Het is nu 04 jul 2020, 07:46




 Pagina 14 van 16 [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 22:17 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1492
Zeker Hanneke, je kan niet in een glazen bol vooruit kijken, en helaas ook niet met zekerheid ‘achteruit’.
Toch denk ik dat er een sleutelwoord zit in wat jij schrijft, nml meest passend. Das namelijk nog steeds niet passend. Tenminste dit geldt wel erg voor onze situatie, we hebben haar de meest passende omgeving geboden, dat deze nog steeds aan alle kanten knelde, dat wisten we (alternatief durfde we niet aan). Ik denk dat een kind zijn/haar leerhonger en enthousiasme wel behoudt als je onderwijs op haar/zijn niveau aanbiedt, idealiter in combinatie met ruimte voor eigen interesse...



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 22:23 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2013, 16:24
Berichten: 86
Dat denk ik ook Hanneke. Veel hangt denk ik ook samen met de leeftijd. Mijn puberdochter vindt school ook stom en denkt dat ze heel hard leert als ze al bellend met een vriendin in een boek bladert. Ik denk dat dat ook echt de leeftijd is en niet en in ieder geval niet alleen komt omdat school altijd te makkelijk was. Het is helaas ook niet een leeftijd waarop ze makkelijk warm lopen voor wat wij als ouder leuke of nuttige interesses zouden vinden vrees ik.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 22:31 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5235
Poppiesmam schreef:
Zeker Hanneke, je kan niet in een glazen bol vooruit kijken, en helaas ook niet met zekerheid ‘achteruit’.
Toch denk ik dat er een sleutelwoord zit in wat jij schrijft, nml meest passend. Das namelijk nog steeds niet passend. Tenminste dit geldt wel erg voor onze situatie, we hebben haar de meest passende omgeving geboden, dat deze nog steeds aan alle kanten knelde, dat wisten we (alternatief durfde we niet aan). Ik denk dat een kind zijn/haar leerhonger en enthousiasme wel behoudt als je onderwijs op haar/zijn niveau aanbiedt, idealiter in combinatie met ruimte voor eigen interesse...


Ik bedoelde eigenlijk dat hij van ons gezin degene was waar het passende onderwijs het meeste / beste lukte. Hetvwas prima op niveau.
Alleen is passend onderwijs niet hetzelfde als leuk onderwijs, of iets waardoor je kind plezier krijgt in school.
Het was passend, want hij leerde doorzetten en leren. Maar passend is niet hetzelfde als: je kind gaat blij naar school.want dan zou je inderdaad ook moeten aansluiten bij interesse. En soms gaat dat niet samen met wat ons onderwijs aanbiedt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 22:39 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1492
Dat geloof ik ook zeker Noelle, het hoeft allemaal niet, en er zullen waarschijnlijk meer kinderen zijn die slapend door hun BO tijd zijn gekomen en probleemloos hun VWO afronden dan kinderen die hierdoor moeilijkheden ondervinden.

Ik deel hier mijn ervaring omdat dit dus ook voorkomt, dat er nadelen kunnen zitten aan niet passend onderwijs en mijn dochter is niet hierin alleen. Begrijp juist ook goed dat je als ouder van jonge kinderen hierover aan het nadenken bent.
En hoezo zouden wij als ouders iets van hun interesses moeten vinden, waarom zou die nuttig moeten zijn? Als het je kind maar blij maakt, toch? Hanneke schreef juist dat haar zoon alleen leerplezier vindt in dat wat hem interesseert en dat het waarschijnlijk voor iedereen geldt. Daarom dat ik dit omschreef als idealiter.



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 22:56 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2013, 16:24
Berichten: 86
Helemaal eens hoor om pubers de interesses en desinteresses te laten hebben die zij willen. Ze laten zich toch niet sturen. Ik vind daar ook juist niet teveel van maar daar past toch juist ook bij het weinig interesse hebben in school? Ik laat dat juist daarom daarom ook maar zoveel mogelijk gaan al is dat soms lastig /jammer. Ik zie ook wel voordelen in een iets enthousiastere houding tov school. Ook hier wel enthousiasme voor eigen interessegebied (de gymlessen) maar een beetje meer enthousiasme of motivatie voor lesstof zou ik best toejuichen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 23:02 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1492
Verhelderend Hanneke, ik bedoel met passend onderwijs, vooral passend op cognitief niveau. Dat schoolstof (wijze van aanbieden/ inhoud) niet aansluit bij het kind kan ook nog.

Passend onderwijs staat voor mij niet gelijk aan met plezier naar school gaan.

Wel denk ik nog steeds :mrgreen: dat je door niet passend onderwijs hekel kan krijgen aan school. (Mijn dochter was dol op schoolse werkjes, liefst veel en moeilijk, als vb: ze kon uren zingend sommen maken, alleen dat een 4 jarige vrolijk wordt van breuken dat begreep school niet, groep 3 werk kreeg ze wel, maar daar was ze al lang voorbij en dan krijg je dus wel hekel aan schoolwerk als je een jaar lang alleen + en - sommen onder de 20 krijgt, en nee we hebben haar thuis geen breuken geleerd).



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 15:53 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 997
hanneke schreef:
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met te denken dat het anders was geweest als je het anders had aangepakt.
Het kind in ons gezin waar we het meest passend onderwijs hebben aangeboden heeft de grootste problemen op school.
Het leren leren is prima gelukt, dat wel. Dus dat is dan de winst. Maar het leerplezier verdween in groep 3, en kwam nooit meer terug. Ja, voor zaken die hem interesseren. Maar dat geldt voor ieder mens denk ik.



Mee eens. Ik denk dat het, ook achteraf, heel lastig is om te bepalen waar iets nou aan gelegen heeft.

Mijn oudste heeft nog nooit een passend onderwijsaanbod gehad. Ze zit nu in 4 VWO en ondertussen verwacht ik ook niet meer dat ze zich op het VO gaat hoeven inspannen. Ik heb mij daar wel zorgen om gemaakt, want hoe moet als ze nooit heeft leren leren. Ondertussen heb ik dat helemaal losgelaten. Ze zit goed in haar vel, school is een detail in haar leven en ze heeft ondertussen bewezen dat ze zich weldegelijk in zaken kan vastbijten (buiten school om).

Of passend onderwijs een verschil had gemaakt zal ik denk ik niet te weten komen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 16:01 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 997
Sowieso verandert er enorm veel als ze puber worden. School en alle vakken zijn dan stommer dan stom, de ene les is nog saaier dan de andere en huiswerk verdwijnt vanzelf als je er niet aan denkt of zoiets.

Passend onderwijs is belangrijk voor kinderen, daar ben ik van overtuigd. Maar hoe groot de invloed is op je latere leven, daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 19:47 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 117
Hoi ouders met oudere (puber)kinderen. Interessant om te lezen hoe jullie terugkijken op hoe de basisschool ging en hoe het misschien anders zou zijn gegaan met een andere aanpak. Mag ik hierover een vraag stellen? Mijn school heeft de ambitie om alle kinderen ‘aan’ te houden en hebben al door dat dat voor mijn dochter wat extra inspanning vraagt. Haar karakter en snelle leren geeft ons (school en ouders) het gevoel dat ze een grotere kans heeft zichzelf ‘uit’ te zetten bij te weinig passend aanbod.

Mijn vraag: hoe denken jullie dat de aanpak van de basisschool eruit heeft moeten zien om jullie kinderen ‘aan’ te houden en genoeg mee te geven voor doorleren op de middelbare? Is dat per kind te verschillend of is er toch iets generieks over te zeggen?

Als je zo aan het begin van de schoolcarrière van je kind staat, ziet de wereld er nog heel anders uit. :mrgreen:



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 22:14 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 997
merriedroom schreef:
Hoi ouders met oudere (puber)kinderen. Interessant om te lezen hoe jullie terugkijken op hoe de basisschool ging en hoe het misschien anders zou zijn gegaan met een andere aanpak. Mag ik hierover een vraag stellen? Mijn school heeft de ambitie om alle kinderen ‘aan’ te houden en hebben al door dat dat voor mijn dochter wat extra inspanning vraagt. Haar karakter en snelle leren geeft ons (school en ouders) het gevoel dat ze een grotere kans heeft zichzelf ‘uit’ te zetten bij te weinig passend aanbod.

