Het is nu 13 jul 2020, 00:25




 Pagina 13 van 16 [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 12 mei 2020, 17:15 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1749
Er is wel wat voorgevallen wat ik wel via prive bericht wil delen maar vanwege herkenning niet in de openbaarheid wil gooien.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 12 mei 2020, 18:44 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5243
Nannet schreef:
Ik ben blij om te lezen dat jou ervaring daarin anders is Paula maar dat is niet mijn ervaring ( misschien heb ik het gewoon niet getroffen met mijn schoolkeuze) maar mijn ervaring wordt grootschalig (h)erkend door schoolgerelateerde professionals, ik sta hier niet alleen in. Scholen in mijn omgeving zijn misschien nog achter gebleven terwijl ik niet in de bible belt woon waar je het eerder zou verwachten.


Hier haak ik even op in.
Reformatorische scholen ( dus scholen die je veel.in de bible belt vindt) scoren vaak op alle fronten hoger dan reguliere scholen. Je kennis hierover is dus niet helemaal up to date.

Edit: zie nu dat meerderen dat al hebben genoemd.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 14 mei 2020, 21:12 
Volwassene

Geregistreerd: 02 feb 2020, 19:54
Berichten: 12
Ik ben nog nieuw hier en stel af en toe ook wel eens een vraag, maar ben om heel eerlijk te zijn een beetje verbijsterd over de houding van sommige ouders. Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind, en ik geloof meteen dat hb voor veel problematiek kan zorgen, maar het lijkt erop dat sommigen er veel te veel bovenop zitten. Op het kind en op de school. Dat is voor niemand goed. Een kind voelt het als een ouder continu bezig is plannen op te stellen voor versnellen, extra werk etc. Dat zal zeker faalangst niet ten goede komen.

Wat me ook opvalt. Jullie praten over squla etc, maar is dat nou nodig in deze coronatijd als het kind al een voorsprong heeft? Wij hebben deze week volop gebruik gemaakt van buiten hutten bouwen, wandelingen in het bos en vogels spotten, taarten bakken etc. Onderschat niet hoe goed ook dit soort dingen zijn voor de (emotionele) ontwikkeling van een kind. Ik zal het misschien wel over me heen krijgen nu, maar dat betekent wellicht dat ik er anders in sta dan sommigen hier.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 14 mei 2020, 21:31 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1749
Ik mag hopen dat hutten bouwen en taarten bakken niet exclusief is omdat er corona is maar dit standaard in je opvoedigspakket zit.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 14 mei 2020, 22:34 
Volwassene

Geregistreerd: 02 feb 2020, 19:54
Berichten: 12
Waar zeg ik dat? Ik geef aan dat er de laatste paar weken extra tijd voor dit soort activiteiten was.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 15 mei 2020, 15:08 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 maart 2010, 17:51
Berichten: 4118
Dit topic is tijdelijk geparkeerd geweest vanwege de toon van de berichten en het 'op de man' spelen. Dit laatste is niet toegestaan, zie het forumreglement.
Ook is een aantal berichten verwijderd.

Graag weer on topic! - Groep 2 2019/2020


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 15 mei 2020, 16:36 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 15:38
Berichten: 713
jolene84 schreef:
Ik ben nog nieuw hier en stel af en toe ook wel eens een vraag, maar ben om heel eerlijk te zijn een beetje verbijsterd over de houding van sommige ouders. Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind, en ik geloof meteen dat hb voor veel problematiek kan zorgen, maar het lijkt erop dat sommigen er veel te veel bovenop zitten. Op het kind en op de school. Dat is voor niemand goed. Een kind voelt het als een ouder continu bezig is plannen op te stellen voor versnellen, extra werk etc. Dat zal zeker faalangst niet ten goede komen.

