Het is nu 19 jun 2019, 08:58

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: zoon 4 jaar wil niet knutselen
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 13:44 
Volwassene

Mijn zoontje van vier jaar zit in groep in 1. Hij is van eind december dus hij zit pas sinds januari op school. Nu heb ik pas een gesprek gehad met de juf; knutselwerkjes wil hij niet zo doen (en dat zegt hij dan ook), dat herken ik wel van thuis. Hij zegt dat hij school niet leuk vindt 'omdat hij werkjes moet doen'. Cognitief gezien (taal en rekenen) loopt hij volgens de juf in feite voor, omdat hij alles kan wat eind groep 1 behaald moet zijn. Nu ken ik mijn kind en weet ik dat hij een hekel aan knutselen heeft (net als ik vroeger). Hij heeft een enorm goed geheugen en is bijv. erg veel bezig met rollenspellen, vragen over vroeger en nu, leven en de dood (eindeloos) en heeft zo zijn eigen vergaande interesses. Maar dat knutselen ho maar. En de juf zegt nu al 'dat we volgend jaar in groep 2 intensief in gesprek moeten gaan i.v.m. de overgang naar groep 3.'
Ik maak me een beetje zorgen, want ik denk kort gezegd dat hij de hersens wel heeft maar dat hij, als hij groep 2 over moet doen, helemaal gek gaat worden van het geknutsel en dat dat demotiverend zal werken. Heeft iemand nu al een tip? Moet ik thuis er meer aan doen, of heeft iemand een tip hoe ik (ook het gesprek weer aan het einde van deze maand) moet aangaan met de leerkracht? Alvast bedankt!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: zoon 4 jaar wil niet knutselen
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 13:49 
Volwassene

Ik denk dat je er eerst achter moet komen waarom hij niet wil knutselen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 14:40 
Volwassene

Hij zegt, en dat merk ik thuis ook, dat hij het niet leuk vindt. En dat kan natuurlijk ook...

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 14:48 
Volwassene

Het knutselen is bedoeld voor het ontwikkelen van de fijne motoriek. Zodat deze in groep 3 voldoende is voor een goede start met het schrijfonderwijs.
Is de juf bezorgt om de ontwikkeling van de fijne motoriek. Wellicht zijn er dingen die hij wel leuk vind die deze ook stimuleren. Bijvoorbeeld met Lego bouwen. Of het doen van voorbereidende schrijf oefeningen.

Verder is het ook een ondersteuning voor voorbereidenend rekenen. Dingen als op/onder, spiegelen, tellen, herhalende patronen. Ook deze ontwikkeling kan op andere manieren. Lego, bouwhoek, ...

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 15:09 
Volwassene

Kan hij ook aangeven wat hij niet leuk vindt? Wordt het niet zo mooi als hij in zijn hoofd heeft? Lukt het niet om precies genoeg te knippen/vouwen? Vindt hij het vervelend dat zijn handen vies worden van lijm en klei? Vindt hij het saai om iets na te maken dat al is voorgedaan? Of duurt het te lang?
En zijn er ook knutseldingen die hij wel leuk vindt? Bijvoorbeeld een collage maken over iets dat hij interessant vindt? Een plattegrond tekenen? Een bouwtekening maken? Kleuren mengen?

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 15:30 
Volwassene

Oudste is ook geen knutselaar. Maar bepaalde dingen vond hij wel leuk, zoals doolhofjes en bouwen. Zou je met de juf kunnen praten over een andere aanpak van fijne motoriek?

Eerlijk gesproken vind ik wel erg vroeg om al te hebben over een tweede keer groep 2 omdat hij een jongen is met een hekel aan knutselen (maar ja, ik was een meisje met een hekel aan knutselen en dat is ook wonder boven wonder goedgekomen).

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:08 
Volwassene

Ik vind het ook vroeg, maar ja, nu ze er over begint. Ik merk dat het hen niet zozeer gaat om de fijne motoriek maar om het kunnen zien of hij een taakje (knutselwerkje dus) kan volbrengen, als graadmeter voor de werkhouding die zo nodig is in groep 3. En wat hij er precies niet leuk aan vindt weet ik niet, ik vermoed dat het gefrunnik en geplak met lijn niet perse zijn favoriet is. Hij kan bijvoorbeeld wel echt heel lang een kleurplaat inkleuren (mits het zijn interesse heeft).

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 17:41 
Volwassene

In dat geval zou ik informeren hoe zijn werkhouding is bij andere taken, met name cognitieve taken .

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 18:15 
Volwassene

Mijn oudste wilde absoluut niet knutselen op de kleuterschool. Zijn redenatie was dat de juf al voldoende knutsels had. Hij heeft letterlijk gezegd: juf Els heeft al 23 egels denk je nu echt dat ze er 24 nodig heeft? Juf lag gelukkig in een deuk hierom en heeft hem uitgebreid uitgelegd waarom ze het beter vond voor zijn ontwikkeling. Hierop hebben ze afgesproken dat hij voortaan 1 knutsel moest maken naar het voorbeeld en bij de rest zijn eigen idee mocht toepassen maar wel met de techniek die de juf aangaf. Dit hielp enorm en hij heeft de rest van het jaar zonder zeuren dingen gemaakt. Hingen er 23 slakken en 1 monstertruck!

Wat is de reden waarom je zoon nu niet wil knutselen? Ik zou me er niet te snel zorgen over maken, fijne motoriek ontwikkel je ook op andere manieren.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 18:45 
Volwassene

Gave juf Blondefee!

Lijkt me bijzonder om n kind met een bloedhekel aan knutselen een jaar extra te laten kleuteren omdat je niet weet of hij zich goed kan concentreren en zo.

De oplossing die Blondefee noemt vind ik super.

Heeft hij in groep 2 dezelfde juf?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 11:33 
Volwassene

Bedankt voor de reacties! Ja, hij heeft in groep 2 dezelfde juf. Maar ik denk inderdaad dat het een goed idee is om t.z.t. voor te stellen datgene wat ze willen zien bij het knutselen (uithoudingsvermogen, doorzetting, taakafronding etc.) bij een ander onderwerp te testen, daar ga ik eens verder over denken. Bovenstaand verhaal vind ik wel erg geestig ook! :lol:

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 17:31 
Volwassene

Citaat:
. Nu ken ik mijn kind en weet ik dat hij een hekel aan knutselen heeft (net als ik vroeger).

Deze zin triggerde mij een beetje.
Mijn man groeide op met een moeder die niet van rommel hield en zichzelf niet creatief vond. Hij heeft weinig geknutseld, speelde buiten of bouwde iets met lego of fishertechnik. Hij ging met onze kinderen zelden knutselen. Als ze het zelf voorstelden, vond hij het meestal geen goed idee vanwege de rommel. Hij ging naar de speeltuin met ze of ze bouwden samen iets.
Ik had een moeder die ervoor zorgde dat er altijd knutselspullen in overvloed waren: lijm, papier, stiften, klei, verf, kralen, borduurwerk, breinaalden, hout, enz. En leren bakken en koken mocht ook al heel jong. Je raadt al wat ik met de kinderen thuis deed en doe.

Hoe is dat bij jullie thuis? Wat voor gevoel geef je je kind mee als het om knutselen gaat? Is het lekker bezig zijn samen? Of benadruk je dat je het zelf ook nooit leuk vond?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 20:38 
Volwassene

Hm, heel herkenbaar. Ook ik was geen gemiddelde kleuter. Ik wilde absoluut niet met poppen spelen. De kleuterjuf die ik had, kon daar niet echt mee omgaan. Ik werd overgeplaatst naar de andere kleuterklas. De juf van die klas vond het prima dat ik niet de poppenhoek inging.

Mijn oudste zoon voelde zich heel onveilig in groep 1. Hij deed er niets (hooguit in een prentenboek lezen). De juffen (2 pt) maakten zich vanaf het begin grote zorgen om hem. Na een paar maanden kreeg hij een andere duo-juf. De eerste dag waarop hij les van de nieuwe juf had gehad, kwam hij met een knutselwerkje aanlopen. Ik wist niet wat ik zag en heb direct aan de nieuwe juf gevraagd waarom hij nu ineens wel een knutselwerkje had gemaakt. Zij legde uit dat ze hem een beetje op weg geholpen had en dat hij het vervolgens gewoon zelf had afgemaakt. Haar collega vond dit de verkeerde aanpak. Zij vond dat het kind het uit zichzelf moest doen. Tsja....

Als ik erop terugkijk, dan zie ik dat een juf erg veel invloed heeft. Als hooggevoelig kind (wat zowel mijn zoon als ik was) voel je feilloos aan hoe een juf jou ziet. Wanneer dit niet positief is, kruip je meestal in je schulp en laat je niet zoveel meer zien.

Ik zou dus allereerst met de juf gaan praten en vragen hoe zij eea aanpakt. Helpt ze hem wel of niet?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 20:45 
Volwassene

Zo herkenbaar Rianne, dat van het aanvoelen van de juf en het in je schulp kruipen. En zo waar !

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 12:39 
Volwassene

Volgens mij is er iets niet helemaal goed gegaan tussen de communicatie van de juf en jou. Tenminste, dat vermoed ik omdat ik het stukje anders lees. Ik ben zelf ook juf bij de kleuters geweest (en groep 3 en 4) en communicatie met ouders is niet altijd de sterkste kant van leerkrachten (en artsen en ...). En soms komt er tijdens zo'n gesprek ongemerkt veel informatie jouw kant op, zelf probeer ik altijd om samen met mijn man te gaan om achteraf nog dingen te kunnen nabespreken en te checken of ik het goed heb begrepen.

Hij is van eind december dus hij zit pas sinds januari op school. En de juf zegt nu al 'dat we volgend jaar in groep 2 intensief in gesprek moeten gaan i.v.m. de overgang naar groep 3.'
En dan komt er voor mij een vreemde conclusie : het idee dat hij groep 2 volgend jaar over moet doen.
Afhankelijk van 1 oktober of 1 januari regelingen heeft een kind eerst groep 0 (ze draaien dan vaak mee met groep 1 maar geen volledig schooljaar, ook cito wordt nog niet gemaakt) dan groep 1 en dan groep 2. Een neefje is van november, heeft eerst van nov-zomervakantie groep 0 gehad (want ingestroomd na 1 oktober), toen een heel jaar groep 1 en komend jaar een heel jaar groep 2.

Jouw zoon heeft dan nu groep 0/1 gedaan van januari tot de zomervakantie en mag zoals ik het lees volgend schooljaar groep 2 doen. Tijdens dat schooljaar groep 2 wil de juf intensief overleggen zodat de overgang naar groep 3 ook goed verloopt. Dat intensief contact hebben, zou kunnen gaan over wat hij thuis allemaal doet (mijn dochter is nu 3 en 2 maanden maar al bezig met letters - groep 2 leerstof) en zo te zorgen dat het aanbod in de klas goed afgestemd is en dat een leerkracht van groep 3 hier ook al op kan worden voorbereid (want misschien begint hij volgend schooljaar al interesse te krijgen in sommetjes). Dat is tenminste hoe ik het opvat. Niet als : we weten nu al dat hij dan volgend jaar groep 2 dubbel moet doen (want over zittenblijven beslissen leerkrachten voor zover mijn ervaring reikt, niet een schooljaar van te voren - over klassen overslaan overigens ook niet). In tegenstelling tot het neefje van november heeft hij dan niet bijna 3 jaar gekleuterd maar krap 2 jaar.

Dat de juf aangeeft dat hij een hekel aan knutselen heeft, komt voor mij ook vrij normaal over. Ze wil zo checken wat er thuis gebeurt en of het niet iets is wat schoolgebonden is. Want misschien vindt hij het thuis wel leuk. Of heb jij net een gouden tip voor haar hoe je het thuis aanpakt? Of knutselen jullie thuis niet en vindt hij het daarom niet leuk of...

Fijne motoriek kan idd ook in de zandbak of met techniek etc gestimuleerd worden zoals ook al eerder beschreven. Je hebt in elk geval het geluk dat de juf hem gezien heeft zoals hij is en er iets mee wil doen. Ga gewoon nog een keer het besprek aan met de juf over hoe ze volgend schooljaar ziet zodat je kunt controleren of deze interpretatie klopt en je iets geruster aan een zomervakantie en nieuw schooljaar kunt beginnen.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 14:19 
Volwassene

Volgens mij is het zeker goed om te kijken hoe jullie de knutselactiviteiten leuker kunnen maken. Voor een deel is dat ook zijn eigen mindset denk ik dan. Want belangrijker dan dat de juf bedenkt hoe ze hem kan verleiden zal hij zich moeten irealiseren dat iets niet leuk vinden geen argument is om het niet te doen. Zeker op school niet. Het is niet altijd van zelf weten. Soms moet je gewoon iets doen. En hoe zet je jezelf daartoe.

Anne72

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 13:49 
Volwassene

Om te kunnen beginnen met schrijven moet je met je handen het blad kunnen kruisen over de middellijn zonder het potlood over te pakken met de hand. Daar letten juffen is op bij de overgang naar groep 3. Je kunt met scheerschuim op de ramen oefenen, jij aan de ene kant en je kind aan de andere. Grote bewegingen, achtjes, en kleine bewegingen. Met twee handen tegelijk en met een. Of in de lucht schrijven met een stok met linten er aan. De app letterschool is ook een tip. Je kunt je kind met de vinger laten schrijven, of met een speciaal pennetje. Je betaalt er wel voor, maar ik vond hem fijn. Ook een app met Japanse karakters is een goede oefening voor de motoriek. Op een tablet heb je een groot vlak om op te 'tekenen' en je werkt toe naar smartphone- formaat.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]