Mijn vraag: hoe denken jullie dat de aanpak van de basisschool eruit heeft moeten zien om jullie kinderen ‘aan’ te houden en genoeg mee te geven voor doorleren op de middelbare? Is dat per kind te verschillend of is er toch iets generieks over te zeggen?

Als je zo aan het begin van de schoolcarrière van je kind staat, ziet de wereld er nog heel anders uit. :mrgreen:


Ik denk, en dat klinkt misschien heel stom, dat voor relatief veel kinderen de basisschool nooit uitdagend gaat worden. Je kunt veel doen met verrijking, extra projecten etcetera, maar het is toch een soort bezighouden.

Echter, deze kinderen met 9 of 10 jaar naar het VO laten gaan is ook niet altijd een goede optie, dus het blijft een beetje manoeuvreren.

Leren leren op de basisschool heb ik een beetje opgegeven (ondanks dat de school van jongste er echt wel mee bezig is). Dat leren leren gebeurt bij mijn jongste van net 7 jaar wel op de muziekles.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 22:35 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 3927
En dat met 10jr naar het VO gaan niet altijd ideaal is, heb ik ervaren. Voor onze dochter zou een groep 9 een fijne tussenoplossing zijn geweest. In sociaal opzicht, maar ook wat betreft groeien in zelfstandigheid en het werken aan een rekenachterstand die door de basisschool niet opgemerkt is doordat ze altijd goede Cito scores behaalde. Nu gaat ze doubleren (feitelijk de versnelling terugdraaien).



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 22:46 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2013, 16:24
Berichten: 86
Ik deel de mening van Karan. Mijn puber was en is overigens heel moeilijk te motiveren voor schoolse zaken en dat gold en geldt ook voor werk met meer uitdaging. ik denk eigenlijk dat ze dat ook al voorbij was en is maar het heeft haar interesse ook niet. Ook hier is school een klein onplezierig detail in een gelukkig leven. Versnellen was geen betere optie geweest. Overigens is mijn puber wel competitief - dat uit zich in niet schoolse zaken maar ook op school. Een avond voor een proefwerk worden boeken opgezocht, aantekeningen geleend en omdat ze snel leert haalt ze hele hoge cijfers. Maar dat komt niet voort uit enige interesse of enthousiasme of intrinsieke motivatie. Het is goed zo voor mij en ik denk niet dat het anders beter was geweest ook al staat of stond ze in het schoolse niet aan. Het geeft haar de gelegenheid veel tijd in de dingen te steken die ze leuk vindt. Ik vind het jammer dat ze niet enthousiast is voor schoolse zaken. Als kleuter is ze wel eens meer gemotiveerd geweest maar interesses veranderen ook denk ik en achteraf vraag ik me ook af of ze toen echt geïnteresseerd was of dat t meer competitiedrang was....


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 mei 2020, 23:17 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1749
Dee85 schreef:
En dat met 10jr naar het VO gaan niet altijd ideaal is, heb ik ervaren. Voor onze dochter zou een groep 9 een fijne tussenoplossing zijn geweest. In sociaal opzicht, maar ook wat betreft groeien in zelfstandigheid en het werken aan een rekenachterstand die door de basisschool niet opgemerkt is doordat ze altijd goede Cito scores behaalde. Nu gaat ze doubleren (feitelijk de versnelling terugdraaien).


Ik denk niet dat je het moet zien als de versnelling terug draaien. Op dat moment had ze die versnelling nodig, nu een tijd later heeft ze wat meer tijd nodig. Wie weet had ze dat sowieso nodig gehad als zij niet versneld was.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 07:25 
Volwassene

Geregistreerd: 09 feb 2019, 19:52
Berichten: 30
Even iets anders dan deze interessante discussie, maar hopelijk zijn hier leden met ervaring.

Na de zomer start onze zoon dus in groep 3 met vooral grote rekenvoorsprong (niet getest maar in ieder geval groep 3 voorbij). Lezen begint hij ook te doen, maar hier heeft ie denk ik nog genoeg te leren volgend jaar. Hij leest nu namelijk avi start. Meeste plezier haalt hij uit niet schoolse dingen (of iig niet uit groep 3) zoals alles leren over de aarde / vulkanen / aardbevingen / landen etc...

