Het is nu 26 aug 2019, 00:31




 Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 20:31 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2015, 15:49
Berichten: 67
Mijn zoontje (6 jaar, groep 3) heeft vandaag zijn rapport gekregen en we hadden een gesprek. Met de vakken DMT, rekenen, spelling en begrijpend luisteren scoort hij alles 1+
Met rekenen en spelling zelfs tegen de bovenkant waardoor de stip niet meer in de grafiek paste. Juf vertelde dat hij zowel op de spelling Cito als de reken Cito 0 fouten heeft gemaakt.
Lezen was AVI E4 beheerst.

Dus juf blij, wij blij. Maar eenmaal thuis bedenk ik mij dat dit natuurlijk een signaal is! Ik heb zelf de opleiding tot specialist meer- en hoogbegaafdheid gedaan en daar geleerd dat deze kinderen juist ook zorgleerlingen zijn omdat ze op dit niveau echt niks meer te leren hebben. Nu hebben we het op school wel al een aantal keer gevraagd maar echte uitdaging krijgt hij nog niet. Natuurlijk is het belangrijk dat hij de juiste strategieën aanleert en blijft toepassen maar ze houden zich daarom extreem vast aan de methode en mijn zoontje loopt dus braaf elke stap met de rest van de groep mee.

Nu heb ik een heel blij kind. Hij gaat graag naar school en klaagt niet. Daarom heb ik lang gedacht “zolang hij graag naar school gaat is het allemaal oké”, maar nu vraag ik mij toch af of we zo door moeten.
Ik ben zo bang dat zijn motivatie straks wel zakt. Of dat hij niet leert om door te zetten.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Blij kind dus lekker zo doorgaan of moet er NU iets gebeuren?

Ik ga mij even verder inlezen hierover. Bedankt alvast!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:05 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 15:38
Berichten: 579
Wat zou je met jouw kennis een andere ouder in dezelfde situatie aanraden? :wink:



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:26 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3268
Ik denk dat het de bedoeling is dat een kind op school wat leert en dat kinderen ervaren wat leren (en luisteren naar instructie en oefenen) is. Daarom zou ik op school de vraag stellen welke leerdoelen er voor jouw kind zijn volgend jaar.
Zijn er de eerste helft van groep 4 doelen die hij nog niet beheerst? Als de school die vraag niet kan beantwoorden zou ik vragen of ze hem willen doortoetsen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:28 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1604
Ik zou vooral geen probleem gaan maken of zoeken waar die niet zijn. Hij vindt het goed en ook school vindt het goed. Lekker zo laten.



_________________
Dochter 2014: Hoogbegaafd en hooggevoelig.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:28 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2015, 15:49
Berichten: 67
Grappig dat je dat vraagt. Ik ben namelijk ook leerkracht en ik zou als leerkracht er toch wel voor pleiten dat een kind met zulke scores gaat versnellen of er in elk geval een goed plan komt voor compacten en verreiken.
Maar als het om je eigen kind gaat en je daar als ouder zit dan ga je toch een beetje uit van de kennis van de juf en hoop je dat zij het allemaal wel goed zal zien. Bovendien ben ik een leerkracht van groep 8 en heb ik geen ervaring met de onderbouw. Dus op het moment van het gesprek vond ik het ergens logisch dat hij de bepaalde stappen gewoon moet doorlopen. Eenmaal thuis dacht ik terug aan de theorie van de opleiding (wel al zo’n 10 jaar geleden) en schrok ik eigenlijk een beetje.

En omdat hij verder zo blij is weet ik echt niet zo goed wat het beste is. Als ik hem vraag naar bijvoorbeeld rekenen dan zegt hij wel dat het saai is maar dat hij dat eigenlijk wel prima vindt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:30 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2015, 15:49
Berichten: 67
Nannet schreef:
Ik zou vooral geen probleem gaan maken of zoeken waar die niet zijn. Hij vindt het goed en ook school vindt het goed. Lekker zo laten.


Dit is dus ook mijn eerste gedachte maar ik weet ook dat kinderen die nooit fouten leren maken later enorm in de knel kunnen raken. Daar ben ik dus een beetje bang voor. Moet hij niet al leren omgaan met fouten maken en doorzetten?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:31 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2015, 15:49
Berichten: 67
loekie schreef:
Ik denk dat het de bedoeling is dat een kind op school wat leert en dat kinderen ervaren wat leren (en luisteren naar instructie en oefenen) is. Daarom zou ik op school de vraag stellen welke leerdoelen er voor jouw kind zijn volgend jaar.
Zijn er de eerste helft van groep 4 doelen die hij nog niet beheerst? Als de school die vraag niet kan beantwoorden zou ik vragen of ze hem willen doortoetsen.


Dank je wel, daar ga ik zeker nog even naar vragen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:36 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1604
Mause schreef:
Nannet schreef:
Ik zou vooral geen probleem gaan maken of zoeken waar die niet zijn. Hij vindt het goed en ook school vindt het goed. Lekker zo laten.


Dit is dus ook mijn eerste gedachte maar ik weet ook dat kinderen die nooit fouten leren maken later enorm in de knel kunnen raken. Daar ben ik dus een beetje bang voor. Moet hij niet al leren omgaan met fouten maken en doorzetten?


Ik geloof daar niet zo in, maakt hij nooit een fout? Grote kans dat hij dat in een eerdere fase wel (door)maakt. En als hij dat echt heel weinig maakt dan is de kans groter dat hij dat later ook niet doet en dat daar zeker het probleem niet ligt. Ik vind dat ook een heel rare gedachten. Bij iemand opzettelijk fouten creeeren omdat je je zorgen maakt.



_________________
Dochter 2014: Hoogbegaafd en hooggevoelig.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:42 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3268
Citaat:
Ik vind dat ook een heel rare gedachten. Bij iemand opzettelijk fouten creeeren omdat je je zorgen maakt.
Het gaat niet om fouten creëren, het gaat om leerstof aanbieden die een kind nog niet beheerst, zodat hij wat leert. Als hij door goede uitleg iets leert zonder fouten te maken is dat geen punt, maar als hij alleen maar dingen doet die hij al kan leert hij niets.
Ik kon mijn kinderen ook niet uitleggen waarom ze naar school zouden moeten toen ze alleen maar leerstof kregen die ze al beheersten.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:47 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1604
loekie schreef:
Citaat:
Ik vind dat ook een heel rare gedachten. Bij iemand opzettelijk fouten creeeren omdat je je zorgen maakt.
Het gaat niet om fouten creëren, het gaat om leerstof aanbieden die een kind nog niet beheerst, zodat hij wat leert. Als hij door goede uitleg iets leert zonder fouten te maken is dat geen punt, maar als hij alleen maar dingen doet die hij al kan leert hij niets.
Ik kon mijn kinderen ook niet uitleggen waarom ze naar school zouden moeten toen ze alleen maar leerstof kregen die ze al beheersten.


Wil hij dat dan?



_________________
Dochter 2014: Hoogbegaafd en hooggevoelig.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 21:50 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2015, 15:49
Berichten: 67
Nannet schreef:

Ik geloof daar niet zo in, maakt hij nooit een fout? Grote kans dat hij dat in een eerdere fase wel (door)maakt. En als hij dat echt heel weinig maakt dan is de kans groter dat hij dat later ook niet doet en dat daar zeker het probleem niet ligt. Ik vind dat ook een heel rare gedachten. Bij iemand opzettelijk fouten creeeren omdat je je zorgen maakt.


Dat is iets heel anders. Als hij nooit uitgedaagd wordt om ergens moeite voor te doen en dan kan dat volgens mij de nodige problemen opleveren later.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 22:02 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 347
Zit je zoon al op een plusklas? Krijgt hij een aangepaste programma of volgen alle kinderen dezelfde lessen?

Mijn jongste heeft ook top CITO's en loopt erg voor als allerjongste van de klas. Hij klaagde in het begin dat alles te makkelijk en te langzaam was, en dan hoefde hij niet meer mee te doen met de rekenen les. Hij zit in de plus groep voor rekenen en lezen.

Als je zoon blij is en krijgt iets van aangepaste werk, zou ik niks doen verder. Hoeft ook niet voor jongste.



_________________
Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 22:07 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2015, 15:49
Berichten: 67
Vraagteken schreef:
Zit je zoon al op een plusklas? Krijgt hij een aangepaste programma of volgen alle kinderen dezelfde lessen?

Mijn jongste heeft ook top CITO's en loopt erg voor als allerjongste van de klas. Hij klaagde in het begin dat alles te makkelijk en te langzaam was, en dan hoefde hij niet meer mee te doen met de rekenen les. Hij zit in de plus groep voor rekenen en lezen.

Als je zoon blij is en krijgt iets van aangepaste werk, zou ik niks doen verder. Hoeft ook niet voor jongste.


Nee geen plusklas en zover ik weet geen echte uitdaging, behalve dan de *** route van wereld in getallen maar niks extra’s naast de methode. Ook op andere vakken niet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 22:22 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1604
Mause schreef:
Nannet schreef:

Ik geloof daar niet zo in, maakt hij nooit een fout? Grote kans dat hij dat in een eerdere fase wel (door)maakt. En als hij dat echt heel weinig maakt dan is de kans groter dat hij dat later ook niet doet en dat daar zeker het probleem niet ligt. Ik vind dat ook een heel rare gedachten. Bij iemand opzettelijk fouten creeeren omdat je je zorgen maakt.


Dat is iets heel anders. Als hij nooit uitgedaagd wordt om ergens moeite voor te doen en dan kan dat volgens mij de nodige problemen opleveren later.


Als jij denkt dat het een probleem is dan moet je er iets mee doen.



_________________
Dochter 2014: Hoogbegaafd en hooggevoelig.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 08:34 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 558
Ik zou denken dat de houding saai=prima een beetje jammer is voor een jong kind. Zo leert hij dat school een plek is waar het saai is en waar je verder niets van hoeft te verwachten. Maar als hij verder tevreden is, zou ik het zoeken in kleine veranderingen. Het hoeft niet erg te zijn dat hij alle stappen doorloopt, maar misschien is een Rekentijger oid wel leuk voor hem om eens te proberen als hij tijd over heeft.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 09:39 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:37
Berichten: 1787
Nannet schreef:

Ik geloof daar niet zo in, maakt hij nooit een fout? Grote kans dat hij dat in een eerdere fase wel (door)maakt. En als hij dat echt heel weinig maakt dan is de kans groter dat hij dat later ook niet doet en dat daar zeker het probleem niet ligt. Ik vind dat ook een heel rare gedachten. Bij iemand opzettelijk fouten creeeren omdat je je zorgen maakt.


Hier schirk ik echt enorm van. Met dit idee is zoveel mis dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Ja, je kind heeft zeker veel meer nodig. Andere kinderen leren namelijk belangrijke vaardigheden als doorzetten, strategieën toepassen omdat ze ze nodig hebben in plaats van omdat de juf het zo zegt, en dus omgaan met strategieëen. Ze leren dat heet normaal is om dingen eerst niet te kunnen en dan wel. Ze leren dat oefenen zin heeft. Ze leren dat fouten maken erbij hoort en dat je als je doorzet er vanzelf minder gaat maken. Jouw kind leert dat allemaal niet. En de vraag is dus wat jouw kind gaat doen op het moment dat het niet meer vanzelf gaat. Dat kan goed gaan, er zijn er die dan ineens die lessen toch leren. Er zijn er ook die dan denken dat ze dom zijn zodra ze iets niet meteen kunnen, de studie toch te hoog gegrepen is en du uit gaan vallen. Alleen de tijd zal leren tot welke categorie jouw kind behoort. Persoonlijk zou ik dat niet van de tijd af laten hangen, maar ervoor zorgen dat hij met stof waar hij voor moet werken - net als de rest - genoeg in aanraking komt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 13:25 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 558
Je kunt hem ook op muziekles doen om een instrument te leren bespelen. Dat vereist andere dingen dan alleen cognitie en je merkt ook heel duidelijk wat het effect van oefenen is.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 13:36 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 15:38
Berichten: 579
Mause schreef:
Grappig dat je dat vraagt. Ik ben namelijk ook leerkracht en ik zou als leerkracht er toch wel voor pleiten dat een kind met zulke scores gaat versnellen of er in elk geval een goed plan komt voor compacten en verreiken.
Maar als het om je eigen kind gaat en je daar als ouder zit dan ga je toch een beetje uit van de kennis van de juf en hoop je dat zij het allemaal wel goed zal zien. Bovendien ben ik een leerkracht van groep 8 en heb ik geen ervaring met de onderbouw. Dus op het moment van het gesprek vond ik het ergens logisch dat hij de bepaalde stappen gewoon moet doorlopen. Eenmaal thuis dacht ik terug aan de theorie van de opleiding (wel al zo’n 10 jaar geleden) en schrok ik eigenlijk een beetje.

En omdat hij verder zo blij is weet ik echt niet zo goed wat het beste is. Als ik hem vraag naar bijvoorbeeld rekenen dan zegt hij wel dat het saai is maar dat hij dat eigenlijk wel prima vindt.


Vaak weet je het voor een ander kind makkelijker omdat je daar minder emotioneel bij betrokken bent. Voor mij is die vraag 'wat zou je een ander in hetzelfde geval adviseren?' regelmatig een handvat om even objectief naar de situatie te kijken en weer een stap verder te kunnen.
De kennis van de juf zou voor mij niet leidend zijn. Ik heb in de afgelopen 14 jaar inmiddels zoveel onzin met betrekking tot ontwikkelingsvoorsprongen en mb/hb uit monden van leerkrachten en ib-ers gehoord dat ik daar de kennis niet meer automatisch verwacht.
Als een kind 'saai' roept is dat voor mij inmiddels een alarmbel. Dan zit er echt geen uitdaging meer in en is de grens tussen 'nog leuk' en 'motivatie kwijtraken, onderpresteren' heel dun. Een kind weet ook vaak niet wat er nog meer mogelijk is dan wat het tot dat moment heeft gehad en daarbij zijn er ook wel veel kinderen die sociaal gewenste antwoorden geven op de vraag hoe het op school is.
Ik zou toch eens informeren of het mogelijk is om hem door te toetsen zodat bekend is waar hij zich op didactisch niveau bevindt. Dan kunnen ze aansluiten op zijn eigen niveau en komt hij weer tot leren.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 15:10 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2012, 08:15
Berichten: 1363
Wilg schreef:
Hier schirk ik echt enorm van. Met dit idee is zoveel mis dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Ja, je kind heeft zeker veel meer nodig. Andere kinderen leren namelijk belangrijke vaardigheden als doorzetten, strategieën toepassen omdat ze ze nodig hebben in plaats van omdat de juf het zo zegt, en dus omgaan met strategieëen. Ze leren dat heet normaal is om dingen eerst niet te kunnen en dan wel. Ze leren dat oefenen zin heeft. Ze leren dat fouten maken erbij hoort en dat je als je doorzet er vanzelf minder gaat maken. Jouw kind leert dat allemaal niet. En de vraag is dus wat jouw kind gaat doen op het moment dat het niet meer vanzelf gaat. Dat kan goed gaan, er zijn er die dan ineens die lessen toch leren. Er zijn er ook die dan denken dat ze dom zijn zodra ze iets niet meteen kunnen, de studie toch te hoog gegrepen is en du uit gaan vallen. Alleen de tijd zal leren tot welke categorie jouw kind behoort. Persoonlijk zou ik dat niet van de tijd af laten hangen, maar ervoor zorgen dat hij met stof waar hij voor moet werken - net als de rest - genoeg in aanraking komt.

Sluit me hier volledig bij aan. Met als toevoeging dat ik nu enorm spijt heb dat we hiermee niet veel eerder aan de slag zijn gegaan. Ik vermoed dat hoe jonger het kind is, hoe natuurlijker en makkelijker je dit proces/ vaardigheden onder de knie kan krijgen. Mijn kind is ook nog relatief jong maar inmiddels op het VO, maar probeer maar eens een puberend meisje aan het werk te krijgen die gewend is ‘alles’ te kunnen zonder moeite en inzet. En ik kan me voorstellen dat naarmate ze ouder worden dit nog lastiger wordt.

Ik begrijp de suggestie van Vlinder ook, alleen heb ik ervaren dat ik het heel lastig vond om bij een hobby van je kind te verlangen dat het doorzet. Mijn dochter speelt heel aardig, ook weer zonder moeite en inzet, probeer dan maar eens zonder dat je overkomt als een te ‘eagere’ ouder je kind te pushen om eens echt haar/zijn best te doen. Ook naar je kind zelf toe, door docenten/ coaches wordt ze de hemel in geprezen, en dan is het lastig om als ouder tegen je kind te zeggen: volgens mij heb je met de pet ernaar gegooid... (Had ik achteraf wel moeten doen). Eigenlijk vond ik ook dat een hobby vooral leuk moest zijn. Al is het ook zo dat als je je inzet en je best doet, dit voor meer voldoening en plezier zorgt. Dit geldt natuurlijk ook voor school/werk. Ik denk dus dat je deze vaardigheden vooral moet trainen op school, en hopelijk kan je die ervaringen ook bij hobby’s verder oefenen en gebruiken.



_________________
Moeder van Poppie
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Moeten we hier iets mee?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 21:20 
Volwassene

Geregistreerd: 03 sep 2014, 15:35
Berichten: 535
Hier een vergelijkbaar patroon, lees op AVI E5 niveau en alle cito's een I. Bij het vorig rapport bleek inderdaad dat het hoge I's waren. Tot nog toe geen ingrijpen door school maar een kind wat wel met plezier gaat maar geen aansluiting heeft.

Komende week gesprek met de juf.



_________________
Zoon 12-12 groep 3
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  

cron