, bedenkt dingen en doet dingen, heel druk dat sommige mensen vragen of ze adhd heeft terwijl leerkracht zegt dat hij echt geen druk meisje ziet etc. Ze heeft ook faalangst thuis wat op school zien ze niet (tja als het makkelijk is dan heeft ze inderdaad geen faalangst).

Waarom ik niet het met leerkracht wil bespreken omdat we dat hadden besproken en ze herkennen dat niet en dus enige wat ze zeggen dat we moeten maar met interne maatschappelijke medewerper praten en haar onderzoeken etc. Dat doen we niet. Naar ons mening ligt het gewoon aan dochter zelf dat ze op school het veel te saai en makkelijk vindt. Er wordt ons niet geloofd en er wordt niet echt geluisterd en ik vind het geen ramp opzich want ik kan haar thuis genoeg zelf bieden en maakt het echt uit of ze uitdaging thuis of op school krijgt? Naar mijn mening niet. Ik heb daar tijd en energy voor en als ik zie hoeveel “leerhonger” ze heeft en hoeveel dingen ze nog nu kan zo goed onthouden en leren vind ik zonder dat daar geen gebruik gemaakt wordt.
Ze leert nu russisch lezen en vind het heel fijn en ik denk daarbij rekentijgers kan ze ook thuis prima zelf doen.

Ik hoef ook wat dat betreft niet op een lijn aan leerkrachten te zitten, ze heeft er drie waarbij eentje zit continu op de stoel en de andere twee wisselen continu. Er is geen aansluiting met leerkrachten. Ze doet cito toets netjes en de rest ook ze krijgt levelwerk en lezen m4 prima maar verder met rekenen wordt niets gedaan op dit moment terwijl ze geeft aan dat ze het zo leuk vind en makkelijk. De groep drie is zo afgelopen en dan hebben ze nieuwe leerkrachten weer en ean beginnen we opnieuw ik wil geen tijd en geen energy investeren erin eigenlijk zolang ze met plezier naar school gaat en netjes toetsen doet. We hebben dus geen oudergesprekken hier school gaan ervan uit dat als er iets ernstig is dan nemen ze contact op en verder gaat het in kindgesprekken over onzin die we thuis ook kunnen over hebben: hoe ze leuk vind paarden, dat ze wil pesten (kaartspel) op school, dat ze niets wil leren want ze weet al alles, dat ze hockey en tennis leuk vindt etc etc.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 10:55 
Volwassene

loekie schreef:
Ik zou je dochter niet vergelijken met het andere meisje, maar tegen de juf vertellen dat je dochter het boekje Rekentijger heeft gezien en daar zo graag eens in wil werken. Wellicht kan de juf starten met een kopie uit het boekje en kijken of het voor dochter geschikt is?
Er kunnen veel redenen zijn waarom het ene kind wel Rekentijger krijgt en het andere niet. Mogelijke factoren die de school bij de beslissing betrokken kan hebben: vaardigheidsscore op CITO (wel allebei I, maar verschil in onderliggende vaardigheidsscore), wel/geen tijd nodig voor werken aan hiaten andere vakken (zoals spelling), zelfstandigheid, creatief denken tijdens rekenen en zichtbare behoefte aan uitdaging.

Ik snap het ja en als het prima kon zou ik dat gewoon navragen maar het is gewoon zo dat de leerkracht zit er niet op te wachten op mij met mijn mening erover. Dat hebben ze meerdere malen aangegeven waarbij de laatste keer werd ons gezegd dat leerkracht zit geen problemen hier en zoals het nu gaat het prima en als we wel probleem hebben dan moeten we het ergens anders zoeken en dus niet met leerkracht of IB maar met maatschappelijke medewerker. Er werd bijgehaald dingen al zoals dat ze moet uitziet, dat ze misschien te veel wordt gestimuleerd etc etc wat volledige onzin is ik heb twee dochters en ik weet gewoon wat echt gemiddeld is en wat niet in vergelijking met mijn eigen dochters en ook qua gedrag en het dingen willen en kunnen. Als ik zeg dat mijn oudste doet hockey 2x per week, tennis 2x prr week, ballet , turnen en net klaar mer de zwemles iedereen verbaasd zich maar ja dat doet ze, heel goed in en onwijs leuk en dat heeft ze altijd gedaan ze heeft enorme behoefde aan sport en uitdaging erin. Ze slaapt heel slecht heeft eczeem en nachtmerries vanaf geboorte dus dat ze moe is geen rare iets . Ze heeft bleke huid en ziet gelijk vaak alsof ze moe is terwijl dat niet zo is etc etc.