We willen graag een positieve start maken, zodat hij niet meteen teleurgesteld is in groep 3 en afhaakt. Hoe kunnen we dit het beste voorbereiden? Helemaal nu in Corona tijd. Hoe hebben jullie dit aangepakt?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 08:09 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Aan het eind van het schooljaar vindt er (als het goed is ;) een overdracht plaats waarbij de leerlingen besproken worden. Mijn advies is om in ieder geval met de leerkracht van groep 2 een ‘evaluatiemoment’ in te plannen (al dan niet via beeldbellen). En samen te sparren wat belangrijk is voor volgend jaar. Vervolgens kun je dan vragen of ze dit willen overdragen.

Het is ook goed om aan het begin van het jaar (na een week of drie) een gesprek in te plannen met de nieuwe leerkracht. In dit gesprek zou ik dan de focus leggen op wie je zoon is, wat belangrijk voor hem is en hoe hij ‘aan’ gaat. Vervolgens is het dan handig om tijdens die afspraak een vervolggesprek in te plannen (bv. 6 weken na de eerste afspraak), zodat je een evaluatiemomentje met elkaar hebt.



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 08:15 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 3927
Nannet schreef:
Dee85 schreef:
En dat met 10jr naar het VO gaan niet altijd ideaal is, heb ik ervaren. Voor onze dochter zou een groep 9 een fijne tussenoplossing zijn geweest. In sociaal opzicht, maar ook wat betreft groeien in zelfstandigheid en het werken aan een rekenachterstand die door de basisschool niet opgemerkt is doordat ze altijd goede Cito scores behaalde. Nu gaat ze doubleren (feitelijk de versnelling terugdraaien).


Ik denk niet dat je het moet zien als de versnelling terug draaien. Op dat moment had ze die versnelling nodig, nu een tijd later heeft ze wat meer tijd nodig. Wie weet had ze dat sowieso nodig gehad als zij niet versneld was.

Zo kan je het ook zien. De achterstand ging sowieso terug tot groep 5. Gelukkig rekent ze nu een stuk beter in een paar maanden tijd. Wat me ook weer doet denken: wow, normaal moet je hier 4 jaar over doen? Dat moet voor veel slimme kinderen echt saai zijn.
Eigenlijk had ze dus helemaal niet moeten versnellen, maar je kijkt inderdaad naar wat op het moment nodig is. We hebben in de tussentijd onderzoek laten uitvoeren en dat heeft nieuwe inzichten gegeven.

Ik keek alleen naar leeftijd wat betreft versnellen. Straks wordt ze 12 in het najaar en dan is ze niet meer versneld, alleen nog een vroege/jonge leerling.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 10:19 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20271
Woonplaats: Gelderland
Karan schreef:
Passend onderwijs is belangrijk voor kinderen, daar ben ik van overtuigd. Maar hoe groot de invloed is op je latere leven, daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen.
Ik wel, maar dan alleen betreffende mijn eigen kind(eren). Jongste is lange tijd zwaar depressief en suïcidaal geweest. Een niet passende omgeving en niet-passend onderwijs waren daar de grootste oorzaak van. En natuurlijk, het zal ook te maken hebben persoonsgebonden factoren zoals karakter, weerbaarheid, etc. Maar feit is dat jongste het leven pas weer zag zitten toen hij in een schoolomgeving terecht kwam waar hij zichzelf kon zijn, nieuwe dingen leerde en peers ontmoette.

Ik vind 'versnellen' sowieso een rare uitdrukking. Want je kind versnelt niet, het volgt zijn of haar eigen ontwikkeling. En die past toevallig niet bij wat het onderwijs bedacht heeft als 'algemene richtlijn'. In feite is het niet je kind dat versnelt, het is het onderwijs dat te traag verloopt voor jouw kind.

