Het is nu 19 jun 2019, 09:22

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spiegelen
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 14:23 
Volwassene

Dag allemaal,
Onze dochter van 6 jaar zat dit jaar in groep 3. Ze heeft de meeste stof van groep 4 dit schooljaar aangeboden gekregen en waarschijnlijk gaat ze volgend schooljaar naar groep 5. Er is alleen een punt waar de school zich zorgen over maakt, namelijk dat dochter heel veel in spiegelschrift schrijft. Zowel letters als cijfers en zowel individuele tekens als hele woorden/getallen. Als ze vijfentwintig bedoelt, schrijft ze bijvoorbeeld 52. En voor de ei schrijft ze ie, voor ij schrijft ze ji, etc. En de b wordt een d en andersom. Het lezen en rekenen gaat verder wel heel goed, maar ze ziet het verschil gewoon niet, ongeacht hoeveel we oefenen.
Herkent iemand dit?
We hadden op advies van school eerder al besloten de versnelling te doen, maar school twijfelt nu vanwege dit spiegelen. Dochter vond echter groep 3 te makkelijk en niet leuk omdat ze al lang kon lezen. Dus wij zijn bang dat ze in groep 4 weer ongelukkig zal zijn, omdat ze nu alle stof al heeft gehad. Gedachten hierover zijn van harte welkom.
Dank!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Spiegelen
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 14:30 
Volwassene

Ik heb begrepen dat dit normaal is rond de leeftijd van 7 en dat dit los staat van de stof wel of niet begrijpen.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 14:35 
Volwassene

Zoals Nannet al schrijft past dit gewoon bij de lees/schrijfontwikkeling van een 6-jarige.
In de komende twee jaar zal dat vanzelf verdwijnen als er geen sprake is van dyslexie.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 14:56 
Volwassene

Het kan ook passen bij een sterke voorkeur voor beelddenken. In principe zijn alle jonge kinderen beelddenkers, bij de meeste kinderen verschuift dat rond 6-7 jaar naar een meer audio-visuele voorkeur, bij sommige kinderen blijft het beelddenken sterker. Onze zoon, die in de kleuterklas honderd- en duizendtallen prima kon benoemen, heeft het cijfers en letters spiegelen ook lang volgehouden en nog steeds spreekt hij getallen regelmatig omgekeerd uit. Inmiddels zit hij in 3 gymnasium met een 9 voor wiskunde dus echt belemmerend is het niet :wink:
Als je dochter de stof verder prima begrijpt en kan toepassen is dit mi echt geen reden om haar verdere ontwikkeling tegen te houden.
Overigens lees je wel eens dat het juist voor beelddenkers met dit spiegelprobleem goed kan werken om op andere manieren dan schrijvend met de cijfers en letters bezig te zijn, zoals letters kleien, bouwen van Lego, schrijven in zand, koekjesdeeg, etc.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 15:59 
Volwassene

Toen onze oudste halverwege groep 3 naar groep 4 ging had hij op zijn tafel ook nog een b en d geplakt omdat hij die omdraaide.
Als kinderen cijfers binnen een getal omdraaien kan het helpen om ze een poosje een tussenstap te laten gebruiken. Eerst oefenen met mondeling zeggen: tweeënvijftig = vijftig en twee; vervolgens met potlood 50 op laten schrijven (nul heel dun) en vervolgens over de 0 een 2. Meestal draaien ze de tientallen namelijk niet om. Met cijferkaartjes werkt het nog beter. Daarvoor heb je kaartjes nodig met de tientallen (10, 20, ... 100) en de eenheden (1,2,.... 9). Bij 52 pak je 50 en 2 en legt de 2 over de 0.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 06:33 
Volwassene

Dank voor de tips! En niet iets om ons al te veel zorgen over te maken, als ik jullie zo lees. Wat grappig Moederjan dat jouw zoon dit nog steeds soms doet! Ik ga wel eens proberen letters en cijfers van lego te maken... Ook als dat niet helpt is dat altijd nog leuk om te doen.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 07:47 
Volwassene

Rabbit schreef:
Dank voor de tips! En niet iets om ons al te veel zorgen over te maken, als ik jullie zo lees. Wat grappig Moederjan dat jouw zoon dit nog steeds soms doet! Ik ga wel eens proberen letters en cijfers van lego te maken... Ook als dat niet helpt is dat altijd nog leuk om te doen.

:lol: mijn zoon schreef niet in spiegelbeeld. Het enige wat hij gespiegeld deed was.... bouwen met Lego. Volgde keurig de beschrijving, maar dan in spiegelbeeld. En als ie niet oplet nog steeds nu hij 15 is.

Mijn oudste tekende als kleuter altjid poppetjes. Afhankelijk van waar het meeste ruimte overbleef, zette ze haar naam naast het hoofd, links of rechts. Maar ze begon altijd naast het hoofd, dus als het links van het hoofd stond, schreef ze haar naam achterstevoren.