Nou ja kortom we staat niet op een lijm met de school wat uitdaging betreft.
Ik vroeg mij af wat kan er mis gaan als ik thuis haar rekentijgers geeft is toch maar een boekjes niet een toets etc of ze dat thuis doet halfuurtje of op school maakt het echt een verschil?

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 11:35 
Volwassene

Lieverding schreef:

Zoals al gezegd is, vergelijken met andere kinderen is niet prettig. Niet voor jouw dochter en niet voor de andere kinderen.
Als ik je verhaal lees dan concludeer ik daar uit dat het belangrijkste probleem is dat je dochter op rekengebied niet voldoende uitgedaagd wordt.
Dat is alleen op te lossen door met de leerkracht en evt. ib-er te overleggen over wat je dochter nodig heeft en het programma aan te passen.
Zelf zou ik niet zo snel zelf naar de rekentijgers grijpen maar dat echt in overleg met de leerkracht doen.
Wat is het 'stomme rode boek'? Is dat ook een vorm van extra uitdaging?
Ik denk dat je jezelf er overheen moet zetten dat het vervelend is om vaak met leerkrachten te overleggen.
Je dochter wijkt best behoorlijk af van het gemiddelde, zeker qua rekenen.
Uit je verhalen hier op het forum maak ik op dat ze thuis andere dingen laat zien dan op school.
Je kunt van een leerkracht niet verwachten dat die doorheeft hoe jouw kind dan thuis is. Daar heeft de leerkracht jouw verhaal voor nodig.
Misschien kun je het gaan beschouwen als samenwerken om ervoor te zorgen dat je dochter de aanpak krijgt die ze nodig heeft.
Ik heb zelf gemerkt dat die insteek een stuk prettiger werkt dan er vanuit gaan dat je als leerkracht en ouder tegenover elkaar staat.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2020, 00:35 
Volwassene

@marthe bedankt voor je bericht. Ik weet het niet hoe ik het verder “voorzichtig” moet met de leerkracht overleggen. Of wel we wat we doen het samen met mij man. In december daarover gehad en dus werden we met gevoel naar huis gestuurd: “jullie zien wat we niet zien/jullie denken dat ze slim is terwijl dat niet zo is/jullie willen te veel/het ligt aan jullie en niet ana onderwijs”. Nou ja dat gevoel dus terwijl we aankaarten dat ze sinds ze op school zit zo is, er gaat niets veranderen in hoe ze is: zo zegt ze al 6 jaar geen gedag aan buren maar wel schreeuwt door de hele school plein: “dag meeste directeur!!!” etc..
we als ouders moeten dus zelf ook soms zoeken hoe en wat en we kennen haar gewoon maar is heel vervelend dat je wordt eigenlijk gezegd: ib gaan we niet hier bijhalen als je wil gaan we interne maatschappelijke kracht bijhalen en die gaat observaties doen thuis en op school etc. Dat wil ik echt niet is niets mis namelijk met mijn kind en is enige wat ik wil dat ze uitgedaagd wordt en dat heeft ze wel maar ze heeft ook gewoon frustraties dat iemand anders wel iets heeft wat ze graag wil en ze niet.. En zelf durft ze niet dat aangeven.. en is gewoon te makkelijk voor haar ook op basis van rapport kan ik dat denk ik concluderen met I score toch?

Ik heb toch email gewoon gestuurd met de vraag nav rapport of er wordt iets met de rekenen uitdaging aangeboden aangezien ze hoge score had. En heb nog even gezegd dat ze soms last heeft van haar oren en dat ze rekening mee kunnen houden met spelling dat ze voorin gaat zitten. Geen reactie nog ontvangen. We hebben namelijk het in groep 1 los gelaten toen in de mom van “ze zien het toch wel” maar omdat ze zelf niets liet zien was even pittig om te horen dat ze maar enkel 5 letters kent zeg maar toen gingen we best wel bovenop zitten. Toen in groep 2 wel IB bijgehaald die heeft met avi toetst bijna beheersend m3 (een extra fout had ze in wordt die ze niet kende). Toen gingen ze opeens van alles doen en levelwerk en lezen extern met IB etc.. toen hebben we nog eins groep 3 gevraagd hoe verder en ze hebben ons verzekerd dat zal zeker goed komen. Toen we in december in gesprek zaten hebben ze eigenlijk de bevindingen van IB aan de kans geschoven: ze zeiden dat dat avi toets telt niet omdat nu dMT toets test en daar stemmen ze de uitdaging op af. Nou ja ze is vrij om alles zelf te doen in eigen tempo ze leest dus eigen boeken van thuis op school, rekenboekjes mag ze doen in eigen tempo (dat is dan in halfjaar 13 boeken terwijl anderen met boek 3 pas bezig zijn). Ze heeft wel lewelwerk maar dat heeft de helft van de groep ook. Als ik zie naar bord met verdeling groep dan zie ik dat ze in groep “3” zit die mag “***” wereld in getalen doen en lezen m4. Maar dat zijn dus niet enkel ze maar nog 10 anderen. En is niets mis mee ik vergelijk ook niet met anderen dat doet ze zelf. Ik weet niet waarom vriendin heeft dat gekregen en haar score precies ook niet maar dochter is best wel verdrietig over haar eigen woorden “ waarom krijg ik rekentijgers niet terwijl ik het zo makkelijker en leuk vindt en de rekentijgers zijn erg erg moeilijk! Ze vindt rekenen niet eens leuk!”. Het is wel haar beste en ik snap het deels wel maar ook dat frustratie ook. Misschien krijgt ze rekentijgers niet omdat ze automatiseren oo voldoende heeft? In rapport stond bij: rekenen en lezen: zeer goed. Terwijl de score gaat enkel tot “goed”. En automatiseren stond: voldoende. Ze krijgt het moeilijk naarmate opdrachten steeds abstracter worden en meer uitleg bevatten.
Maar dat lijkt mij juist handig als ze moeilijk krijgt om dingen te doen en niet steeds makkelijk alle rekenboeken in paar dagen afmaken en klaar

BerichtGeplaatst: 21 feb 2020, 00:42 
Volwassene

Ik heb soms twijfels of we inderdaad zien wat niet is en of we niet te veel willen van school. Als we te veel willen wat ze niet kunnen geven wil ik dat thuis graag geven zeg maar als dochter dat zelf wil/wenst. Ik heb daar tijd voor als dat ligt in de overkoppeling met de school zoals rekentijgers en alle andere wat ze op school doen materialen. En ze kan gewoon gemiddeld zijn maar alles kan je leren en meer uit halen dan als dat zo is minst de kind zelf leergierig is en wil dat zelf?

BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 14:23 
Volwassene

Lieverding schreef:
Met deze instelling gaat je dochter een moeilijke schooltijd tegemoet. Want de ervaring leert dat leerkrachten echt wel begaan zijn met jouw kind, maar ze hebben nóg 30 kinderen in de klas waar ze rekening mee moeten houden en ze hebben heus niet altijd in de gaten welk kind (dat braaf en rustig is in de klas) behoefte heeft aan meer/anders. Dat betekent dat jij als ouder in gesprek moet blijven met school - vinger aan de pols houden, sparren, vertellen welke signalen je ziet of wat je kind thuis vertelt over school, vragen stellen.