Wat me ook opvalt. Jullie praten over squla etc, maar is dat nou nodig in deze coronatijd als het kind al een voorsprong heeft? Wij hebben deze week volop gebruik gemaakt van buiten hutten bouwen, wandelingen in het bos en vogels spotten, taarten bakken etc. Onderschat niet hoe goed ook dit soort dingen zijn voor de (emotionele) ontwikkeling van een kind. Ik zal het misschien wel over me heen krijgen nu, maar dat betekent wellicht dat ik er anders in sta dan sommigen hier.


Ik denk dat je het heel goed zegt; het lijkt erop dat ouders er teveel bovenop zitten.
Ik weet niet hoever je teruggelezen hebt in de geschiedenis van de ouders waarvan je dat vindt.
De dingen die je noemt zijn inderdaad belangrijk voor kinderen. Maar dat neemt niet weg dat voor heel veel kinderen van ouders hier op het forum datgene wat er op school aangeboden wordt niet adequaat is.
Ik ken hier op het forum eigenlijk geen ouders die voor hun eigen plezier veel tijd en aandacht geven aan wat hun kind aangeboden krijgt op school. Als ze dat wel doen zit daar vaak een geschiedenis achter. Het is dan een reactie op het feit dat hun kind niet lekker in zijn/haar vel zat in de situatie op school.
Die kinderen worden niet opgezadeld met extra werk maar ze hebben die extra cognitieve uitdaging van versnelling, verbreding en verdieping nodig om zich echt lekker in hun vel te voelen. Dat is gewoon wie die kinderen zijn, jonge mensen met een enorme leerhonger en nieuwsgierigheid die in het gangbare onderwijs vaak niet gevoed wordt.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 15 mei 2020, 19:29 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 3934
Je hebt het prachtig verwoord, Marthe. Ik sluit me er geheel bij aan.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 09:24 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1749
Ik ook, ik moet ook toegeven dat ik geregeld jaloers ben op de gave die Marthe heeft om dingen te verwoorden en uit te leggen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 12:11 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20277
Woonplaats: Gelderland
Mooi verwoord Marthe. Ik wil daar nog aan toevoegen dat hb kinderen onderling ook enorm verschillen. Voor de een is verbreden in de vorm van niet-schoolse activiteiten voldoende, de ander heeft juist een enorme cognitieve honger en veel kinderen zullen daar tussenin zitten en hebben van alles wat nodig om zich evenwichtig te ontwikkelen en goed in hun vel te zitten..

De ouders die je op dit forum tegenkomt, zijn veelal ouders van kinderen voor wie passend onderwijs en goed in je vel zitten niet altijd vanzelfsprekend is. Die ouders zijn actief bezig met ervoor zorgen dat hun kind niet afglijdt of afhaakt. Voor een 'buitenstaander' kan dat inderdaad overkomen als 'er bovenop zitten'. Ik noem het liever 'intensief begeleiden'.

Mijn kinderen zijn inmiddels 20 en (bijna) 22. Als wij er destijds niet bovenop hadden gezeten, zou het zonder twijfel niet zo goed met ze zijn gegaan als het nu gaat. Want hun basisscholen deden heus hun best, maar dat was niet voldoende om ervoor te zorgen dat de kinderen leerden leren, leerstof aangeboden kregen die aansloot bij hun zone van naaste ontwikkeling en dat ze ontwikkelingsgelijken konden ontmoeten. Wij waren dus behoorlijk gedreven om daar zelf voor te zorgen.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 16:10 
Volwassene

Geregistreerd: 13 maart 2020, 12:56
Berichten: 8
Deze discussie is een interessante en ik denk dat de vraag wat het beste is ook niet zo makkelijk te beantwoorden is.

Ik vraag mezelf ook vaak af wat ik wil dat mijn dochter leert op school. Is het belangrijk dat ze leert dat je af en toe dingen moet doen ook al heb je daar geen zin in? Of is het belangrijker dat ze wordt uitgedaagd en dat ze leert doorzetten ook als het niet gelijk lukt? Zijn de sociale vaardigheden belangrijker of de cognitieve?

Zelf geloof ik niet dat ik het leren leren heel belangrijk vind, zeker niet op de basisschool. De meeste kinderen die naar VWO gaan hoeven geen moeite te doen op de basisschool en dat lijkt mij ook geen probleem. Volgens mij zijn de vaardigheden jezelf iets bewust aan leren dingen die je leert op de middelbare school. Mijn dochter is pas zeven, dus misschien vergis ik me, maar het lijkt me op haar leeftijd geen probleem als je dingen alleen “onbewust” leert.

Maar ik moet er wel bijvoegen dat ik haar nog nooit een hut heb zien bouwen en we hebben ook geen enkele taart gebakken in de afgelopen periode. Terwijl ze best veel op squla heeft gezeten de afgelopen periode (überhaupt heeft ze veel achter een computer gezeten), maar dat komt ook omdat ze dat gewoon leuker vindt. Ze kan echt rustig een uur bezig zijn met schoolwerk, terwijl ik haar op sommige dagen echt moest dwingen om buiten te gaan spelen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 16:13 
Volwassene

Geregistreerd: 13 maart 2020, 12:56
Berichten: 8
Ik kan me er trouwens prima in vinden dat het goed is om er soms boven op te zitten als de school verzaakt bepaalde dingen te regelen. Maar het blijft lastig om te bepalen wat goed is voor jouw kind en hoeveel je van de school mag verwachten.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 17:38 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5243
Ik vind het lastig allemaal, en weet ook niet wat wijsheid is.
Ik denk ook wel eens dat ouders er te veel bovenop zitten en dingen verwachten van school die niet realistisch zijn.
Aan de andere kant weet ik dat er scholen zijn die het nodig hebben dat ouders er actief bovenop zitten, omdat het anders, ondanks beste bedoelingen, niet goed komt.
Ik ken voorbeelden van kinderen waar ouders er enorm bovenop zaten, en waar dat goed heeft uitgepakt. Ik ken ook voorbeelden waar het juist funest was.
Ik weet in ieder geval inmiddels ook dat er heel veel wegen nasr Rome leiden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 17:47 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 15:38
Berichten: 713
Het is ook lastig en complex.
Elke situatie is uniek, zelfs voor hoogbegaafde kinderen binnen hetzelfde gezin op dezelfde school.
Daarom is (ver)oordelen op basis van wat je leest heel gevaarlijk.
Als je ergens je vraagtekens bij hebt kun je beter een open vraag stellen dan gelijk oordelen dat iemand er wel erg bovenop zit, teveel pusht of juist alle problemen voor een kind uit de weg haalt. Ik weet nooit alles van een ander net zoals die ander ook van mij en mijn gezin dingen niet weet. Zeker op een openbaar forum als dit laten veel mensen gelukkig niet het achterste van hun tong zien. Je weet nl. nooit wie er meeleest en dat zou veel schade op kunnen leveren.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 18:05 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2013, 16:24
Berichten: 86
Ik vind het een interessante maar ook lastige discussie. Zelf denk ik dat de verwachtingen van wat scholen aan maatwerk zouden kunnen bieden erg hoog zijn. En scholen zijn net als veel dingen in t leven niet perfect. En heel veel (hb en niet hb) kinderen vergaat het prima ook al is er het nodige niet ideaal en zal het soms met ups en downs gaan. Als je kind (meestal) gelukkig is denk ik dat het voor school kind en jezelf het prettigst is met meer afstand naar dingen te krijgen en als iets een keer niet goed loopt het ‘te laten gaan’. Een kind wat ver voorloopt zal in mijn ogen nou eenmaal heel makkelijk door school gaan. Ik heb zelf altijd gedacht dat moeite moeten doen voor een hobby dan best goed is en het natuurlijk fijn is als er binnen of buiten school leuke plusklasactiviteiten zijn. En ik denk inderdaad dat het is zoveel meer te leren is op school dan het cognitieve. Juist ook voor een kind dat makkelijk leert in de zin dat het voordeel daarvan is dat dat in sommige gevallen dan ook vooral geen zorg is en er dus alle aandacht voor het sociale, creatieve etc kan zijn. Als je kind echt lange tijd ongelukkig is op school kan ik me voorstellen dat het anders wordt. Dat wil je niet als ouder en dan snap ik dat je er alles aan doet om het fijner voor je kind te maken. Ik denk ook dat school vaak wel wil maar niet meer kan. en wat dan de ideale oplossing is weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik denk wel zoals jolene impliceerde dat afstand nemen in sommige gevallen ook echt wél prettig kan zijn voor iedereen. Maar er zullen er ook zijn waar het wel nodig is er bovenop te zitten.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 19:43 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 1008
Het is een vraag waar ik ook altijd mee worstel en ik weet eerlijk gezegd na 11 jaar met kinderen op school nog steeds niet wat de goede oplossing is. Ik kies maar een beetje voor de middenweg. Tot nu toe heb ik geluk dat mijn kinderen die tussenweg toelaten. Geen flauw idee, wat ik anders zou doen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 20:00 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2260
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Als je kind echt lange tijd ongelukkig is op school kan ik me voorstellen dat het anders wordt. Dat wil je niet als ouder en dan snap ik dat je er alles aan doet om het fijner voor je kind te maken.


Ik heb inmiddels een andere invulling aan mijn praktijk gegeven, maar toen ik nog een diagnostische en adviespraktijk had en vooral werkte met kinderen op de basisschool, heb ik wel gemerkt dat het wel eens voorkwam dat ouders dachten te weten wat de oorzaken van de problemen met hun kind waren, en daarom inzetten, terwijl er (ook) andere oorzaken bleken te zijn en daarmee samenhangend ook andere behoeftes bij het kind zaten dan ouders dachten. Het kwam ook voor dat ouders het 'goed' zagen en leerkrachten juist andere oorzaken voor problemen in welbevinden en/of gedrag zagen. Het kwam voor dat problemen aan hb en te weinig uitdaging werden toegeschreven, waar dat niet bleek te spelen. Het kwam ook voor dat er juist te weinig zicht op was dat een kind enorm uidaging miste. En nog meer varianten hierop, ik schrijf het nu een beetje zwart-wit.

het punt dat ik bedoel te maken is dat het soms wel, maar soms niet zo is dat de behoeften van een kind goed in beeld zijn bij de betrokken ouders en leerkrachten. En dat kan maken dat er soms ingezet wordt op oplossingen die niet passen bij de problemen. Dat maakt het ook ingewikkeld als het niet goed gaat met een kind.
En als je als ouders en leerkracht/IB niet op 1 lijn zit voor wat betreft behoeftes die onder het probleemgedrag/problemen in welbevinden zitten, dan kan het heel lastig zijn als je als ouder graag wilt dat school een andere aanpak kiest dan ze voor ogen hebben. Daarom is het heel belangrijk in te zetten op een gezamenlijke aanpak en als ouders en school een lijn te vinden met als doel: begrijpen wat het kind nodig heeft en kijken wat er wenselijk en haalbaar is om daarnaar te handelen op school en thuis.

Verder zitten we nu op het groep 2 topic en dat is ook nog de leeftijd waarop het nog lastig is om met een kind zelf te praten. Al kan dit soms verrassend goed. Ik heb hier trouwens een gesprektool voor gemaakt: https://sachageerlings.nl/wp-content/up ... school.pdf



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 20:09 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1494
VaderVragen schreef:
Ik vraag mezelf ook vaak af wat ik wil dat mijn dochter leert op school. Is het belangrijk dat ze leert dat je af en toe dingen moet doen ook al heb je daar geen zin in? Of is het belangrijker dat ze wordt uitgedaagd en dat ze leert doorzetten ook als het niet gelijk lukt? Zijn de sociale vaardigheden belangrijker of de cognitieve?