Later heeft ze geen last gehad met omkeringen. Het is sowieso inderdaad vrij normaal tot een jaar of 7, maar het is wel van belang er aandacht aan te besteden.
Ik las hier de tip van de b en de d op de tafel plakken. Dat is op zich goed, maar dan wel een van beide, niet allebei, anders gaat het toch weer voor verwarring zorgen. Mijn voorkeur heeft de b, als poppetje met een dikke buik, links bovenaan de tafel. Dan heb je de stok aan de tafelrand.

Schrijft ze blokletters of aan elkaar? Voor de meeste kinderen worden letteromkeringen minder als ze aan elkasr schrijven. Dan lijken de b en de d immers niet meer op elkaar.
Natuurlijk hou je dan wel de omkeringen van tweetekenklanken en getallen (52: 50 is het oudste, dus die mag het eerste gaan zitten)

BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 07:49 
Volwassene

Dat je zoon spiegelt is een teken dat hij nog niet volledig is gelateraliseerd. Dat is normaal voor deze leeftijd (zelfs tot 9 jaar), ik zie het bij onze oudste twee zoons ook. Naast de tips hierboven zou je kunnen zoeken naar lateralisatieoefeningen zoals de kruisloop of het tekenen van een lemniscaat.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 09:02 
Volwassene

Citaat:
mijn zoon schreef niet in spiegelbeeld. Het enige wat hij gespiegeld deed was.... bouwen met Lego. Volgde keurig de beschrijving, maar dan in spiegelbeeld. En als ie niet oplet nog steeds nu hij 15 is.
:lol: :lol:

Mijn zoon heeft nog wat van die spiegelgrappen, hij scoorde bv bijzonder hoog op het werkgeheugen met het omgedraaid opnoemen van getalseries en hij kan hele verhalen achterstevoren uitspreken. Niet echt een nuttige vaardigheid :mrgreen: maar ik heb wel het idee dat het allemaal met elkaar te maken heeft.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 11:36 
Volwassene

Spiegelen bij het lezen is volgens mij normaal tot eind groep 3, en bij schrijven nog wel langer.

Ik kan me wel voorstellen dat het in groep 5 niet meer normaal is. Dan lijkt het me goed om een 'spiekbriefje' op tafel te plakken. Als ze dat vaak genoeg raadpleegt, gaat ze het vanzelf uit het hoofd leren.

Voor ie/ei is een onthoudtrucje namelijk om de 'ie' te koppelen aan het getal 'tien'. Dus je schrijft op het spiekbriefje het woord 'tien', en dan met een gele marker het getal 1 over de 'i' heen en het getal '0' over de 'e' heen. Als ze het getal 10 meestal goed schrijft, zal ze dat spiekbriefje snel uit het hoofd leren (en als ze het getal 10 ook spiegelt, dan zal het wat langer duren...)

Veilig Leren Lezen heeft platen voor de 'b' en de 'd', maar die zijn zinloos, want die kun je prima spiegelen zonder de boodschap aan te tasten (je kunt die bal ook naar links schoppen ipv naar rechts). Dus die werken niet.

Voor de 'b' en de 'd' is het heel belangrijk dat ze op het juiste punt begint met schrijven. Bij de 'b' begin je bovenaan met de stok, maar bij de 'd' draai je eerst linksom het rondje en pas daarna doe je de stok (omhoog en daarna weer omlaag). Dus als herinnering kun je die letters op het spiekbriefje schrijven met een pijltje om aan te geven waar je begint met schrijven, en dan met de woorden 'Bovenaan Beginnen' en 'Draai Eerst' ernaast (dat allitereert met de klank van de letters).

Het woord 'bed' werd vroeger ook gebruikt om de b en de d te onthouden (met een plaatje van een bed er over heen getekend; het 'midden' van het woord moet plat zijn zodat er een poppetje op kan liggen). Nu niet meer vanwege de /t/ klank aan het eind, maar voor groep 4 lijkt me dat geen probleem.

Over de 'ij' kun je een puntig ijshoorntje tekenen om te onthouden dat de haak van de 'j' naar de 'i' toe moet wijzen. Ook daar geldt, als ze de 'j' nooit spiegelt dan zal ze dat spiekbriefje snel uit het hoofd leren, als ze de 'j' nog spiegelt dan duurt het langer.

In groep 5 gaan ze bij rekenen leren over plaatswaarde (die '2' is eigenlijk 20 waard...) en tellen boven de honderd (waarbij de volgorde waarin je het getal uitspreekt logischer is dan bij getallen tot honderd), dus ik denk dat die spiegelingen van getallen wel snel overgaan.

voorsteltopic

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]