Je kunt prima heel vrijblijvend vragen "goh, X vertelt dat sommige kinderen uit een ander boek rekenen dan zij, kunt u daar wat meer over vertellen?". Dan kom je niet aanvallend over, en je kunt verder inspelen op de uitleg van de leerkracht.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2020, 10:26 
Volwassene

Zoon kan vanaf morgen levelwerk doen.
Vorige week gesprek gehad met lerares en had toch gehoopt dat ze toch wat kon uitleggen over de plusklas. Nu moest ik het meer uit haar trekken.

Wanneer zoon geen I scores meer behaald bij Cito toetsen, wordt je uit de plusklas gezet. Er wordt dan onderzocht of er iets gaande is, waardoor er geen hoge scores meer behaald worsen. Ik neem aan dat faalangst of geen zin hebben (onderpresteren) ook al in de klas zichtbaar moet zijn??
Ook als de stof te moeilijk blijkt te zijn, worden ze uit de plusklas gezet. Met I scores op de Citotoets lijkt mij de stof niet te moeilijk, maar zal de leerling eerder moeten wennen aan de nieuwe situatie??
In de plusklas leren de leerlingen nu ook te leren. Ik kan goed begrijpen dat hier ook frustratie en ongeduld aan te pas komt.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2020, 20:52 
Volwassene

Fijn van het levelwerk, Trish!
Ik vind het vreemd dat deelname aan de plusklas afhangt van de citoscores. Juist als die zakken, heeft een kind toch begeleiding nodig?

Ik had ook een gesprek met de juf en heb mijn zorgen gedeeld. Enigszins aarzelend, want ik had de indruk dat zij het probleem niet zag. Maar wat blijkt, ze deelt mijn zorgen. Maar dan het slechte nieuws. Er wordt al best het een en ander gedaan aan aanpassingen, maar dat lijkt niet voldoende. We gaan zoeken wat er nog meer kan. Ik heb gevraagd of ze kan doortoetsen, zodat we weten waar ze staat, maar heb weinig hoop dat dat gaat lukken.
Dochter mag wel beginnen in de plusklas, fijn!

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 09:55 
Volwassene

Peaches schreef:
Ik vind het vreemd dat deelname aan de plusklas afhangt van de citoscores. Juist als die zakken, heeft een kind toch begeleiding nodig?

Dat was ook mijn gedachte! Gezien de periodes wanneer de Citotoetsen worden afgenomen, zouden er al alarmsignalen in de klas zichtbaar moeten zijn.
Zo hebben mede leerlingen van mijn zoontje geen zin meer in Rekentijger. Er komen vier verschillende categorieen aan bod. Als er een moeilijke vraag tussen zit, kan ik best geloven dat die andere leerlingen geen zin meer krijgen in Rekentijger. Je kan een kind niet dwingen, maar ik hoop wel dat de juf onderzoekt waarom zij ineens "geen zin meer hebben". Volgens mijn zoontje was er 1 persoon er mee gestopt, doordat mijn zoontje 1 bladzijde verder was. Het hoort geen competitie te zijn!

Peaches schreef:
Ik had ook een gesprek met de juf en heb mijn zorgen gedeeld. Enigszins aarzelend, want ik had de indruk dat zij het probleem niet zag. Maar wat blijkt, ze deelt mijn zorgen. Maar dan het slechte nieuws. Er wordt al best het een en ander gedaan aan aanpassingen, maar dat lijkt niet voldoende. We gaan zoeken wat er nog meer kan. Ik heb gevraagd of ze kan doortoetsen, zodat we weten waar ze staat, maar heb weinig hoop dat dat gaat lukken.
Dochter mag wel beginnen in de plusklas, fijn!

Persoonlijk vind ik dat scholen nog te weinig weten over hoogbegaafdheid. Er wordt al meer gedaan dan in mijn tijd, toch zijn de scholen nog steeds zoekende.
Blij dat je dochter mag beginnen in de plusklas!! Als ze zich daar echt op haar gemak gaat voelen, lijkt mij dat de toekomstige toetsen ook vrij gemakkelijker zouden gaan.