Zelf geloof ik niet dat ik het leren leren heel belangrijk vind, zeker niet op de basisschool. De meeste kinderen die naar VWO gaan hoeven geen moeite te doen op de basisschool en dat lijkt mij ook geen probleem. Volgens mij zijn de vaardigheden jezelf iets bewust aan leren dingen die je leert op de middelbare school. Mijn dochter is pas zeven, dus misschien vergis ik me, maar het lijkt me op haar leeftijd geen probleem als je dingen alleen “onbewust” leert.

Het zal vast vooral ‘aan het kind liggen’ in hoeverre leren leren of doorzetten als t moeilijk wordt of je geen zin hebt, belangrijk is. Een gedeelte door karakter, en een gedeelte door ervaringen? En het lastige is dat het ook niet echt te voorspellen is of ze het later gewoon oppikken (het leren, wèl doorzetten ect), althans ik kon dat moeilijk inschatten toen mijn dochter op het BO zat.

Ik heb nu wel spijt heb dat het cognitief nooit passend is geweest. Ze staat uit, vindt school oninteressant want je leert daar weinig, heeft geen leerstrategieën, weet ook niet hoe ze moet leren. Nu in 3 gym, komt ze voor het eerst dingen tegen die ze niet in 1 keer kan. Haar eerste reactie is ‘nou dat kan ik dan blijkbaar gewoon niet en slaat haar boek dicht’. Het is nu best een strijd (pubertijd :| ) om haar hier doorheen te sleuren. En dat dàt dus leren is, ze denkt nog steeds dat een boekje scannend doorbladeren hard leren is.

En welke vaardigheid (sociaal of cognitief) belangrijker is: ik heb ervaren dat het verweven is, ik zie nu namelijk de schade van cognitief nooit passend aanbod te hebben gehad. Dat doet wat met je, met je zelfbeeld en beeld van school/ wereld. En de meeste HB kinderen die ik ken lopen qua ontwikkeling vaak heel synchroon, als er dus een flinke cognitieve voorsprong is, is die volgens mij er vaak ook op sociale en emotionele ontwikkeling.



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 20:51 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 17:23
Berichten: 2401
Ik had dat een paar jaar geleden ook kunnen schrijven. Scula? Pfff, ga lekker buiten spelen! Dat deden mijn kinderen altijd (uit zichzelf). We hadden het wel eens met school over uitdaging, maar dat kwam dan eigenlijk eerder van school af. Alle pogingen daartoe strandden omdat (denk ik nu) het niet passend was en mijn kind gewoon niet anders wilde zijn dan zijn vriendjes. Maar nu mijn jongste het best lastig heeft op het vwo denk ik wel eens dat passende uitdaging op de basisschool problemen had kunnen voorkomen. Het is zoals Poppiesmam hierboven schrijft: hij is snel verveeld, vindt school helemaal niks aan, vaak buikpijn en misselijk (nu de school dicht is niet) maar leert zichzelf wel Russisch.

Ik zou die uitdaging dan nog steeds wel gezocht hebben buiten het normale schoolwerk, want hij ging al zo hard. Dus Scula zou het niet zijn geworden. Maar als ik terugkijk denk ik wel dat hij dat toen geweldig had gevonden. Ee was een tijd dat hij niets liever deed dan lezen en rekenen (beide zichzelf aangeleerd). Hij vroeg altijd of ik moeilijke sommen voor hem wilde verzinnen. Ergens is hij dat kwijtgeraakt.



_________________
Zoon van 16 in 6 gym
Zoon van 14 in 3 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 21:53 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5243
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met te denken dat het anders was geweest als je het anders had aangepakt.
Het kind in ons gezin waar we het meest passend onderwijs hebben aangeboden heeft de grootste problemen op school.
Het leren leren is prima gelukt, dat wel. Dus dat is dan de winst. Maar het leerplezier verdween in groep 3, en kwam nooit meer terug. Ja, voor zaken die hem interesseren. Maar dat geldt voor ieder mens denk ik.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 13 van 16 [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: