Het is nu 26 aug 2019, 00:34

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onderwijsadvies tegelijk met school delen of eerstmet ouders
BerichtGeplaatst: 02 jul 2019, 09:28 
Volwassene

Hallo,

Ik heb een zoon van 5,5 die komend schooljaar naar groep 2 gaat. Sinds hij naar school is gegaan is hij erg vervelend geworden. We hebben het idee dat hij (hoog)begaafd is waardoor hij vervelend doet op school en thuis. (te weinig uitdaging?)
De school heeft onderwijsadvies ingeschakeld om hem te testen en ik vroeg me af of het beter is om de uitslag eerst met ons te bespreken voordat we met de school om tafel zit, of dat ze de uitslag tegelijk met ons en school gaat delen. Onderwijsadvies geeft wel aan dat de laatste meer transparantie geeft. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke beter is. Iemand ervaring?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Onderwijsadvies tegelijk met school delen of eerstmet ouders
BerichtGeplaatst: 02 jul 2019, 09:55 
Volwassene

Je hebt hoe dan ook als ouders altijd het recht eerst zelf de uitslag te vernemen, en daarna heb je zelf de keuze dat al dan niet met school te delen. Ook als school het onderzoek heeft geinitieerd en/of betaald.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen eerst zelf de uitslag met de tester de bespreken. Sowieso al, maar stel je bv voor dat er zaken uit de persoonlijke sfeer van invloed zijn (geweest), of dat er onverwacht vermoedens van een heel andere diagnose, dan kan dat ineens ter sprake komen. Ik zou dat graag voor willen zijn. (Zeker na onze eerste ervaring, toen wij bovenstaande dus niet wisten en eea gedeeld werd met personen van school waar wij absoluut geen vertrouwen in hadden. Bij het testen van onze tweede zoon hebben wij voor het delen gewoon de erg persoonlijke delen uit het onderzoeksrapport weggestreept, dat voelde veel beter.)

Ik denk dat je dat met deze argumenten ook prima kunt uitleggen aan school, zonder daarmee die transparantie te verliezen.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 22:17 
Volwassene

Eens met MoederJan. Ik zou als ouder ook altijd eerst zelf de uitslag willen zien en bespreken met de onderzoeker.

Wij hebben bij jongste het onderzoeksverslag laten 'aanpassen' zodat er een aangepaste versie voor school lag. Inderdaad, zoals MoederJan schrijft, omdat er privé-informatie in het verslag stond die voor de uitslag niet relevant was maar die we niet met school wilden delen. De aangepaste versie hebben we wel met school gedeeld.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 09:48 
Volwassene

Eerst zelf lezen. Altijd eerst zelf lezen!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 11:30 
Volwassene

eerst zelf. Stel je voor dat je het verslag leest en je kind er helemaal niet in herkent. Bij de test van onze tweede dochter bleek dat de test afgenomen was door een stagiaire. Er verkeerde interpretaties gedaan zijn en er vervolgens een beeld geschetst werd die totaal niet overeen kwam met hoe onze dochter is. Daar kwamen ook adviezen uit die juist schadelijk voor haar zouden werken. na gesprek met de tester is de test ongegrond verklaard. Er werd erkent dat er niet goed afgenomen is. (bv ruimtelijk inzicht scoorde ze 89 op, dochter had aan tester gevraagd wat is belangrijker goede antwoorden of snelle tijd. Waarna tester snelle tijd heeft gezegt. Dochter heeft dus razendsnel antwoorden gegeven wetende dat ze niet klopten echter snelle tijd was belangrijk. Ook had tester erbij gezet dat ruimtelijk inzicht laag was maar ze kan prima meelezen wat ik schrijf dus op de kop lezen. Dat getuigt van grotere ruimtelijk inzicht.
Ik laat dus elke test eerst door onszelf beoordelen voordat we doorsturen naar school.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 11:32 
Volwassene

Oh ja en hoewel en niet zo zou moeten zijn is jouw prioriteit je kind maar voor de leerkracht kan dit anders zijn. Er spelen klassensamenstelling, dynamiek in de klas en werkdruk bijvoorbeeld mee. Dus iets wat op twee manieren geinterpreteerd kan worden kan jij je kind in voorop stellen terwijl de leerkracht denkt aan het extra werk dat het oplevert tov "het bewijs".

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]