Het is nu 26 aug 2019, 00:31

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaring Rakit 2 kleuter
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 16:05 
Volwassene

Hoi Allemaal,

Mijn dochter is onlangs getest met de rakit 2. Hier kwam een score uit van 138. Nu hoor ik om mij heen dat de Rakit niet de meest betrouwbare test is omdat hier vaak hogere scores uitkomen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik merk dat het mij onzeker maakt. Ik zou graag willen weten waar ik aan toe ben. Is er iemand die hier ervaring in heeft?

Verder is het een slim meisje maar zie ik zelf ook niet echt het HB. Op school past ze zich wel enorm aan en is ze heel timide en teruggetrokken. Ook is ze angstig en hoogsensitief. Sociale contacten verlopen moeizaam. Ze hopt van groepje naar groepje en vindt niet echt de aansluiting. Terwijl ze thuis prima met deze meiden speelt, lukt dit haar op school niet. De juf maakt zich zorgen om haar sociale emotionele ontwikkeling.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Ervaring Rakit 2 kleuter
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 16:26 
Volwassene

Hier goede ervaringen met de Rakit. En met de Wisc-3 ook, overigens.

Een kind (Dec)is met de Rakit getest eind groep 2 en eind groep 4 met de Wisc-3. De Wisc-3 was 2 punten lager, in zoverre als je de uitkomsten van de testen met elkaar kan vergelijken.

Bij mijn andere kind (Maart) hetzelfde verhaal. Halverwege groep 1 met de Rakit getest en eind groep 3 met de wisc-3. Wederom 2 punten (Rakit/lager) verschil.

(Edit;) In de kleuterperiode was er bij December een voorsprong op alles. Maart daarin tegen liet geen enkele voorsprong zien. Tevens was hij in de kleuterperiode ook teruggetrokken en had weinig aansluiting. Achteraf bleek hij sociaal veel verder was dan zijn klasgenoten en had hij veel moeite om zich "naar beneden" aan te passen.
Emotioneel kon hij zich erg goed inleven en begreep daarom bepaalde acties van zijn klasgenoten niet, en wees ze erom af. Kortom mismatch.

Beiden zitten nu in de middenbouw en gaan goed maar het was wel een zoektocht.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 19:41 
­

Een hoge intelligentie zie je nu eenmaal niet aan de buitenkant. Hoogbegaafd is gewoon de overtreffende trap van slim, je dochter is, blijkt uit die testuitslag, dus erg, erg slim. De vraag of ze nu wel of niet hoogbegaafd is, is helemaal niet zo interessant.
Zeker bij een kind dat voorzichtig is en zich erg aanpast, hoeven cognitieve capaciteiten niet zo op te vallen. STille wateren, diepe gronden he. :D

Ik denk dat ze er meer aan heeft aan je als je gewoon gelooft in haar capaciteiten. Ze zal nog steeds haar sterke en zwakke punten hebben, dingen waar ze wel of geen talent voor heeft, maar de potentie is groot.
Een omgeving die 'het' niet ziet, of wil zien, of er bewijs voor zoekt, is echt funest voor een extreem voorzichtig en gevoelig meisje - die onzekerheid van jouzelf, of het beoordelen door haar omgeving, voelt ze ongetwijfeld en niets maakt onzekerder dan dat.
Ik zou ook op school goed peilen of ze daar wel zien wat ze moeten zien. Want je dochter voelt zich kennelijk niet vrij op school.

Van mensen in je omgeving zou ik me alvast niet teveel aantrekken. Ik kan je alleen aanraden om een hele dikke huid tegen al die meningen over je kind en haar prestaties te kweken.
De rakit is prima uit de testbeoordeling gekomen volgens mij. En alleen bij een heel specifieke leeftijdsgroep mogelijk minder betrouwbaar. Hier loopt ergens een draadje over.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 20:23 
Volwassene

Mijn dochter is als kleuter getest met rakit-2. Voor ons was het het toegangskaartje naar hb-onderwijs, waar ze perfect tussen past, en volledig opgefleurd is. Ik hoor ook de verhalen over de rakit-2, maar zou me er niet al te zeer druk over maken. Sommige kinderen komen pas echt tot bloei wanneer ze gezien worden. Voor mijn jongste twee gold dat op hb-onderwijs pas...

BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 14:02 
Volwassene

Er is wat discussie over de Rakit2 mbt het halen van plafondscores, maar voor een kleuter die in de beginleeftijd van het bereik van de test zit zou ik me daar dus niet druk over maken.
De test heeft dan “genoeg” moeilijke vragen om betrouwbaar te kunnen testen.
De test is ook door het Cotan als betrouwbaar beoordeeld.

Mijn advies is om eens wat meer te lezen over hb-meisjes. Meisjes zijn vaak meer geneigd zich aan te passen en willen niet opvallen met wat ze kunnen. Die van mij bijvoorbeeld die heeft zichzelf leren lezen. We hadden dat helemaal niet in de gaten, totdat ze op vakantie ineens een M4 boekje uit het niets aan ons voorlas.

Het aanpasgedrag kan uiteindelijk leiden tot onderpresteren en de nodige problemen. Ook mbt aansluiting.

Herken je je in het testrapport? Dan zou ik er gewoon van uitgaan dat het klopt en kijken of je de adviezen kan benutten. Kijk ook of ze in de vakantie met andere kinderen anders is dan op school, dat geeft vaak ook een beeld over met wie ze een klik heeft of met wie ze interactie zoekt.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 14:43 
Volwassene

Bedankt voor de reacties allemaal! Jullie hebben gelijk, ik moet niet aan haar twijfelen :D.
We gaan volgende week maar eens in gesprek met de juf.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]