Hier gingen de kinderen met 10 en 9 jaar naar het VO. Ideaal? Nee, misschien niet. Oudste was inmiddels redelijk in balans, zij heeft de overstap probleemloos gemaakt. Jongste was er sociaal, emotioneel en cognitief wel aan toe, maar zijn lichamelijke ontwikkeling en andere vaardigheden pasten bij een 8-9 jarige. Dat zorgde voor lastige situaties.
Maar het alternatief, nog langer op de basisschool die ondanks alle verdieping en verbreding niet in staat was hen passend onderwijs te bieden en die zeker geen ontwikkelingsgelijken in de aanbieding had, was ook geen optie.

Soms is het kiezen uit 2 of 3 kwaden en dan kies je wat op dat moment de minst kwade 'oplossing' is. Dat kan op een later moment een minder gelukkige keuze blijken te zijn, maar dat weet je altijd pas achteraf met de kennis die je op dat moment hebt. Wat mij betreft is geen enkele beslissing verkeerd, zolang deze weloverwogen genomen wordt met alle kennis die je op dat moment kunt hebben.

@Smht: Wij zijn steeds voor de zomervakantie al kort in gesprek gegaan met de leerkracht van het volgende schooljaar. Heel kort, eigenlijk vooral om aan te geven dat we graag ná de zomer zo snel mogelijk een serieuze afspraak wilden om de onderwijsaanpassingen van ons kind te bespreken. Tegelijkertijd vroegen we de eigen groepsleerkracht om een goede overdracht te doen maar we hebben ook ervaren dat die overdrachten vaak niet zo goed verlopen als je als ouder hoopt. Veel leerkrachten werken namelijk vanuit het idee 'ik wil zelf een beeld van de leerling volgen' en lezen daarom het leerlingdossier niet. Vandaar dat we ook zelf actie ondernamen.
En inderdaad ongeveer elke 6 weken een evaluatiemomentje, ook als alles op dat moment goed ging. Want op die manier spreek je de leerkracht ook als dingen wél goed gaan, en niet alleen maar wanneer er een probleem is.

@Dee85: Onze jongste is 4x versneld, 1 versnelling is op de basisschool teruggedraaid zodat het er effectief 3 waren. Dit omdat met 8 jaar naar het VO gaan gewoon niet haalbaar en wenselijk was. Op het VO ging het wisselend en uiteindelijk is hij daar ook een keer blijven zitten én heeft hij 5 en 6 VWO op de Vavo afgerond omdat het op het eigen VO niet meer wilde lukken om hem te motiveren zodat hij dreigde uit te vallen.
Maar had dat allemaal te maken met de eerdere versnellingen? Ik denk het eigenlijk niet. Hij puberde, hij had een hekel aan school (en dat gaat terug tot de peuterspeelzaal) en hij besloot halverwege het schooljaar in de 4e klas dat hij niet de juiste pakketkeuze had gemaakt. Daarnaast heeft hij - ondanks de versnellingen - op de basisschool nooit leren leren, hij was gewoon niet gewend of bereid om inspanning te leveren voor school. Het ging óf vanzelf, óf niet. Dat heeft tot zijn 2e studiejaar op de uni geduurd. Zijn weerstand tegen onderwijs trouwens ook.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 12:13 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5235
merriedroom schreef:
Hoi ouders met oudere (puber)kinderen. Interessant om te lezen hoe jullie terugkijken op hoe de basisschool ging en hoe het misschien anders zou zijn gegaan met een andere aanpak. Mag ik hierover een vraag stellen? Mijn school heeft de ambitie om alle kinderen ‘aan’ te houden en hebben al door dat dat voor mijn dochter wat extra inspanning vraagt. Haar karakter en snelle leren geeft ons (school en ouders) het gevoel dat ze een grotere kans heeft zichzelf ‘uit’ te zetten bij te weinig passend aanbod.

Mijn vraag: hoe denken jullie dat de aanpak van de basisschool eruit heeft moeten zien om jullie kinderen ‘aan’ te houden en genoeg mee te geven voor doorleren op de middelbare? Is dat per kind te verschillend of is er toch iets generieks over te zeggen?

Als je zo aan het begin van de schoolcarrière van je kind staat, ziet de wereld er nog heel anders uit. :mrgreen:


Het is zeker per kind verschillend.

Ik denk nu dat altijd geldt: vooral luisteren naar wat het kind aangeeft.

Mijn kinderen vonden dat wat ze leerden op de basisschool niet interessant (en dat wat ze op het VO leren eigenlijk ook niet, behalve middelste dan, en voor oudste en jongste alleen bij bepaalde vakken). Op de basisschool was het dus zaak ze te leren leren met iets dat ze wel interessant vonden. Wij hebben dat gedaan met hulp van een extern bureau, want school bood wel heel veel, met name voor kleuters, maar het voelde voor onze kinderen niet heel zinnig. Spaans leren bijvoorbeeld, leuk hoor, maar uiteindelijk voor hen volledig zinloos. "Mam, als ik later Spaans wil of moet spreken, ga ik een half jaartje daar wonen en werken, dan leer ik het ook. En sneller. Nu vind ik Spaans niet echt interessant, wat is het nut voor nu?"

Dat "leren leren" vind ik trouwens sws wel een lastig iets.
Toen ik net kinderen had geloofde ik daar niet echt in, dat dat echt nodig was. Ik las hier van mensen die zichzelf "dom" vonden omdat ze op de uni opeens niet meekwamen.En dat dat anders was geweest als ze hadden "leren leren".
Ik heb dat altijd bijzonder gevonden. Want je begrijpt toch wel dat je niet echt dom bent als je zonder inspanning een VWO diploma hebt gehaald? En waarom kun je niet meer leren leren als je 18 bent?

Maar goed, op het forum kwam wel veel voorbij over dat leren leren, en uiteindelijk raak je daar toch van onder de indruk. en overtuigd van het nut daarvan. Vooral bij middelste en jongste zijn we daar mee aan de slag gegaan, bij oudste ook wel, maar pas op het VO.
Oudste kan nu prima doorzetten als iets hem interesseert. Heeft iets zijn interesse niet, dan wil hij er nog steeds geen energie in steken.
Jongste idem.
Alleen bij middelste zie ik wat interesse in schoolvakken, maar vooral in maatschappelijke vraagstukken, en alles wat zich wereldwijd afspeelt. Zaken als natuurkunde, scheikunde, wiskunde vindt ze volkomen oninteressant, en daarvoor is dan ook geen enkele motivatie, behalve dan dat ze graag een voldoende haalt.

Mijn kinderen zijn nooit diep depressief of suïcidaal geweest. Dat maakt dat ik makkelijk praten heb, want is dat wel het geval, dan wordt het opeens een compleet ander verhaal!!
En ze hadden wel een voorsprong (gemiddeld 2 of 3 jaar) maar niet dusdanig fenomenaal dat ze er door in de problemen kwamen. Montessori onderwijs is sws best wel gericht op individuele leerprocessen, dat hielp ook mee. Voor ons was er dus ook geen noodzaak om te versnellen, of om echt grote stappen te zetten. Dan wordt het wel een heel ander verhaal.

Wat ik heb geleerd is dat niet ieder kind blij wordt van versnellen/verbreden/verdiepen, simpelweg omdat het meer van hetzelfde is, of hetzelfde, maar dan anders. Het is en blijft stof die ze niet zelf konden kiezen.
Wat voor onze kinderen werkte , was ze de tools aanleren om te "overleven" in een wereld waar ze totaal geen ruk aan vinden. En dan maar zo snel mogelijk er doorheen . Reden om jongste nu naar de Havo te sturen. Kan makkelijk gymnasium aan qua intellect, maar het zou betekenen dat hij doodongelukkig wordt. Dan maar een jaar minder, met stof die meer praktisch is, want dat ligt hem dan net wat meer. En hen leren dat het prima is zoals ze zijn. Dat niet ieder hb-kind blij wordt van moeilijke sommen of vreemde talen leren.

Luisteren naar je kind dus. Dat is wat ik tot nu toe denk. Bij mijn oudste was dat pushen om door te zetten, ook al interesseert het je niet. Want oudste wordt op zich heel blij van studeren, als het datgene is wat zijn interesse heeft.
Jongste wordt blij van doen, en ongelukkig van "meer van hetzelfde".
Middelste wordt blij van wereldwijde contacten, en tot diep in de nacht met allerlei mensen van over de hele aarde debatteren en filosoferen. Dat stimuleren we dus, en daardoor ziet ze ook meer het nut van bepaalde schoolvakken.

Lang verhaal samengevat: VVV , onderwijs op maat en leren leren worden vaak als heilige graal gehouden . En het is voor sommige/de meeste kinderen ook belangrijk/noodzakelijk. Maar het is niet altijd de quick fix, of one size fits all verhaal. Hier werkte het minder, en uiteindelijk heb ik, met aan de ene kant heel veel goede tips en verrassende inzichten die ik hier kreeg, en aan de andere kant mijn eigen visie op de dingen, samen met mijn kinderen een pad gekozen dat bij hen paste.
En ik ben democratisch onderwijs of zelfs thuis onderwijs meer op waarde gaan schatten. Niet dat we dat deden, maar ik vond dat altijd best ver gaan, en daar ben ik door voortschrijdend inzicht anders over gaan denken.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 14:51 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20271
Woonplaats: Gelderland
hanneke schreef:
Ik las hier van mensen die zichzelf "dom" vonden omdat ze op de uni opeens niet meekwamen.En dat dat anders was geweest als ze hadden "leren leren".
Ik heb dat altijd bijzonder gevonden. Want je begrijpt toch wel dat je niet echt dom bent als je zonder inspanning een VWO diploma hebt gehaald?
Nou eeehhhh, nee dus. Dat VWO stelde niet zoveel voor, dat kon ik gewoon (fixed mindset). De uni was een ander verhaal. Dat lukte niet (weer die fixed mindset, ik moest daar inspanning gaan leveren maar ik wist niet hóe, mijn strategie van goed opletten tijdens college en alles een keer doorlezen werkte niet meer maar ik dacht dat dat studeren was en niemand legde mij uit dat mijn aanpak niet de juiste was) dus dan kon ik het overduidelijk niet. Gevolg: totdat de balletjes bij mijn kinderen aan het rollen gingen, was ik altijd overtuigd dat ik niet heel slim kon zijn want ik had immers gefaald op de universiteit. Daar heb ik tot zeker mijn 40ste last van gehad, in de zin van afhaken/niet doorzetten als iets niet vanzelf ging, denken 'dat kan ik toch niet' en geen moeilijke projecten durven oppakken.
Citaat:
Wat ik heb geleerd is dat niet ieder kind blij wordt van versnellen/verbreden/verdiepen, simpelweg omdat het meer van hetzelfde is, of hetzelfde, maar dan anders. Het is en blijft stof die ze niet zelf konden kiezen.
Wat voor onze kinderen werkte , was ze de tools aanleren om te "overleven" in een wereld waar ze totaal geen ruk aan vinden.
Dat zeker! Die tools om te overleven zijn ontzettend belangrijk. Leren omgaan met een omgeving waar je niet echt in past en die jou niet echt begrijpt is belangrijk om je staande te kunnen houden. En die tools verschillen per kind. Oudste koos ervoor om op het VO zoveel mogelijk vakken te doen, onder het motto 'dan heb ik geen tijd om me te vervelen'. "School is voor de sociale contacten" zei ze wel eens. Zij slaagde met 4 profielen. Jongste had zo'n hekel aan school dat hij er zo min mogelijk tijd wilde doorbrengen en niks extra's wilde doen. Zijn uitdaging haalde hij uit zijn sport en uit het (thuis en online) leren van dingen die hem wél interesseerden.
Citaat:
Luisteren naar je kind dus.
Da's wel de basis ja. En dan proberen dat zo goed mogelijk toe te passen binnen de beperkingen die het onderwijs voor sommige kinderen met zich meebrengt.

PS Stiekem hoop ik dat de coronacrisis uiteindelijk een zetje kan geven aan de wens van een groep ouders in Nederland die graag permanent thuisonderwijs zouden willen geven ... .



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 15:56 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1749
Dat zou leuk zijn Hanneke maar als ik lees dat het accent vooral op het "thuis studie is zwaar""Ouders kunnen het niet net zo goed als leraren" en " leerachterstand" ligt zijn we er nog niet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 14 van 16 [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: