Het is nu 16 okt 2019, 01:42

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weer eens huilen, maar ziet juf het goed?
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 11:21 
Volwassene

Goedemorgen. Ik ging vandaag op school weg met een kleine scheur in mijn moederhart.

Dochter (4 jaar, wordt 5 medio oktober) zit in groep 2. Ze hebben elke ochtend in groepjes van 4 kindjes een 'werkles'. De juf legt dan vast de naambordjes bij het werkje dat je die ochtend moet doen. Omdat dochter thuis nooit verteld wat je heeft gedaan op school ("dat weet ik niet meer hoor mam", of "ik heb geen zin om dat te vertellen") kijken we samen altijd 's ochtends even, dan heb ik een idee wat ze doet, zonder dat ze het mij steeds moet vertellen tegen haar zin in.

Nu zag ze dat ze vandaag bij 'wat hoort bij elkaar' zat. Dus plaatjes bij elkaar zoeken die bij elkaar horen. Eikelblad bij een eikel, kalfje bij een koe. Dat werk. Kind gelijk huilen, want dat kan ze helemaal niet zegt ze. Dikke krokodillentranen. Juf kijkt mij vragend aan dus we zijn samen even naar juf gelopen om te vertellen waarom ze moest huilen.
Juf gaf aan dat het deels prefectionisme is, dat ze er niet goed tegen kan als ze het niet in een keer perfect kan. En dat ze het heel erg saai vindt. Gisteren had juf gesprekje met haar gehad wat ze van school verwacht, en net als vorig jaar was haar antwoord "leren lezen". Juf heeft nu aangegeven om dat langzaam met haar te gaan opstarten.
Maar, betekend natuurlijk nog steeds dat ze ook de gewone werklessen moet doen. Dat juf dit uitsprak maakte dat mijn meisje van overstuur huilen terug ging naar snikken en akkoord was met de afspraak met juf.

Nu vraag ik me af. Overschat juf haar niet? Hoe weten we nou dat ze deze werklessen wel zou kunnen, als ze die bijna niet doet omdat ze bang is dat ze het niet kan of bang is om het niet goed (genoeg) te doen... Iemand ervaring? Of tips voor mij als moeder? :?:

Berichttitel: Re: Weer eens huilen, maar ziet juf het goed?
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 12:21 
Volwassene

Heeft je dochter door dat de werkjes bedoeld zijn om het te leren en niet (alleen) om te laten zien dat je het al kunt? Dat je dus eerst de plaatjes kan zoeken die je al weet en dat je dan door goed na te denken en zo nodig hulp te vragen de overgebleven plaatjes kan vinden?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 12:50 
Volwassene

loekie schreef:
Heeft je dochter door dat de werkjes bedoeld zijn om het te leren en niet (alleen) om te laten zien dat je het al kunt? Dat je dus eerst de plaatjes kan zoeken die je al weet en dat je dan door goed na te denken en zo nodig hulp te vragen de overgebleven plaatjes kan vinden?

Dat proberen juf en wij haar thuis wel aan haar verstand te brengen. Met van proberen kun je leren etc. En mijn vriend bakt een taart met haar, terwijl hij niet kan bakken, dus ook zien dat anderen moeten oefenen. Ik ga roeien met haar, en ik kan er geen zak van...

Ook hebben we ons ingelezen over fixed- en growth-mindset. En proberen daar thuis mee bezig te zijn.

Kort gezegd dus: ik denk dat ze dat wel weet.... Maar altijd goed om het nogmaal te verduidelijken voor haar.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 14:25 
Volwassene

Het is ook wel lastig op die leeftijd, en verandering kost tijd. Mijn jongste heeft er ook een handje van, en zijn kleuterjuf liet hem begaan.. Dus die heeft amper gewerkt...

Eigenlijk pas bij een juf die doorpakte (zoals jullie juf) ging het beter. Een hoop sipheid (waah, ik kan dit niet), maar ook de trotse kant dat hij het toch wel kon(en vaak genoeg bleek het ook nog makkelijk). Heel groep 3 was dat nog een ding, groep 4 ging beter, nu groep 5 zie ik echt dat hij het beter zelf oppikt ook.. Dat perfectionisme/eerste hobbel overkomen om te beginnen zit er sterk ingebakken. Dat eruit halen kost tijd..

Zo te horen zijn jullie wel alert en ermee bezig. Dan zal de tijd leren of dat voldoende is..

En die tranen zijn naar om te zien, maar als je naar de situatie kijkt, is het dan echt een vreselijke opdracht die ze nooit kan.. Of is het gewoon iets lastigs waar je in het normale leven ook mee om moet leren gaan.. In het tweede: ik zie de tranen als uitting van onmacht/paniek, daarin kun je ze begeleiden en dan snikken ze heus nog wel na, maar daar kun je iets mee..

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 17:41 
Volwassene

Dat faalangst/perfectionisme lijkt ook meer naar voren te komen als de opdrachten niet goed aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en dan met name als het te makkelijk is. Dat kan een kind nog wel eens in verwarring brengen: “Dit is kennelijk moeilijk, want ik moet het oefenen in de opdrachtjes.”

Wat ook kan spelen, wat ik ook bij mijn meisje zie, is dat de nieuwe plek in de klas erg wennen is. Ze is nu een grote kleuter en in groep 2 wordt alles moeilijker. Daar is ze van overtuigd. De ene keer is ze er heel erg blij mee en de andere keer ziet ze het niet zitten en wil ze liever terug naar groep 1: veilig makkelijk. Dit gevoel van haar staat helemaal los van wat ze daadwerkelijk kan.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]