Er is een website met de letter Q en een oog (weet niet of ik naam mag plaatsen) waar men ook op niveau kan werken.
Mijn zoon staat bij die website nu op groep 4, doordat groep 3 te gemakkelijk was. Als ouder kun je zien hoe ze de vragen hebben gemaakt.
Er zijn munten te verdienen en bij x-munten kun je deze omwisselen naar een cadeubon. Wellicht dat dit motiverend kan werken?
Misschien kun je zo ontdekken waar haar interesse gebieden het meeste liggen?

BerichtGeplaatst: 11 maart 2020, 11:24 
Volwassene

Trish81 schreef:
Zo hebben mede leerlingen van mijn zoontje geen zin meer in Rekentijger. Er komen vier verschillende categorieen aan bod. Als er een moeilijke vraag tussen zit, kan ik best geloven dat die andere leerlingen geen zin meer krijgen in Rekentijger. Je kan een kind niet dwingen, maar ik hoop wel dat de juf onderzoekt waarom zij ineens "geen zin meer hebben". Volgens mijn zoontje was er 1 persoon er mee gestopt, doordat mijn zoontje 1 bladzijde verder was. Het hoort geen competitie te zijn!

Je kunt en moet kinderen denk ik wel dwingen. Of OK, motiveren. Anders wordt werken met Rekentijger gewoon bezigheidstherapie, tijdvulling. Ze moeten het gewoon doen, anders doen ze nooit iets dat moeilijk is en leren ze dus niet doorzetten.

Trish81 schreef:
Persoonlijk vind ik dat scholen nog te weinig weten over hoogbegaafdheid. Er wordt al meer gedaan dan in mijn tijd, toch zijn de scholen nog steeds zoekende.
Blij dat je dochter mag beginnen in de plusklas!! Als ze zich daar echt op haar gemak gaat voelen, lijkt mij dat de toekomstige toetsen ook vrij gemakkelijker zouden gaan.

Er is een website met de letter Q en een oog (weet niet of ik naam mag plaatsen) waar men ook op niveau kan werken.
Mijn zoon staat bij die website nu op groep 4, doordat groep 3 te gemakkelijk was. Als ouder kun je zien hoe ze de vragen hebben gemaakt.
Er zijn munten te verdienen en bij x-munten kun je deze omwisselen naar een cadeubon. Wellicht dat dit motiverend kan werken?
Misschien kun je zo ontdekken waar haar interesse gebieden het meeste liggen?
Ze zijn inderdaad erg zoekende. De juf hintte al dat er ook hb-scholen zijn.. Want ze ziet ook dat er grenzen zijn aan wat zij kan doen. Daar schrok ik eigenlijk ook weer van, ik had niet gedacht dat het 'zo erg' was. Ze is vlot, maar zo?!
Doortoetsen had de juf nog nooit van gehoord, dat doen ze dus niet op school. Waarschijnlijk omdat ze met het resultaat toch niets kunnen.. Dus dat wekt niet veel vertrouwen.
De website die je noemt, dat heb ik haar even laten doen voordat ze naar school ging (ze vloog tegen de muren op) en toen moest ik hem op groep 3 zetten. Daar ben ik dus gauw weer mee gestopt, ik was bang dat ik school het gras voor de voeten weg zou maaien.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2020, 09:41 
Volwassene

Mijn zoon is super enthousiast over de plus klas.
Hij heeft daar ook een vriend van een andere groep, waardoor het nog leuker maakt.

De behandelde stof lijkt mij niet echt een toevoeging, echter hebben ze wel wat moeilijkere woorden besproken.
De juf zal het hopelijk beter weten dan ik.

Even afwachten waar ze het de volgende keer over gaan hebben.....

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 07:47 
Volwassene

Hoe gaat het met jullie met de kinderen thuis?

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 08:56 
Volwassene

Het schoolwerk (precies wat ze op school ook zou doen) stelt niets voor, is steeds binnen het half uur af voor de dag.

En toch is het een heel leerzame tijd. Dochter klapte gisteren echt ineens. Wat ik al lang vermoedde, blijkt nu werkelijkheid: ze speelt toneel, verveelt zich kapot, voelt zich onbegrepen door juf en klasgenoten en ziet school niet echt meer zitten. Ze had het zelfs over een andere school, terwijl het voorheen haar grootste angst was dat we zouden verhuizen en ze dan van school moest wisselen. Arm kind. We waren al van plan haar te laten testen omdat het verslag over haar zusje zo waardevol bleek. Ik vraag me alleen af of dat wel kan in tijden van corona.. Ik ga maandag bellen.

Intussen doen we alsof het vakantie is, met 's ochtends een half uurtje school (ok, en werkende ouders, dat is natuurlijk wel een beetje gek).

Hoe gaat het bij jullie?

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 13:06 
Volwassene

Allereerst, wat een vreemde situatie waar we in verkeren. Maar zoals peaches al aangeeft ook erg leerzaam. Nu kan ik precies zien wat ze op school aanbieden. Ze heeft een eigen leerlijn maar ik merk dat dit nog onder haar niveau ligt. Het is allemaal 'makkie' of 'saai'.

Ik ben benieuwd (in het algemeen) hoe ze het gaan oplossen mocht deze situatie zich overhoopt langer voordoen.

BerichtGeplaatst: 30 maart 2020, 17:30 
Volwassene

Hier is het ook erg gemakkelijk. Ze wil daardoor haar schoolwerk niet meer maken, terwijl ze er zo doorheen is. Dat is best lastig, want ik heb ook grote zus nog thuis en die heeft wel veel schoolwerk. Ik zei dat vorige week tegen de juf, maar kreeg bijna ruzie, heel jammer. Ik kreeg uiteindelijk wel het plusrekenschrift mee naar huis, maar dat is ook veel te makkelijk. Ik zet Squla nu maar op groep 4, heb zelf een ander rekenboek gekocht en heb wat materiaal gevonden op internet. We doen dan eerst de dingen van school en dan gaan we andere dingen doen. En ze speelt veel met haar grote zus en ze knutselt en tekent veel. Het gaat wel goed met haar.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2020, 22:06 
Volwassene

Hoe gaat het bij jullie?

Hier krijgen ze per week a4tje met paginas in dit en dat boek te maken per dag. Alles doet ze zelfstandig zonder enige instructie.. zet zelf krullen in en plakt stickers van goed werk haha foutloos dus.. heel snel en gemakkelijk binnen 20 min alles gerekend gelezen en gedaan. Vanaf maandag gaan ze met team microsoft werkt met videobellen en instructies (ben benieuwd)
Verder hoorde ik dat ze 1-2 uur aan schoolwerk moeten besteden per dag nou dat lukt nooit ze is gewoon klaar als ze 1-2 uur moet besteden dan doet ze het week in een dag...

Ik heb voor haar dus plusboek wereld in getallen en rekentijger gekocht. Ik merk dat ze het leuk vindt en voorkeuren heeft. Ook dat ze snel afgeleid is als het te moeilijk wordt of heeft geen zin of wil niet. Ze kan het allemaal prima zelfstandig maken de takken uit die boeken naar instructie (in rekentijger heeft ze zeker die nodig in plusboek niet). Ik ben blij dat ik dat thuis haalde ik merk dat ze echt het schoolwerk te makkelijk vindt en denkt: hoef lekker niets te doen snel snel af.
We leren ook hoop leuke nieuwe dingen en Russische taal ernaast! En veel buiten tennisen en hockey en wandelen. Ik vind het heel fijn zo’n langdurige vakantie nu weet ik tenminste wat ze op school doen en hoe ze dat doet

Pagina 9 van 11 [ 208 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende