Het is nu 26 aug 2019, 00:45

Pagina 1 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 30 jun 2019, 19:49 
Volwassene

Omdat dit er nog niet was. 8)

Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 01 jul 2019, 09:33 
Volwassene

Ik sluit me alvast aan, want eh, geen nieuws (van de juf), is goed nieuws? ;)

Dochter is nu trouwens veel meer bezig met wie er in groep 0, 1 of 2 zit. Ik denk doordat de oudste kleuters net hun afscheid hebben gehad. Ze lijkt zich nu wat groter te voelen.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 11:14 
Volwassene

Mag ik ook meepraten? Meisje gaat sinds februari naar school, groep 0/1 vandaag rapport en 10 minuten gesprek gehad. Alle einddoelen groep 1 gehaald. Volgend jaar komt ze in een groep 0/1/2 gaat ze meedoen met groep 2. Ik weet niet op papier of ze ook in 2 komt... Maakt me ook niet uit.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 21:54 
Volwassene

Gezellig en goed op tijd gestart :mrgreen:

In het ‘rapport’ afgelopen woensdag stond “we zien je graag na de vakantie terug in groep 2!” We wisten het al in februari, maar dit was toch ineens wel heel officieel. Nog twee weken groep 1 met heel wat activiteiten en dan vakantie!

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 11:24 
Volwassene

Jammer wel, ik ga jullie verlaten, m'n dochter gaat naar groep 3 na de zomer. Eindelijk. Ze is heeel trots. Nou maar hopen dat het niet tegenvalt..

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 13:17 
Volwassene

Ik ga hier ook niet meeschrijven want ook mijn zoon gaat naar groep 3. Grote opluchting voor zoon. Hij is al een ochtend gaan wennen.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 09:14 
Volwassene

Wordt een klein clubje hier. ;)

Veel leerplezier in groep 3 voor jullie kindjes!

BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 16:03 
­

Tijd om een nieuw topic te maken lijkt me.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 18:07 
Volwassene

Ik schrijf voor komend jaar ook hiermee. Zoontje gaat na de zomer naar groep 2 met extra uitdaging. Heel benieuwd hoe het komende jaar gaat.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2019, 08:57 
Volwassene

Pompom, dit is al het groep 2 topic voor volgend jaar. Die is er ook al voor groep 3.

Gisteren het rapport van dochter gekregen. Daar is vooruitgang op te zien. Maar niets duidt volgens het rapport op een voorsprong.
Opmerkelijkheden: dochter heeft veel stimulans nodig om zelfstandig te gaan werken, maar kan heel lang geconcentreerd bezig zijn met zelfgekozen speelgoed. Tekent koppoters en zou in de krasfase zitten (1e koppoter is van voor haar 3e verjaardag en thuis tekent zij anders, meer wat bij haar leeftijd en verder past).
Dat zijn zaken om in de gaten te houden. Moet ik daar gelijk een gesprek aan wijden aan het begin van groep 2? Ik twijfel.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2019, 19:42 
Volwassene

Als het om dezelfde juf gaat dan zou ik dat niet doen Dee. Ze begint zich juist wat meer te laten zien en misschien heeft zij juist de vrijheid nodig om dit te doen. Na zo´n zomervakantie kan veel gebeuren want dan wil ze de juf misschien wel laten zien wat ze inmiddels allemaal kan en laat ze zich meeslepen met klasgenootjes die hetzelfde doen.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2019, 09:21 
Volwassene

Zit wel wat in. Alleen betwijfel ik of ze echt iets gaat laten zien in de vakantie en of ze dat ook vertelt op school. Ze heeft bijvoorbeeld nog niet verteld dat ze heeft leren fietsen. Dat zijn over het algemeen toch dingen die kleuters liever vandaag dan morgen aan hun juf vertellen. Aan de andere kant zegt de juf wel dat ze meer komt vertellen.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 21:17 
Volwassene

Is het erg dat ze nog niet alles laat zien wat ze kan? Volgens mij komt dat ook wel veel voor, getuige alle verhalen op het forum. Tenzij ze om die reden geen enkele passende uitdaging zou krijgen. Veiligheid (jezelf durven tonen) is ook belangrijk en daar groeit ze in, begrijp ik.

Mijn dochter knipt thuis de moeilijkste patronen en op school blijven ze nadruk leggen op haar slechte knipmotoriek. Misschien heeft ze er de concentratie niet voor of er niet genoeg zin in, maar de juf is blij dat ze in elk geval iets heeft waar ze dochter nog wat kan leren komend jaar. :mrgreen:

Zolang onze kleuters ook komend jaar genoeg verbreding krijgen voor de cognitieve uitdaging, hoeft zulk onderpresteren niet veel kwaad te doen, denk ik.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 17:04 
Volwassene

Het kan erg zijn. En ik ken in mijn directe omgeving de gevolgen van niks laten zien en daardoor ook niet erkent en herkent worden als kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Dus daar zit mijn zorg vooral. En het kan wat mij betreft nog steeds twee kanten op: de goede of de foute. Waarbij ik op dit moment wel iets meer het gevoel heb dat het de goede kant op gaat.
VVV krijgt ze trouwens niet, wel extra hulp bij het tellen gehad.

Wat ik ook merk: zodra iets interessant is, gaat ze er, net als bij het zelfgekozen spel, helemaal in op. Ze had een filmpje over bacteriën gezien op school en dat kon ze helemaal navertellen.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 17:39 
Volwassene

Wat is VVV Dee?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 18:10 
Volwassene

Verdieping, verbreding en versnelling.
Sorry, ging er iets te gemakkelijk vanuit dat iedereen op het forum de term wel kent. ;)

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 08:57 
Volwassene

Een volmondig ja van mij. Achteraf gezien hebben wij met onze oudste veel te lang gewacht met stappen zetten, terwijl we al regelmatig gesprekken voerden en ze eind groep 2 getest is. Wij gaven van alles aan, maar toch werd er steeds teruggegrepen op de werkhouding die niet goed was. Die slechte werkhouding ontwikkelt zich sluipenderwijs en wel zo: https://www.wijssein.nl/onderpresteren/ ... restaties/

Voor de jongste zijn we nu (op een andere school) in een halfjaar ook al twee keer extra geweest, maar wij zien dat de juffen haar goed in de peiling hebben en dat ze zich nu veilig genoeg voelt om dingen te laten zien en te vertellen. Gelukkig gaat ze na de vakantie gewoon naar groep 2 (er is zelfs sprake geweest van versnellen naar groep 3) en krijgt ze daar volgend jaar 2 (of 3, dat weet ik eigenlijk nog niet) dagen per week een juf die ook voor groep 7-8-9 van de Leonardo-afdeling staat. Ik hoop dat zinloze exercities als 'oefenen om samen te werken met een kindje dat nog niet zo ver is' dan achterwege blijven, dat vind ik veel te veel gevraagd van een vierjarige kleuter met een forse ontwikkelingsvoorsprong.

Ik merk dat ik veel stelliger ben geworden de afgelopen jaren, maar dat komt natuurlijk voort uit de ervaringen met het jarenlange onderpresteren van de oudste, die daar op haar zesde suïcidale gedachten van kreeg. Mijn advies is dus (zoals bij velen) gekleurd door mijn eigen ervaringen. Het lastigste vind ik altijd het uitleggen dat het er mij niet om gaat dat iedereen goed moet presteren en het uiterste uit zichzelf moet halen, ik wil alleen dat onze kinderen op school ook dingen leren, net als veel andere kinderen, dat ze de zogenoemde doorlopende leerlijn ook mogen ervaren. Als dat betekent drastisch verbreden, verdiepen, compacten en versnellen, dan is dat maar zo, onafhankelijk van het 'plaatje': acht jaar over de basisschool doen en sociaal wenselijk wenselijk gedrag vertonen bij niet-ontwikkelingsgelijken.

Dee85 schreef:
Pompom, dit is al het groep 2 topic voor volgend jaar. Die is er ook al voor groep 3.

Gisteren het rapport van dochter gekregen. Daar is vooruitgang op te zien. Maar niets duidt volgens het rapport op een voorsprong.
Opmerkelijkheden: dochter heeft veel stimulans nodig om zelfstandig te gaan werken, maar kan heel lang geconcentreerd bezig zijn met zelfgekozen speelgoed. Tekent koppoters en zou in de krasfase zitten (1e koppoter is van voor haar 3e verjaardag en thuis tekent zij anders, meer wat bij haar leeftijd en verder past).
Dat zijn zaken om in de gaten te houden. Moet ik daar gelijk een gesprek aan wijden aan het begin van groep 2? Ik twijfel.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 10:32 
Volwassene

Moi, bedankt voor je input. Ik snap wat je probeert te zeggen. Het gaat niet om het presteren, maar om het vlammetje aan houden. Een kind van 6 met suïcidale gedachten, dat vind ik heel erg.
Onze school begrijpt weinig tot niets van hoogbegaafdheid/ontwikkelingsvoorsprongen, maar ik kan wel altijd de samenwerking met ze opzoeken. Ik probeer nu een beetje concreet te krijgen wat het belangrijkste is voor dochter. Daar kan ik nog de hele zomervakantie over nadenken. Er is dus zeker wel wat mogelijk, maar ik moet me dus goed voorbereiden en goed helder hebben wat wij belangrijk vinden voor dochter en dan kijken op welke manier school hier invulling aan kan geven.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 15:08 
Volwassene

Een leerplicht vraagje: Weet iemand of de 5 uur rusturen in de week bovenop de zorguren is dat een kind geoorloofd van school mag zijn of moeten de zorguren erin vallen?

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 21:22 
Volwassene

Ik kan het niet beter verwoorden dan de overheid:

Vrijstelling leerplicht kinderen van 5 jaar
Vanaf 5 jaar moet uw kind naar school. Is een hele schoolweek in het begin nog te vermoeiend voor uw kind? Dan mag u uw kind 5 uur per week thuishouden tot het 6 jaar wordt. Hiervoor heeft u geen toestemming nodig. U moet het wel melden bij de schooldirecteur of bij het schoolbestuur.

Heeft uw kleuter meer rust nodig? Dan kunt u voor nog 5 extra uur vrijstelling aanvragen. U mag uw kind dan maximaal 10 uur per week thuishouden tot het 6 jaar wordt. Hiervoor moet u wel toestemming vragen aan de schooldirecteur.

Deze vrijstelling is alleen bedoeld om overbelasting van uw kind te voorkomen.”

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aar-school

Pagina 1 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende