Het is nu 26 aug 2019, 00:33

Pagina 2 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 22:50 
Volwassene

Bedankt voor al jullie reacties. We hebben vandaag nog even bij de juf aangegeven dat we ons toch wel wat zorgen maken over het feit dat hij eigenlijk al een tijdje niet aan het leren is. We hebben afgesproken om begin groep 4 meteen even om te tafel te gaan. In de vakantie maar even goed op papier zetten waar we ons zorgen over maken.
Ik denk dat we inderdaad gaan vragen of hij doorgetoetst kan worden zodat we weten vanaf welk punt hij wel wat te leren heeft.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 jun 2019, 00:20 
Volwassene

hoi Mause, een tip: wij hebben al een paar keer gehad dat we 'direct aan het begin van het volgend schooljaar' om de tafel zouden gaan zitten. Maar als puntje bij paaltje komt: de eerste drie, vier weken komt het er niet van want dan moeten de kinderen 'nog wennen aan de nieuwe groep', daarna is het 'al bijna herfstvakantie dus geen tijd meer' en na de herfstvakantie liever niet 'want sinterklaas komt er bijna aan en dat is ook spannend genoeg'. Al met al zijn wij nog nooit in de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar om de tafel geweest, en is er nog nooit voor maart/april iets zinnigs gezegd. Onze vraag om doortoetsen in oktober heeft dit jaar geleid tot een half resultaat (twee van de drie onderwerpen niet af kunnen maken) eind mei. Dus als ik jou was zou ik nu al een datum of week afspreken, en ook al wat er op dat moment moet gebeuren: een concreet plan voor wat er gaat gebeuren. Succes!

BerichtGeplaatst: 25 jun 2019, 10:33 
Volwassene

Wij hadden met een soortgelijk verhaal en wel actie ondernomen. Of liever gezegd school ondernam actie
en bood ons aan jongste te versnellen van groep 3 naar 5. Dit was op zich een goede keuze en dat werd
een schooljaar later nog eens bevestigd door zijn huidige leerkracht. Alleen sociaal emotioneel heb ik spijt gehad.
Hij wil zo graag bij de groten horen, is zelf ook groot en denkt groot, maar hij wordt niet altijd direct geaccepteerd door de groteren..

Maar goed, didactisch gezien wel de juiste keuze geweest, omdat hij nu weer ergens bovenaan zweeft
met nog een enkeling uit zijn klas.

Overigens had hij op de NSCCT toets een score van 'maar' 108 en dat is bovengemiddeld, maar geen hoogbegaafde score.
Wellicht viel de score lager uit, omdat hij een versnelde jongen is. Of hij is gewoon een harde werker :)

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 25 jun 2019, 17:34 
Volwassene

Je kunt blij zijn met I+ op alle lvs-toetsen, maar eigenlijk is deze informatie non-informatie, zeker met 0 fouten. Het hele doel van lvs is om de leerling te volgen in zijn ontwikkeling. Als je in de extremen komt van de huidige toets, wordt de meting onbetrouwbaarder en krijg je een vertekend beeld van zijn ontwikkeling. En met 0 fout weet je nog niet waar hij staat met zijn ontwikkeling (wat weet hij wel en nog niet). De eerst volgende keer zullen ze hem (volgens CITO-voorschrift) een toets hoger moeten aanbieden, bijvoorbeeld E4 of M5 op het moment dat hij halverwege groep 4 zit. Doortoetsen tot er IV-tjes uitrollen kan ook. Bespaar jezelf anders als juf het afnemen van de toetsen, want in zijn geval kun je hem toch niet adequaat volgen op deze manier.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2019, 15:57 
Volwassene

Misschien kun je vragen of er een alternatief leerlingrapport uitgedraaid kan worden van zijn resultaten.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2019, 17:40 
Volwassene

Citaat:
Misschien kun je vragen of er een alternatief leerlingrapport uitgedraaid kan worden van zijn resultaten.
Dat is vooral zinvol als er betrouwbare toetsen zijn afgenomen en dat is het geval als de voorsprong of achterstand niet groter is dan een jaar. Als een kind op de E3-toets een functioneringsniveau van E4 of verder behaalt is het resultaat minder betrouwbaar.

Pagina 2 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2