Het is nu 26 aug 2019, 00:33

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heel dromerig kind (4,5 jaar)
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 11:50 
Volwassene

Dochter zit sinds november afgelopen jaar in groep 0 van een combiklas 1/2. De juf viel het al snel op dat ze veel droomde en snel afwezig was met haar gedachte. Ze kreeg om te proberen ergens vanaf februari meer taakjes van groep 1. Dat maakte haar wel enthousiast, maar ze was toch nog steeds veel afwezig met haar hoofd. Ik heb haar met een klassenuitje zelf gezien en bij een uitleg van de vrijwilliger aldaar zag je een heleboel hoofdjes met haar en 1 gezichtje; van mijn dochter die de andere kant op stond rond te kijken.

Als de juf de aandacht wil van de klas, moet ze meestal een aantal keer proberen contact te leggen met mijn dochter voordat ze er ook bij is met haar aandacht. Thuis herkennen we dit en sta ik regelmatig met m’n hand voor haar gezicht te wapperen en haar naam te roepen om contact met haar te krijgen.

Om te weten of de ‘leerstof’ (zo kun je groep 1-werk nog niet echt noemen) wel bij haar aansluit, heeft de juf ook groep 2-werkjes aangeboden. Dat vindt de kleine meid prachtig en nóg leuker en mag ze de rest van dit schooljaar ook blijven doen. Ze lijkt zich wat beter te kunnen concentreren bij moeilijker werk, maar het dromerige verdwijnt nauwelijks. Cito m2 afgenomen afgelopen maand om haar niveau wat beter te kunnen inschatten, maar ook daar viel op dat het haar even tijd kostte om in haar hoofd de vorige activiteit af te sluiten en echt bij deze opdracht te zijn. Het eerste deel ging daarom ook duidelijk minder goed dan de latere vragen. Bij de taaltoets had ze het kleuterdeel voor een E1-niveau prima gedaan, maar de voorbereidingsvragen voor groep 3 uitstekend (kwam waarschijnlijk later in de toets aan bod).

Is dit dromerige een dingetje? Moet ik me zorgen maken? Ik weet niet of dat haar in de weg gaat zitten voor wat ze inhoudelijk kan en aan uitdaging nodig heeft. Zijn er tips om haar te helpen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Heel dromerig kind (4,5 jaar)
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 14:08 
Volwassene

Als ze dat dromerige niet alleen op school heeft maar ook op andere plekken zoals sport of zwemles, thuis etc. zou het kunnen zijn dat ze ad(h)d heeft. Heel herkenbaar bij mijn oudste dochter, die was ook zo als kleuter. Haar heeft het zeker in de weg gestaan. Ze hoorde op school heel vaak de opdracht niet en ging dan vervolgens maar doen wat haar wel logisch leek, maar sloeg daar vaak de plank mee mis met 'fouten' tot gevolg niet omdat ze het niet begreep maar gewoon net iets anders deed dan de bedoeling was. Bij zwemles was dan de opdracht 'spring in het water, drijven, zwemmen schoolslag, drijven, aan de over kant eruit'. Dan ging ze wel in het water en dezelfde kant op als iedereen, maar als ze dan aan het drijven waren zag ik het koppie van m'n dochter boven water om te kijken wat de anderen aan het doen waren.. Zo ging het met alles.

Dat ze zich beter kan focussen met moeilijkere opdrachten komt door hyperfocus, dat heeft mijn dochter ook. Dat zie je ook aan wat je schrijft dat ze zich moeilijk van het voorgaande kan losmaken. Hyperfocus kost heel veel energie, dit kan een kind niet heel de schooldag volhouden en dan krijg je dus die pieken en dalen in de prestaties wat je beschrijft.

Ik zou het in de gaten houden en er eens iets over lezen. Er zijn veel boeken over. Ik ben zelf begonnen met Slim maar.. van Peg Dawson. Als je op een gegeven moment echt denkt dat ze dit heeft, dan zou ik met haar langs de huisarts gaan voor een verwijzing.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 15:54 
Volwassene

Bedankt voor deze invalshoek. Het is zeker een dingetje om mee te nemen, want er zweven van dat soort diagnoses (en vermoedens van) in de familie rond. Ook ADD zelf. Ik hou het in mijn achterhoofd.

Misschien is ze nog te jong, maar van die ADD-lijstjes die ik zojuist zie op het internet, herken ik meer dan de helft nu niet bij haar. Ze is heel erg sociaal en open en is met zo’n beetje iedereen bevriend, wil het liefst alles afmaken ook als (zwem)juf zegt dat de tijd voorbij is, kan onbeperkt prikkels verdragen wat betreft geluid en drukke omgevingen, ze is standaard vrolijk en kent geen stemmingswisselingen (verdriet of boosheid is kort en situatiegericht) en heeft een zeer sterk geheugen. Eigenlijk een heel lekker kind in de omgang. Het enige - waar ze overigens zelf (nog) geen last van lijkt te hebben - is dat dromerige en moeilijk komen tot focus op het nieuwe wat gaat gebeuren. Inderdaad mist ze hierdoor sneller de instructies die gegeven worden.

Thuis zie ik het vooral als we voorbereiden voor school en naar bed toe waarbij een riedeltje aan taken afgewerkt moet worden in een bepaalde tijd. De rest van de dag is ze thuis lekker bezig met van alles en nog wat waaronder spelen met haar broertje en wat een kleuter zoal nog meer doet. Op school zijn er meer opdrachten uit te voeren en instructies op te volgen, waardoor ze dat dromerige meer laat zien.

Kan ik haar helpen met meer te aarden op die momenten, zo gezegd? Of is dit ook wel herkenbaar kleutergedrag? Of hb-gedrag?

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 16:51 
Volwassene

merriedroom schreef:
Thuis zie ik het vooral als we voorbereiden voor school en naar bed toe waarbij een riedeltje aan taken afgewerkt moet worden in een bepaalde tijd. De rest van de dag is ze thuis lekker bezig met van alles en nog wat waaronder spelen met haar broertje en wat een kleuter zoal nog meer doet. Op school zijn er meer opdrachten uit te voeren en instructies op te volgen, waardoor ze dat dromerige meer laat zien.

Kan ik haar helpen met meer te aarden op die momenten, zo gezegd? Of is dit ook wel herkenbaar kleutergedrag? Of hb-gedrag?

Wegdromen is natuurlijk ook een uitstekende manier om jezelf te vermaken op het moment dat de omgeving niet voor voldoende vermaak zorgt. Ik heb me wat afgedroomd vroeger. Het is dan wel belangrijk om te leren om met een half oor de les in de gaten te houden want anders mis je de instructie. Je hoeft pas bij de derde keer op te letten, dan wordt het lekker compact verteld. Die andere twee keren zijn toch veel te langdradig en voegen niks toe.
Ofwel, als je kind zo opbloeit als het interessant begint te worden (voorbereidend groep 3 werk), zou ik me eerder focussen op het gebrek aan aanbod dan op de dromerigheid.
Een kind dat eind groep 1 prima doet en voorbereiding groep 3 uitstekend terwijl het in groep 0 zit, heeft heel veel tijd om uit haar neus te leren eten.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 21:05 
Volwassene

Iets heel anders, maar dit gebeurde bij onze zoon van vier ook toen hij net op school was. Hij bleek later bijna helemaal doof! Een luchtdrukprobleem in zijn middenoor. Met buisjes was het opgelost. Thuis ging alles goed, want er was minder ruis en hij kon ook liplezen (zonder dat wij dat wisten). Op school lukte dat allemaal niet en zat hij de hele tijd te dromen of in zichzelf liedjes te zingen en soms zelfs omgekeerd op zijn stoel naar het prikbord te kijken.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 22:27 
Volwassene

Hele goeie Rabbit! Ze heeft best wat periodes dat ze vaak “wat zeg je?” zegt. We zijn ook al eens langs de huisarts geweest die toen zag dat haar trommelvliezen bol stonden, ze was toen een beetje verkouden. Na twee weken hoorde ze weer beter, maar mogelijk heeft ze er stiekem veel meer en langer last van dan we denken.

Ik moest erg lachen om jouw reactie, Wilg :mrgreen: ik hoop dat ze genoeg in haar neus heeft zitten, haha. Ik ben ook blij dat de juffen haar proberen uit te dagen met werkjes uit groep 2 en voor komend jaar zullen ze een plan maken voor uitdagend werk in groep 2 eventueel al aangevuld met werk op niveau van groep 3. Los van of mede dankzij het dromerige zien ze dat m’n dochter uitdagingen heel goed kan gebruiken.

ADD hou ik in m’n achterhoofd; voor haar oren ga ik misschien toch maar weer eens een afspraakje maken; en de juffen zetten zich in om te zorgen dat haar neus enigszins in tact blijft. Fijn om wat ideeën te hebben, dank.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 11:31 
Volwassene

Ik ben het hier helemaal eens met Wilg.
Uit ervaring met mijn oudste zoon kan ik zeggen dat het niets ergs hoeft te betekenen. Hij was als kleuter enorm dromerig, zo erg dat hij in kringgesprekken als de juf wat vertelde naar het raam kon lopen om naar een vogel te kijken en pas bij de derde keer zijn naam roepen reageerde. Zelfs andere kinderen wisten het na verloop van tijd en duwden hem dan zachtjes terug op zijn stoel als hij weer eens opstond. Duidelijk iets van grootvader geerfd op dit vlak. Ik maakte mij er toen wel zorgen om, maar dat is wel goed gekomen. Een kind met een enorme fantasie, dat wel.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 05:44 
Volwassene

Ik heb een broer die op de basisschool ook door alle leerkrachten als 'dromerig' werd omschreven. Nu als volwassen man zou niemand op het idee komen om hem dromerig te noemen. Wel denkerig. Hij denkt wat af (heeft een goeie baan als ICT consultant, dus al dat gedenk levert hem ook nog wat op :D )
Op school was het dromerige zijn manier om z'n eigen uitdaging te creëren. Lekker nadenken over alles wat je ziet of over wat gisteren gebeurd is of over wat het verband tussen dingen is. Zelf had ik het ook wel: lekker in je eigen wereldje zitten omdat wat er om je heen gebeurt gewoon te langzaam gaat of te weinig interessant is. En het is voor mij heel herkenbaar, als je zoveel denkstappen weg bent geraakt, dat het dan lastig is om direct terug te komen op aarde als je naam genoemd wordt.......

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]